Xenon lampors hållbarhet ?

9 inlägg 0 nya
Xenon lampors hållbarhet ?

Ja, Saabnisse du ville att vi skulle fortsätta att diskutera Xenon lampors hållbarhet här på forumet. Och jag lägger in det hela vad jag skrev på annan plats på sidan här nedan.

John.Nej, det gör jag inte. Men jag har erfarenhet av såpass många märken och olika modeller att man kan se en stor skillnad i kvalitet. Och därför lobbar jag lite extra för Toyota, de är värda det ! Kan man höja upp skitmärken till skyarna som vissa tidningar gör då kan jag också utan dåligt samvete hylla de som verkligen förtjänar det. Och detta är jag övertygad om att svenska folket kommer att upptäcka mer och mer.

En sak är jag dock orolig över hos Toyota. Det är de modeller man tillverkar i Europa, de har förmycket europeiska underleverantörer som inte håller måttet som de japanska underleverantörerna som man främst använder till de modeller som byggs i Japan. Och som arbetat upp Toyotas goda rykte. Detta kan försvinna om de europeiska underleverantörerna skärper sig och levererar högre kvalitet, annars kan man snart vara på samma låga nivå med kvaliten som många europeiska märken. Och detta har jag fått bekräftat att det är så av Toyota mekaniker.

De japan tillverkade är bäst, de tillverkade i Europa är bra bättre än europeiska tillverkare men ändå inte riktigt lika bra som de Japan tillverkade som vi blivit bortskämda med. Även om Toyota är toppen att ha att göra med och tar sitt ansvar när något är fel så är det tråkigt att så sker. Jag själv har blivit drabbad av undermåliga bromsbelägg från Bosch, som gnisslar och levt om så har jag aldrig upplevt förut med Nippon Denso bromssystem som man brukar använda.

Sedan har jag också märkt att Xenon lamporna är dåliga ska nu byta min andra snart då denna nu är glapp i. Ibland lyser den och så tänds den. Jag har redan bytt en xenon lampa också på förarsidan och bilen är ett år nu. Dock ska poängteras att Toyota byter dom utan diskution, man vet hur en kund ska vårdas ! Men vad händer när garantier är borta ? Inte har jag lust att byta sådana lampor som kostar ca 1000kr styck så ofta framöver. Är det någon mer än jag som har erfarenhet av Xenon lampor ? Det sägs ju att de ska hålla längre. Körde Lexus tidigare där behövde jag inte byta lampor överhuvudtaget under tiden jag hade bilen ! Men det var Japan tillverkade lampor i den liksom hela bilen. Har också märkt att vanliga original monterade lampor från fabrik i japan tillverkade Toyota håller längre än dom som man köper på efter marknaden. Då japanska bilar laddar mera än europeiska bilar så verkar de orginal monterade lamporna på japantillverkade bilar vara dimentionerade för den extra laddningen.

Men på det hela taget så skulle jag inte vilja byta från Toyota i dags läget då ingen annan kommer i närheten av den bekymmersfriheten märket erbjuder. Men jag tycker Toyota ska ta sina europeiska underleverantörer i örat ! Ska ni fortsätta leverera till oss vill vi ha högre kvalitet.Och jag tror att vi här ser en del av skillnaden mellan Japanska och europeiska bilar i miniatyr när Toyota börjar att tillverka i Europa då kommer det mer problem. Man använder underleverantörer som man inte har "egen" kontroll över. Då man i Japan har kontroll bättre på kvaliten då man i regel äger underleveratörerna delvis och på så sätt kan styra kvaliten själv. Och det är detta som kan vara farligt för Toyota om underleverantörerna i Europa inte skärper sig till det bättre. Här ser vi skillnaden eller hemligheten till varför japanska bilar har högre kvalitet än Europeiska. Underleverantörerna de ägs av tex Toyota helt eller delvis och har mer kontroll på så vis över kvaliten och vad som levereras som sagt. Det har man inte nu på de Europa tillverkade bilarna på samma sätt.

För att gå till det tråden handlar om och inte gå in på event. bilars förträfflighet (jag har ca 100000 mils erfarenhet av många olika bilar, men det hör inte hit), så blev det xenonljus på min senaste 9-5 trots försäljarens avrådan.
Hon menade att ljust med konventionella H-lampor på Saab och Volvo var så bra att det inte var värt de 6000:- extra som xenon kostade.
Dessutom ansåg hon att lamporna var för dyra.
Eftersom jag aldrig litat på en säljare (jag har varit en själv) så betalade jag givetvis för xenon, men faktiskt hade hon rätt.
Xenon ger bättre ljus, men kanske är det inte värt pengarna, jag hade bra ljus på min förra Saab och eftersom jag kör V70 också så kan jag ju göra en jämförelse.
Några månader efter att garantin gått ut började vänster strålkastare att flimra ibland, någon vecka därefter slocknade lampan i några minuter för att tändas och lysa flera timmar.
Detta fortsatte en tid och eftersom det står i instruktionsboken att xenonlampor måste bytas på Saabverkstad så åkte jag dit.
Där tog man fram diagnosdatorn som visade att det var fel på höger halvljus! Jag påpekade att det var just det jag åkt dit för.
Reparatören lyfte motorhuven, avlägsnade skyddskåpan över batteriet och tog bort lampan, tidsåtgång 4min.
Gick och hämtade en ny lampa på res.lagret, tidsåtgång 11 min!
Monterade lampan, kontrollerade att den lyste, monterade batt.kåpan och fällde ner huven, tidsåtgång 5 min.
Kostnad: Diagnos 198:-
Lampa 1157:-
Arbetskostnad 198:-
Avgår 15% rabatt för medlemskap i FMK
Moms 330:-
Totalt 1650:- !!!

Samma lampor från Xenonkungen kostar 1390:- inkl moms, per par!

Nu har högerlampan börjat blinka!
Den byter jag själv!!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En sak till. På min förra Saab med vanliga H-lampor skaffade jag nya varje höst. Inte för att de gamla var utbrända, utan för att få så bra ljus som möjligt under den mörka årstiden. Det var ju inga stora kostnader, endast några tior och eftersom det var en Saab gick bytet på några minuter.
Om man då räknar med att lampan brunnit ca 400 timmar och kostnaden var ca 60:- för två st. blir timkostnaden [i]15 öre[/i]!
Om man nu går efter de uppgifter som finns när det gäller xenonljus så får man reda på att livslängden är ca 3000 timmar (det höll inte min första), men att ljusstyrkan i princip halveras på den tiden.
Detta bör i princip innebära byte efter 1500 timmar och med de priser som Saab vill ha innebär det en kostnad på ca [i]2:-/timme[/i]!
Om man byter själv, vilket ju är enkelt om man inte är så korkad att man har strömmen till ljuset påslagen, blir kostnaden i stället [i]93 öre[/i] per timma.
Det kostar att ha xenonljus.
Jag har berättat detta för min granne som kör Avensis men hon ska ändå modifiera eftersom hon nu anser att hon i princip helt saknar halvljus.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse.

Lägger in det jag skrev tidigare om Xenonljus nedan.

Sedan har jag också märkt att Xenon lamporna är dåliga ska nu byta min andra snart då denna nu är glapp i. Ibland lyser den och så slocknar den och tänds den. Jag har redan bytt en xenon lampa också på förarsidan och bilen är ett år nu. Dock ska poängteras att Toyota byter dom utan diskution, man vet hur en kund ska vårdas ! Men vad händer när garantier är borta ? Inte har jag lust att byta sådana lampor som kostar ca 1000kr styck så ofta framöver. Är det någon mer än jag som har erfarenhet av Xenon lampor ? Det sägs ju att de ska hålla längre. Körde Lexus tidigare där behövde jag inte byta lampor överhuvudtaget under tiden jag hade bilen ! Men det var Japan tillverkade lampor i den liksom hela bilen. Har också märkt att vanliga original monterade lampor från fabrik i japan tillverkade Toyota håller längre än dom som man köper på efter marknaden när det väl är dags för byte. Då japanska bilar laddar mera än europeiska bilar så verkar de orginal monterade lamporna på japantillverkade bilar vara dimentionerade för den extra laddningen. Det är inte de som man köper på efter marknaden här i Europa iallafall, de verkar vara dimentionerade efter europeiska bilars laddnings styrka.

Sedan att jag har Xenon ljus på våran bil var för att vi ville ha skinnklädsel i våran Auris diesel. Men skinn såldes bara i ett paket tillsammans med xenon ljus till våran modell iallafall, dumt kan man tycka ! Men annars är jag mycket nöjd med ljuset som är otroligt bra på bilen. Det jag är missnöjd med är hållbarheten, jag menar fortsätter det så efter garantierna går ut och man ska behöva byta 2 xenon lampor varje år då blir det lite väl dyrt tycker jag. Det sägs ju att de ska hålla längre än vanliga lampor. Men Toyota har ju som sagt bytt lamporna utan gnäll som vanligt och utan kostnad för mig. Men efter det att garantierna är borta hur blir det då ? Tar man förlängd goodwill då ? Eller man får hoppas att de nya lamporna som sätts i nu är förbättrade och håller längre än de som satt i från början.

Nej Shogun, du kan nog inte räkna med någon förlängd garanti på lampor om man inte kan påvisa allmänt fel på just den lampserien och det kanske du kan för de ska hålla mer än ett år.
Som jag skrev gick ju min första lampa sönder några månader efter garantitidens utgångm men man kollade i allafall upp lampserien, de hade en serie som gick sönder oftare och då hade lampan bytts utan kostnad, men det var givetvis inte min lampa.
Men som du kan se här: [url=http://www.xenonkungen.se/D2S.htm]http://www.xenonkungen.se/D2S.htm[/url] så har inte heller den här firman mer än ett års garanti.
Det kan bli dyrt med xenonlampor även om de ger bra ljus.
Men det beror inte på inspänningen till drivdonet, det jobbar vanligtvis mellan 9-32V.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu har jag haft en ny Avensis hyrbil (inte den senaste generationen) och jag upplevde inte halvljuset lika uselt som min granne, visserligen betydligt sämre än xenonljuset på min 9-5, men inte uselt.
Men idag kollade jag grannens Avensis. Det sitter tre jättestora blå fjärrljus framför grillen!
Det är klart att om man har allt detta ljus på och tvingas blända av till halvljus kommer det att upplevas som att dra ner rullgardinen!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, då blir det rullgardin förstår jag. Ska ner till Toyota handlaren idag och prova nya Avensis. Återkommer med en provkörningsrapport, tror du jag lyckas pruta något på priset vid premiären idag ? ;o)

Japp, man ska alltid försöka pruta, det är köparens marknad även i det här fallet, men det är nog lättare om några månader.
Jag ska prova A. själv, men jag väntar ett par månader så att jag får prova med sommardäck. Jag är lite nyfiken på om T. har lyckats få ner bullret på våra grova vägar. Att prova med vinterdäck känns inte riktigt rätt.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Alltid kul att läsa Saabnisses och Shoguns diskussioner...ni är inte lite patriotiska när det gäller ert favvomärke. Hehe..det är rätt!!

Kör hårt!

/Hellmet

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.