Vi Bilägares forum

Vax vintertid

Vax vintertid

Hej!

Jag har varit bilägare i 23 år och alltid vaxat mina bilar varje vår och höst. Att det är bra är det väl ingen tvekan om men jag har ändå funderat över hur stor nytta vaxet gör under vintern då jag tvingas använda avfettning för att få bort vägsaltet.
Jag har tänkt att själva poleringen i alla fall kanske gör nytta genom att smuts och oxider försvinner och ytan blir lite blankare. Men vaxet sitter väl tyvärr inte kvar efter några avfettnings tvättar?
Har man någonting för att man besvärar sig med polering och vaxning på hösten eller räcker det lika långt att bara göra det på våren efter att saltsäsongen har upphört?

Skulle vara intressant med era teorier och funderingar om detta........

Uppdaterat: 2012-10-02 22:37

Kommentarer

Hej!

Jag behandlar med Sonax polish och Sonax flytande hårdvax i april-maj och i september-oktober och när det behövs för att få rent från salt tar jag till avfettning.

Uppdaterat: 2012-10-05 18:23

Jag är också fundersam över detta.
Jag har en kompis som hade en Audi 100 som han tvättade i automat med vaxprogram ca två gånger i månaden.
Aldrig någon vax.
Efter tjugo år såg bilen fortfarande ut som ny, vit solidlack, bortsett från en rostig skärmkant som blivit påkörd av ett järnstaket.
Jag tvättar vintertid på samma sätt, men sommartid på gräsmattan och avslutar med något som kalls "Wax it Wet"!
Ganska enkelt, men egentligen vet jag inte hur bra det är, men nog pärlar vattnet sig när det regnar.

Uppdaterat: 2012-10-06 10:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

intressant det också att det kan fungera så bra. Jag har alltid handtvättat med svamp och bilshampo.

Vattnet "pärlar" sig ju på en vaxad yta men pärlar det sig inte på en nylackerad yta också?

Vattnet pärlar sig i alla fall mer på min bil efter en vinter med avfettning än på en bil som aldrig behandlats med vax ..............

Uppdaterat: 2012-10-06 18:19

Jag tvättar alltid bilen för hand och har de senaste åren börjat att använda supertvätt efter avfettning vilket gett ett bra resultat. Nackdelen är att vintertid måste man använda supertvätten vid varje tvätt vintertid för att få bort all beläggning eftersom det fastnar ordentligt på lacken. Man behöver inte använda Turtle som är dyr utan det går också bra med billigare varianter från t. ex Biltema

Uppdaterat: 2012-11-13 10:06

Jag brukar vaxa bilen inför vintern, för jag upplever att den är betydligt lättare att hålla ren.
Jag handtvättar enbart och känner skillnaden genom svampen.

Använder antingen Sonax eller Hagmans flytande vax, de är ju testvinnare i hur många test som helst.
Lättarbetat och kritar inte ner lister, tvärtom kan man snygga till skyddslister med vaxet.

Men, för att få en riktigt bra och lättskött yta fordras maskinpolering, utan den kan inget vax rädda situationen.

Sidospår:
På finbilen som inte körs på vintern, använder jag något mystiskt Ultima-vax som finns på en liten sprayflaska.
Några små försiktiga "duttar" räcker till hela bilen, man stryker ut det, och använder ytterst lite, annars blir det flammigt. En liten flaska på 118ml räcker till minst 10 behandlingar.
Vetetusan hur det funkar, men bilen blir otroligt blank.

Uppdaterat: 2012-11-13 11:06
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag brukar tvätta min bil på en gör-det-själv-tvätt som ligger vid en automatstation nära min bostad. Där betalar man för en kod som gäller för t.ex. 100 spänn i taget och sen ställer man in olika steg på ett vred för att börja med avfettning (separat munstycke) och sedan avspolning med högtryck, schamponering med borste och varmvatten och till sist avspolning.
Sen finns ytterligare två steg - hetvax följd av avsköljning med minerafrritt vatten. Jag har använt det ett par gånger men blir inte helt klok på hur det bäst ska läggas på och vilken nytta det gör. Ska man spruta det på bilen när den fortfarande är blöt efter avspolningen, eller ska man skinntorka den och sen spruta på det? Och hur bra funkar det egentligen? Fattar såklart att vanligt "manuellt" vax är bättre (Sonax eller Turtle) men är man ändå där och dessutom har lite tidsbrist duger det kanske som substitut enligt principen bättre än inget vax alls?

Uppdaterat: 2012-11-27 14:25

Vanligt vax man har på själv är det bästa. Annat bjäfs är mest för att få bilen tillfälligt halvblank inför försäljning. Jättebra skydd äro det icke.

Vax inför vintern är ett måste. Skyddar och gör den mer lättvättad, smutsen rinner av av sig själv nästan. Och avfettning behövs inte alltid, framförallt inte på hela bilen.

Många i GDS-hallen tvättar inte smuts utan de tvättar bort avfettningsmedel:

1: De kör in en nästan ren bil som max behöver shomponeras snabbt och sköljas av. (10-15 min jobb och ungefär 20 spänn i GDS-hallhyra.

2: De sprutar på avfettning. En liter räcker inte, de har med sig egna bekämpningsmedelssprutor som rymmer 3 liter. De förstör både lungor och vax.

3: De står i hallen i minst en timme, för att de har så jävla mycket avfettning att spola av.

Allt detta jobb för en bil som redan var ren när de kom in.

Uppdaterat: 2012-11-27 19:43

Du måste skilja på Ren och bil Uno. Renen springer i Lappland, bilen kör man med på vägarna.

Uppdaterat: 2012-11-28 11:00
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.