"Blev av med sin XC60: Volvo sa att bilen inte gick att stjäla"

11 inlägg 0 nya
"Blev av med sin XC60: Volvo sa att bilen inte gick att stjäla"

Fyra Volvo XC60 blev under en natt stulna i Skara i samma område. Se och hör på https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6977445.

Gammal artikel, men det är väl såhär det gått till.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/lyxbilar-stjals-utan-nyckel-med-ny-teknik

Nu har Volvo uppenbarligen blivit premium på riktigt, eftersom dom blivit eftertraktade av dessa ligor. Det har sina nackdelar äga premiumbilar... I varje fall så länge det verkar tämligen riskfritt att åka hit o hämta dom för utländska ligor.

Och folk hånar mig för att jag folielindar och/eller lägger nyckeln i en specialtillverkad plåtburk.....

På bilar med ”keyless entry” (sv: nyckellös öppning?), går det att stänga av denna funktion? Så att man måste trycka på en knapp på nyckeln för att låsa upp/låsa alltså. Fortfarande utan att sätta nyckeln i låset förstås.

Inte än vad jag vet. Vore ju bra med en on-off på fjärren som gör den keyless eller inte.

Xanthopteryx wrote:
Och folk hånar mig för att jag folielindar och/eller lägger nyckeln i en specialtillverkad plåtburk.....

Det är nog klokt att göra om man har en eftertraktad bil. Skrattar bäst som skrattar sist, så låt dom håna. ;-)

Kom att tänka på en annan sak. Volvo har ju nåt system där man kan låna ut sin bil, digital nyckel, via mobilapp. Kanske nån som hackat den funktionen? Känns i alla fall som en tänkbar risk...

För krångligt att hacka sådant när man för några tior eller hundralappar och lite teknisk kunskap (eller några tusenlappar utan teknisk kunskap) kan norpa vilken bil som helst med keyless entry och start. Eftersom det var flera av samma modell är det antagligen ett beställningsjobb på just den modellen eller några komponenter som ingår i just den modellen.

Hur kommer man in i en Volvo med keyless när batteriet lägger av? Finns det nyckelhål i handtaget? Har inte varit hos Volvo handlaren sedan i slutet på 90-talet. Spekulerade då i en Volvo S70 2.5T 193 hk. Mycket fin bil tyvärr blev priset lite för högt. Då var Volvo fortfarande ett svenskt företag.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Japp. Nyckel gömd i dosan och nyckelhål när man drar ut handtaget på förarsidan. Larmet sätter av då dock, om larmet har kvar ström i reservbatteriet.

Man får ju hoppas att alla bilar med keyless (eller bara fjärrstyrt) har någon form av manuell öppning även om alla batterier i både bil och nyckel är helslut.

Men Volvo var väl knappast svenskt i slutet på 90-talet, då Ford köpte det några år tidigare.

Tesla sticker ut där vet jag.
Då måste du nödöppna frontluckan (så förvara inget viktigt där - bara att pilla bort en lucka och dra i ett snöre så åker den opp!).
Sedan kan du...ladda batteriet till bilen.
Sedan kan du öppna bilen.

Om batteriet i fjärren är slut så, blir det genast mer intressant. Vet faktiskt inte hur man gör då. Någon här som vet?

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.