Volvo säljs - Bra för Volvo eller för Sverige?

32 inlägg 0 nya
Volvo säljs - Bra för Volvo eller för Sverige?

Det verkar som att försäljningen av Volvo går framåt, framstår som att Geely troligen kommer köpa Volvo. Geely som är känt för att inte respektera utländska patent och tillverka bilar som är livsfarliga, smutsiga och har en kvalite som är under all kritik.

Hur bra är det för Volvo? Jag tror det är bra för märket Volvo. Geely säger sig kunna tredubbla försäljningen av bilar. En helt ny marknad öppnar sig. Även en till fabrik i kina finns det planer på.

Men, risken för att förflytta tillverkningen gradvis ner till Kina är ju överhängande. Bra för Sverige? Knappast. Hur Svenskt känns Volvo om detta går igenom? Inte speciellt Svenskt. Ford har ju ägt Volvo länge men jag tror känslorna kring att ett Kinesiskt företag köper Volvo kommer göra att Volvo känns allt mer avlägset.

Konsortium (stavning) Jakob planerar att lägga ett bud på Volvo, jag hoppas på att dom köper Volvo. Tänk er om Koinsegg köper Saab och Konsortium Jakob köper Volvo. Då kanske både Saab & Volvo blir Svenskt (Saab dock delvis norskt) igen, det vore nåt!

Men bakom Saab ligger ocks� en kinesisk biltillverkare n�mligen BAIC, s� K�nigsegg och hans norska kollega blir inte ensamma med att �ga Saab.

Sedan tror jag att det �r en �verdriven r�dsla f�r kineserna att de flyttar tillverkningen till Kina fr�n Torlanda tex. Jag tror snarare det kommer att gynna Volvo n�got otroligt med �kade f�rs�ljningsvolymer bla i Kina. Men det ska bli sp�nnande att se hur det blir i framtiden med kineser inblandade som �gare till "v�ra svenska kronjuveler". Jag tror framtiden ser ljus ut !

Det som heller inte är bra med att Kineser äger Volvo är att om Volvo går med vinst så är det Kineser som får pengarna gentemot om Svenskar ägde det. Ökad försäljning javisst! Men vem vinner på det? Skulle Volvo gå med förlust så tycker jag det verkar ganska naturligt att det är fabriken i Torslanda som åker först för det är ju billigare att tillverka bilar i Kina eller hur?

Jag tycker inte heller om kommunistlandet Kina på många sätt.

Vem som än tar över Volvo så måste det vara en kapitalstark ägere. Annars kan det gå som för Rover som togs över från BMW av ett brittiskt konsortium. Vi vet ju alla hur det gick!! Konkurs och så hamnade hela rasket i Kina i alla fall. Då är det nog bättre att kineserna tar över medan det fortfarande finns liv kvar i företaget. Man får ju inte glömma att Volvo fortfarande går med storförlust en ny ägare måste vara beredd att skjuta till en hel del pengar de närmaste åren. Tyvärr tror jag nog inta att Volvo RWD behöver oroa sig för att någon kommer att knycka någon vinst de närmaste åren i alla fall.

Jag tror att om Geely köper Volvo, kommer det som tidigare påpekats, att ge väldigt lite skattepengar till Sverige, vinsten kommer säkert att hamna i Kina.
Man kan jämföra med ägaren Ford. Där liksom i GMs ägande av Saab har man ingen aning om hur det verkliga förhållandet mellan vinst och förlust är.
Man kan anta att det är betydligt vettigare att flytta vinst till lågskatteländer och ta förlust i ett högskatteland som Sverige.

Sedan tror jag inte ett ögonblick på att man behåller tillverkning i Sverige.
Kanske till en början, men inom några år hamnar nog tillverkning i något europeiskt låglöneland och för den asiatiska marknaden i Kina.
Men jag har kanske fel, om några år är det kanske Sverige som är det europeiska låglönelandet.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Du Saabnisse. Vilken vinst? Vilka skattepengar? Volvo går just nu med förlust med ca. 1 miljard per år. Det är pengar en ny ägare vem det än är måste hosta upp annars går det för Volvo som det gick för Rover. Det verkar som Geely är Volvos enda hopp på kort sikt i alla fall. Nogon annan seriös köpare finns det ju inte så vitt jag vet. Det svenska konsortiet är nog bara en vacker önskedröm.

"Peter i Sydney".. Vinsten som jag tror är på väg. Volvo har enligt mig haft problem för att dom inte har haft små eller speciellt bränslesnåla bilar. Idag har dom ett stort utbud men ihop med den ekonomiska krisen kunde dom inte återhämta sig så snabbt. Försäljningen ökar just nu och framtiden ser ljusare ut. Skulle Volvo inte bli lönsamt så kommer Geely stänga fabriken i Torslanda det är jag säker på. Dom sa själva att "vi kommer nog ha kvar fabriken i Torslanda så länge Volvo är lönsamt". Det tolkar jag som att går dom med förlust av någon anledning så försvinner fabriken i Torslanda. Och då är det ju inte bara dom x-antal tusen arbetarna på fabriken som blir arbetslösa utan också alla underleverantörer hotas. Det står många jobb på spel.

Leifer. Kan bara h�lla med om din ins�ndare om nya exportindustrier. Och om hur politiker beter sig. Allt �r bara prestige och vem som har gjort vad. Ist�llet f�r att skapa m�jligheter f�r f�retag och ingjuta en genuin framtidstro hos f�retag och arbetare.

Saabnisse.

�r inte Sverige redan ett av Europas l�gl�nel�nder ? Iallafall om vi j�mf�r mot Tyskland. Vi tj�nar inte s� bra mot m�nga andra l�nder l�ngre.

Du har nog rätt i att Sverige närmar sig låglöneländer i Europa när det gäller personliga inkomster även om det finns åtskilliga länder där inkomsterna är mycket lägre.
Men för tillverkande industri är det inte ett låglöneland beroende på alla extra påslag som tillkommer.
Den totala kostnaden för en industriarbetare i Sverige och Tyskland skiljer sig inte så mycket även om det skiljer i lönekuvertet.

Däremot blir det avsevärt billigare att tillverka i Kina.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det kan ju gå illa när Geely tar över Volvo men det behöver inte növändigtvis göra det. Övertagandet av Jaguar och Landrover av indiska Tata har ju vad jag förstår varit hittills mycket lyckat. Malaysiska Proton har ju ägt Lotus i flera år nu utan att lägga ner fabriken i England. Man har bara en liten monteringsfabrik i Malaysia för den inhemska marknaden. Det är ju helt klart att de beslut Geely fattar är affärsmässiga. Det är ju ingen välgörenhet det är frågan om. Och det verkar inte vettigt att köpa Volvo för att i princip lägga ner alla fefintliga tillgångar.

Nej, naturligtvis köper man inte Volvo för att lägga ber bef. anläggningar, men i takt med att nya modeller kommer så kan de placeras utanför Sverige och de bilar som säljs i Asien kommer säkert att tillverkas i Kina.
Även de bilar som eventuellt fortfarande kommer att tillverkas i Sverige kommer naturligtvis att innehålla väldigt mycket detaljer från kinesiska underleverantörer.

Och event beskattningsbar vinst kommer inte att hamna i Sverige!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Leifer. Jag �r en analfabet vad g�ller datorer. Det ska bara fungera f�r mig. Men jag ska fr�ga n�gon av mina pojkar vad jag har f�r n�got och om man kan g�ra n�got att f� det b�ttre.

Att biltillverkare bygger sina bilar på olika håll i världen är ju inte precis ovanligt. Samtliga Hondamodeller som säljs här i Australien tillverkas nu i Thailand. Alla VW utom Golf GTI kommer från Sydafrika. Endast Mercedes S-klass importeras från Tyskland. Resten kommer från Sydafrika och USA. Fords "europa modeller" kommer också från Sydafrika. Toyota Auris (Corolla) tillverkas i minst 5 olika länder. Så det är väl inte speciellt märkligt om även vissa Volvomodeller kommer att tillverkas utanför Sverige. Volvo har ju redan haft tillverkning i Belgien och Holland. Min Saab jag hade i Sverige var tillverkad i Finland. Att en eventuell vinst kommer att hamna i Kina får man kanske räkna med men det är i alla fall bättre än att gå i konkurs som Rover och alla arbetstillfällen försvinner.

Idag var det faktiskt en artikel i tidningen om Geelys eventuella köp av Volvo. Det är altså inte Geely som köper Volvo utan Geelys ägare det så vackert klingande The Zhejiang Holding Group. Geely och Volvo skulle då bli koncernsyskon men helt separata bolag. Enligt artikeln är Geely den mest teknikinriktade av de nya biltillverkarna i Kina. Geely kommer att börja säljas här i Australien nästa år och då kan man få nöjet att titta närmare på deras produkter. De ända kinesiska fordon som säljs här just nu är GVMs pickuper och dom är faktiskt betydligt bättre än väntat och ca. 50.000:- spänn billigare än en motsvarande "japansk" pickup. Dom har fått bra kritik i biltester. Hur bra dom är i långa loppet vet man ju inte än. I Sverige skulle dom säkert rosta sönder på nolltid men här har vi ju inga sådana problem. Enligt artikeln så betalade Ford 5 miljarder dollar för Volvo men säljer nu för 2 miljarder. En rejäl förlust altså. Men enligt Ford är affären dock långt ifrån klar än och det återstår en hel del förhandlingar.

