Varför blir det så varmt?

6 inlägg 0 nya
Varför blir det så varmt?

Hejsan jag har en audi a8 96 och nu så har min klimatanläggning börjat bete sig konstigt.
Det blir jättevarmt i bilen fastän den bara står på 18 grader vad är det som kan vara fel??
Funkade bra innan men nu går de knappt att vara i bilen för de blir så varmt..

Detta är nog inget du kan göra något åt själv, tyvärr. Det vanligaste felet är gasläcka p.g.a.korroderad kondensor. Det näst vanligaste är läckande tätringar i kompressorn.
Om kondensorn klarat sig så jär länge är det inte dåligt. Den är av aluminium och brukar kunna paja redan efter 3-4 år genom våra saltade vintervägar.
Åk till en specialverkstad för kylteknik, be dem undersöka och ge ett kostnadsförslag. Åk till nästa o.s.v.
Jag ber att få återkomma.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kondensorn är ett cellpaket av aluminium som placeras så gott som uteslutande framför kylaren.
I Sverige är detta den absolut sämsta platsen för kondensorn, den utsätts för enorma påfrestningar främst på grund av korrosion genom vägsaltet.
Man skulle ju kunna tycka att våra svenska tillverkare Volvo och Saab skulle kunna känna till detta och placera kondensorn mer skyddat.
Men icke. Sverige är för liten marknad, man placerar kondensorn där det är enklast och där alla andra tillverkare gör det.
Att din Audi har kondensorn framför kylaren kan man förstå, i Tyskland är det inga större problem med korroderade kondensorer.
De enda jag sett som haft en skyddad plats för kondensorn är turistbussar där den ofta är monterad baktill ovanpå taket.

Hur ska man då kunna komma tillrätta med det här problemet i vårt land?
Jo, här är några förslag:
1. Har man en hel kondensor, ny eller gammal (som det faktiskt går att förlänga livet på) ska man först spola rent den så noga som möjligt, ställa in klimatanläggningen på lägsta möjliga temperatur och köra några minuter så att kondensorn blir varm och torr.
2. Köp en [i][u]tunnflytande[/u][/i] rostskyddsbehandlingsprodukt av god kvalite´, typ Tectyl, Dinitrol eller likv. och spraya hela kondensorn framifrån.
Spraya flera gånger nertill med några timmars mellanrum.
3. Sedan bör man efter [u][i]varje[/i][/u] körning i saltstänkt väglag spola rent kondensorn så noga som möjligt.
4. När våren kommer och saltet försvinner får man ta till avfettningsvätska och ta bort det mesta av rostskyddet. Allt går inte bort, när kompressorn börjar jobba ryker det och luktar en del men det får man stå ut med.

Det här kan verka besvärligt men det finns bara två alternativ till:
1. byt kondensor med jämna mellanrum eller byt bil.
2. Byt till ett varmare land.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nästa vanliga fel är kompressorn.
Här är det tyvärr dyrare. Om tätringarna i kompressorn har läckt ut gas återstår nog inget annat än kompressorbyte och det är inte billigt om du inte hittar en begagnad och törs chansa.
Räkna kallt med minst 1000:- för kondensor, 5000:- för kompressor, 1000-1500:- för gas (om du måste byta till R410A kan det bli ännu något dyrare p.g.a. oljebyte och torkpatron) samt kostnad för arbete ca 2000:-. Till detta kommer givetvis Anke-borgs önskan om inbetald moms.
Men rådet är att kolla med fler reparationsverkstäder.
Det kan vara ett annat fel men läckande slangar och elfel är inte lika vanligt.

Kompressorn skyddas enklast genom att en gång i månaden, under vinterhalvåret, köra den genom att sätta klimatanläggningen på min. (kallast) under ett antal minuter. Detta fungerar dock normalt bara vid plusgrader och därför kanske man måste kosta på sig en tur i ett uppvärmt parkeringsgarage eller liknande.
Detta för att tätringarna ska få smörjning. Oljan torkar och försvinner om kompressorn står stilla för länge.

Se där, ytterligare ett exempel på problem för oss som bor i långkalsongernas förlovade land!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Blackmore (ej verifierad)

Vänta litet nu... Om det blir för varmt nu på vintern, så beror det knappast på att kylanläggningen inte fungerar, utan snarare på att värmen ger full effekt, dvs regleringen fungerar inte. Det kan bero på på många saker, t.ex. att tempgivaren inne i bilen inte fungerar, eller att elektroniken som skall reglera värmen pajat. Men kylanläggningen, nej knappast.

Javisst Blackmore, du har naturligtvis rätt, tänkte inte på att det var vinter, har inte sett just nån snö ännu (som väl är).
Det här påminner mig om motsatsen, en dag när det var +15grader fick klimatanläggningen plötsligt för sig att skicka på värsta kylan!
I färddatorn steg temperaturen utomhus +25,+30,+37,+50! Var tvungen att stänga av och öppna fönstren för att inte frysa sönder.
Det var utetempgivaren som hade fått fnatt. Ganska enkelt fel och inte så dyrt. Det kanske är samma här fast givaren reagerat tvärt om.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.