Dagens bilbesiktningsbesök

19 inlägg 0 nya
Dagens bilbesiktningsbesök

Det började dåligt. Jag kunde se hur besiktningsmannen öppnade bakluckan redan ute på parkeringen, stuvade runt lite, skakade på huvudet och stängde luckan. Rusade snabbt ut och frågade: -Letar du efter varningstriangeln?
-Ja, det finns ingen.
Jorå, jag fick öppna luckan igen och visa på det inbyggda facket under golvet där triangeln fått sin plats från fabrik.
- Den måste vara framme serru!
- OK, f´låt.

Därefter körde besiktaren in bilen i hallen och började titta på ljusbild mm. Samtidigt fick han ett samtal i sin mobil och var tvungen att kika runt samtidigt som han pratade men någon viktig person. (Förmodligen hans kärring som undrade om han kunde köpa med något viktigt till fredagsmyset). Jag tänkte att mina stjärnor kanske stod i rätt position. Eller något liknande.

Nu var bilen upphissad och besiktaren lyste därunder och pratade med mig. Jag sprang snabbt in under bilen undrande vad han hade hittat.
- Ja du vet många slarvar med varningstriangeln.
- Jasssssså.
- Ja du vet, de lägger in tomma plastskal och hittar på andra dumheter.
- Åh.

Han var fortfarande kvar vid triangelproblemet. Tänkte att jag behövde hitta något annat ämne för hans tankar:
- Brukar byta bilen efter fem år men den här får jag nog inget för.
- Nä.
- Och så kommer det ju nya grejer, laddhybrider, elbilar och så.
- Ja elbil skaru inte köpa!
- Jassssså.
- Nä gruvor och annat skit
- Jaha.
- En vätgasbil ska du köpa.
- Jaha.
- Ja, Hyundai har kommit med det nu.

Bäst att inte säga emot. Det visade sig till slut att det lönat sig att motorbromsa (spara bromsar), köra på fyra hjul i gathörn (lager och bussningar) och allmän försiktighet för bilen var utan anmärkning. Jag fick som vanligt ett blankt protokoll:
- Vassego.

Var finns vinterdäck med svensk text? Hittar bara dubbade.

Var står det om varningstrianglen att: "Den måste vara framme serru!"?
I Bilprovningens checklista inför besiktning står det ordagrant: "Att det finns en varningstriangel i bilen"

Din kommentar är korrekt bgl. Jag tänker att besiktningsgubbarna tycker att det är jobbigt att leta efter varningstriangeln och därför kör med en egen tolkning. Min gubbe tyckte t.o.m. att varningstriangeln kunde vara uppställd i bagaget eftersom så många fuskade med "tomma fodral" eller "träbitar". Vid utskriften påpekade han dock att det inte hade blivit en 2:a om han inte hade hittade triangeln.

Var finns vinterdäck med svensk text? Hittar bara dubbade.

När jag kört in bilen i hallen, och hälsat på bilprovaren, så ställer jag mig på behörigt avstånd och väntar. Inte fjanta med efter upphissningen och vara i vägen, och komma med inställsamma frågor. Vill hon/han mig något, så är jag kontaktbar där jag står. Åker heller inte med under rundan runt stationen. Jag köper en förhoppningsvis professionell tjänst, inte något socialt kompissnack. Det brukar bli ett blankt protokoll ändå...

På den tiden jag körde gamla bilar ville man se med egna ögon vad jag skulle få för fel som jag skulle fixa.
Det hände tillockmed att jag uppmanade att skaka riktigt för att ev se var ett litet klonkande kunde vara.
Allvarliga brister vill man veta.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Där håller jag faktiskt med dig helt 40-talisten.....

Bra 40-talisten. Jag brukar inte heller hålla mig framme men blir jag tilltalad så svarar jag givetvis. Och är jag väl på plats så vet jag att dessa bilbesiktningsmän i allmänhet är intresserade av bilar och gärna svarar på bilfrågor. Blir jag på detta sätt "kompis" med dem så inte mig emot, det är bara trevligt. Såvida man inte blir underkänd förstås. ;-) Då känns det ju sådär.

Var finns vinterdäck med svensk text? Hittar bara dubbade.

För några år sedan var jag på besiktningen med gamSaaben och råkade ut för en riktig nörd.
Där gick det inte att hålla sig undan, varje detalj skulle penetreras och kommenteras, det som normalt brukar ta en kvart tog 40 minuter, men inga anmärkningar.
Den är väl snart en veteran och än mer intressant för senare årgångar av besiktningsmän som aldrig sett sådana bilar?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Som redan beskrivet i en andra tråd, så tar min årliga besiktning av Räserbilen extra lång tid. Men det är ju bara kul.

När jag besiktigade C3:an nyligen hade mannen med en "lärling", så han skulle peka och förklara varje detalj.
Jag betraktade dem genom fönstret i pentryt med en kopp kaffe.
Så, det drog iväg med tiden, tog 18 minuter. Bra timpeng ändå.
Japp, blanka papper även här.

Håller med Saabnisse; de äldre bilarna tar mer tid, de är inte så säkra på dem, och vill gärna småprata.
Var inne med min Mini -75, blanka papper även där.
Men, det var på hemmastationen, där bjuder de även på godis.... :-)

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Så skönt att byta bil vart tredje år och aldrig behöva besikta. Nåja, hade jag haft bilen i 4år istället så hade den högst troligt gått igenom besiktningen utan anmärkning, men när jag tänker tillbaka på äldre bilar jag har haft, bilar som varit 9+ år gamla så har det inte alltid varit så kul på besiktningen.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Jag hänger alltid med och tittar eftersom jag troligen får fixa det de hittar. Deras anteckningar i protokollet är inte alltid så tydliga att jobba efter.
Det har hänt att någon i personalen velat köpa bilar av mig också.

bejje wrote:
Så skönt att byta bil vart tredje år och aldrig behöva besikta. Nåja, hade jag haft bilen i 4år istället så hade den högst troligt gått igenom besiktningen utan anmärkning, men när jag tänker tillbaka på äldre bilar jag har haft, bilar som varit 9+ år gamla så har det inte alltid varit så kul på besiktningen.

Du skulle prova på att komma in med en riktigt gammal bil, det är en upplevelse.
Nu behövs ju ingen ny besiktning på dessa förrän 2099, förstås.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Just bytt alla bromrör besiktningen hade åsikt om på Zafiran, men ser att det finns en tveksamhet på ett rör till som de missat. Det röret är inte kul att byta, och det är bara en cm som har lite rost vid en klammer.
Så frågan är om jag ska skrapa av det o rostskydd, eller byta.
Inget av alla rör jag bytt har varit så dåliga ett det varit nån fara, bara ytrost som ser värre ut än det är.

Besiktningen då sitter jag med kaffe och njuter av ledig tid. Bilbyte var 5 år så blir det bara två besiktningar per bil.

Rikard wrote:
Just bytt alla bromrör besiktningen hade åsikt om på Zafiran, men ser att det finns en tveksamhet på ett rör till som de missat. Det röret är inte kul att byta, och det är bara en cm som har lite rost vid en klammer.
Så frågan är om jag ska skrapa av det o rostskydd, eller byta.
Inget av alla rör jag bytt har varit så dåliga ett det varit nån fara, bara ytrost som ser värre ut än det är.

Eftersom dom inte skriver exakt vilka bromsrör som är dålig brukar dom vara nöjda med det som är bytt.

Så resterande är väl en bedömning av dig och en samvetsfråga. ;)

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

bejje wrote:
Så skönt att byta bil vart tredje år och aldrig behöva besikta. Nåja, hade jag haft bilen i 4år istället så hade den högst troligt gått igenom besiktningen utan anmärkning, men när jag tänker tillbaka på äldre bilar jag har haft, bilar som varit 9+ år gamla så har det inte alltid varit så kul på besiktningen.

Här finns ingen nyare bil än 13 år... :-)

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

mso 1000 wrote:
Rikard wrote:Just bytt alla bromrör besiktningen hade åsikt om på Zafiran, men ser att det finns en tveksamhet på ett rör till som de missat. Det röret är inte kul att byta, och det är bara en cm som har lite rost vid en klammer.
Så frågan är om jag ska skrapa av det o rostskydd, eller byta.
Inget av alla rör jag bytt har varit så dåliga ett det varit nån fara, bara ytrost som ser värre ut än det är.
Eftersom dom inte skriver exakt vilka bromsrör som är dålig brukar dom vara nöjda med det som är bytt.
Så resterande är väl en bedömning av dig och en samvetsfråga. ;)

Mitt samvete räckte till att jag slipade av röret med smärjelduk och målade/rostskyddade.

Äsch, ni ligger i lä, klipper in en beskrivning av en tidig besiktning i mitt liv - som finns beskriven i en tidigare tråd:

"När jag tog körkort 1976, hade jag en 8 år gammal VW 1600 TL. (Den var 7 år när jag köpte den.) Jag fick byta alla 4 skärmarna och rostlaga en massa golvplåt. Det var rost över allt. Jag tror faktiskt att jag bytte hela bilen. Del för del. Bromsar, motor, koppling, kulleder, ja, i princip det som går att byta. Allt förintades eller gick sönder. Första besiktningen renderade 6 2:or och 3 1:or. Och en besiktningsman som spydde. Han gjorde det fatala misstaget att sniffa på "luften" som kom ur defrostern. Den läckte avgaser, och som tidigare förgiftningsoffer var han överkänslig för avgaser. Han böjde sig ut ur bilen och spydde..... Då är man som bilägare lite bekymrad över utgången av besiktningen;-)"

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.