Dessa telefoner

36 inlägg 0 nya
Dessa telefoner

Jag körde cirka två kilometer på en ringled i en mindre stad idag. Jag kanske mötte 20 bilar. I tre av dessa hade förarna sin mobiltelefon centralt placerad klockan tolv i ratten. En gubbe verkade läsa något intressant, en kvinna höll telefonen med vänster hand och skrev med höger. En yngre man stirrade koncentrerat på sin ratt (?). Kanske missade jag några för jag försökte fokusera på min körning. Vän av ordning kanske tycker att jag borde ge f-n i vad andra gör bakom ratten och sköta min egen körning men idag måste man ju faktiskt ha koll på rattsurfare så man kan undvika kollisioner i tid. Situationen är helt sjuk nu. MASSOR av förare surfar och kör samtidigt just nu. Om de gör sig illa eller repar sina bilar bryr jag mig inte så mycket om men när de kör över oskyldiga blir i alla fall jag bekymrad. Hur ska detta lösas?

Ett sätt vore ju att polisen var lika stenhårda mot mobilanvändning här i Sverige som i Tyskland.
Nä visst ja, det måste ju medföra att de är ute på vägarna, där föll den ide'n!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Just idag när jag körde på E18 i Västerås-området kom jag, på 2-filig väg, ikapp ett par lastbilar och direkt bakom den sista lastbilen, uppskattningsvis en dryg billängds lucka bakom, låg en Golf med en yngling i 25-årsåldern. Eftersom han låg så jäkla nära i 90 km/t fart så kunde man ju tro att han var uppmärksam - men inte. Han stirrade ner i en telefon och såg ut att skriva nåt på den - alltså i 90 km/t hastighet ca: 6 m bakom framförvarande fordon... Såg detta på kort avstånd när jag körde förbi fordonen. Man blir matt... Inte så konstigt att det är massor av påkörningsolyckor numera - t o m på 2-filig väg...

Det är redan på väg att lösas, lösningen stavas CarPlay eller AndroidAuto alternativ blåtand om det är prat.
Där kan man sms:a med rösten osv.
Själv använde jag telefonen en del som GPS förr innan jag fick just CarPlay, och då hade man ju den i handen eller i en hållare, lite trafikfarligt visst men det är ju en vanligt GPS det med.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Det tar nog väldigt många år innan detta beteende är borta, Benny. Är inte ens säker på att många mobilsnackande förare är medvetna om att det finns BT-anslutning och handsfree i sina nya bilar - i alla fall ser man åtskilliga nya, fina tjänstebilister (?) som kör omkring med nallen i örat. Konstigt om/att inte dessa bilar har inbyggd handsfree. Mina betydligt enklare bilar har i alla fall haft det under ett antal år.

Pi - Precis detta reflekterade jag över i veckan då jag pendlat med hoj till jobbet.
Moderna bilar och folk sitter med luren i örat, helt otroligt. Visst var sena i Sverige med BT som standard i bilarna men ALLA bilar från 2014 och senare har BT och handsfree stöd.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

PI. Exakt.
Det har mina budget bilar också haft, till och med 13 Fabian för 130 tusen.
Men man ser oftast gubbarna i dom dyraste bilarna med luren i örat.
Är det att dom inte klarar av att koppla in telefonen eller för att det är för krängligt.
Förvånas ofta över denna syn i bilkön.

Nästa grej är ju att folk betalar massa paket pengar för finesser men lär sig aldrig använda fart hållaren utan vinglar på med +- 5km/h.
ytterst störande
Eller är det vissa fabrikat bilar som är så dåliga.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tror nog mer på att folk inte behärskar tekniken eller såhär, folk ger inte sin nya bil för en halv mille 5 minuters uppmärksamhet för att förstå hur man använder alla roliga funktioner.
Men man vill heller inte betala verkstaden 500 för att hjälpa till, för det är ju ocker....;-)

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Trist utveckling, jag är väldigt säker att de flesta kökrockarna i våra storstäder är telefonrelaterat, helt plötsligt stannar trafiken i filen abrupt och då är de där sekundernas ouppmärksamhet ett par för mycket.
Det finns INGET som är viktigare att göra i telefonen än det du skall göra i trafiken, är det något viktigare, stanna då för f-n.

*Robban

BT hjälper inte mot Facebook förare. I Lund häromveckan såg jag en SUV körandes där jag trodde föraren var onykter eller sjukdomsfall, det var en ung tjej som vinglade runt mellan filerna. Tutade för att försöka få hennes uppmärksamhet, men hon valde att ignorera mig och fortsätta med sitt farliga beteende. Vad gör man åt sådant? Unga människor idag har väldigt liten förmåga till empati och respekt för andras liv då de är utpräglade egoister skapade av internet.

De "oförklarliga olyckorna" kommer att öka markant.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Det hörs sämre i handsfree, än att prata direkt i mobilen. Motparten får också en trevligare kvalité på samtalet.

Det är fortfarande idag, inte så särskilt bra kvalité på ljudet i handsfree.

Pretty simple and sunt förnuft angående varför många inte vill använda sig av bilens Bluetooth.

Hörs jättebra i min bil med blåtand, så jag använder det alltid.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Har du läst mitt inlägg, så skriver jag nada om att det inte hörs.

Jag skriver att det hörs sämre.

Och jag skriver att det inte hörs sämre, inte i min bil i alla fall.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Men OM man måste snacka i telefonen samtidigt som man kör bil så är det betydligt viktigare att ha full kontroll på allt i bilkörningen än att den man snackar med skall ha bästa möjliga ljudkvalitet - "pretty simple och sunt förnuft" ! Även min drygt 90-åriga mor hör utan problem vad jag säger när hon ringt mig och jag sitter i bilen och talar via bilens handsfree så nåt stort problem är det inte. Och OM mottagaren ev hör vad jag säger något sämre så kanske han inser att jag försöker köra bil samtidigt och då håller nere längden på samtalet - åter "pretty simple och sunt förnuft" !

Mitt i prick Pi.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

I min bil hör jag bättre med handsfree än när jag ska hålla luren mot örat. Nån enstaka mm fel så hörs inget ur luren.

Inga problem med min bil och jag frågade ett 20 tal om hur det hörs och alla säger 100% bra.
Helt klaterfritt fast vi är 4 -5 telefon användare av bilen.
CarPlay är 100 också med med sms som läses upp och kap pratar in svaret.
100%. Ok

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Blåtand fungerar säkert jättebra när det gäller att ta samtal i bilen. Min bil är tillverkad 2012 och av den enklaste varianten. Därför blev jag glad när jag upptäckte några knappar med en röd och en grön lur på. Efter någon timmes genomgång av instruktionsboken och några märkesforum på nätet har jag förstått att lurarna bara är där för att rattarna endast kommer i ett utförande. Det finns alltså ingen som helst elektronisk koppling till någon intelligent mjukvara. Lite anus faktiskt men jag får finna mig i att inte vara tillgänglig per telefon när jag kör bilen. Det går (nästan) alltid att stanna och sköta kommunikationen i en P-ficka eller motsvarande.

6.15

Jag har en Jabra högtalaranslutning i bilen till min telefon pinjong och det funkar utmärkt.
https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/headset-och-hogtalare/JABRAFREEWAY/jabra-freeway-bluetooth-hogtalartelefon-till-bil?scid=EXT_SEM_GPLA&scid=%20Display94&gclid=CjwKCAjww9_MBRAWEiwAlaMJZsk8C4r9Xn-T9_wAe1EmlNvrC_lzjFHRyzy8mhBz3oPSQ9jOaQK8MhoCupUQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Alles volk bist volk.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.