Vi Bilägares forum

Autoexperten service

Autoexperten service

Hej

Jag måste nu göra storservice på bilen dock ej olja samt filter då jag bytt dessa själv.
Frågade AutoExperten verkstad här lokalt och detta är vad de kom fram till.

Kamremsats inkl. vattenpump
Drivremssats
Glykol utbyte
Kupéfilter
Bränslefilter
Spidelled Framaxel 2st
Bromsvajer enkel

Pris 19200:- inklusive moms.

Detta är nästan halva bilens värde idag.

Ska göra fler offerter men det är sjukt vad det drog iväg.

Uppdaterat: 2017-08-15 20:04

Kommentarer

Ok, vad är det för bil? Hur långt har den gått? Vad har den fått för service tidigare?

Uppdaterat: 2017-08-15 20:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ber om ursäkt.

Det är den stora servicen nu 16000Mil med kamrem

Det är en Renault Megane 1,5Dci SportTourer 2010

Uppdaterat: 2017-08-15 20:26

Jaha, ingen rolig bil att byta remmar på, men kom igen när du fått några fler prisförslag.
Kolla gärna Kalle på bakgården, han kanske klarar det till ett lägre pris.

Uppdaterat: 2017-08-15 20:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nej det verkar så usch. Ska hålla koll

Uppdaterat: 2017-08-15 20:37

Det finns många Kalle på bakgården som är väldigt seriösa, det gäller bara att hitta dom.
Har du inga polare som kan ge några tips?

Uppdaterat: 2017-08-15 20:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Usch. Han tar 10000 för arbetet tror jag. Kanske det ingår framvagns inställning pga spindellederna.
Det känns saftigt iaf.

Uppdaterat: 2017-08-15 20:47
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Eller så fixar du bilen själv! Det är ju ingen raketforskning har jag förstått.

Uppdaterat: 2017-08-15 21:20

trasten, Megane är bökig, det vet du väl!

Uppdaterat: 2017-08-15 21:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Enlig kommentarer här är ett kamremsbyte något man kan göra på parkeringen hemma med en skiftnyckel och två skruvmejslar.

Uppdaterat: 2017-08-16 11:20

Ja, det mesta är ju ganska enkelt;-) Själv är jag med i en MC-klubb där en medlem beskrev hur han riktade ett kamaxelöverfall med hammare i ett skruvstäd;-)))

Min MB hade sin senaste service på en liten obskyr(?) MECA-verkstad, fast stämpeln i boken inte indikerade detta (bara namnet på XXXX Bil & Motor). Jag kommer därför att låta en MB-specialist göra om servicen (plus lite annat).

Uppdaterat: 2017-08-16 11:31
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Fattar att det tar emot att betala halva bilens värde i service. Hade det varit min bil så hade jag nog chansat. Vid ett worst case scenario (totalhaveri) är ändå fallhöjden bara bilens värde minus "pengarna man slapp betala".

Kamremsats inkl. vattenpump - Här är den största kostnaden, och det är här jag chansar !
Drivremssats - Ingen jättekostnad, men ändå ingen större fara om en multirem havererar.
Glykol utbyte - onödig utgift !
Kupéfilter - Skippa !
Bränslefilter - Ingen big business att skippa detta också, det värsta som kan hända är att bilen stannar eller går ryckigt
Spindelled Framaxel 2st - Detta jobb hade jag gjort.
Bromsvajer enkel - Detta jobb är antagligen också nödvändigt.

Prislappen bör gå ner från 19000 till 6000. Fortfarande en del pengar, men lättare att bära.

Livet är en chansning, man får fatta sina egna beslut. Men det är lättare att ta en kostnad på 20K om bilen är värd 430 000 kronor än om den är värd 38 tusen.......

Uppdaterat: 2017-08-16 11:51

Jag håller med Henrik-Andersson - kör tills det ryker;-) Men ta de säkerhetsrelaterade punkterna (f.ö. sannolikt nödvändiga för att få bilen genom besiktningen).

Uppdaterat: 2017-08-16 12:18
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Om TS finns i Stockholm så vet jag att Solna bilteknik gör såna kamremmsbyten ovanligt billig (förhållandevis). Dom gör det ofta så jag tror dom är duktiga och gör det bra också även om dom fått kritik ur andra aspekter tidigare.

Uppdaterat: 2017-08-16 12:37

Jag skulle nog tänka mig för både en och två gånger innan jag anlitar Solna bilteknik. Kolla på svartlista.se.

