Vi Bilägares forum

Valet och kvalet

Valet och kvalet

Hej!
Vi är en familj som står i valet (och kvalet) att välja en
bil som passar oss. Jag skulle behöva tips och råd om vilken bil som är
mest lämpad med tanke på priset, familjevänlighet, ekonomiska aspekter
(reparationer, kvalité, "mest bil för pengarna", osv.) och körglädje.
Jag är medveten om att jag kommer att få många åsikter och men hoppas
på att få en liten fingervisning och vilka bilar man ska "passa" sig
för.
Alltså, eftersom det ska vara en familjebil är inte Yaris
helt rätt men har inte råd med en helt ny VolvoXC heller. Har tittat
runt lite och försökt att läsa till mig så mycket som möjligt. Har
letat efter en 06 eller 07 som inte har gått mer än 6000mil. Det hamnar
mellan 130000:- och 150000:-. Kan tänka mig lite mer men då ska det
vara något extra. Då hamnar jag inte på en V70 direkt men är inte
främmande för att köpa en Peugeot eller Skoda heller. Vi kör inte
mycket. Runt 1500mil/år gissar jag på. Vilken bil är bäst för oss?
Passat, Audi eller annat? Vilka motorer har bästa
pris/prestanda/förbrukning förhållande och kan rekomenderas?
Tacksam för alla svar!
[Edited on 2009-02-09]

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

En Opel Astra/Vectra skulle ev. passa fint låter det som. Ligger ungefär i den prisklassen du beskrev och har fått gott beröm angående rostskyddet. Ljudisoleringen är fin och de finns snåla motorer att välja bland.

Uppdaterat: 2009-02-09 17:25

Ja Opeln är ju säkert ett bra köp, men mer bil för pengarna får du om du köper en Oktavia, men vill du gå upp en klass tycker jag att du ska titta på en Saab 9-5 eller en Volvo V70. För de här pengarna får du en välutrustad -05 eller -06.
Genom alla negativa skrivelser i pressen om Saabs död har andrahandsvärdet gått ner men bilen har ju inte blivit sämre för det!
Samma sak gäller ju för Volvo V70.
Men det gäller att besöka många säljare, vara stenhård och inte skämmas för att pruta ordentligt, [i]kom ihåg att idag är det köparens marknad![/i]
Båda är ganska likvärdiga. Saaben är något dyrare i skatt men billigare i försäkring och Saaben anses vara billigare i service och reparationer
.Båda finns ju som miljöbilar.
Det gäller att provköra och se vilken du trivs bäst med, det är ju din uppfattning som gäller, att köpa en bil på någon annans inrådan som man egentligen inte trivs med är värdelöst.

Men det finns ju många andra bra bilar, men mitt råd är:
1. Köp en bil med kedjedrivna kamaxlar.
2. Köp en bil som är ett nummer större än du tänkt från början, den större bilen är alltid säkrare och även om den tar någon dl mer bränsle är det värt det.
3. Köp en bil som är "vanlig", den är alltid billigare att reparera på fristående auktoriserade verkstäder.
Det är nästan alltid dyrare att reparera på märkesverkstäder.
Lycka till och välj med omsorg.

Uppdaterat: 2009-02-09 22:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja Avensis är en fin bil och den har kedjedriven kamaxel, men tyvärr tycker jag att den liksom de flesta japanska bilar väsnas för mycket.
Men störande ljud är individuellt och man måste själv uppleva om man tycker det är störande.
Sedan tycker jag den har konstiga stolar, jag hittar ingen bekväm körställning, men även detta är individuellt och måste ju provas.
En annan sak är rostskyddet. Eftersom de flesta japanska bilar praktiskt taget saknar rostskydd (de är inte konstruerade för vårt klimat) så är det viktigt med en noggrann undersökning och om man tänker behålla bilen några år är det värt att kosta på en rostskyddsbehandling om det inte redan är gjort. Många japanska bilar har ju fått en kompletterande behandling i efterhand och en sådan kan det vara värt att betala lite mer för.

Uppdaterat: 2009-02-10 10:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hej, mr. kingding.

Här är en sida där du kan få hjälp med bilval.
[url=http://www.bilradgivning.se]www.bilradgivning.se[/url]

Mvh

Uppdaterat: 2009-02-10 15:47

Ok. Men det kostar ju en hacka, frågan är om det är värt det.
Jag tror att det är lika bra att prova ett antal bilar, använda sunt förnuft och köpa den bil man tycker bäst om och det behöver ju inte nödvändigtvis vara det mest ekonomiska valet.
Man ska ta den bil man gillar och trivs med och strunta i andras åsikter, det är ju inte de som kör den!
Prova så många olika bilar som möjligt, känn efter vilken du trivs med, det är det viktigaste och läs tester och kommentarer om just den bilen och börja sedan prisförhandla.
Kom ihåg att det idag är köparens marknad!
Pruta och om de inte gillar ditt prisförslag, åk till nästa handlare.

Uppdaterat: 2009-02-10 17:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Leif, att undvika 4wd förstår jag, men varför undvika automat?
Själv skulle jag aldrig drömma om att köpa en manuellt växlad bil och absolut inte om det gäller en diesel med dess snäva användbara varvtalsområde.

Uppdaterat: 2009-02-10 23:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Helt klart skulle jag köpa en Ford Mondeo. Med lite prutning kan du få den nya modellen (-07) och den vann ju test över V70.

Uppdaterat: 2009-02-11 09:10

Leif, en taxi eller polisbil som gått ca 6000 mil är det nog ingen risk att köpa, men de finns säkert inte till salu.
Jag talade med en åkare som krängt sin fem år gamla 9-5 2,2l diesel, den hade gått över 80000 mil. Killen som köpte bilen är helnöjd, bilen var ju perfekt servad och alla slitdelar bytta och han räknade med billiga mil.
Men det var ju inte den typen av bil det gällde här.
Jag håller med om 10-20% högre förbrukning på automatlådan i tätort (det är det värt att slippa sitta och pumpa med foten och rycka i pinnen) men inte vid landsvägskörning, där är den ökade förbrukningen knappt mätbar.
Men en diesel är knappast lönsam här, det gällde ju en bil för 1500 mil/år.

Uppdaterat: 2009-02-11 10:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Leif, du glömde etanol och gas. Man bör nog ta med dessa bränslen när man spekulerar om bränslepriser.
Och det absolut billigaste fordonsbränslet är och har alltid varit gengas. Om man plockar kottar i skogen och stjäl ved från grannen åker man faktiskt gratis när det gäller bränsle.
Men jag tror inte det är så många som klarar tekniken idag och kör man bara 1500 mil om året kan man kanske kosta på sig lite bekvämlighet och inte bara låsa sig vid bränslepriser.
Men jag tror aldrig att brytpunkten för att köra med diesel kommer ner till 1500 mil för en normalstor bil.

Uppdaterat: 2009-02-11 15:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag försöker också hitta en bil i den prisklass du beskriver men det är inte lätt då det finns så många.Då jag kör en Ford Mondeo idag är jag livrädd för rost och elektronikproblem. Kan i alla fall lova att det inte blir någon mer Mondeo med trasiga centrallås, klonkande framvagn, slocknande displayer, sönderrostade dörrar/huv/baklucka/undre länkarmar....näe det får vara.

Mitt råd är att kolla in en faceliftad Toyota Avensis 2.0 Business, tror du kan få en sån för ca 165 000 kr som gått 4500mil. De kan vara svårt att se faceliften från utsidan då det mesta som är gjort är gjort under skalet, det som syns från utsidan är väl blinkers i backspegeln, nya strålkastare med svarta lamphus, baklysen med inslag av silver, sidoskyddslister samt en rundare grill. Dock sitter som sagt de verkliga förbättringarna under skalet då denna modell har bättre styrning, bättre chassie, tjockare framruta, bättre ljudisolering, bättre stolar, mm en än den icke faceliftade versionen som fanns mellan 2003-2006. Dessutom har ju en sådan bil (en 07:a) kanske bara gått ca 3000-5000 mil och två vintrar vilket inte gör det för sent att kosta på en underredsbehandling direkt efter inköp. Det kanske inte är värdlens roligaste bil, men den är mjuk och skön att köra samt drar mindre soppa än vad Toyota redovisar (enligt tre bekanta..ingen hypergrundlig undersökning, men ändå).

Vill du ha ett billigare alternativ (ca 130 000 kr om den gått ca 4500mil) så tror jag en faceliftad Opel Vectra från 2006-2007 är ett bra köp.Vectran hade ju en del elektronikproblem med årsmodell 03-04, men sen har det varit lungt vad jag vet. Köp 2.2 liters motorndå den den har kamkedja och drar ca 1.5 dl mindre än 2.0T-motorn. Båda modellerna är ju snudd på "sistaårsmodeller"...vilket alltid brukar vara bra när det gäller bilar i mitt tycke.

Jag kommer nog slå till på ågon av dessa fram mot våren, får se vilken det blir bara. Lutar mot Avensis...

Lycka till med ditt köp!

[Edited on 2009-02-11]

Uppdaterat: 2009-02-11 22:31

Ja Leif, du hinner säkert först till 1000, men jag ger mig inte.
Vart har Shogun tagit vägen förresten? Det är länge sedan han skrev något nu.
Få se om jag kan få fart på honom genom att kommentera Hellmet.

Köp bara en Avensis om du sitter bra i den och trivs med den. Det spelar ingen roll om vissa anser att det är världens bästa bil, trivs man inte med den är det inget att ha.
Men det gäller egentligen alla bilar.

Uppdaterat: 2009-02-12 10:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Harkel host - jag tjatar på om bilrådgivningssiten. De har tydligen sänkt priset nu. Anledningen till att jag kommer med detta tips är att jag känner till killen som äger företaget och vet att han är seriös och kunnig.

Mina tips vad gäller att göra ekonomiska bilval blir: japanskt eller franskt. Inte högsta kvalitetskänslan, men den verkliga kvaliteten är högre. Franska bilar verkar hålla bra mot rosten också, särskilt Renault. De andra bör man tilläggsbehandla.

Svenskt och tyskt är i alla fall dyrt. Det kan man ju läsa i ViB och även Teknikens Värld. Dyra i inköp och dyra reservdelar m.m.

Enligt Inter Globals prislista så ligger ju t.ex. Renault Megane RIKTIGT lågt i andrahandsvärde nu, så ska man köpa beg bil så kan det vara ett fynd. Sen att den fick dåligt betyg i ägarundersökningen kan ju bero på att en del köpt Renault och förväntat sig upplevd kvalitetskänsla i Audinivå eller åtminstone Volvonivå, och då kan man ju bli besviken. Av ViB:s långteststall kan man ju utläsa att även dyra bilar som Passat kan ha modellrelaterade elektronikproblem, som tändspolarna etc.

Ha det bra allihop!

Uppdaterat: 2009-02-12 15:25

Vet inte om man skall kalla det modellrelaterade fel på den passaten då det tydligen var verkastan som hade haft sönder dessa vid reparation/service.

Däremot så är det ju under all kritik att packningen för många tusenlappar gick sönder. Detta måste helt enkelt kommit från en kraftiga krock som bilen har varit med om. Då skall antingen försäkringen eller bilverkastan ta på sig kostnaden tycker jag, precis som de gjorde med den defekta motorhuven som också brodde på krocken.

/P

Uppdaterat: 2009-02-12 16:10
McTar

Jag har haft sex st. franska bilar, ett antal tyska, en italiensk och Saabar.
Men om man talar om kvalitet i samband med de franska och speciellt Renault, då måste jag protestera.
Ok, de har verkligen skärpt sig när det gäller rostskydd, men i övrigt?
Kamremsbyte för 12000:- bara för att bilarna är så korkat byggda att det krävs en hel dag?
Nej tack! Då skulle jag hellre köra japanskt även om det bjuder mig emot att skriva det.
Men vi har ju faktiskt utmärkta svenska bilar som är trevliga och inte alls så dyra att reparera som vissa påstår.

Uppdaterat: 2009-02-12 17:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, saabnisse... Det måste väl funnits en anledning till att du köpt sex franska bilar, och det kan väl knappast vara att de är kassa. I Teknikens Världs näst senaste begtest så fick Renault Megane ganska bra betyg. Positiva och negativa sidor finns. Den var först med 5 stjärnor i Euro-NCAP i alla fall i sin klass. Rostskyddet är mycket bra och den är tålig. Men jag håller med om att det är dåligt att det ska vara så krångligt med kamremsbyte. Diesellagunorna har tydligen kamkedja, och någon bensinare, tror jag. Det har ju gått i modevågor.

Jag har haft två Saabar och är uppväxt med det märket endast. Mina Saabar var ras. En kostade mig astronomiska belopp i reparation. Det kom stötvis så man drogs sakta in i reparationskarusellen o.s.v. Nej, Saab är fina att köra, men de tål inte slitage/ålder. Då pajar de både här och där. Nu pratar jag om 10-20 år gamla Saabar.

Apropå Saabs framtid så tror jag att den är död. Just för att de säljer för lite, har för få modeller, kommer 10 år för sent med sina modeller (9-3X, 9-4, 9-3 XWD), dyra utan att kvaliteten motsvarar priset o.s.v. Jag tror som Marianne Sterner; att om 5 år har vi bara en svensk biltillverkare, och det är inte Saab. Tråkigt för berörd industri och människorna där. Men företaget har legat i respirator i nästan 30 år och nu är det dags att dra ur kontakten. Om kommande modeller blir sjösatta (9-5, 9-4 och ev. 9-1/X) så kommer det att gå bättre, men jag tror att nedläggningen bara skjuts 10-20 år framåt i tiden i så fall.

Dessutom - när andra tillverkare krymper/låter bli att göra nästa generation större, så kommer Saab med en uppföljare till stora 9-5 som är mycket större. Så fel!

Ang. Tyska bilar så tycker jag att ViB slår huvudet på spiken i kommentaren om deras Passat: När den väl funkar så har den varit fantastisk att köra. Tyska bilar i ett nötskal, BMW undantaget. De håller bättre. Men Audi och Mercedes stämmer det på. Och Opel har väl först nu kommit med en bil med premiumkänsla, så det kan man inte uttala sig om.

Det var mina tankar nu...

Uppdaterat: 2009-02-12 21:02

Det var alldeles speciella anledningar till att jag hade sex fransoser bl.a. ekonomiska men också för att de var ganska trivsamma och bekväma.
Men jag hade betydligt mer problem med dem än vad jag haft med mina Saabar.
Ok, alla var inte bra, min första 99a hade topplocket lyft för packningsbyte sex ggr innan jag gav upp. Min andra 99 hade jag väldigt länge, trots att den rostade väldigt och behövde en hel del plåt här och där, men mekaniskt var det inga problem.
Den roligaste var helt klart en 96 med en något vässad V4, det var vad man idag skulle kunna kalla "sport".
Jag har haft flera 99or samtidigt efter den andra, alla var inte bra men det har inte varit några större reparationer och de har gått lååååångt.
Den senaste 9000 gick 30000 mil innan den blev utbytt, inte felfritt, men utan några allvarliga fel och jag fick nöjet att köra den för ett halvår sen och förundrades över hur stadig den var och att klädseln inte var nämnvärt sliten och stolarna inte nersuttna.
Jag har haft MB och VW utan några större problem, men Renault, aldrig!! Jag åker hellre skottkärra.
Den enda fransosen jag skulle kunna tänka mig är Citroen C5 eller C6, men då för deras fantastiska oöverträffade fjädring, men med reservation för fransk elektronik.

Uppdaterat: 2009-02-12 23:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nej, alltså franska bilar har varit struliga (sägs det). Min vän som är fransosälskare säger att det inte varit mer problem på franska bilar än på svenska. Det har mest handlat om att folk varit rädda för tekniken hos t.ex. Citroën. När de rostade på 70-talet så rostade de flesta andra också upp, Volvo och Saab också. Men jag menar att sedan tidigt 90-tal så har franska bilar blivit bra. Se bara på Peugeot 405 - rostar inte och går bra. Men visst finns det krångel hos alla bilmodeller.

Du kanska ska omvärdera Renault lite. Det var ganska länge sedan de gjorde kassa bilar. Ok - förra generationen Laguna var ett sorgebarn, men nu gör de fina bilar, menar jag. Dessutom - åtminstone förra generationens Passat kostade också 12000 att byta kamrem på. Mammas kollega råkade ut för det. Lika tråkigt som för den som kör något annat märke, t.ex. Renault Megane och råkar ut för det.

Mvh

Uppdaterat: 2009-02-13 12:27

Erifog: Det stämmer att det kan kosta 12.000:- att byta kamrem på passat 1,8T/V6.
Det stämmer om man har tiptroniclådan (aut).Serviceintervallet är 18.000mil, man byter nämligen vattenpumpen, spännare också.
Är det manuell låda är det andra priser. Har man en passat som låt oss säga är 6-8år och 18000mil gammal, sök upp en annan verkstad.

Min pensionerade far har en Pega 307 -04 som inte direkt har rosat tillvaron för honom.
Det är genarator, startmotor, bromsar x2, stolvärme x2 (första på garantin - när den gick sönder andra gången så hade garantin precis gått ut) , färgsläpp pga felaktigt konstruerad baklucka, skramlande lås som är några exempel.
Den har inte gått långt heller utan ca 5000mil.

När han lämnade in startmotorn för ev renovering alt utbyte så tyckte verkstan den så ut som om den var från 40-talet.
Det blev en ny bosch istället - en modern sak.

På jobbet hade vi en Partner som hela framvagnen var tvungen att bytas efter 9000mil, normalt sa verkstan. Summa 10.000:- + moms.

Har hört att Peuguot har blivit bättre på senare år, men bättre från en väldigt låg nivå då???

Uppdaterat: 2009-02-13 13:11
McTar

Hej igen!

Startade tråden men har inte hunnit skriva så mycket efter det. Tackar för en massa bra synpunkter. Jag har lästa alla inlägg.

Jag har letat och tittat en hel del senaste dagarna. Även testat några olika alternativ. Det finns bra erbjudanden hos bilhandlarna idag och det lönar sig att titta runt som de flesta säger. Jag testade t.ex. en Peugeot 307 kombi (ny) som var rymlig och trevlig att titta på. Men tyvärr blev jag väldigt besviken på bilen när jag körde den. Det var ingen kvalitetskänsla alls och den kändes stum och tråkig. Bra pris för en 0 milare dock men jag tror jag skulle ångra köpet om nåt år.

Har sedan tidigare testat VW Touran som jag egentligen gillar. Kändes helt rätt men jag hittar ingen med få mil och i en bra prisklass. Testade också V50 från 06 som kändes bra och som jag själv kunde se mig i också. Vettiga priser där på bilar som inte ens hade gått 3000 mil. Runt 140kkr. En lite äldre A6 1.8T som svarade väldigt bra och var mycket trevlig att köra har jag också rattat.

Har ite hunnit testa någon Toyota ell Operl men nu har jag hittat en Passat från 07 med en 2,0 FSI i. Den har gått 2700mil och kändes helt rätt. Då kan jag vara säker på att jag inte ångrar en större bil efteråt. Priset är lite högre. 165kkr ville de ha. Ingen dragkrok och inga vinterhul tyvärr. Men jag hittar inga andra passater som har gått så lite och ligger i den prisklassen. Väldigt bra pris med andra ord. Ska dit ikväll och försöka pruta. Det lutar åt passaten just nu. Det känns som att jag vet vad jag får fast det självklart också kan krångla med VW. Återkommer med resultat =)

Tack alla som tog sig tid att svara!

/Peter

Uppdaterat: 2009-02-13 17:13

Nä Leifer, det är 1,8TSI 160hk 250nm i passaten
Det är bara ecofuel som har 1,4 tsi-motorn i passaten.

Eftersom jag själv har en 2,0FSI dock 4motion, så måste jag säga att bottendraget inte är så tokigt (200nm), för det finns en jämn momenkurva bakom... dvs även under 1700rpm.
Kör min på 0,8l/mil

Uppdaterat: 2009-02-13 19:17
McTar

12000:- för rembyte på Passat är väl hugget, men det sker ändå bara var 18000:e mil, på den tiden har det bytts tre remmar på Renaulten!
Och bättre på senare år? Jag vet inte , jag har en granne som har en Megane -05, massor av strul och dyra reparationer. Men ingen rost!
Men det är riktigt att på 1970-talet rostade alla bilar. En Saab 99 jag hade behövde rostlagning och ny lack efter fyra år! Och en MB240 av några år senare modell fick rejäla rostskador efter samma tid. Men de rostar ju fortfarande, utom kanske de allra senaste.
Men Renault har ju lärt sig, men hos Peugeot/Citroen kvarstår det fortfarande en del, jag har jämfört rostskyddet noga med Saab och Volvo.
Men mekaniskt, Renault, nej tack, Peugeot njae, Citroen kanske, men då enbart för deras oöverträffade fjädringssystem som efter 55 år fortfarande är överlägset.

Uppdaterat: 2009-02-13 19:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo Peter!

"Pruta med" draget. Det är inte så kul att montera själv då det skall dras kabel fram till hjärnan i bilen. Detta för att färddatorn har även kolla på släpets funktion.
Ett tips om det är en "sportline" du tittar på är att få en som ej har sportfjädring. Ger en betydligt mjukare gång. Min sportfjädring är rolig, med lite påfresatnde ibland.

Enligt mitt tycke så är även den senare "sportline" med kromade fönsterlister och takreling snyggare. Men smaken är som baken...

Kolla också så att ställmotorerna i klimatanliggningen är tysta genom att slå på och av kliman när motorn är igång

Lycka till...

Uppdaterat: 2009-02-13 19:37
McTar

LEIFER:
Jo den är mer högvarvig, men under 1700rpm har den mer kraft än 1,8tsi. (2,0fsi i passat ca 3000rpm i 100km/h, golf 1,4tsi ca 2600rpm samma hastighet)
Sedan var det precis så som jag skrev. 1,4tsi finns enbart som ecofuel i passat, annars är det 1,8tsi som ersatt 2,0fsi.

2,0 fsi vill dessutom helst ha 98okt, vilket inte blir dyrare eftersom den blir snålare - dessutom starkare och spikar inte om man skulle köra på "för låga varv" (har testat att köra en tank på 95okt: Vid start och man släpper kopplingen lite snabbt på kommer det spikningar om motorn kommer under 7-800varv, det gör det inte med 98okt. Det är också lättare att för tjuvstopp med 95okt)

För att gör det lite mer invecklat å finns det 2st olika versioner av 2.0fsi. En utan skiktad insprutning och en med. 4WD såldes enbart med skiktad insprutning.

/P

[Edited on 2009-02-14]

Uppdaterat: 2009-02-14 08:42
McTar

Efter ett långt svar så försvann hela klabbet pga ett dåligt forum...

Hinner inte skriva samma sak igen. Men kort...
2,0FSI varesig den har "fuel startisfied injection" -, finns två versioner, eller ej så har den bättre vrid under 1500prm än en 1,8tsi.
1,4TSI (de med kompressor och turbo- alla har inte kompressor) är bättre hela vägen, dessa finns dock ej i passat. Ecofuel exkluderat.

Det vart kort... ungefär en a4 kortare än det försvunna inlägget.

ps. Jämför denna gamla spis (2,0) med Toyotas nya ca 150hk - sämre vrid vid högre varvtal i Toyyan.

/P

[Edited on 2009-02-14]

Uppdaterat: 2009-02-14 16:48
McTar

Forsgren, du har rätt, det här är ett skitforum, men det blir inte bättre när man som ViB tydligen gjort, köpt i andrahand från Uzbekistan.
Jag har råkat ut för samma sak åtskilliga gånger och det har lärt mig att markera all skrift, trycka Ctrl c, skicka, oftast logga in på nytt, svara en gång till, trycka Ctrl v, bekräfta två ggr och skicka på nytt!

ViB, det här har pågått en lång tid utan att ni har åtgärdat.
Varför?

