Vi Bilägares forum

Konvertera 307:an till E85

Konvertera 307:an till E85

Jag sitter o e lite sugen på att konvertera min Peugeot 307 2.0 -03 till E85.

Jag har kollat lite på en AutoFFV sats som finns på www.tekniktema.se.

Jag skulle vilja ha lite synpunkter från er andra om ev risker/fördelar med ett sådant projekt.

Läser man på etanol.nu så verkar ju många tycka att riskerna med att konvertera själv ganska överdrivna från biltillverkarnas sida.

Vore kul att höra vad "peugeotmecken" har att säga i frågan Hur mycket är det egentligen som skiljer en bioflex från en vanlig bensinare?

//Micke

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Jag tror inte att det lönar sig.
Ska man få ut det bästa ur E85 bör man ha överladdning av motorn, då höjs oftast effekten och kompenserar delvis för den ökande förbrukningen.
Sedan beror mycket på hur man kör. Kör man bara 1500 mil/år kan man kanske hämta hem kostnaderna men kör man 3000 mil/år får man ett extra oljebyte som måste räknas in.
Men har du provat att blandtanka, de flesta bilar klarar 30% E85 utan att man behöver göra några justeringar och det finns de som klarar 50%.
Men det gäller att hålla koll på förbrukningen så att man inte lurar sig själv.

Uppdaterat: 2008-09-12 11:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ekonomin i att köra E85 är väl ganska begränsad (iaf för stunden) men miljösamvetet kanske skulle må bättre :P

Tänkte prova med att blandtanka lite och se vad den tål, läste på etanolbil.nu om en 307 1.6 som klarar 70% E85 utan problem, vid 100% larmar avgasreningen men annars går bilen bra. Finns även med en 406 2.0 -01 (samma motor som min ?) som går fint med 100% E85 bara det att den blir jäkligt svårstartad vid mindre än 10+.

Uppdaterat: 2008-09-13 00:06