Vi Bilägares forum

Bromsarna har låst sig i fukten, hjälp!

Bromsarna har låst sig i fukten, hjälp!

Behöver hjälp!
Bromsarna har låst sig.
Är ju mitt i Augusti, men nu ha det visserligen regnat väldigt mycket och jag har haft i parkeringsbromsen.
Trodde bara att det var på vintern den kunde fastna.
Bilen har stått ute i en vecka i regn och fukt.
Fick tips om att köra fram och sen backa några gånger, men de går inte och fram kan jag inte köra så långt för jag står på en hyresparkering med ett metallräcke framför.
Försökte backa i allafall, men det enda som händer är att den "ställer" sig baktill men den rör sig inte ur fläcken!
Har läst att man kan plocka av däcken och kolla på grejerna, men jag och sambon är totalt okunniga och bröder och pappa bor långt borta, så jag måste fixa det själv.
Vissa skriver att man kan ta bort navkapslarna och slå på hjulmuttrarna?! Vad säger ni om det?
Kan det släppa av sig själv när det blir torrare ute?
Låter ju inte så troligt.
Åh, måste nog ta den till en verkstad, kostar ju en miljon och så gör det ju alltid saker som inte behövs som kostar dubbelt än vad man sagt från början.
Så snälla, tips!!
[Edited on 2008-08-10]

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Du skriver inget om vad du har för bil, men jag antar att det är trummor till handbromsen.
Låna en kraftig träklubba av större modell eller en blyfylld plastklubba, kryp under bilen och slå till på bromsskölden så hårt du kan, men akta så att du inte träffar bromsrör och kablar.
Detta brukar man få göra på släpkärror som stått en tid då bromsbeläggen fastnat inuti trummorna.
Hoppas att det hjälper.

Uppdaterat: 2008-08-10 16:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack för svaret!

Bra tips!
Dock blev jag så arg efter att ha försökt att köra loss dem att jag tog i lite mer, och "klånk" lät det så släppte dem!
Nu ska jag ner med bilen till pappa så får han hjälpa mig göra rent och byta bromsbelägg om det behövs.

Uppdaterat: 2008-09-04 11:09

Det behövs nog inte, det här är typiskt fastrostade belägg och att det sa klonk behöver inte betyda något.
det väsnas alltid när man slår något hårt mot något annat hårt, var lugn det är helt normalt. [b]:-)[/b]

Uppdaterat: 2008-09-06 18:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre