Volvo i kris?

28 inlägg 0 nya
Gäst (ej verifierad)
Volvo i kris?

1200 personer varslas från Volvo PV.
Är företaget på väg in i en kris, eller handlar det om en tillfällig svacka?
Ge din syn på saken i denna tråd.

Jo jag har också märkt att det är dött på forumet här.
Men var det inte Volvos kris det gällde?
Jag tror inte det är värre för Volvo f.n. än för många andra, det är ju en allmän nedgång i försäljningen bl.a. på Volvos viktigaste marknad, US.
Volvos samtliga modeller säljer dåligt med undantag för den som designats av Svampbob-Fyrkant, V70, som ju är Sveriges mest sålda bil.
Men den säljer ju inte så bra utanför Sverige.
Det går ju inte att skylla på att de har för stora och törstiga bilar, i så fall borde väl småbilarna S40 och V50 sälja bättre.
Men jag tror att de kan kränga en hel del österut, i Ryssland är ju Volvo ett statusmärke och där verkar det finnas mycket pengar.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo, leifer, jag håller med dig till 110%.
Vad är det här för forum?
Inga svar från tidningens journalister.
Det verkar vara en ren blogg mellan några få om skriver här.
Dåligt av ViB.
[b]Skärp er![/b]

Gäst (ej verifierad)

saabnisse, leifer//

Det är dött på forumet, och er kritik är befogad.
Därför tar vibilagare.se nu ett första steg för att väcka forumet och öka intresset.
Nu går vi in i semestertider, men förhoppningen är att kunna få ett väl fungerande forum till hösten (där vi kan svara på era frågor, osv).
Tills dess får vi satsa på att få igång några debatter här. Det är åtminstone min förhoppning.

Admin/Ola

Så. Åter till Volvo.

Åter till Volvo.
Jag tror det största problemet med Volvo är Ford. Jag älskar BBC TopGear, och i detta program har de alltid slaktat Volvo eftersom det är en förklädd Ford, bara det att Forden är billigare och håller bättre kvalitet.
Om vi nu inte skall använda våra Blå-Gula ögon, så varför skall man köpa en Volvo när det finns Ford, VW, Toyota, BMW, Masda som är lika stora, samma säkerhet, samma kvallitet samma pris (om inte billigare)?
Kolla bara in årets bil-tävling, ingen Volvo med där.
Jag tror felet är och har varit att man från Volvo koncentrerat sig för mycket på USA och glömt Europa och Asien. Nu slår detta tillbaka.
Intressant att tex Renault går bra och de finns inte representerade i USA.

Du glömde ju helt bort Saab i di uppräkning av bilmärken [b]:-)[/b]

Nej, leifer, C30 tycker jag är det värsta stolpskottet i Volvos historia och det avspeglar sig ju i försäljningen.
V70 är ju den enda modellen som säljer riktigt bra, alla andra modeller backar.
Varför?
Tittar man på modellutbudet skiljer det sig ju inte så mycket från konkurrenterna.
Men det var ju korkat att inte fortsätta med gasbilarna.
Och det som man kanske skulle komma med vore väl en modern Duett (med de dubbla bakdörrarna), med en liten energisnål motor.

C30 -stolpskott? Stolpe in i så fall :-) Kom igen - jämför med 66, 343, 480 och 440.

C30 är Volvos biljett till framtiden. Inte nödvändigtvis i sig själv, men den har öppnat vägen till små, smarta bränslesnåla bilar. Titta på konceptbilen 3CC - en bil som kan vara både miljövänlig och prestigefylld - och se den som en efterträdare till C30.

[quote][b]av:[/b] leifer
Håller inte alls med LC4evers beskrivning av volvo och kvalitet. Känns väldigt svenskt att nervärda det vi gör. Nej Volvos produkter är överlägsna Fords anser jag. Volvo har aldrig gjort så bra bilar som man gör idag. Nya Volvo C30 är en pärla! V70 har länge sålt dubbelt mot närmsta konkurrent.

Läste nån intervju med en vanlig kines i Kina, hans högsta dröm var att få äga en Volvo.
[/quote]

V70 säljer bra i Sverige, men hur ser det ut i övriga världen. Det är ju det som är problemet nu. Att vi stödköper Volvo är ungefär som när Britterna köpte Rover, vilket de ansåg vara den bästa bilen. Jag tror inte för en sekund att V70 har sålt dubbelt så mycket som sina konkurrenter i Tyskland, Frankrike eller England.

När det gäller kvalitet så är våra Volvobilar på firman de som oftast är på verkstad. Läste i ViBilägare hur mycket fel det är på Volvobilarna, så jag tror snarare att Volvo har ett för bra rykte och tex Ford för dåligt.
En jämförelse förra året visade att Volvo V70 hade fler fel än Ford Mondeo.
Visst, Volvo gör bra bilar, men inte bättre än deras konkurrenter.

Ang Kina, de kanske snart får sin dröm att gå i uppfyllelse, att äga Volvo ;)

leifer, om inte C30 är ett stolpskott hur kan det då komma sig att den ramlat från plats 19 till 24 i bilförsäljning och backat 23%?
Nu menar jag givetvis enbart den svenska försäljningen, vi får hoppas att det går bättre påandra marknader.
Samtidigt har ju nya V70, som förmodligen formgivits av Svampbob-Fyrkant, sålts i nio gånger fler ex.
Men samtliga Volvo utom just V70 har ju ramlat rejält, S80 med hela 40%, S60 med 32% och S40 med 32%.
Här är något fel, bilarna tilltalar tydligen inte svenskarna. Här är det ju inte bränsletörst som kan vara skurken, V40 t.ex. går ju att få med snåla Fordmotorer och Peugeotdieslar.

Sedan håller jag med Mugge, de bilar du räknade upp var ju i vissa avseenden förskräckliga, men inga av dem var ju några Volvo, det var ju avkommor från DAF!
Men åtminståne 340 såldes ju bra till PRO:s medlemmar i en klatschig duvblå kulör. [b]:-[/b]D

Sedan har du ju helt rätt, leifer, tanken är viktigare än formalia. Jag halkar ofta på fel knappar!

Hörr ni varför bry sig om vad andra tycker om en bil med status osv. Tyska bilar bäst, ja det kan ju en del tycka att de ÄR, men är dom det i verkliga livet ?

Jag kan säga att jag skiter fullständigt i vad andra tycker om mina bilar, jag väljer bil efter mina behov och krav på kvalitet och tillförlitlighet, bränsletörst. Jag är själv ute och söker efter bil nu IGEN ! Jag söker efter världens finaste bil, Toyota Yaris Verso !

Den är väl fin och har hög status och grannarna och vänner blir avundsjuka när de får se den !? INTE !? Bryr jag mig om det vad som sägs bakom min rygg, inte.

Kanske de blir aningen avundsjuka om de visste vad lite bensin bilen drar samtidigt som den är otroligt rymlig och flexibel när det ska lastas i bilen, bilen är ju rymligare än Volvo V70 när det ska lastas. Bilen har ett rymligare baksäte för två personer än V70, faktiskt kanske det rymligaste baksätet på marknaden!? Iallafall om vi snackar 3.86 meter bil. Hemligheten är att Yaris verso har dubbla golv ! Tar du bort det första golvet blir utrymmet gigantiskt för vuxna, sätter du i golvet tillbaka passar det bra för barn samtidigt som du kan lasta under golvet, SMART !

Visst bilen går inte så tyst som en Volvo, Volvon är också krocksäkrare men i jämförelse med andra bilar i klassen så ligger Verso bra till. Men det skiter jag i, att bilen inte är så krocksäker som en stor Volvo, jag ska ha bilen till och från jobbet, lasta i den när det behövs, och bilen går snålt 0,5 liter milen om man är försiktig med gasfoten.

Och detta blir mer och mer viktigt för folk detta med bränsle törst som är en riktigt het potatis nu, och värre blir det framöver.

Tester Yaris Verso.

[url=http://www.automotorsport.se/biltester/biltest.asp?url=2000/0001/000106....

[url=http://www.teknikensvarld.se/files/TV0003_test_YarisVerso.pdf]http://www...

Men visst bilen ÄR stygg som F-N, men vem bryr sig ! Inte jag ! Ursäkta, att jag lånade tråden men jag tyckte att det passade in om stygga bilar och status med mera ovidkommande saker. [Edited on 2008-06-28]

[Edited on 2008-06-28]

Ja Shogun vi kan nog ursäkta dig, de flesta är vana vid att du halkar in med dina riskokare, men här snackar vi om riktiga bilar och deras problem.
[b];-)[/b]
Jo leifer, de bilder som du visade bekräftar ju att Volvos designer sällan gjort några lyckträffar, båda de där bilarna var ju något udda som inte slog särskilt bra även om en del veteranputtar anser att P1800 är snygg.
Jag tror inte att folk i gemen tycker att det sportiga passar Volvo, de flesta vill nog ha en trygg , säker bil som är billig att äga och underhålla som Volvo var förr.
Jag skulle vilja se en modern variant på Duett, rymlig, hög, gärna med dubbla bakdörrar och med en snål motor. Det finns ju massor av motorer att välja på hos Ford.
Sedan tycker jag att Fords beslut att stoppa Volvos gasbilar var ovanligt korkat även för att komma från amerikanare.

Tack för att du/ni ursäktar mig.

Riktiga bilar har problem, hehe ja det har dom.....

Den bil jag pratade om tidigare i mitt inlägg är svaret på den bil du efterlyser i ditt inlägg en modern variant av just Duett och de kriterier du räknar upp, rymlig, hög, dock inte dubbla bakdörrar men väl en, billig i service och underhåll reparationer ?? och sist men inte minst en snål motor i dessa tider, något Volvo behöver för att räddas.= Toyota Yaris Verso, en sådan som plug in hybrid och succen är given för Volvo, skynda innan Toyota blir först !

Saabnisse reflekterade du inte själv att den motsvarade dina krav du räknade upp för en modern Volvo Duett ?

Man kan ha många synpunkter på Fords drivande av Volvo, men kanske kineserna vore bättre som ägare, eller kanske rent av Toyota, man fick kanske tillgång till ledigt utrymme för tillverkning i Volvos fabriker, kanske för en modern variant av Duett med Plug in hybrid från Toyota.

I övrigt kan jag skriva under mycket av den krönika Leifer skriver om Volvo, dock inte allt !

Det här har hänt mig alltför ofta när jag skriver ett svar:

[url=http:///access.aspx?msg=User+does+not+have+permission+to+post.#][/url]
[color=#ff0000]User does not have permission to post.[/color]

Det gick inte att utföra denna åtgärd eftersom du inte har de nödvändiga rättigheterna. Om du inte är inloggad kan du pröva att logga in och försöka igen. Annars, om du anser att du ej borde fått detta meddelande, var god kontakta forumadministratören

Varför gör inte ViB något åt detta?

Jag hade skrivit ett som jag tyckte bra svar,Shogun, men det här idiotforumet tog bort det.
Men jag återkommer i morgon!
Jag ger mig inte.

Och jag håller med dig Shogun!

Jag gör ett nytt försök.
Jo, Shogun du har givetvis helt rätt, Yaris Verso är ju ganska perfekt även om den är sanslöst ful (Duetten var väl inte heller så vacker, men inte lika ful).
Men Yaris har ett stort fel.
Den tillverkas inte i Göteborg! Den ger inte svenska bilarbetare något jobb!

Men jag tror Volvo klarar sig. De har varit illa ute förr, tänk på 1980-talet när de bara hade modifierade PV444 att erbjuda, PV444 som blev PV544 som modifierades till Amazon som modifierades till 140 som blev 240 som blev 740 som blev 940.
Hela tiden samma gamla omoderna teknik i nya kostymer.

När Saab presenterade sin 9000 fick man björnfrossa, man hade inget nytt att erbjuda.
Volvo köpte över personal från Saab för att få fram en ny modell, 850. Det är väl därför 9000 och 850 är så lika i uppbyggnad.

Att sälja Volvo till kineser tror jag inte på, vem skulle köpa en kinesisk Volvo? (Förutom kineser)?
Kineserna har ju inte precis övertygat när det gäller krocksäkerhet som ju är Volvos starka sida.

Nej kineserna fortsätter nog att plagiera i många år framöver och det dröjer nog lika länge som det tog för japanerna innan de får fram konkurrenskraftiga bilar och då menar jag inte prismässigt.

Och leifer, varför skulle det vara olönsamt för Volvo att köpa PSA-dieseln? Den finns ju i flera Fordar.
Och Volvo behöver ju inte utveckla nya motorer, det är ju bara att välja ur Fords utbud.
Det är ju lika för åtskilliga bilmärken, Saab och Opel har ju Fiat-diesel t.ex.
Och inom VW-koncernen finns det ju massor av motorer att välja på till deras alla märken.
Volvo använde sig ju av en VW-diesel en gång i tiden.