Uppdaterat: 2017-08-16 14:09

Som vanligt så får man nog vad man betalar för.
Visst går det att köpa en Haynes och göra själv, då lär man sig en massa och brukar bli ödmjuk inför hur lång tid vissa saker tar och att det inte är helt enkelt alltid.
Sen handlar det ju också om driftsäkerhet, visst kan man chansa och köra utan service men man får fundera på vad det är värt att bli stående någonstans och inköp av en ny bil.

Uppdaterat: 2017-08-16 14:13
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

trasten, för mig det var Teknikens Värld som gjorde en djupdykning i kamremsbyte och pris för det. Minns att dom testade att byta rem hos Solna bilteknik för att försöka förstå varför dom var så mycket billigare. Vad jag vet hittade dom inget fel i hur dom byttre rem, utan det var ett bra jobb. Som jag sa, kan vara värt bara för bytet, inget annat. Alternativet att köra vidare tycker jag låter sämre, om inte annat blir man stående när det rasar.

Uppdaterat: 2017-08-16 14:14

trasten, vad säger du om denna video?

https://www.youtube.com/watch?v=R7FPUX47G5M

Uppdaterat: 2017-08-16 14:17

Hur en bilverkstad agerar när en tidning filmar dem kanske inte överensstämmer med hur de jobbar när de inte har gratis reklam att inkassera.

Uppdaterat: 2017-08-16 14:38

Jag älskar jämförelser när saker ser likadana ut.
"Här har vi en vit apple laddare original, och här en är som ser ut precis som original. Den enda skillnaden är att orginal kostar 200kr mer" "Hej, mitt hus brann ner - det var visst inte samma sak fast det såg så ut"

Visst har jag sett ett fåtal exempel på när man hittat likadana grejjer till billigare pris i annan kartong, men tror man att det alltid ligger till på det viset så är man ute och cyklar.

Uppdaterat: 2017-08-16 16:42
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny, fast där var ju frågan ändå vilken som var bäst. Såg inte heller att dom grejor bilteknik använder är direkt dåliga som du antyder.

Sen är det väl som vanligt att konkurrenter till dom som har lågpris ogillar det. Då gäller det att snacka ner dom så mycket som möjligt.

Så rådet till TS är väl då att pröjsa så mycket som möjligt, vilket ju är normala svenska verkstadspriser. Högst i EU. ELLER, att inte göra nånting. Ja det var ju också fina val...

Mitt råd är ett tredje, skaffa en bil som håller, som kräver lite underhåll, som har kamkedja etc.

Uppdaterat: 2017-08-16 17:44

Värt att kolla upp flera verkstäder, även auktoriserade märkesverkstäder. Testade en prisjämförelsesajt (Lasingoo tror jag den heter) och fick där fram priser på service som var 2-10 gånger högre (!) än vad den auktoriserade verkstaden ville ha.

Uppdaterat: 2017-08-16 17:53
Reverend Benny skrev:

Visst går det att köpa en Haynes och göra själv, då lär man sig en massa och brukar bli ödmjuk inför hur lång tid vissa saker tar och att det inte är helt enkelt alltid.

"Den som skruvar efter Haynes skruvar ofta fel och för mycket!"
-Gammalt djungelordspråk-.

Uppdaterat: 2017-08-16 18:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har kollar flertal andra verkstäder och priset ligger mellan 16-19K så jag får leva med det. Att skippa kamremsbytet kommer inte på fråga då bilen fortfarande är under kredit hos en bilfirma.

Jag biter i det sura äpplet och gör det jag ska tyvärr. Tack för alla inblandade och era tips. Har 3 verkstäder till som jag väntar svar ifrån
men det är timm penningen som drar iväg här. Jag har nog bara köpt en bil med dyr service :-)

Uppdaterat: 2017-08-16 18:51

Ska tänka på bil med kamkedja från och med nu iaf :-) Men det tänkte inte jag på då

Uppdaterat: 2017-08-16 18:52

bihslk, eftersom bilen fungerar nu kan du ju, om du har tid, kolla upp en bilresa till t.ex. Lettland. Ska vara billigt att serva där. Kan ju gå mycket plus på en resa dit inkl alla omkostnader jämförelsevis, som en slags minisemester.

