Vi Bilägares forum

Välja miljöbil

Välja miljöbil

Hej,Har idag en BMW 325 som jag varit nöjd med, men det börjar bli dags att byta och jag tänkte den här gången byta till något mindre och framför allt miljövänligt (miljöklassat). Bor i centrala Göteborg och kör nu för tiden mest stadstrafik till vardags och ibland utflykter på helgerna på max 20 mil. Kör mest ensam och nästan aldrig mer en en passagerare, har heller inga större behov av stort lastutrymme. Har kikat på massa alternativ och hade gärna köpt tex en BMW 118d eller en Mini Cooper d för att få lite körglädje men känner tyvärr att det blir för mycket pengar. Har kokat ned alternativen och just nu känns det som två kandidater kvarstår; Opel Corsa Ecoflex eller Fiat 500 1.2.Corsa'n känns som ett säkert köp och kändes överraskande fin när jag provkörde, men kanske inte så spännande. Fiat känns däremot som ett skojigare alternativ med fin design och mycket personlighet men jag är osäker om den kanske är väl liten och framför allt orolig för märkets svaga position i Sverige (andrahandsvärde, återförsäljare). Båda har ju fått bra resultat i krocktest vilket är viktigt för mig, precis som miljöklassningen.Vad säger ni om alternativen ? Skulle ni rekommendera någon före den andra ?Eller ser ni att det finns någon annan ni skulle föredra ?Har sådan beslutsångest så all feedback mottages tacksamt !

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Så som dina körvanor är och eftersom du bor i Göteborg rekommenderar jag att du tar en titt på någon gasdriven bil, det finns flera trevliga.
Kolla här: [url=http://www.miljofordon.se/fordon/default.aspx?bransle=19&marke=0&definition=0&ncap_krocktest=0&ncap_gaende=0&wiplash_skydd=0&fordonstyp=1&antisladd=0&iMenuID=407&jamforbilar=0]http://www.miljofordon.se/fordon/default.aspx?bransle=19&marke=0&definition=0&ncap_krocktest=0&ncap_gaende=0&wiplash_skydd=0&fordonstyp=1&antisladd=0&iMenuID=407&jamforbilar=0[/url]

Uppdaterat: 2008-10-16 21:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bor man i GBG och vill ha miljöbil så tycker iaf jag att det ä gas man skall satsa på. Varför inte stödja Volvo i dessa bistra tider och köpa en beg. Bi-Fuel ? :)

Uppdaterat: 2008-10-17 00:58

Det här har jag skrivit tidigare, men p.g.a. forumets brister försvann det.
Men den där första går ju enbart på gasol och är ju inte aktuell för oss, den säljs ju dessutom enbart i Korea.

Den andra är ju intressant, det är ju just den här typen av motor jag ropat efter, en gasdriven liten turbomotor som skulle kunna vara det optimala alternativet för ca 95% av bilåkarna (jag räknar med att de övriga 5% kör BMW eller möjligen MB).

Uppdaterat: 2008-10-17 21:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag vill bara tala om att det är skandal att biltillverkarna inte vill ta fram snålare bilar..
99 g koldioxid / km är ju löjligt dåligt.
Redan 1999 lanserades Lupo 3L i Sverige ( snart 10 år sedan!!!)
Jag är naturligtvis en mycket nöjd ägare av en Lupo 3L som endast har utsläpp på 81 g / km.
Denna bil tillverkades för 10 år sen så man borde ju kunnat få ner förbrukningen under dessa år?!

Själv har jag kört bilen i 8000 mil (10 000 - 18 000 mil) och inte haft några problem med den ännu.
Förbrukningen ligger på ca 0,32 sommartid och 0,34 under vintern. Och då kör jag inte snålkörning i 70 km/ h.

Volvo och Saab är ju helt ur tiden.. över litern milen är ju skamligt!!

En miljöbil är en bil som inte tär på våra resurser, alltså en bil som förbrukar så lite energi som möjligt!
En snål gasbil är ju bättre än en törstig!! Likaså med etanol och bensin.

VARFÖR KAN MAN INTE TILLVERKA SNÅLA BILAR LÄNGRE??

Uppdaterat: 2008-10-21 16:59

Lupo.
Tänk att det är så att den största kommunala trafikbuss som drivs med biogas släpper ut betydligt mindre CO2 än din Lupo trots att den drar betydligt mer bränsle per mil.
Att det kan vara så?

VARFÖR KÖR INTE FLER PÅ GAS?

Uppdaterat: 2008-10-21 22:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det blir väl ändå billigare än att köra på bensin och kanske billigare än diesel beroende på hur mycket man kör.
Men jag har hört att man har ett betydligt högre gaspris i Stockholm än i Göteborg.
Sedan ska man inte titta enbart på bränslepriset, förutom [i]miljöaspekter[/i] ska man komma ihåg att motorn mår betydligt bättre av gasdrift och den håller betydligt längre.
Detta har kanske inte så stor betydelse för normalbilisten, en modern motor klarar oftast tillräckligt många mil för de flesta.

Uppdaterat: 2008-10-22 11:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja , Leif, det är möjligt att du har rätt, men Saabägarna kan ju fortsätta med E85, de får ju trots allt 30hk extra och om de inte utnyttjar dessa ökar inte förbrukningen så mycket att det lönar sig att gå över till bensin. Bensinen måste ner några ören till.
Men när det gäller reparation håller jag inte med. En gasdriven bil har en betydligt snällare tillvaro än en bil som drivs med andra bränslen.
När det gäller beskattningen har du nog kanske rätt, här går alltid plånboken före förnuftet.
Jag kommer ihåg LPG-satsningen på 1980-talet, när tillräckligt många börjat köra på LPG höjde man skatten så att det blev olönsamt.
Men man måste komma ihåg att på 1980-talet fanns det ingen miljörörelse att tala om.
Det gör det idag!
Jag tror inte att någon regim, oavsett färg, vågar beskatta ett miljöbränsle så att det blir olönsamt att köra på.

Uppdaterat: 2008-10-22 19:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Du har helt rätt, Leif, mupparna tänker inte särskilt mycket på miljön rent praktiskt, de vill bara ha bort bilen överhuvudtaget.
Deras miljötänkande verkar bestå i att alla ska bo i sammantryckta kolchoser och om man överhuvudtaget behöver ett transportbehov ska det givetvis lösas per cykel alt. sparkstötting.
Kul va?
Eller som ett av deras språkrör uttryckte sig för ett par år sedan: "Man behöver inte alls ha en bil och förorena miljön, det går ju lika bra att åka taxi".
I dag skickade Indien upp en månraket.
Kul att de har råd med det, fast givetvis beroende på att några hundra miljoner människor lever på svältgränsen.
Deras månraket skitar ner mer än Sveriges samlade bilar gör på fyra år!
Fast vem bryr sig?
Indien ligger ju så långt bort så det påverkar ju inte oss.
Huvudsaken är väl att vi känner vårt miljöansvar!
Eller?

Uppdaterat: 2008-10-22 22:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre