Valet och kvalet

45 inlägg 0 nya
Valet och kvalet

Hej!
Vi är en familj som står i valet (och kvalet) att välja en
bil som passar oss. Jag skulle behöva tips och råd om vilken bil som är
mest lämpad med tanke på priset, familjevänlighet, ekonomiska aspekter
(reparationer, kvalité, "mest bil för pengarna", osv.) och körglädje.
Jag är medveten om att jag kommer att få många åsikter och men hoppas
på att få en liten fingervisning och vilka bilar man ska "passa" sig
för.
Alltså, eftersom det ska vara en familjebil är inte Yaris
helt rätt men har inte råd med en helt ny VolvoXC heller. Har tittat
runt lite och försökt att läsa till mig så mycket som möjligt. Har
letat efter en 06 eller 07 som inte har gått mer än 6000mil. Det hamnar
mellan 130000:- och 150000:-. Kan tänka mig lite mer men då ska det
vara något extra. Då hamnar jag inte på en V70 direkt men är inte
främmande för att köpa en Peugeot eller Skoda heller. Vi kör inte
mycket. Runt 1500mil/år gissar jag på. Vilken bil är bäst för oss?
Passat, Audi eller annat? Vilka motorer har bästa
pris/prestanda/förbrukning förhållande och kan rekomenderas?
Tacksam för alla svar!
[Edited on 2009-02-09]

En Opel Astra/Vectra skulle ev. passa fint låter det som. Ligger ungefär i den prisklassen du beskrev och har fått gott beröm angående rostskyddet. Ljudisoleringen är fin och de finns snåla motorer att välja bland.

Ja Opeln är ju säkert ett bra köp, men mer bil för pengarna får du om du köper en Oktavia, men vill du gå upp en klass tycker jag att du ska titta på en Saab 9-5 eller en Volvo V70. För de här pengarna får du en välutrustad -05 eller -06.
Genom alla negativa skrivelser i pressen om Saabs död har andrahandsvärdet gått ner men bilen har ju inte blivit sämre för det!
Samma sak gäller ju för Volvo V70.
Men det gäller att besöka många säljare, vara stenhård och inte skämmas för att pruta ordentligt, [i]kom ihåg att idag är det köparens marknad![/i]
Båda är ganska likvärdiga. Saaben är något dyrare i skatt men billigare i försäkring och Saaben anses vara billigare i service och reparationer
.Båda finns ju som miljöbilar.
Det gäller att provköra och se vilken du trivs bäst med, det är ju din uppfattning som gäller, att köpa en bil på någon annans inrådan som man egentligen inte trivs med är värdelöst.

Men det finns ju många andra bra bilar, men mitt råd är:
1. Köp en bil med kedjedrivna kamaxlar.
2. Köp en bil som är ett nummer större än du tänkt från början, den större bilen är alltid säkrare och även om den tar någon dl mer bränsle är det värt det.
3. Köp en bil som är "vanlig", den är alltid billigare att reparera på fristående auktoriserade verkstäder.
Det är nästan alltid dyrare att reparera på märkesverkstäder.
Lycka till och välj med omsorg.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Välj Toyota Avensis, det är mitt råd. Har du inte förbråttom med bilköpet så kan du få tag på många fina beg Avensis nu när nya Toyota Avensis börjat att säljas i Januari då byter många in eller säljer sina bilar på tex blocket.

Läs på om bilen så mycket som möjligt själv, och jag skulle bli förvånad om den då inte skulle tillhöra favoriterna för dej. Kolla bilprovningens statistik, Euro-ncap krocktest, Folksams rapport om krocksäkerhet ( Avensis Sveriges säkraste bil enligt Folksam) baserat på verkliga olyckor.

Du får Toyotas erkänt goda kvalitet. Bilda dig själv en uppfattning om bilen allt du läser om den och väg samman alla synpunkter vad som är viktigt för dej.

Finns fler alternativ från Toyota för dej så titta över modellutbudet, Toyota Corolla verso är också en smart bil, kolla in en sådan också.

Har själv haft senaste generationen Avensis som kom 2003-2008 och är en utmärkt bil. Kör nu en Toyota Auris diesel och en Yaris verso i familjen för tillfället. Men är intresserad av nya Avensis väntar med spänning på test av bilen i bla Vibilägare.

Fråga mig om du undrar över något om bilen/arna.

Lycka till med bilvalet. Just my two cents.

Ja Avensis är en fin bil och den har kedjedriven kamaxel, men tyvärr tycker jag att den liksom de flesta japanska bilar väsnas för mycket.
Men störande ljud är individuellt och man måste själv uppleva om man tycker det är störande.
Sedan tycker jag den har konstiga stolar, jag hittar ingen bekväm körställning, men även detta är individuellt och måste ju provas.
En annan sak är rostskyddet. Eftersom de flesta japanska bilar praktiskt taget saknar rostskydd (de är inte konstruerade för vårt klimat) så är det viktigt med en noggrann undersökning och om man tänker behålla bilen några år är det värt att kosta på en rostskyddsbehandling om det inte redan är gjort. Många japanska bilar har ju fått en kompletterande behandling i efterhand och en sådan kan det vara värt att betala lite mer för.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hej, mr. kingding.

Här är en sida där du kan få hjälp med bilval.
[url=http://www.bilradgivning.se]www.bilradgivning.se[/url]

Mvh

Ok. Men det kostar ju en hacka, frågan är om det är värt det.
Jag tror att det är lika bra att prova ett antal bilar, använda sunt förnuft och köpa den bil man tycker bäst om och det behöver ju inte nödvändigtvis vara det mest ekonomiska valet.
Man ska ta den bil man gillar och trivs med och strunta i andras åsikter, det är ju inte de som kör den!
Prova så många olika bilar som möjligt, känn efter vilken du trivs med, det är det viktigaste och läs tester och kommentarer om just den bilen och börja sedan prisförhandla.
Kom ihåg att det idag är köparens marknad!
Pruta och om de inte gillar ditt prisförslag, åk till nästa handlare.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Leif, att undvika 4wd förstår jag, men varför undvika automat?
Själv skulle jag aldrig drömma om att köpa en manuellt växlad bil och absolut inte om det gäller en diesel med dess snäva användbara varvtalsområde.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Helt klart skulle jag köpa en Ford Mondeo. Med lite prutning kan du få den nya modellen (-07) och den vann ju test över V70.

Leif, en taxi eller polisbil som gått ca 6000 mil är det nog ingen risk att köpa, men de finns säkert inte till salu.
Jag talade med en åkare som krängt sin fem år gamla 9-5 2,2l diesel, den hade gått över 80000 mil. Killen som köpte bilen är helnöjd, bilen var ju perfekt servad och alla slitdelar bytta och han räknade med billiga mil.
Men det var ju inte den typen av bil det gällde här.
Jag håller med om 10-20% högre förbrukning på automatlådan i tätort (det är det värt att slippa sitta och pumpa med foten och rycka i pinnen) men inte vid landsvägskörning, där är den ökade förbrukningen knappt mätbar.
Men en diesel är knappast lönsam här, det gällde ju en bil för 1500 mil/år.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Leif, du glömde etanol och gas. Man bör nog ta med dessa bränslen när man spekulerar om bränslepriser.
Och det absolut billigaste fordonsbränslet är och har alltid varit gengas. Om man plockar kottar i skogen och stjäl ved från grannen åker man faktiskt gratis när det gäller bränsle.
Men jag tror inte det är så många som klarar tekniken idag och kör man bara 1500 mil om året kan man kanske kosta på sig lite bekvämlighet och inte bara låsa sig vid bränslepriser.
Men jag tror aldrig att brytpunkten för att köra med diesel kommer ner till 1500 mil för en normalstor bil.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag försöker också hitta en bil i den prisklass du beskriver men det är inte lätt då det finns så många.Då jag kör en Ford Mondeo idag är jag livrädd för rost och elektronikproblem. Kan i alla fall lova att det inte blir någon mer Mondeo med trasiga centrallås, klonkande framvagn, slocknande displayer, sönderrostade dörrar/huv/baklucka/undre länkarmar....näe det får vara.

