Älgtest som ett mått på bilars väghållning

31 inlägg 0 nya
Älgtest som ett mått på bilars väghållning

Har läst en del inlägg här på sistone där man likställer hög ingångshastighet i ett undanmanöverprov med god väghållning. Tycker att denna typ av undanmanövrar är ett ganska dåligt mått på en bils väghållning. Det är snarare ett test av bilars ESP-system. T.ex. klarar Nissan X-trail högre ingångshastighet i testet än Porsche Cayman utan att slå ner koner. Kan vi av detta dra slutsatsen att X-trail har bättre väghållning? Knappast. Det visar bara att X-trail har ett mycket aggressivt ESP-system som tar ner farten kraftigt och därigenom möjliggör en hög ingångshastighet. Så jag skulle hävda att det så kallade älgtestet är ett bra test av bilars ESP-system, men inte av så mycket annat. För att verkligen testa väghållningen måste man köra undanmanövern med avslaget ESP.

Man kanske även borde redovisa utgångshastigheten, för att bättre se vilka som klarar testet i högst fart? Men ett test med även avslagen ESP vore intressant.

På engelska används två ord där svenskan är begränsad till "väghållning". Handling och roadholding. Älgtestet är väl mer den senare varianten som är fokuserad på att ha bilen kvar på banan medan handling är mer hur föraren kan påverka framfarten.
I moderna bilar uppfattar jag det mer och mer som att tillverkare försöker hålla förarna borta från det bilen gör så de inte ska skapa problem.

Roadholding är snarare det som mäts på en så kallad "skid-pad". Alltså den maximala sidoaccelerationen som bilen kan uppnå innan den börjar sladda. Detta mäts ju inte heller i älgtestet. Visst så utsätts bilen för stora sidkrafter när man ska räta upp den efter första svängen. Men många bilar bromsar redan i första svängen för att ta ner farten. Att hålla spåret i älgtestet handlar mer om att ESP-ingreppet inte stör riktningsändringen av bilen. Porsche Macan är ju exempel på en bil som har bra väghållning men går uselt i älgtestet eftersom ESP ingriper så hårt att det låser ena framhjulet:

https://www.youtube.com/watch?v=3xk-hiKYgII

Mycket bra ifrågasättande av tolkningar av älgtesterna, Skodaägare !

För min del är allt detta helt ovesentligt.

Det enda viktiga är uppförandet vid en eventuell panik undanmanöver och tillhörande inbromsning på olika vinterunderlag från snö till blixt halka.

Det är situationer åtminstone jag råkar ut för ett antal ggr per vinter.
Älgutspringning, tokiga bilister med vansinnes utfartsutkörningar/omkörningar till varje pris.

Att på vintern i 100 kunna paulbromsa och samtidigt kunna göra en tvär undanmanöver utan tendens till sladd eller obehag.

Det är nåt som jag sätter värde på och efter tre vintrar med bästa dubbfria nordiska så är min bedömning att dagens säkerhets system är riktigt bra mot tex 2010.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
För min del är allt detta helt ovesentligt.

Om du tycker det är oväsentligt så kan man ju undra varför du skriver i tråden? Visst är det viktigt att en bil beter sig tryggt vid en undanmanöver. Men det kan väl vara intressant att diskutera bilars väghållning kontra ESP-programmering för det?

Absolut.
Det var bara min Svenson reflektion från hängmattan. :)

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Skodaägare wrote:
Roadholding är snarare det som mäts på en så kallad "skid-pad".
Njae, Cambridge menar "the degree to which a vehicle can travel quickly and safely on roads that are wet or have a lot of bends"
Oxford skriver ungefär detsamma.
I en skid pad mäter man maximal greppnivå vid långsam fartökning för att undvika plötslig dynamisk påverkan. Ska väl närmast benämnas "grip" på engelska och ställas i relation till "traction", dvs drivgrepp.

Jag tror att olika förare skulle få extremt olika resultat i ett älgtest beroende på hur de vrider på ratten. Om de ger en liten indikering med ratten innan de vrider för hela svängen lär påverka hur elektroniken tar hand om det. Den här typen av tester verkar vara konstruerade av någon som inte förstår fordonsdynamik och därför ser ratten som ett digitalt reglage.

L. Mäkinen wrote:

Jag tror att olika förare skulle få extremt olika resultat i ett älgtest beroende på hur de vrider på ratten. Om de ger en liten indikering med ratten innan de vrider för hela svängen lär påverka hur elektroniken tar hand om det. Den här typen av tester verkar vara konstruerade av någon som inte förstår fordonsdynamik och därför ser ratten som ett digitalt reglage.

Så är det absolut. Titta på nedanstående film t.ex.. I första försöket i 76 km/h så gör föraren en abrubt rattrörelse, ESP får då panik och låser vänster framhjul. I nästa försök så är föraren lugnare med ratten och då klarar bilen testet. Intressant är ju också när en testbil anses klarar testet. Km77 avbryter testet när bilen börjar slår ned koner. Egentligen borde ju testet fortgå tills bilen inte längre går att köra genom banan, på grund av att den under- eller överstyr.
För mig är det intressanta med testet att se hur en bil beter sig vid extrem kurvtagning. Hur mycket kränger den, lyckas den hålla alla hjul i marken och bottnar fjädringen eller inte? Detta är för mig mycket intressantare än vilken ingångshastighet man kan hålla.

https://www.youtube.com/watch?v=eXg0-Yz3OuI

Personligen tycker jag det är mycket bra att man belyser hur bilarna kan hantera en kraftig undanmanöver. Trots allt så, händer något så tänker väldigt få utan man bara drar i ratten. Bromsen hittar man först efter en stund...
Vissa bilar klarar det dåligt, vissa blir väldigt oroliga och kräver att man aktivt hjälper till (vilket få klarar), vissa välter, vissa lägger styrningen av på, vissa (som ovan) bromsar på sig så man därigenom faktiskt tappar styrning och kontroll e.t.c.
Att man bryter vid nedslag av konser är helt enkelt för att man måste ha en lämplig gräns, och sist jag kollade så hade vägarna en viss bredd. Där vägen slutar, där slutar vägen och det blir härigenom irrelevant att testa tills hela alltet far åt skogen.
Tänk dig vägrenen som slutar där konerna tar vid helt enkelt.

Alla tester har sina begränsningar, men bara det att man hittat bilar som välter och stänger av servot till styrningen är ju sjukt bra för den långsiktiga trafiksäkerheten!

Ska man dra det till sin spets så är det möjligt för de som gör testet att sänka en bil genom att hantera ratten så att de får önskad effekt. Det är inte förrän man själv har testat var gränserna finns med egna bilen i en oförberedd situation som man vet hur bilen kommer bete sig. För många år sen tvingades jag göra en undanmanöver med en hyrd V70 och efter det insåg jag att bilen var usel att hantera när något hände så jag kunde inte hålla den fart jag gjort innan. Farten var under den skyltade och hade inte varit ett problem i min egen bil då.

Visst är det bra att man belyser detta, det håller jag med om. Min huvudsakliga invändning är dock att sätta likhetstecken mellan bra resultat i älgtestet och bra väghållning. Älgtestet är mer ett trafiksäkerhetstest än ett väghållningstest.

Skodaägare,
Där är vi helt överens!
Väghållning mättes bättre i Automobils A-sprint: http://www.automobil.se/tester/provkorningar/sammanstalld-asprintlista-1427
Fast det försvann ju med tidningen.

Håller med om A-sprint. Saknar fortfarande Automobil. Den enda biltidningen värd namnet i Sverige enligt mig. Mycket synd att den lades ned. Speciellt bra var det när Jonas Jarlmark ansvarade för A-testet.

Älgtest är bra för att testa bilars väghållning - tycker jag. Den absolut snabbaste bilen i älgtestet är en 19 år gammal bil (vid det här laget, den hade aldrig ESP)!! Och det är....
https://www.tv2.no/a/3940853/

Hela listan är här:
http://teknikensvarld.se/algtest/

Nåja - tester körda vid olika tillfällen, på olika underlag, med olika förare och inte minst med olika däck ser jag inte som jämförbara.

Men inte har man väl särdeles ofta bilen lastad till max.
TV:s älgtest är inte på något vis representativt eller repeterbart. Skulle det vara det borde dom ha en robot som hanterade ratten.
Jag är mer intresserad av hur bilen känns och beter sig när man kör den till vardagsbruk, oftast ensam och utan last.

liebhaber wrote:
Älgtest är bra för att testa bilars väghållning - tycker jag. Den absolut snabbaste bilen i älgtestet är en 19 år gammal bil (vid det här laget, den hade aldrig ESP)!! Och det är....

Precis, Xantia Activa hade inte ESP så i det fallet är det ett test av bilens väghållning. Men alla moderna bilar har ESP och kör man med det inkopplat så är älgtestet ett ESP-test snarare än ett våghållningstest. Vilket kan vara nog så intressant, men man ska inte tro att en X-trail som klarar lika hög ingångshastighet som en Porsche Cayman kan slå den senare vid bankörning eller ens i en konbana.

Håller helt med mso 1000. Väjer oftare för djur, cyklar och andra bilister än jag pressar på bana. Älgtestet är väl det minst dåliga sättet att visa hur en bil beter sig. Sen om det beror på ESP eller vad sjutton spelar mindre roll. Det är en del av bilen. Dessutom lär väl dom flesta precis som jag köra med ESP i på-läget vilket innebär att testet visar rätt väl hur en specifik bil beter sig i vardagstrafik. Borde vara rätt genant för Porsche med ett så pass dåligt fungerande ESP. Var väl ett antal bilar som fick oväntat taskiga resultat. Plus några där det var tvärtom.

Jag kan inte ens slå av ESP. Däremot finns typ Sportläge som gör den mer förlåtande, på ett kontrollerat sätt.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.