Vi Bilägares forum

Volvo i kris?

Volvo i kris?

1200 personer varslas från Volvo PV.
Är företaget på väg in i en kris, eller handlar det om en tillfällig svacka?
Ge din syn på saken i denna tråd.

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Jo jag har också märkt att det är dött på forumet här.
Men var det inte Volvos kris det gällde?
Jag tror inte det är värre för Volvo f.n. än för många andra, det är ju en allmän nedgång i försäljningen bl.a. på Volvos viktigaste marknad, US.
Volvos samtliga modeller säljer dåligt med undantag för den som designats av Svampbob-Fyrkant, V70, som ju är Sveriges mest sålda bil.
Men den säljer ju inte så bra utanför Sverige.
Det går ju inte att skylla på att de har för stora och törstiga bilar, i så fall borde väl småbilarna S40 och V50 sälja bättre.
Men jag tror att de kan kränga en hel del österut, i Ryssland är ju Volvo ett statusmärke och där verkar det finnas mycket pengar.

Uppdaterat: 2008-06-25 23:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo, leifer, jag håller med dig till 110%.
Vad är det här för forum?
Inga svar från tidningens journalister.
Det verkar vara en ren blogg mellan några få om skriver här.
Dåligt av ViB.
[b]Skärp er![/b]

Uppdaterat: 2008-06-26 00:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, leifer//

Det är dött på forumet, och er kritik är befogad.
Därför tar vibilagare.se nu ett första steg för att väcka forumet och öka intresset.
Nu går vi in i semestertider, men förhoppningen är att kunna få ett väl fungerande forum till hösten (där vi kan svara på era frågor, osv).
Tills dess får vi satsa på att få igång några debatter här. Det är åtminstone min förhoppning.

Admin/Ola

Så. Åter till Volvo.

Uppdaterat: 2008-06-26 13:36

Åter till Volvo.
Jag tror det största problemet med Volvo är Ford. Jag älskar BBC TopGear, och i detta program har de alltid slaktat Volvo eftersom det är en förklädd Ford, bara det att Forden är billigare och håller bättre kvalitet.
Om vi nu inte skall använda våra Blå-Gula ögon, så varför skall man köpa en Volvo när det finns Ford, VW, Toyota, BMW, Masda som är lika stora, samma säkerhet, samma kvallitet samma pris (om inte billigare)?
Kolla bara in årets bil-tävling, ingen Volvo med där.
Jag tror felet är och har varit att man från Volvo koncentrerat sig för mycket på USA och glömt Europa och Asien. Nu slår detta tillbaka.
Intressant att tex Renault går bra och de finns inte representerade i USA.

Uppdaterat: 2008-06-26 17:32

Du glömde ju helt bort Saab i di uppräkning av bilmärken [b]:-)[/b]

Uppdaterat: 2008-06-26 21:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nej, leifer, C30 tycker jag är det värsta stolpskottet i Volvos historia och det avspeglar sig ju i försäljningen.
V70 är ju den enda modellen som säljer riktigt bra, alla andra modeller backar.
Varför?
Tittar man på modellutbudet skiljer det sig ju inte så mycket från konkurrenterna.
Men det var ju korkat att inte fortsätta med gasbilarna.
Och det som man kanske skulle komma med vore väl en modern Duett (med de dubbla bakdörrarna), med en liten energisnål motor.

Uppdaterat: 2008-06-26 23:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

C30 -stolpskott? Stolpe in i så fall :-) Kom igen - jämför med 66, 343, 480 och 440.

C30 är Volvos biljett till framtiden. Inte nödvändigtvis i sig själv, men den har öppnat vägen till små, smarta bränslesnåla bilar. Titta på konceptbilen 3CC - en bil som kan vara både miljövänlig och prestigefylld - och se den som en efterträdare till C30.

Uppdaterat: 2008-06-27 13:16
Citat:

[b]av:[/b] leifer
Håller inte alls med LC4evers beskrivning av volvo och kvalitet. Känns väldigt svenskt att nervärda det vi gör. Nej Volvos produkter är överlägsna Fords anser jag. Volvo har aldrig gjort så bra bilar som man gör idag. Nya Volvo C30 är en pärla! V70 har länge sålt dubbelt mot närmsta konkurrent.

Läste nån intervju med en vanlig kines i Kina, hans högsta dröm var att få äga en Volvo.

V70 säljer bra i Sverige, men hur ser det ut i övriga världen. Det är ju det som är problemet nu. Att vi stödköper Volvo är ungefär som när Britterna köpte Rover, vilket de ansåg vara den bästa bilen. Jag tror inte för en sekund att V70 har sålt dubbelt så mycket som sina konkurrenter i Tyskland, Frankrike eller England.

När det gäller kvalitet så är våra Volvobilar på firman de som oftast är på verkstad. Läste i ViBilägare hur mycket fel det är på Volvobilarna, så jag tror snarare att Volvo har ett för bra rykte och tex Ford för dåligt.
En jämförelse förra året visade att Volvo V70 hade fler fel än Ford Mondeo.
Visst, Volvo gör bra bilar, men inte bättre än deras konkurrenter.

Ang Kina, de kanske snart får sin dröm att gå i uppfyllelse, att äga Volvo ;)

Uppdaterat: 2008-06-27 16:42

leifer, om inte C30 är ett stolpskott hur kan det då komma sig att den ramlat från plats 19 till 24 i bilförsäljning och backat 23%?
Nu menar jag givetvis enbart den svenska försäljningen, vi får hoppas att det går bättre påandra marknader.
Samtidigt har ju nya V70, som förmodligen formgivits av Svampbob-Fyrkant, sålts i nio gånger fler ex.
Men samtliga Volvo utom just V70 har ju ramlat rejält, S80 med hela 40%, S60 med 32% och S40 med 32%.
Här är något fel, bilarna tilltalar tydligen inte svenskarna. Här är det ju inte bränsletörst som kan vara skurken, V40 t.ex. går ju att få med snåla Fordmotorer och Peugeotdieslar.

Sedan håller jag med Mugge, de bilar du räknade upp var ju i vissa avseenden förskräckliga, men inga av dem var ju några Volvo, det var ju avkommor från DAF!
Men åtminståne 340 såldes ju bra till PRO:s medlemmar i en klatschig duvblå kulör. [b]:-[/b]D

Sedan har du ju helt rätt, leifer, tanken är viktigare än formalia. Jag halkar ofta på fel knappar!

Uppdaterat: 2008-06-28 12:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja Shogun vi kan nog ursäkta dig, de flesta är vana vid att du halkar in med dina riskokare, men här snackar vi om riktiga bilar och deras problem.
[b];-)[/b]
Jo leifer, de bilder som du visade bekräftar ju att Volvos designer sällan gjort några lyckträffar, båda de där bilarna var ju något udda som inte slog särskilt bra även om en del veteranputtar anser att P1800 är snygg.
Jag tror inte att folk i gemen tycker att det sportiga passar Volvo, de flesta vill nog ha en trygg , säker bil som är billig att äga och underhålla som Volvo var förr.
Jag skulle vilja se en modern variant på Duett, rymlig, hög, gärna med dubbla bakdörrar och med en snål motor. Det finns ju massor av motorer att välja på hos Ford.
Sedan tycker jag att Fords beslut att stoppa Volvos gasbilar var ovanligt korkat även för att komma från amerikanare.

Uppdaterat: 2008-06-28 20:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det här har hänt mig alltför ofta när jag skriver ett svar:

[url=http:///access.aspx?msg=User+does+not+have+permission+to+post.#][/url]
[color=#ff0000]User does not have permission to post.[/color]

Det gick inte att utföra denna åtgärd eftersom du inte har de nödvändiga rättigheterna. Om du inte är inloggad kan du pröva att logga in och försöka igen. Annars, om du anser att du ej borde fått detta meddelande, var god kontakta forumadministratören

Varför gör inte ViB något åt detta?

