Vi Bilägares forum

VW Service

VW Service

Var en lycklig ägare till en ny VW polo 1,4 2007:a ,tills det var dags för den första servicen 2000 mil.Där konstaterades att broms-skivorna var skeva eller hade fått "ståplattor".För att få lugn bromsverkan behöver skivor och belägg bytas.Bilen hade ju 2 års garanti så jag trodde i min enfald att den skulle gälla,men NEJ. Medlidande från verkstaden,som beklagar,men kan inget göra.Även Generalagenten beklagar men kan inget göra.Med andra ord , skall bromsskivorna inte hålla mer än 2000 mil eller 1,5 år.Servicen gick nu på totalt 7200:- och ett dåligt bemötande från volkswagen.Tror dom verkligen att man kommer att köpa bil av dom i framtiden.

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Så har dom gjort i många år !!! Får ju sämst betyg av alla verkstäder hela tiden . Sen att dom har snorkiga försäljare gjorde att jag aldrig köper en VW .

Uppdaterat: 2008-11-05 19:29

Nybilsgarantin gäller inte bromsskivor/belägg. Vet inte om det gör det hos någon biltillverkare.
Sedan kan man tycka att det skall hålla mer än 2000mil. Men allt beror på hur sakerna används.
Hade du kört 10.000mil på 1,5 år så hade nog skivorna varit ok.

2000mil känns som en normal körsträcka på den tiden. Tycker vw skulle ha tagit det på goodwill.

7200:- verkar dyrt (vad kostade skivbytet då?) - jag skulle ha bytt själv, lika enkelt som att byta hjul...

Uppdaterat: 2008-11-06 08:56
McTar

Hur mycket använder du bromsarna? Motorbromsar du mycket? Det är bra för miljön men inte för bromsarna. Det man kan göra är att till och från försöka använda bromsarna ordentligt (bromsa hårt). Det är rörliga delar som kan kärva fast om dom inte "motioneras" och får komma upp i riktig arbetstemperatur ibland. Tyvärr är skivbromsar extra känsliga...

Uppdaterat: 2008-11-06 18:47

Att ett par bromsskivor blir skeva kan ju ske tex. efter en riktigt hård inbromsning. Att dom inte går på garantin är ju ganska tråkigt på en sådan ny bil men samtidigt så vet man ju aldrig hur brukaren av bilen kört och använt bromsarna, det samma gäller nästan alltid kopplingen, den finns med som ett undantag från nybilsgarantin hos nästan alla bilmärken.

Kolla i senaste nummret av ViB för en förteckning över olika undantag från nybilsgarantin.

Uppdaterat: 2008-11-08 09:35

ni har blivit lurade av den stora fina verkstaden som måste överleva på era pengar det er inget fel på VW-bilar jag har bytt mina skivor efter ca 18000 mil på mina passater till en kostnad av 2000 kronor jättellätt om man är lite händig annars kan man alltid uppsöka den lilla verkstaden och få sakerna utbytta plus stämpel i boken för halva priset men som sagt använd huvudet det är ingen som har tvingat er att betala på förhand ni är för snälla så blir ni lurade.

Uppdaterat: 2008-11-22 01:05

ingen garanti p� delar som anses som slitage delar. Sj�lv �ger en Lancer evo 9 och f�tt vibbrationer i bromsskivor fram efter 1500-mil det var bara o svarva skiten-skivor menar jag. Brembo �r grejer....

Uppdaterat: 2008-11-22 14:15