Det här med släpvagn och vinterdäck.

22 inlägg 0 nya
Det här med släpvagn och vinterdäck.

Körde släp i dag, och kan väl i ärlighetens namn säga att jag nog var olaglig, visade det sig.
Bilen har dubbdäck. Släpet hade friktionsdäck.

Är denna regel passé i dag eller har den fortfarande ett värde?
Jag kan förstå i tidernas begynnelse då det nog främst handlade om dubbade vinterdäck mot någon form av åretruntdäck (det vill säga, dåliga i alla väglag). Men i dag har vi riktigt fina friktionsdäck. I mitt huvud är det större skillnad mellan olika kvaliteter på dubbdäck eller friktionsdäck än vad det är mellan bra dubb- och friktionsdäck.

Är det kanske dags att ändra lagen så att friktionsdäck är okej, så länge de är godkända för nordiska förhållanden (eller liknande)?

För övrigt är det intressant vad många som kör om på motorvägen när jag håller 80 km/h. Nu talar jag alltså inte om alla bilar utan alla bilar med vidhängande släp... (jag har även blivit omkörd av dylika när jag (utan släp) hållit 110).

Jag gillar starkt den automatiska släpvagnsbelysningskontrollen som vår Volvo har. Varför har inte alla sådana funktioner?!
Jag kopplar in vagnen, får en fråga på skärmen om jag vill kolla, jag trycker Ja på den och går bak till släpet. Efter en liten stund tänds samtliga lampor. Sedan tänds de olika lamporna i tur och ordning (blinker, position, broms e.t.c.). Sedan tänds samtliga igen. Vill jag köra igen så har jag den frågan på skärmen och jag bara trycker Ja igen så kör den än en gång.

Styrman_jansson wrote:
Ptja. I många fall går det nog utmärkt med kombinationen. Skulle man dock hamna på ren is där egenskaperna mellan däckstyperna faktiskt väsentligt skiljer så vet i sjutton. Ser framför mig hur släpet försöker köra om bilen vid en rejäl inbromsning... och rör det sig om bromsat släp så får man väldigt lite eller ingen bromseffekt på släpet...

Detsamma gäller ju om du har "premiumdubbdäck" på bilen respektive något tjingtjongdubbdäck på släpet.

Läs här som exempel (i brist på bättre artikel):
https://www.expressen.se/motor/dack/har-ar-basta-dubbdacken-infor-vintern/
Kika på sämst på is och bäst på is...

Likaså gäller ju sommardäck. Råd och Röns lista på sommardäck, där har vi ett däck för 900 spänn som fick 72 i betyg, av 100 möjliga.
Så har vi ett annat däck för 925 spänn som fick betyg 1...av 100...
Sätt 72-poängaren på bilen och 1-poängaren på släpet och vid vått väglag så, tjosan vad skoj det kan bli där bak!
Tilläggas kan även att ett Michelin fick 33, av 100.

Ett till test där deras testvinnande friktionsdäck var bättre på is än deras testvinnande dubbdäck.

http://www.mhf.se/client/files//mf/2016-07/23%20Test%20av%20vinterd%C3%A4ck.pdf

Det har liksom hänt en del bara på några år.

Var det vinterväglag?

Problemet är ganska enkelt. Dubb på släpet, och man får dra det med alla bilar.

FXX wrote:
Var det vinterväglag?

-5 grader så, definitivt. Men inte halt i den bemärkelsen dock, men rent juridiskt.

Rikard wrote:
Problemet är ganska enkelt. Dubb på släpet, och man får dra det med alla bilar.

Självklart, men nu rår ju inte jag för vad de sätter på för däck på det släp jag kan låna gratis. :-p Men jag skall tipsa de om att nästa gång det byts så, om de slår på dubb så kan alla köra med det.

Men för att återgå: Är det egentligen tidsenliga regler?

Denna regel känns som att den skapades på den tiden de flesta släp var bromsade och då kan man ju förstå att det borde vara snarlika däck på dragfordon och släp men idag är det ju tämligen vanligt med obromsade släp och då borde det vara OK med friktionsdäck på släpet även om bilen råkar ha dubbat - så stor skillnad i grepp är det egentligen inte känns det som. Hade friktionsdäck på förra bilen (s k premium-däck) och motsvarande "premium-däck" med dubbar på nuvarande men upplever inte skillnaden som speciellt stor - i alla fall inte under normala vinterförhållanden. För mig blir det friktionsdäck igen på nästa bil.

Styrman_jansson wrote:
Xanthopteryx wrote:Ett till test där deras testvinnande friktionsdäck var bättre på is än deras testvinnande dubbdäck.
http://www.mhf.se/client/files//mf/2016-07/23%20Test%20av%20vinterd%C3%A4ck.pdf
Det har liksom hänt en del bara på några år.
Regeln bygger ju på generaliseringar. Det går ju inte att sätta specifika för varje kombination av däcksfabrikat. Generellt är dubbdäck bättre på ren is. Jag har dubb på ena bilen och friktion på andra och upplever det som det faktiskt stämmer.
Vad jag kan se när jag snabbt skummar igenom testet är det också ett dubbdäck som får bäst på just is.

Bästa dubbfria hade 10,0 på is. Dubbdäck 9,9

Det är helt enkelt större skillnad inom däcktypen än mellan däcktyperna i dag.
Så var det inte för tio år sedan, men utveckling sker ju.

Xant.
Jag gillar starkt den automatiska släpvagnsbelysningskontrollen som vår Volvo har. Varför har inte alla sådana funktioner?!

Hmm. På min bil talar den om på displayen vilket släpvagns ljus som är trasigt direkt sladden är i och jag satt mig i bilen utan att jag tryckt på mån knapp.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
Xant.
Jag gillar starkt den automatiska släpvagnsbelysningskontrollen som vår Volvo har. Varför har inte alla sådana funktioner?!
Hmm. På min bil talar den om på displayen vilket släpvagns ljus som är trasigt direkt sladden är i och jag satt mig i bilen utan att jag tryckt på mån knapp.

På en klassisk sjupolig?
Så om både säg vänster och höger positionsljus fram är trasigt så säger den det?

Det är skillnad på is och is beroende på temperatur.

Nu är det ju lagen som gäller och den säger att om det är dubbdäck på dragfordonet måste det sitta dubbdäck på släpet!
Rätt eller fel, nödvändigt eller onödigt?
Det spelar ingen roll, lagen är otvetydig, bryter man mot den blir man straffad om man blir påkommen!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Xant.
På en klassisk sjupolig?
Så om både säg vänster och höger positionsljus fram är trasigt så säger den det?

Jag har adapter till 7poligt till min släp och har inte testat en modern vagn så jag har ingen aning hur då.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tycker frågeställningen är kryptisk men;
Ha aldrig sämre däck på släpkärran än på bilen.
Förstår jag det rätt har du dubb på bilen men odubb på släpkärran ... - Det är som att bädda för riktiga bekymmer.
När släpvagnen släpper märker du det inte förrän det är alldeles för sent .. och det är inte kul ( har provat)

En riktig karl doftar diesel.

Nåja - greppet på dubbat med en eller 2 säsonger på bilen kontra friktionsdäck är inte så uppseendeväckande annorlunda så i praktiken är nog det enda bekymret att det rent juridiskt är en olaglig kombination. Tror fortfarande att dessa regler främst avsåg bromsade kärror eftersom obromsat med samma högsta hastighetsgräns som bromsat bara funnit i drygt 15 år eller nåt sånt.

3D wrote:
Tycker frågeställningen är kryptisk men;
Ha aldrig sämre däck på släpkärran än på bilen.
Förstår jag det rätt har du dubb på bilen men odubb på släpkärran ... - Det är som att bädda för riktiga bekymmer.
När släpvagnen släpper märker du det inte förrän det är alldeles för sent .. och det är inte kul ( har provat)

Ursäkta om det blev otydligt. Min fundering handlade mest om huruvide det är en tidsenlig lag numera eller om den borde ändras?
Däckutvecklingen har ju tagit några steg sedan den skrevs.
Kan det så att säga inte räcka med att man skall ha fullt godkända däck enligt, låt säga "Nordiska vinterförhållanden" eller något annat lämpligt?
Det är ju större skillnad mellan dubbdäck av olika märken än mellan dubb och frktion i dag.

saabnisse wrote:
Nu är det ju lagen som gäller och den säger att om det är dubbdäck på dragfordonet måste det sitta dubbdäck på släpet!
Rätt eller fel, nödvändigt eller onödigt?
Det spelar ingen roll, lagen är otvetydig, bryter man mot den blir man straffad om man blir påkommen!

jag vet, men min fundering handlade lite om huruvida det är en lag som kanske bör ses över? Den tillkom ju när däck var helt annorlunda mot i dag.

Rikard wrote:
Det är skillnad på is och is beroende på temperatur.

Det är det sannerligen!
Men som i detta fall, skulle du ha ett dubbdäck med poäng 6 av 10 vid inbromsning på is eller skulle du ha ett friktionsdäck med poäng 10 av 10 vid inbromsning på is?
Det är svårt att göra däck som är bra på allt men jag hävdar fortfarande att skillnaden mellan dubb och friktion i dag är försumbara i helheten
Observera att kombinationen ovan med de riktigt bra friktionsdäcken på bilen och de mindre bra dubbdäcken på släpet är helt okej, men säkrare lär vara det omvända i detta fallet.

Xanthopteryx wrote:
saabnisse wrote:Nu är det ju lagen som gäller och den säger att om det är dubbdäck på dragfordonet måste det sitta dubbdäck på släpet!
Rätt eller fel, nödvändigt eller onödigt?
Det spelar ingen roll, lagen är otvetydig, bryter man mot den blir man straffad om man blir påkommen!
jag vet, men min fundering handlade lite om huruvida det är en lag som kanske bör ses över? Den tillkom ju när däck var helt annorlunda mot i dag.

Jo det är kanske så att lagen bör ses över, men nu är det ju upp till lagskrivaren att se till att få bestämmelsen att bli så heltäckande som möjligt och det blir svårt ibland.
Man kan ju tänka sig nya friktionsdäck på släpet och slitna, på gränsen till olagliga, dubbdäck på dragfordonet och då är det olagligt, men tvärtom är lagligt!
Det bästa vore ju att låta sunda förnuftet styra om det nu inte vore så att det sunda förnuftet saknas lika ofta som bra däck!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.