Vi Bilägares forum

byte av olja

byte av olja

hej jag ska byta olja i min jetta från 89 om ett tag nu är det så att topplockspackningen har blåst på bilen och kylarvattnet har blandat sig me oljan ska naturligtvis byta topplockspackningen innan jag byter olja. hur gör man för att få ur all vatten blandad olja ur motorn? funderar på att köpa biltemas universal motorolja för att spola ur motorn med kan man göra så eller hur ska jag göra? tack för svar på förhand....

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Javisst kan du göra så.
Förr i tiden var det inte ovanligt att man slog i en tunn sköljolja vid oljebyte och körde några minuter innan man bytte till ord. olja, men det var före filtrens tid,
Men det här är en tuff motor som inte är så känsligm men om du inte kör med sköljolja bör du nog inte låta ordinarie oljan vara i så läng innan du byter. Och du byter naturligtvis filter också.

Uppdaterat: 2010-03-12 12:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

tänkte göra så ska börja riva i motorn under nästa vecka. ska bli intressant att göra det första motor jobbet på nån bil jag har haft....oljan som är i nu ser ut som kaffe me mjölk i färgen så oljan och vattnet är riktigt blandat i motorn....

[Edited on 2010-03-12]

Uppdaterat: 2010-03-12 12:33

Kolla kylvätskan också, mycket troligt att även det systemet kan behöva en sköljning.

Motorn är en robust historia men om den gått rejält varm ska det ofta till en planing av topplocket ....

Tips; När du ändå har grejorna isär, så byt kamrem (om inte det nyligen gjorts).

Uppdaterat: 2010-03-15 18:14

vad jag vet har inte motorn gått varm nått i min ägo. vet ej om föra ägaren har kört den till kokning...

Uppdaterat: 2010-03-15 18:53

En topp-packning kan naturligtvis gå sönder av hög ålder .. men ibland finns annan anledning.
Jag brukade, när jag var mekaniker (länge sedan) använda en stållinjal för att kontrollera eventuell skevhet i topplocket. Inte direkt vetenskapligt och inte heller 100% exakt men ofta tillräckligt för att få en uppfattning om en planing behövs. Är ju inte så kul att behöva riva alltihopa direkt igen ...

Uppdaterat: 2010-03-15 23:14

ska mäta med en stållinjal när jag för bort toppen från bilen. den har gått ca 20000 mil och det tycker jag inte är så mycket.....

Uppdaterat: 2010-03-15 23:34

Den här motorn brukar inte blåsa topplockspackningen om inte toppen blivit skev.
Att mäta med en stållinjal är lite vanskligt, du ser om toppen är böjd, men det är väldigt svårt att se skevhet.
Försök att få tag på en planskiva som du kan låna, finns på många mek. verkstäder, lägg på märkfärg på toppen spänn ett tillräckligt stort tunt papper på planskivan och gnugga toppen mot detta med små rörelser.

Meddela gärna hur det gått.

Uppdaterat: 2010-03-25 11:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

ska lämna in toppen på planing och trycktestning efter som jag ej har hittat nått fel på topp packningen då finns ju risken att det har blivit en spricka i toppen får se vad motorfirman säger.har fått pris på ca 2200 kr för planing,trycktestning och alla packningar till den och även topplocks packningen och topplocksbultarna ...

Uppdaterat: 2010-05-03 21:43