Uppdaterat: 2017-08-16 18:55
bihslk skrev:

Ska tänka på bil med kamkedja från och med nu iaf :-) Men det tänkte inte jag på då

Det kan vara bra att läsa på lite innan eventuellt köp.
Det finns dom med kedja som fått saftiga räkningar också av olika fabrikat och vissa av dagens nybilar förstärkt upp ramkonstruktionen och har över 20000 mil innan rem byte.

Uppdaterat: 2017-08-16 19:12
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Renault har gått över till kamkedja på senare år på alla sina nyutvecklade motorer.
Finns en bra lista här på bilar som har kedja.

https://www.honestjohn.co.uk/faq/chain-cam/

För Renualt.

Renault: Twingo 0.9TCe 90 and 1.0; Clio 0.9TCe 90 petrol and 1.2TCe 115 petrol; Captur 1.2TCe 115 petrol, Scenic and Megane 1.2TCe 115 petrol and 1.4TCe 130 petrol, Scenic 2.0 diesel, Laguna 2.0 diesel, Laguna Coupe 2.0 diesel and 3.0V6 diesel, Renault 1.6DCI 130 diesel.

1,5 lilters dieseln har tyvärr fortfarande rem men tror den kan vara på väg bort även om den är snål på soppa. Tror den har svårt att klara kommande miljöregler.

Uppdaterat: 2017-08-16 19:20

Det kan ju inte komma som en överraskning att det kostar att ha bil och att service är en kostnad som tillkommer.
Och visst, vår service kanske kostar några kronor mer här än hos våra lågavlönade grannländer, men å andra sidan är våra bilar bra mkt billigare i inköp än i många andra nordiska länder.
Tänker du har kvar bilen och trivs med den så ge den lite kärlek i form av en vettig service, många verkstäder ger ju även garanti/försäkring på servicen så att om du skulle bli stående får du gratis assistans osv.

Uppdaterat: 2017-08-16 19:26
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Bor du i stockholm? Jag lämnade in min megane dci -11 på Nääs på siargatan söder, rekommenderad från renaultforumet.

Kamremsbyte och drivrem, glykol och en storservice (bränslefilter kupefilter) plus byte av växellådsolja gick på drygt 11.000 helt klart okej.

Uppdaterat: 2017-08-16 19:58
Badman skrev:

Kan ju tänkas att mekaniker, verkare, kundmottagare och alla andra har avtalsenliga löner .. kanske lite extra också om de är så duktiga att kunderna blir nöjda.

Hur många behövs för att byta en glödlampa?

Dom verkstäder du pratar om ska man alltså undvika, är inte gjort för större arbetsintensiva jobb på äldre fordon.

Här gäller att leta upp en liten, gärna en där det bara finns en enda person överhuvudtaget, en liten allverkstad alltså.

En jag kan rekommendera i Stockholm är Nordgrens bilservice ute i västerort nära Barkarby station.
Bara en äldre kille (Kenneth tror jag han heter) som jobbar där, han är mycket duktig och mycket ärlig.
Så man vet att jobbet blir bra gjort och dessutom är allt vitt.
Alltid bara originaldelar dessutom.
Bara att ringa å fråga om pris.

Uppdaterat: 2017-08-16 20:55

Glömde säga att jag vet att Kenneth mekat mycket Renault.

Uppdaterat: 2017-08-17 08:36

Karpegårds i Enköping har jag hör mycket gott om. Aldrig anlitat själv, än. Hör om pris där?

Uppdaterat: 2017-08-20 14:56

Om han, alltså tråskaparen, inte ska skrota Meganen inom kort, är det inte seriöst att rekommendera honom att hoppa över flera punkter på den den tänkta servicen.

Uppdaterat: 2017-08-21 01:52
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Kamremsats inkl. vattenpump
Drivremssats
Spindelled Framaxel 2st
Bromsvajer enkel
Det här är vad som måste göras om man ska vara säker på att köra vidare, men åk och besiktiga bilen först för en kontroll på vad som är nödvändigt att reparera.
Övrigt kan man kolla men är inte nödvändigt för trafiksäkerheten. Bränslefilter brukar inte behöva bytas före 20000 mil och att byta glykol och bromsolja är ofta mer kosmetiskt än nödvändigt, konditionen hos båda kan kollas istället för att byta.
Luftfilter och kupe´filter är ju lätta att kolla, inte så dyra och där beror bytet främst på den miljö man färdats i.

Uppdaterat: 2017-08-21 09:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre