Vi Bilägares forum

25 mil och funderingar

25 mil och funderingar

Idag gjorde jag en tur från Eskilstuna till Upplands Väsby för att kika på en bil, cirka 25 mil fram och tillbaka.

Man hinner ju fundera rätt mycket på bilar och trafik under tiden, och några saker slog mig:

Har en bil mer än ett avgasrör, så finns sällan blinkers. Kanske räckte inte pengarna till blinkers, eller kanske tror förarna att deras bil är så sportig så de faktiskt håller på med banracing. På bana används ju inte blinkers.

Har bilen någon slags reklam för företag så får den köras med överhastighet. 110 för andra är 130 för bilar med reklam.

Det är helt OK att köra med enbart parkeringsljus trots att solen har gått ner.

Bilen som jag kikade på? Nåja, säljaren hade inte riktigt samma uppfattning som jag om vad som är bra skick....
Han prickade också av min lista av anledningar till att inte göra affär med en viss person.

Uppdaterat: 2016-09-21 20:38
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kommentarer

Javisst är det märkligt vad man få se längs svenska vägar numera...

Uppdaterat: 2016-09-21 21:24
Power to the people

Glömde förresten de övergivna bilarna med smashade rutor som "pryder" vägarna.
En Volvo, En Saab och en Focus enbart på denna turen.

Undrar hur länge de kommer stå/ligga kvar, till snöröjningen kommer igång?

Uppdaterat: 2016-09-21 21:30
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Iakttagelserna stämmer ganska bra med mina egna längs vägen mellan Sollentuna och Enköping via Nyköping och Strängnäs idag.
Mest fascinerande var ändå att föraren till en biltransportlastbil uppenbarligen tyckte att det var lämpligt att lasta av en bil på motorvägen för att justera däckstrycket på sitt ekipage.

Uppdaterat: 2016-09-21 21:57

Åkte förvisso bara 20 mil idag, Sth-Örebro men noterade att jag som vanligt råkar ut för nån som har problem att hålla farten.
Man blir omkörd för att nån minut senare komma ikapp bilen, och så kan det fortsätta hela resan.
Idag tröttnade jag 3e gången jag kom ikapp samma bil och aktiverade både tuta och extraljus, det funkade, för bilen försvann och jag såg den inte mer.

Uppdaterat: 2016-09-23 23:12

Har varit dimmigt nu rätt ofta på morgonen och jag ser många då som kör på DLR ljus och inga bakljus. Det är ju livsfarligt att köra utan bakljus i dimma.

Uppdaterat: 2016-09-24 07:41
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
hultarn skrev:

Idag gjorde jag en tur från Eskilstuna till Upplands Väsby för att kika på en bil, cirka 25 mil fram och tillbaka.
Man hinner ju fundera rätt mycket på bilar och trafik under tiden, och några saker slog mig:
Har en bil mer än ett avgasrör, så finns sällan blinkers. Kanske räckte inte pengarna till blinkers, eller kanske tror förarna att deras bil är så sportig så de faktiskt håller på med banracing. På bana används ju inte blinkers.
Har bilen någon slags reklam för företag så får den köras med överhastighet. 110 för andra är 130 för bilar med reklam.
Det är helt OK att köra med enbart parkeringsljus trots att solen har gått ner.
Bilen som jag kikade på? Nåja, säljaren hade inte riktigt samma uppfattning som jag om vad som är bra skick....
Han prickade också av min lista av anledningar till att inte göra affär med en viss person.

Man får välja vad man fokuserar på. Man kan låta 1 risig förare av 10 förstöra dagen eller fokusera på de övriga 9 som faktiskt kör riktigt bra.
Något som jag ofta reflekterar över som Göteborgare i grunden är hur bra 08;or faktiskt kör. Och det gäller både när jag kommer med hoj eller bil.
Blinkar man här på östkusten så släpper medtrafikanter allt som oftast in och kommer man med hojjen så flyttar folk på sig.
Visst finns det en och annan som vägrar hjälpa till i trafiken men det är ändå relativt få.

Dock så har jag nära döden upplevelser så fort jag kommer in i Strängnäs, den staden kräver mer förarfokus än att köra bil i Mashhad.

Uppdaterat: 2016-09-24 08:05
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Det är nog sig ganska likt ja....men efter att ha gjort Hälsingland runt härom veckan så började jag notera biltyp o märke.
Vägarnas skick uppe i Hälsingland är ju på sina håll något som Gud har glömt o SUV är vad som gäller. Landrover, BMW, Audi, Volvo, Toyota, Hyundai/KIA o Skoda Yetis o när det gällde vanliga bilar så var det ungefär det samma minus KIA som det vimlar av här o Fordar såg jag bara två st.
Min tanke är den att naturen sållar agnarna ur vetet, far min sade om Ford att de gör "mjuka" bilar som inte pallar för dålig väg.

De franska märkena lös också med sin frånvaro förutom då firmabilar, en tanke som har slagit mig är att kanske är det så att gamla sanningar fortsatt lever att det finns en kultur i märkena som sitter i väggarna.

Uppdaterat: 2016-09-29 00:43
E30 skrev:

Han prickade också av min lista av anledningar till att inte göra affär med en viss person.
Viss person?

Kanske skulle ha skrivit "en viss typ av person"...
> Man ringer och säger att man ä på plats vid bilen jag ska kika på, ha säger "kommer om 10 min max", det tar 25 min.
> Han kommer, men hälsar inte, hoppar ur sin bil, letar i bagaget i en kasse efter nyckeln. Hittar den och tryckerpå knappen, inget händer. Muttrar och provar i låset, låser upp och startar bilen.
> Han ar fortfarande inte sett mig i ögonen. Lämnar bilen öppen och går för at prata med sig far (?)
> Jag frågar honom om kamremmen är bytt, han drar en konstig vals om att "den byttes på garantin vid 2-3000mil, och sedan igen, enligt förra ägaren, så det är OK" Jag svarar att det stämmer ju inte alls med intervallet, som är varje 12.000 mil. Igen kommentar...
>Jag påpekar att hans beskrivning "någon repa men annars bra skick", inte alls stämmer med verkligheten. Båda bakskärmarna behöver lackas om. De är redan lackade men så dåligt gjort så grundfärgen skiner igenom. Han prutar 500 kr på priset ( dessutom kom han inte ihåg priset själv, fick kika i sin mobil på annonsen)

Ja, det var väl ungefär vad som behövdes för att jag skulle inse att han inte tillhörde den typ av personer som jag vll köpa bil av.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-09-29 07:29
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...