95g CO2 år 2021

12 inlägg 0 nya
95g CO2 år 2021

Intressant uppskattning om hur biltillverkarna klarar EUs mål och att Volvo tagit på sig ledartröjan. Dryga böter för dom som inte klarar målet.

Ser ut så här;

http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20170928/ny-rapport-volvo-klarar-utslappsmalen-storre-biljattar-riskerar-miljardboter/

Placering Biltillverkare Prognos 2021 Mål 2021 Klarar målet?
1 Volvo 73,1 103,5 Ja
2 Toyota 83,5 94,3 Ja
3 Renault/Nissan 91,4 92,1 Ja
4 Hyundai/Kia 94,9 91,7 Nej
5 Opel/Peugeot/Citroën) 95,6 92,6 Nej
6 Ford 96,1 93 Nej
7 Volkswagen 100,3 96,3 Nej
8 Fiat/Chrysler 101,2 91,1 Nej
9 Daimler (Mercedes) 102,1 100,7 Kanske
10 BMW 104,7 100,3 Nej
11 Jaguar/Land Rover 130,9 132 Ja

Bild från artikeln;

95g CO2 år 2021

Ja, väldigt låg CO2 topp både Volvo och Renault men vad ska man göra väldigt hög NOx är sämsta för Renault? http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170630/ivl-svenska-miljoinstitutet-undersoker-dieselbilar-fortsatt-hoga-utslapp/

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Det som kommer göra det svårare är också att man kommer mäta målet med WLTP, inte NEDC.

Volvo lär inte bara tappa ledartröjan, utan också få den om fötterna och snubbla illa om inte man snart presenterar en elbil i produktion.

En riktig karl doftar diesel.

Min största undran när det gäller Volvo är om man ska sluta helt med diesel till 2021 eller om man kommer ha diesel som mildhybrid. Redan från 2019 har man ju sagt att det ska vara elmotor till alla "nya modeller". Vad jag gillar med Volvo nu också är att man från i höst kommer ha adblue rening på alla dieslar och även partikelfilter på alla bensinare.

Som jag ser det så tar Volvo en stor risk här med att sticka fram hakan.
Volvo står inte idag över sina europeiska konkurrenter och kör de bluffpoker så är det rökt.
Toyota är den rättmätiga ettan.

Skulle Volvo fortsätta bygga år 2021 med bensindriven och hybrid tillsammans då är det 73,1 CO2 eller om det är enbart eldriven är det 0 CO2. Det ska sluta tillverka produkter för diesel år 2019.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Renault ZOE billigast inköp och har 0 CO2 finns nu.
https://www.cdn.renault.com/content/dam/Renault/SE/pdf/renault-zoe-prislista.pdf

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Ja det kan vara ett alternativ för de som benhårt tror på att elbilen är det enda alternativet.
Men ZOE är en ålderstigen modell som snart är mogen för modellbyte.
Det finns modernare modeller och fler kommer.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, absolut och bäst att vänta om 1 - 2 år blir det bättre långa räckvidd och snabb laddning på några minuter också billigare nybil inköp, hög körglädje och låg ägandekostnad :-)

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF wrote:
Ja, absolut och bäst att vänta om 1 - 2 år blir det bättre långa räckvidd och snabb laddning på några minuter också billigare nybil inköp, hög körglädje och låg ägandekostnad :-)

Ja, och två år senare blir det ännu bättre... och två år senare blir det ännu bättre.... och två.. o.s.v.
Så lät det när vi skulle skaffa datorer till vår avd. på jobbet för väldigt många år sedan. "Om vi väntar ett halvår får vi mycket bättre prylar". Ett halvår senare, "Om vi väntar ett halvår....."
Det kunde ha blivit så att vi fortfarande knackat runstenar med den ideologin!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.