Vi Bilägares forum

vatten i cylindrarna

vatten i cylindrarna

Hej,
Min passat (år 93) fick vatten i cylindrarna. Innan märkte jag ånga i avgasen och försämrad startmotorn funktion.
När jag bytte startmotorn ville inte motorn igång, det var bara en "tupp" ljud. Jag tåg ut alla tänstift och när jag startade sprutade vatten och bensin ut. Med tänstift tillbaka gick motorn 15 sek sen kom vit rök och motorn dog.
Jag tog ner topplock och kollade packningen, den såg ut ok till mig. Lämnade popplock till mekanikern för test och fick besked att det inte är sönder.
Undrar om det finns en annan möjlighet för vatten att komma in, eg motorblock eller öljekylning system.
Innan dess så krånglade tempvisaren och bensinvisaren länge tills de dog helt. Är termostaten i spelet?
Det skulle inte vara roligt att plana och fixa topplock på plats och upptäcka samma problematik igen.
Kan någon om sånt?
Mvh Vjeko

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Svårt att säja något med säkerhet. Men får du kylvätska i cylinderna och både toppackning och topp är hela borde sprickan finnas i blocket.Kan det vara så att du har fått vatten i bensintanken?

Uppdaterat: 2010-08-23 19:35

Tackar f�r svaret,
S� stor m�ngd av vatten i bensintanken....nej. Sprickan i blocket...skulle vara ordentligt stor f�r en s�dan l�ckage. Kollade senare ventilk�pan f�r att se om det finns d�r "margarin" - tecken att �jlan blandas med vatten. Inte det heller.
N�gon sa till mig att packningen beh�ver inte vara sprucken och �nd� kan l�cka.
Nu g�r jag korstecken och s�tter allt tillbaka med planat topp och nya packningar s� skall vi se.
det �r inte kul ed fantomfel.
mvh Vjeko

Uppdaterat: 2010-09-09 15:46

Det är alltid roligare när man direkt ser vad som är fel ... så man vet vad man ska göra för att reparera ... men allt trasigt kan lagas och andra gången man river en motor går det mycket snabbare :o).

Ibland kan det vara svårt att avgöra om toppackningen är hel eller ej.

Antar att toppen är planat hos en motorfirma, de borde kunna avgöra om något är fel med den.Sprickor i blocket är ovanligt!Vatten i alla fyra cylindrar är inte så vanligt heller .... men tror på toppackningen.

Lycka till!

Uppdaterat: 2010-09-09 20:42