Uppdaterat: 2009-02-14 17:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hej Shogun, kul att du är tillbaka, du blir lite saknad när det inte finns så många som har olika åsikter, de flesta verkar ju ha blitt lite klokare och håller med mig [b]:-D[/b]
Men jag är ju tvungen att kontra med lite vettigare förslag:
[url=http://www.blocket.se/li?ca=8_s&q=saab&cg=1020&w=3&ps=11&pe=16&rs=25&re=28&ms=8&me=13&gb=&fu]http://www.blocket.se/li?ca=8_s&q=saab&cg=1020&w=3&ps=11&pe=16&rs=25&re=28&ms=8&me=13&gb=&fu[/url]=

Uppdaterat: 2009-02-14 18:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Den här tycker jag ger väldigt mycket bil och körglädje för pengarna:
[url=http://www.blocket.se/vi/20001472.htm?ca=8_s]http://www.blocket.se/vi/20001472.htm?ca=8_s[/url]

Uppdaterat: 2009-02-14 18:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men i själva verket så är det nog den här som Peter tittade på: [url=http://www.blocket.se/vi/16508555.htm?ca=5_s]http://www.blocket.se/vi/16508555.htm?ca=5_s[/url]

Kanske återkommer han med en lägesrapport.

/P

Uppdaterat: 2009-02-14 19:11
McTar

Ja, jag har alltid gillat Passat, men ärligt talat så ger en Aero betydligt mer körglädje, fast lite dyrare blir det.
Men man kanske kan kosta på sig att ha lite kul.

Uppdaterat: 2009-02-14 19:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Precis den blev det
pa_forsgren! Prutade ner lite och bilen är nästan ny. Har inte fått den än men jag är väldigt glad att sökandet är över för den här gången. Får se om jag är lika nöjd efter ett tag. Motorn är självklart viktig för mig men minst lika viktigt är komfort, känslan överlag och att det är en bra bil. Nu behöver jag vinterdäck och fälgar till. Några tips där?

Tack alla för era tips och era tankar!

/Peter

Uppdaterat: 2009-02-14 20:18

Helt riktigt Leif, har man en gång börjat köra med turbo (eller kompressor) är det svårt att bli nöjd med en sugmotor.

Uppdaterat: 2009-02-15 11:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Leifer:

Om du menar enbart pratar ecofuel som inte ens har börjat att säljas så har du rätt. Den har kompressor.
Jag har haft både turbo och sugmotor. Turbo är roligt till man får bensinräkningen.
Jag försöker inte bevisa någonting, det är fakta.

Jag skulle också valt 1,8tsi om den fanns med 4-hjulsdrift (när jag köpte min fanns den inte heller till 2wd). Vilket inte är fallet.

Grattis Peter! Ett utmärkt val !!!! :-)

/P

Uppdaterat: 2009-02-15 14:14
McTar

Peter:
Själv köpte jag stålfälgar med Nokian Nordman dubbdäck (205/55-16), dessa är säkert bra däck men till just min bil stå är det något som inte stämmer. Rekommenderar att inte köpa dessa.
Har kört hyrbilar med andra däck och dessa har känts stabilare. Tyvärr så kommer jag inte ihåg vad de varit för däck.

Stålfälgar med navkapslar tycker jag är bättre än aluminiumfälgar (på vintern), dels på grund av saltindränkta bromsskivor kan ställa till det samt
att det inte lika lätt blir snö i fälgen vilket medför obalans.

/P

Uppdaterat: 2009-02-15 14:42
McTar

Jag förstod först inte vad du menade. Men jag inser nu att du är ironisk.

[Edited on 2009-02-16]

Uppdaterat: 2009-02-16 09:41
McTar

Jag och några bekanta som haft möjlighet har provat att köra ungefär likvärdiga bilar med och utan turbo och samtliga var överens om att turbon i sig inte medför en ökad förbrukning, oftast tvärtom, den gick att köra snålare.
Men det gäller att vara på sin vakt och inte göra några häftiga accelerationer.
Jag försöker köra snålt med ett öga på tryckmätaren, jag försöker att alltid ligga i det vita fältet och det går oftast bra på landsväg, men i stadstrafik kan visaren hamna i det orangea fältet någon gång.
Men det röda fältet får man passa sig för! [b]:-)[/b]

Uppdaterat: 2009-02-16 10:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag blir lite trött på dig leifer.
Jag har inte påstått att 1,4tsi är törstigare än 2.0:an.

Jag har haft en del bilar (både med och utan turbo) och med mitt körsätt blir turbobilarna törstagare.
Det är min erfarenhet i verkligheten.

Det började med en diskussion om vridet.
Du har där rätt att turbobilar har högre och jämnar vrid om man räknar från och med turbon börjat ladda.
Under dessa varv är de tämligen slöa.
Där påstår jag att 2,0fsi är starkar än 1,8tsi (för det är fortfande passat vi pratar om eller hur?)

Sedan att gå så långt som att säga att turbobilar är överlägsna på alla sätt är ett gravt övertamp.
Om det vore så, varför tror du b.la. BMW och Toyota inte har fler modeller med överladdning?

Att sedan påstå att bränsleförbrukningen en havererad turbo i en turbobil kan jämföras med förbrukningen i en sugmotor...
Du måste väl veta bättre!

Uppdaterat: 2009-02-16 12:47
McTar

Nädå Leifer, jag är lugn ;-)

Jag är inte emot turbotekniken alls. Tvärtom. (inom dieselvärlden och gasvärlden är det ett måste)

Det är en relativr billig teknik att sätta dit ett turbo-agg och få en karaktär av en större motor, men titta på sugmotorerna i STCC-bilarna.
300hk och skapligt med vrid, (jag vet inte hur mycket) hur mycker körgläde som helst. Men det kostar förstås.

Kan vi jämföra 2.0FSI och 2.0TFSI?
I pricip samma motor fast den ena har turbo.
Kompressionen är ca 11:1 på sug motorn och kanske 7:1 på turbomotorn.
Detta för att den inte skall sprängas vid "laddning".

Vilken av dessa motorer har bäst förutsättning att lev kraft innan den tänkta turboladdningen (ca 1500rpm) ?

Någon som vet svaret?

Uppdaterat: 2009-02-16 14:35
McTar

Här kommer mitt förslag:
[url=http://www.blocket.se/vi/20315606.htm?ca=7_s]http://www.blocket.se/vi/20315606.htm?ca=7_s[/url]

eller liknande.

Uppdaterat: 2009-02-18 08:48

Till pa_forsgren: Ojdå, det var inte kul för din pappa. Sånt ska inte behöva hända. Jag har hört från försäljarhåll att Peugeot 307 är en verkstadsbil, så det kan stämma. Ett undantag av de franska bilar som görs nu. Men de flesta brukar gå bra.

En Partner ska inte behöva byta framvagn alls! Det tror jag är skitsnack från verkstaden för att man ska hosta upp pengarna snällt och lydigt. Någon måste ha kört galet med den. Tvärtom är franska bilar byggda för att klara av att gå hårt; nerför trappor (!), bredvid vägen etc., allt enligt en utbildningsmekaniker som vidareutbildar renaultmekaniker.

Min väns Citroën BX har gått över 40 000 mil utan några problem alls nästan. Min 406:a har gått 20 000 snart med endast slitagedelar som bytts, förutom sådant som berott på misskötsel av tidigare ägare.

Uppdaterat: 2009-02-18 16:52

Du, Peter - eftersom du verkar gilla VW, men tycker att de är för dyra så kanske du ska kolla Skoda? Octavia eller Superb. Kanske någon annan har tipsat om det här - har inte läst hälften.

Ha det bra.

Uppdaterat: 2009-02-18 16:58

Erifog:
Det är möjligt att vi blev "uppskjortade", men vad gör man när en bil skall lämnas tillbaka från leasingavtalet?

Den var tydligen trafikfarlig, enligt verkstan, då den kunde rasa ihop när som helst (om jag kommer ihåg rätt var det några kulleder som var slut). Allt enligt auktoriseard verkstad men som du säger vi kanske blev lurade?!

/P

Uppdaterat: 2009-02-19 10:14
McTar

Peter - de har tydligen ett billigare och enklare alternativ nu på Svensk bilrådgivning, fick jag veta.
[url=http://www.bilradgivning.se]www.bilradgivning.se[/url]

Trevlig helg!

Mvh

Uppdaterat: 2009-02-20 16:29