Trasslet fortsätter med den här sidan, men nu lurar jag ViB. Innan jag trycker på "skicka", markerar jag allt jag skrivit och trycker trl och c.
När jag sedan av någon anledning automatiskt loggas ut, även fast jag är inloggad, kan jag gå in igen och lägga in det jag skrev på nytt.
Det här händer enbart på ViB:s blogg! [b]:-([/b]

trycker Ctrl och c skulle det stå.

Visst,Yaris verso tillverkas inte i Göteborg. Faktum är att den inte säljs ny överhuvudtaget längre i Sverige,vet ej om den finns överhuvudtaget kanske i Japan. Det jag vill säga är att det är en begbil jag ska köpa för ca 50-60skr. Alltså inte ny bil. Krav, AC, gärna motorvärmare +grenuttag, kanske också automatlåda om rätt bil dyker upp med automat, men absolut inget krav.

Var faktiskt in på Toyota och provade en verso om jag överhuvudtaget ville ha en i Fredags. Och jag blev positivt överraskad hur stor och flexibel bilen var att lasta i. För att inte tala om hur den är att kliva i och ur, bara att slänga in ändan i bilen, och att kliva ur är också fruktansvärt lätt, kanonbil för pensionärer (blir 46 i år i Juli).

Att kineserna skulle vara sämre än Ford som ägare till Volvo har jag svårt att tro. Verksamheten i Göteborg blir väl kvar precis som den är nu, och nu köper ju vi svenskar bilarna även om Ford äger Volvo. Själv tror jag att det kvittar var man tillverkar Volvo, svenskarna köper bilarna ändå bara för att det står Volvo på dem, se tillbaka på 340,440,480 de såldes de också fast det var ena riktiga skitbilar, men det stod Volvo på dem så......även V70 tillverkas ju i Belgien och vi köper dessa bilar. Så det spelar ingen roll var de tillverkas , bara att det står Volvo på dem så är dom bra och räknas som svenska i tron att man hjälper svenska bilarbetare ,fast bilen man köpt är tillverkad i Belgien av belgiska arbetare. Nu tillverkas ju V70 mfl modeller även i Sverige, men hur många efterfrågar om deras bil verkligen är tillverkad i Sverige och inte Belgien för att gynna svenska bilarbetare, inte många skulle jag tro om ens någon, det räcker med att det står Volvo på bilen så ÄR den svensk.

Volvos kunnande inom krocksäkerhet försvinner ju inte bara för att kineserna tar över efter Ford som ägare.

Det som behövs är nu är ny teknik som hybrider i olika former och fler bränslesnåla motorer i de större Volvomodellerna som V70, etanolmotorerna räcker inte till och jag frågar mig "vad kommer ur avgasröret på en etanol bil" har inte fått något svar av någon än, så att de är så bra för miljön tror jag inte på.
Men de var billiga att ta fram för både Volvo och Saab (Ford och GM) och staten hängde på och Volvos gasbilar ströks på programmet för här är det etanolbilar som gäller kom Volvo Saab och staten överens om. Något man kanske ångrar nu, att man inte byggde ut försäljnings ställen med gas i Sverige på mackarna och fortsatte utvecklingen av gasbilar.

Det värsta är tror jag att staten är med och lägger sig i att försöka styra vad för slags bilar vi ska ha i framtiden, staten ska ju ha in sina kronor oavsett vad vi kör på för bränsle, så att det kommer att bli billigare även om det är miljövänligt blir nog bara i början sen ska staten ha in sina kronor igen när tillräckligt många köpt de nya "miljövänliga" alternativen. Vi får se hur det går med etanolen när tillräckligt många valt att köra på det.

Jag vet inte om jag håller med till fullo på Hans Johanssons skriverier om S80 men även andra modeller. Jag samåker med en arbetskamrat som har en S80 han är inte lika imponerad av sin S80 som får byta hjullager spindelleder m.m på löpande band. Han är just nu ifärd med att byta ytterligare ett hjullager vänster fram, och det är svindyra delar ! Ska fråga vad hjullageret kostade, återkommer om det. Alltid är det något som behöver bytas inför den årliga besiktningen, som han uttryckte det. Bilen varnar för än det ena än det andra på instrumenteringen om saker som är fel.

Kanske skulle ta Hans Johanssons ord och göra som han säger och köpa Volvo om dom hade den kvalitet som jag kräver, det har dom inte i dag. Inte den bränsle förbrukning heller som jag kräver. Jans S80 drar 0,90 l/mil landsväg när han kör och han kör mycket försiktigt. Motorn är 2,4liters 170hk.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.