Testar att skriva med firefox om det fungerar. Och nu klickade jag på svara ikonen och markören kom fram som blinkar framför bokstäverna när man skriver så det är ju ett gott tecken. Det fungerade inte förut, markören kom inte fram så jag kunde skriva. Nu testar vi.

Det fungerade ! Tack Leifer för hjälpen !

mvh Shogun

Nu är det alltså klart, Volvo blir kinesiskt. Sverige har börjat bli riktigt otrevligt på sistone

Nja, det händer nog inte mycket på kort sikt, men ser man tio år framåt finns det nog inte mycket kvar av Volvo i Sverige.Vi kan ju jämföra med Ericsson som tillverkade praktiskt taget alla sina telefoner i Sverige för tio år sedan och nu görs de i Kina.

De Volvo som är avsedda för försäljning i Europa kommer säkert att tillverkas i något låglöne/lågskatteland, men vem vet, det kanske är Sverige som är det då!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tittar man på Japan, så på deras bilmässor framför allt i lågkonjuktur så tillåter man bara Japanska märken att vara där för att gynna deras egna tillverkare. Hur många kör annat än Japanskt i Japan? Inte många haha. Jämför det med vi i Sverige som ska vara så himla duktiga och köpa ett utländskt märke tex Japanskt mest för att vi ska för ingen kan väll påstå att Toyota tex är speciellt roliga eller snygga som dessutom har usla rostskydd som inte är anpassade för vårt klimt ens, så jäv** löjligt.

Hur bra har detta gått för oss nu i Sverige med mentaliteten som finns här???? Nu har båda våra bilmärken stupat till fördel för Kina & Japan som exempel och alla jobb gått förlorade. Koinsegg är kvar som enda Svenska biltillverkare, sorgligt.

Detta här stör mig något så oehört

Givetvis har du rätt.
Det finns nog inget annat biltillverkande land i Europa, eller kanske i hela världen, som stöder sina egna märken så dåligt som vi i Sverige.
Många anser att det är för att det har tillverkats fel bilar. Men de glömmer att de bilar som tillverkats här oftast är utprovade för att passa svenska förhållanden med ofta långa körsträckor och i ett svårt klimat.
Jag tror att det många gånger, kanske inte alltid, är bättre att köpa en beg Saab eller Volvo framför någon liten asiatisk bil i samma prisläge.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Jes (ej verifierad)

Nja, jag är inte övertygat gällande kvalitén på SAAB bilar, må vara roliga att köra men där slutar nog känslan hos för min del. Mitt tidigare liv som bilmek, fast det är ju 20 år sedan men det sa mig att SAAB är lite bakvänt och kanske inte helt välgjort, mer "teknik-tänk" än kvalité kändes det som.

Jag kör en VW Passat -00 med 45000 på mätaren .. Allt funkar och den känns ff som en relativt "ny bil" ... Min förra bil var också en Passat med motsvarande mätarställning .. som jag tyvärr vände upp o ner på en nyårsaftons-morgon för 2 år sedan, det var en 97 eller 98 års modell. Jag fick 35000 kr av försäkringen och kunde köpa min nuvarande med ett tillägg av ett fåtal tusenlappar.

Jag har även en VW Golf årsmodell 96 med 20000 mil på mätaren, som förvisso har en del rostskador i alla skärmkanter .. men därutöver är helt felfri .... allt, inklusive ac'n fungerar ..

Jag tror inte jag skulle stå mig så väl i min fordonspark om jag valt SAAB. Vem köper en SAAB med 45000 på mätaren ?

VW/Audi gör absolut bilar som passar vårt klimat ... och de gör det nog, betydligt bättre än SAAB, SAAB rostar nå't så bedrövligt och det gäller alla ännu kända årsmodeller som hittills utsatts för vårt klimat. Volvo har nog mera jämförbar kvalité mot VAG .... men tyvärr ... Volvo har en stämpel ... # TRÅKIG # i mitt tycke i varje fall ..

Jag har i övrigt ytterligare en kusin i VAG familjen .. en Porsche 944 från mitten av 80 talet med 20000 mil på mätaren. Kvalitén ska inte, kan inte jämföras med Svenskbyggda bilar.

Jag köpte nyligen en Mitsubishi Galant GTi -92a, för 5000 kr till min son som första-bil, ganska imponerande kärra faktiskt (den är trots allt, i stort sett lika gammal som sonen men har 150 hk med ett skönt vinande ljud på högvarv och med tanke på grabben själv, både kroppsligen och mentalt går på tomgång ända fram tills sen förmiddag :) ) ... fast den har bara 15000 på mätaren .. men den är nästan rostfri vilket jag inte förväntar mig av en japan-bil (första Japanska bilen som står registrerad i mitt namn).

Jag är inte övertygat om berättigandet av statligt stöd till Svensk bilindustri ... jag har lite svårt att förstå varför jag ska betala (via skatten) till bilar jag inte vill ha ... inte ens har råd med.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.