Bilupplevelser i Japan och Kina

6 inlägg 0 nya
Bilupplevelser i Japan och Kina

Är nu tillbaka från årets semester som i gick till Japan och Kina. I Japan besökte vi Osaka och Kyoto och hade hyrbil.
Har redan kört en gång tidigare i Japan för två år sedan så nu hade man "vanan inne". Denna gång begåvades vi med en Nissan Wingroad Estate vilket är en kombi i Golfstorlek. Bilen var helt ok att köra även om fjädringen var på gränsen till för hård. Blev lite "studsigt" bitvis. Stolarna var rätt så usla, med endast de mest rudimentära inställningsmöjligheterna. Kändes också som att den hade väldigt lite caster i framvagnen eftersom styrningen centrerade väldigt dåligt. Av någon anledning var framdäcken också snedslitna på ytterkanterna.
Försökte mig denna gång på att köra med Google Maps i Japan med det var en veritabel katastrof! I Japan är det vanligt med mindre vägar som går parallellt med motorvägen och i många fall under denna. Detta gör att Google Maps helt tappar konceptet och vet inte vilken väg man är på! Blev till att köra med bilens inbyggda GPS istället som i alla fall visste vilken väg bilen befann sig på.

Efter Japan flög vi till Peking i Kina där jag inte körde någon bil (är olagligt att köra med annat än kinesiskt körkort). Däremot åkte vi mycket DiDi, vilket är Kinas motsvarighet till Uber. Hyfsat billigt och dessutom får man möjlighet att åka i en massa olika bilar. Åkte bl.a. Toyota Camry, Toyota Corolla, Hyundai Sonata, Volkswagen Tiguan, samt en del Kinesiska bilar. Favoriten som passagerare var dock Nissan Teana. Gick tyst och bekvämt och hade hyfsat bekväma stolar.

Finns en del elbilar i Kina nu, vilka man känner igen på att de har gröna skyltar istället för blå. Såg några Teslor av alla tre modellerna, men inga Jaguar I-pace eller Audi E-tron. Dock ett flertal inhemska kinesiska elbilar. Elbilarna är dock på intet sätt dominerande i gatubilden.

Intressant är att Kina ligger ganska långt framme när det gäller delningsekonomi. Vi bilade med några vänner till staden Tianjin, som ligger en dryg timmes bilresa från Peking. Väl framme så parkerades bilen på Hotellet och all transport inom Tianjin skedde med DiDi. Förklaringen var att det var "svårt att hitta parkering". Men det är smidigt, man talar om i appen vart man vill åka och för det mesta kommer det en bil inom fem minuter. Hyfsat billigt också, runt 30 kinesiska yuan (= 45 SEK) för 10 km.

Det som slog mig mest i Kina var alla elmopeder. Alla möjliga utformningar som kördes utan tanke på omgivningen.

Been there, done that, seen that. Japan var ju nästan 20 år sedan i.o.f.s. Men Kina finns i närminnet. Jag startade f.ö. en tråd just om bilar i Kina för några år sedan, men alla bilder sabbade ViB när man "gjorde om" hemsidan.

I Kina kostar en el-scooter ca 1.500:-. Svenska kronor.

Blev tvingad att googla.

Rikard wrote:
Blev tvingad att googla.

Det är i och för sig den allra nyaste modellen. Den jag åkte i var denna:

Hyrbilen såg ut så här:

Det sista var ingen vacker skapelse.
Teana verkar vara det som hette Maxima här en gång i tiden.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.