Vi Bilägares forum

Var det stressigt med förra numret (nr 15) av tidningen?

Var det stressigt med förra numret (nr 15) av tidningen?

Där fanns flera märkliga formuleringar och rent generellt verkade korrekturläsningen blivit överhoppad. Numret efter är bättre.

Värst var jämförelsetestet av [i]Nissan Qashqai[/i] och [i]Skoda Yeti[/i].
Här var det emellanåt svårt att förstå vilken bil som avsågs. (Marianne brukar kunna undvika sådana problem, men det var inte heller hon som skrev texten.)
Jag exemplifierar med endast ett par exempel:
"Nissan har ett utrymme som är 13 cm längre och åtta cm bredare. Yeti är tio cm högre. När man fäller baksätet är det bara ryggen som viks ner."
Det är heller aldrig bra att växla ordningsföljden på objekten i en mening. "På Yeti fälls ryggstödet framåt, varför man får en längre lastyta i Qashqai, 160 cm mot 125 i Yeti." Bättre hade varit till exempel: "På Yeti fälls ryggstödet framåt, varför man får en kortare lastyta än i Qashqai, 125 cm mot 160."
Under "rostskydd" finns andra exempel som bör undvikas. Nämns en egenskap/detalj hos det ena objektet, så bör den också göra det hos det andra - i synnerhet om de brukar nämnas i testerna. Att karossen är helt i stål nämns som en nackdel för [i]Qashqai[/i] men inte alls för [i]Yeti[/i]. [i]Yeti[/i] har en bränsletank av plast. Vad [i]Qashqai[/i] har, framgår inte.

Några övriga reflexioner:
Noterar att det är en rejäl skillnad i lasthöjd mellan bilarna. (Christer Glennings gamla käpphäst.)
Vettigt med en hasplåt som [b]är[/b] en hasplåt.
Sen förstår jag inte att ni alltid slukar hastighetsmätare med radiellt istället för horisontellt vinklade siffror med hull och hår och till och med omnämner dem som föredömen. Den enda fördelen med radiella siffror är att de kan görs lite större.
Vidare så kommenteras inte ljudnivån, vilket alltid annars brukar göras. Var den inte till fördel för favoriten Yeti?

Noterar för övrigt att jag blivit utloggad från webbplatsen utan att få meddelande om detta!
(Tur att jag alltid kopierar texter i osäkra situationer - som ju allt i detta forum är...)
Noterar en sak till. Teckensnittet ändras av någon obegriplig anledning.

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45
Roy J

Kommentarer

Jag måste erkänna att jag inte reagerade särskilt på den här testen, men jag läste den inte så noga för det är inga bilar som intresserar mig.
Men jag håller med dig om att det är slarvigt att inte skriva om samma saker i ett jämförande test.
Tyvärr jämför ViB ofta äpplen och päron.
Det märks speciellt i deras långtester där man påstår att en 400000:- bil är betydligt bekvämare än en för 150000:-.
Har någon verkligen tvivlat på detta?

Sedan detta med utloggningen.
Det sker alltför ofta och drabbar allt för många, jag har hört de som slutat skriva här av den anledningen.
De tycker det är meningslöst, det har pågått under lång tid och verkar inte bli bättre.

Uppdaterat: 2009-11-15 11:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Citat:

[b]av:[/b]

Sedan detta med utloggningen.
Det sker alltför ofta och drabbar allt för många, jag har hört de som slutat skriva här av den anledningen.
De tycker det är meningslöst, det har pågått under lång tid och verkar inte bli bättre.

Märkligt problem. Jag är alltid inloggat. Jag är "inne" bara genom att gå in på forumet. Jag använder Safari 4.0.4

Uppdaterat: 2009-11-15 21:46

Inte för närvarande, men det gjorde jag tidigare, men var tvungen att byta av vissa skäl.
Men klicka på tidigare sidor i "Allmänt om bilar" och berätta vad som händer.
Själv får jag bara."An error occurred while loading the page......."

Uppdaterat: 2009-11-17 09:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre