Bildesign

16 inlägg 0 nya
Bildesign

Har lagt märke till en designtrend som har pågått nu i ett bra tag och som fler och fler bilar anammar.
Det är det diagonala avslutet som många bilar numera har på c-stoplen.

Bifogar några exempel nedan.

Är detta bara en designtrend eller fyller den något annat praktiskt syfte som krocksäkerhet eller bidrar till enklare lösningar?
Någon som vet eller har tänkt på samma sak?

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Bildesign

Bildesign

Bildesign

Bildesign

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Bildesign

Bildesign

Bildesign

Bildesign

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Reverend Benny wrote:
Är detta bara en designtrend eller fyller den något annat praktiskt syfte som krocksäkerhet eller bidrar till enklare lösningar?

Bildesign

Det är bara en designvariant eftersom det går att maskera eller gömma C-stolpen om man vill det.

306 - 232

Iofs, det kanske alltid har funnits fast i mer diskret form än nu.
Kollade lite äldre bilar och där finns ju den där diagonala knycken även där.

Bildesign

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

BMW har väl haft den i 50 år?

Ni glömde att Opel var först med denna saken/grejen/designen.
Opel har ju varit först med allt... ;-)

Kanske har upptäckt något som alltid funnits, men tycker ändå det är extra tydligt på bilarna idag, man kanske har tagit det till nya gränser. Eller så är det kanske att man lägger extra märke till det när en koncern som VAG gör det på polo och Ibiza när dom lanseras samtidigt.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Peter E wrote:
Ni glömde att Opel var först med denna saken/grejen/designen.
Opel har ju varit först med allt... ;-)

Ja, de har alltid varit före VW då de är betydligt äldre företag. Så visst är de före...VW.

Som sagt, BMW kom med knicken där 1961 på 1500.

Det diagonala kapet förstärker tak, sida och bak då foten på c-stolpen hålls bred, lösningen kommer ur flygets bakre roderkonstruktioner.

Bildesign

Det kanske ligger lite i vad du säger Tvärnit, fastän det verkar handla mer än design än om förstärkning på t.ex. XC40 och några andra där själva diagonalen sitter på dörren, men det ska ju å andra sidan passa in i designen på c-stolpen.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Rikard wrote:
Som sagt, BMW kom med knicken där 1961 på 1500.

Jag var tvungen att nörda ner mig lite och kolla 50 tals bilar bara för det ;-)
Det är rejält före min tid men det jag kunde hitta som hade det där draget, om än diskret är Lagonda och Aston Martin från 1956 samt Alpine a106 från 1955.

Bildesign

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Att andra har haft det före BMW är förvisso sant, men BMW har haft det som designdetalj sen de införde det. Kallas för Hofmeister Kink efter BMWs designchef.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hofmeister_kink

Älska nätet och möjligheterna att dela kunskap, tack för den feedbacken Mäkinen.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Det tog en stund innan jag kom ihåg vad gubben hette. Måste ha varit på 90-talet jag läste om det.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.