Uppdaterat: 2008-06-29 01:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag hade skrivit ett som jag tyckte bra svar,Shogun, men det här idiotforumet tog bort det.
Men jag återkommer i morgon!
Jag ger mig inte.

Uppdaterat: 2008-06-29 01:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Och jag håller med dig Shogun!

Uppdaterat: 2008-06-29 01:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag gör ett nytt försök.
Jo, Shogun du har givetvis helt rätt, Yaris Verso är ju ganska perfekt även om den är sanslöst ful (Duetten var väl inte heller så vacker, men inte lika ful).
Men Yaris har ett stort fel.
Den tillverkas inte i Göteborg! Den ger inte svenska bilarbetare något jobb!

Men jag tror Volvo klarar sig. De har varit illa ute förr, tänk på 1980-talet när de bara hade modifierade PV444 att erbjuda, PV444 som blev PV544 som modifierades till Amazon som modifierades till 140 som blev 240 som blev 740 som blev 940.
Hela tiden samma gamla omoderna teknik i nya kostymer.

När Saab presenterade sin 9000 fick man björnfrossa, man hade inget nytt att erbjuda.
Volvo köpte över personal från Saab för att få fram en ny modell, 850. Det är väl därför 9000 och 850 är så lika i uppbyggnad.

Att sälja Volvo till kineser tror jag inte på, vem skulle köpa en kinesisk Volvo? (Förutom kineser)?
Kineserna har ju inte precis övertygat när det gäller krocksäkerhet som ju är Volvos starka sida.

Nej kineserna fortsätter nog att plagiera i många år framöver och det dröjer nog lika länge som det tog för japanerna innan de får fram konkurrenskraftiga bilar och då menar jag inte prismässigt.

Och leifer, varför skulle det vara olönsamt för Volvo att köpa PSA-dieseln? Den finns ju i flera Fordar.
Och Volvo behöver ju inte utveckla nya motorer, det är ju bara att välja ur Fords utbud.
Det är ju lika för åtskilliga bilmärken, Saab och Opel har ju Fiat-diesel t.ex.
Och inom VW-koncernen finns det ju massor av motorer att välja på till deras alla märken.
Volvo använde sig ju av en VW-diesel en gång i tiden.

Uppdaterat: 2008-06-29 11:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Trasslet fortsätter med den här sidan, men nu lurar jag ViB. Innan jag trycker på "skicka", markerar jag allt jag skrivit och trycker trl och c.
När jag sedan av någon anledning automatiskt loggas ut, även fast jag är inloggad, kan jag gå in igen och lägga in det jag skrev på nytt.
Det här händer enbart på ViB:s blogg! [b]:-([/b]

Uppdaterat: 2008-06-29 11:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

trycker Ctrl och c skulle det stå.

Uppdaterat: 2008-06-29 11:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja Shogun , när det gäller framhjulslager på S80 är det något konstigt, jag har en kompis som bytt tre gånger före 10000 mil.
Hans gamla 240 från 1976 (som han har kvar) har gått en bra bit över 35000 mil med samma lager.
Han tror att lagren är handknackade på en bakgård i Bangladesh! (Jag har skrivit om det här tidigare).
Men hans S80 är en FF alltså före Ford så här kan man inte skylla på kvalitetssänkning EF.

Man har haft mycket kvalitetsmissar, jag har skrivit om det här tidigare, men jag tror inte att det är det här som är problemet.
Det är som Shogun skriver, jag har bekanta som köper Volvo bara för att det står Volvo på dem.
Och man har ju verkligen tillverkat en hel del skitbilar som marknadsförts som Volvo trots att det varit DAF eller Mitshubishi. (Mitshubishi anses ju av vissa faktiskt vara bättre än S40 trots att de tillverkats på samma band!)

Jag tror att det modellprogram man har nu är rätt (med undantag för C30 som är förskräcklig) med många motoralternativ, men i en del fall kanske det skulle må bra av lite lyftning.
Och varför tar man inte fram några mer högbyggda bilar? Jag menar naturligtvis inte fullständigt onödiga suvar.

Men visst skulle man ha gasdrivna bilar, man ska ju inte behöva välja en tysk bil för att kunna köra på gas.

Uppdaterat: 2008-06-30 00:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

I senaste AMS hyllas C30 i en ägarenkät. Dessutom spekulerar man i Volvos framtid. Den kanske mest spektakulära uppgiften är att man har en V70 1.6D på gång som man fått ner till 119 g CO2/km. Om man får tro AMS ger sig alltså Volvo nu in i snålbilskampen på allvar. En annan intressant kommande modell är V30. Blir det kanske en snygg och med lastvänlig C30?

Uppdaterat: 2008-06-30 17:16

Yes, leifer, min avoga inställning till C30 beror enbart på utseendet. Det tekniska och kvalite´n uttalart jag mig inte om, jag har aldrig kört någon.
Men jag är bekymrad över Volvos genomgående design baktill med skarndäck som ju bara hör hemma på båtar där de fyller en funktion, vilket de inte gör på bilar. Detta har ju urartat på C30 där de fasansfulla inbuktningarna inkräktar på det invändiga utrymmet så att en liten trång bil blir ännu trängre.
Den är ju inte lika liten utvändigt!

Nu på P1:s morgonnyheter kom det ju fram att Ford fört samtal om ett samgående mellan Volvo och Renault, det var ju det som PG Gyllenhammar hade för över 25 år sedan.
Det gick inte då och tydligen inte nu heller.
Sedan har man ju också pratat med kineserna.
Vi får se vad som händer, men helt klart är nog att sådana samgåenden knappast ger några mer arbeten i Sverige.

Sedan är det som Shogun säger, det finns mängder av Volvoköpare som köper bilen oavsett om den är tillverkad i Holland,Gent eller Kina bara det står Volvo på den så är det världens bästa bil.
Jag har en granne som hade en Volvo 460 1994, han var så utpräglad Volvofantast att allt måste vara Volvo original t.o.m. en slangklämma av standardmodell var tvungen att inköpas i en plastpåse märkt Volvo.
Jag påpekade att han körde en modifierad Daf med Volvomärke, men han trodde mig inte.
På de 17000 mil han körde byttes mycket ut, många delar flera gånger, alltid Volvo originaldelar (Allt utom motorn som hela tiden gick perfekt, aldrig ens ett kamremsbyte, Volvomotor inte Renault!) .När jag frågade varför han inte köpte billigare delar till en så gammal bil fick jag svaret att det endast var originaldelar som var godkända att använda!
För två år sedan hade bilen blivit så upplöst och uppluckrad att han gav upp och sålde för några hundringar till en ung entusiast.

Nu åker han Saab och har helt plötsligt blivit Saabfantast och har inget till övers för Volvo.

Den här sortens människor har alltid förundrat mig, den bil de har för tillfället är alltid den bästa och ofta finns ingen bättre.
Jag förstår mig inte på märkesfanatiker.
Ok. jag har alltid sedan 1972 alltid haft minst en Saab inte för att de var bäst det har funnits många andra anledningar, men jag har har haft många andra bilar samtidigt, Simca, VW, Mercedes m.m. (Dock har jag aldrig ägt en Volvo). De flesta har haft egenskaper som jag uppskattat och saknat på andra.

Uppdaterat: 2008-07-01 11:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo, jag vet leifer, 440 var ju en Daf och förra S40 en Mitshubishi. De tillverkades ju på samma band och alla som inte klarade kvalitetskontrollen fick ett Volvomärke!
Samma sak när Volvo köpte V6-motorer från Psa-koncernen, alla som inte klarade kvaliteskontrollen gick till Volvo.
Naturligvis är det skrönor men faktum är ju att förra modellen av S40 var ju inte alltid så lyckad och V6-an hade ju ett kardinalfel som ofta inträffade på 760.
Packningarna till cylinderfoderna läckte ofta och släppte ut glykol till oljetråget. Jag känner själv till två fall där detta har hänt och det lär vara vanligt.
Samtidigt har jag en granne som kört sin 760 snart 30000 mil och det enda han gjort med motorn är kamremsbyte.
Men man kan undra över varför man använde papperspackninar till foder i V-6an (som ju var en Renaultkonstruktion). Alfa som ju också använder våta foder har ju alltid använt o-ringar.

Sedan det här med hjullager, det är inte bara S80 dom haft problem även V70 har drabbats av dåliga lager och problemen kom tydligen EF (efter Ford).
Vi får hoppas att det är åtgärdat nu på nya modellerna.

Nu påstås det att Ford har förhandlat med kineserna om event. försäljning.
Vi får hoppas att det inte blir något av, en kinesisk Volvo ger nog inte mycket arbete i Sverige!

Uppdaterat: 2008-07-02 11:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Citat:

[b]av:[/b] leifer
Man kan ju också tänka sig att bilar som V70 sålts i stora mängder och körs mycket långt (tjänstebilar går ofta över 2000 mil per år). Kanske inte alltid servas bra heller. Det finns alltså risk för oförtjänt dåligt rykte om "kvalitet".

De flesta tjänstebilar går långt, det kan jag hålla med om. Jag kör ca 4000mil/år.
Men att dessa tjänstebilar skulle vara dåligt servade, LOL.
Varför skulle man inte serva sin tjänstebil? Det kostar ju inte mig något extra samt att leasingfirman räknar med att servicen skall vara gjord när de sedan skall sälja bilen (till Svensson).
Varför skulle sedan en "vanlig" ägare av en V70 serva den sämre än om han ägde en Toyota, BMW, AUDI eller VW?

Sedan kan man ju i dag fråga sig varför en barnfamilj med tight ekonomi är så dumma att de köper en V70 eller 9-5 när det finns så många andra billiga och bränslesnåla bilar att välja på. Kanske är det detta man kommit på utanför Sverige och därför Volvo säljer sämre.

Läste att Volvo NU skulle satsa på snålare motorer, inte en dag för tidigt. Kollegans V70 2.5T drog ju 1,2L/mil blandad körning, visst den hade ju 220hk, men ändån!

Uppdaterat: 2008-07-03 18:18

Jo, LC4ever, jag kan svara dig på varför många barnfamiljer med tight ekonomi just satsar på V70 eller 9-5, det är just av den tighta anledningen! Man räknar med att om man köper en sådan bil beg. kommer den inte att luckras upp lika snart som många utlänska konkurrenter och eftersom de är så vanliga och har tillverkats i flera år med mindre ändringar kan de bli billigare att underhålla, service och reparationer kan utföras på massor av små och billigare verkstäder.
Sedan kan de givetvis räkna fel, men det är en annan sak.

Jag har en granne, stor barnfamilj, fast inte direkt någon tight ekonomi, som för fyra år sedan köpte en ny stor fransk bil av en Volvohandlare.
Just det här märket har bl.a. i ViB fått beröm för sitt rostskydd. Nu är det rostskador på bakskärmarna, som givetvis inte täcks av någon garanti eftersom roskskadorna inte anses komma inifrån (vilket de gör) och att de inte är genomrost (vilket det är). Ok det är inga stora skador. Än!
Bilen har servats perfekt, men har trots detta haft en hel del skitfel som genom att det är just det här märket inte kunnat fixats på småverkstäder utan han har varit hänvisad till Volvoverkstaden.
Är det någon som tror att han väljer samma märke igen?

Och att din kollegas V70 2,5T drog 1,2/mil var väl inte så farligt, han utnyttjade tydligen de 220hk! Den går att få ner till omkring 0,8/mil vid ekokörning, men då får han ju inte utnyttja effekten fullt.

Men tror du det finns något annat bilmärke med 220hk som går snålare vid samma typ av körning?

Uppdaterat: 2008-07-04 10:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre