Dödstal i bilolyckor, per bilmärke.

11 inlägg 0 nya
Dödstal i bilolyckor, per bilmärke.

Intressant komplement till Folksams undersökning, fast från USA. Här är det dock inte rensat för, självmord, bältesanvändning, rattfylla, körstil mm. Utan faktiska dödsolyckor per miljon registrerade fordon, med konfidensintervall. Totalt, singel, voltning, och krock med annan/andra fordon. Sen är bilarna generellt större i USA. SUV, finns tex som Very Large, Large, Midsize, och Small. I Small igår tex Rav 4, C-RV, och CX-5. Som väl i Sverige går mer under "Midsize".

Nåja läs och fundera
https://www.iihs.org/iihs/topics/driver-death-rates

En intressant sak är att Volvo inte når noll döda i någon kategori. Sen kan man undra vad det beror på.

Skum rapport, varför skulle Tiguan 2WD ha noll i death rate, när Tiguan 4WD har 30..?
Det är ju samma bil i princip.

Sen är ju bältesanvändning i USA låg för att man litar på krockkuddarna, gränsen för rattfylla hög, och stora SUV:ar och Pick-uper vanliga.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn wrote:
Skum rapport, varför skulle Tiguan 2WD ha noll i death rate, när Tiguan 4WD har 30..?

Vi har ju fått lära oss i andra trådar att fyrhjulsdrift gör att föraren grovt överskattar sin egen förmåga och kör som Sebastien Loeb oavsett väglag och här har vi alltså beviset :-)

Skodaägare wrote:
hultarn wrote:Skum rapport, varför skulle Tiguan 2WD ha noll i death rate, när Tiguan 4WD har 30..?

Vi har ju fått lära oss i andra trådar att fyrhjulsdrift gör att föraren grovt överskattar sin egen förmåga och kör som Sebastien Loeb oavsett väglag och här har vi alltså beviset :-)

haha, tänkte inte på det... ;-)

Dödstal i bilolyckor, per bilmärke.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det där med Tiguan påminner om liknande statistik tidigt på 80-talet som klargjorde att Golf GTI var större risk att skada sig i än Golf GLS.

Det är ju rätt självklart.

L. Mäkinen wrote:
Det där med Tiguan påminner om liknande statistik tidigt på 80-talet som klargjorde att Golf GTI var större risk att skada sig i än Golf GLS.

Jo, där finns ju en poäng i det, med starkare motor och kanske busigare körning, men.. Tiguan 2WD kontra 4WD?

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Man vill åka säkert och då är det 4wd och suv som gäller det vet ju alla och är ju sedan gammalt.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Skodaägare wrote:
En intressant sak är att Volvo inte når noll döda i någon kategori. Sen kan man undra vad det beror på.

XC90 är inte med under 2014. Men ändrar du årtal till 2011 och, midsize luxury SUV. Så är XC90 med, med 0 döda för årsmodell 08-11. Fram till 2011.

Förmodligen för få av senare årsmodellerna i trafik, för att få fram tillförlitliga siffror. Då det gäller per miljon fordon, av modellen i fråga. Av årsmodellerna 8-11 fans det 111.610 XC90 i trafik. Den sålde nog inte bättre dom sista åren i livet.

Dom har dessutom bara med döda förare, inte passagerare. Och justerar för kön, och ålder hos föraren. Därav ett konfidens intervall på 0-33 hos XC90 08-11. Där dom vet med 95% säkerhet att någonstans där ligger det verkliga antalet döda/miljon fordon.

Intressant infallsvinkel, men om man grottar ner sig dyker det här upp:

Mercedes-Benz E-Class sedan 2WD luxury car large 4 0 4 4
Mercedes-Benz E-Class sedan 4WD luxury car large 5 5 0 0

Första kolumnen är döda förare per miljon, andra hur många som dött i en flerbilskrock, tredje hur många som dött i en singelkrock och slutligen fjärde där man visar hur många som dött i en voltning. Av detta ska man dra slutsatsen att en 2WD renderar oftare i en singelolycka med efterföljande voltning. En 4WD blir däremot oftare (än en 2WD) inblandad i en flerbilskrock.

Nja.....

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.