Mitt råd är att kolla in en faceliftad Toyota Avensis 2.0 Business, tror du kan få en sån för ca 165 000 kr som gått 4500mil. De kan vara svårt att se faceliften från utsidan då det mesta som är gjort är gjort under skalet, det som syns från utsidan är väl blinkers i backspegeln, nya strålkastare med svarta lamphus, baklysen med inslag av silver, sidoskyddslister samt en rundare grill. Dock sitter som sagt de verkliga förbättringarna under skalet då denna modell har bättre styrning, bättre chassie, tjockare framruta, bättre ljudisolering, bättre stolar, mm en än den icke faceliftade versionen som fanns mellan 2003-2006. Dessutom har ju en sådan bil (en 07:a) kanske bara gått ca 3000-5000 mil och två vintrar vilket inte gör det för sent att kosta på en underredsbehandling direkt efter inköp. Det kanske inte är värdlens roligaste bil, men den är mjuk och skön att köra samt drar mindre soppa än vad Toyota redovisar (enligt tre bekanta..ingen hypergrundlig undersökning, men ändå).

Vill du ha ett billigare alternativ (ca 130 000 kr om den gått ca 4500mil) så tror jag en faceliftad Opel Vectra från 2006-2007 är ett bra köp.Vectran hade ju en del elektronikproblem med årsmodell 03-04, men sen har det varit lungt vad jag vet. Köp 2.2 liters motorndå den den har kamkedja och drar ca 1.5 dl mindre än 2.0T-motorn. Båda modellerna är ju snudd på "sistaårsmodeller"...vilket alltid brukar vara bra när det gäller bilar i mitt tycke.

Jag kommer nog slå till på ågon av dessa fram mot våren, får se vilken det blir bara. Lutar mot Avensis...

Lycka till med ditt köp!

[Edited on 2009-02-11]

Ja Leif, du hinner säkert först till 1000, men jag ger mig inte.
Vart har Shogun tagit vägen förresten? Det är länge sedan han skrev något nu.
Få se om jag kan få fart på honom genom att kommentera Hellmet.

Köp bara en Avensis om du sitter bra i den och trivs med den. Det spelar ingen roll om vissa anser att det är världens bästa bil, trivs man inte med den är det inget att ha.
Men det gäller egentligen alla bilar.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Harkel host - jag tjatar på om bilrådgivningssiten. De har tydligen sänkt priset nu. Anledningen till att jag kommer med detta tips är att jag känner till killen som äger företaget och vet att han är seriös och kunnig.

Mina tips vad gäller att göra ekonomiska bilval blir: japanskt eller franskt. Inte högsta kvalitetskänslan, men den verkliga kvaliteten är högre. Franska bilar verkar hålla bra mot rosten också, särskilt Renault. De andra bör man tilläggsbehandla.

Svenskt och tyskt är i alla fall dyrt. Det kan man ju läsa i ViB och även Teknikens Värld. Dyra i inköp och dyra reservdelar m.m.

Enligt Inter Globals prislista så ligger ju t.ex. Renault Megane RIKTIGT lågt i andrahandsvärde nu, så ska man köpa beg bil så kan det vara ett fynd. Sen att den fick dåligt betyg i ägarundersökningen kan ju bero på att en del köpt Renault och förväntat sig upplevd kvalitetskänsla i Audinivå eller åtminstone Volvonivå, och då kan man ju bli besviken. Av ViB:s långteststall kan man ju utläsa att även dyra bilar som Passat kan ha modellrelaterade elektronikproblem, som tändspolarna etc.

Ha det bra allihop!

Vet inte om man skall kalla det modellrelaterade fel på den passaten då det tydligen var verkastan som hade haft sönder dessa vid reparation/service.

Däremot så är det ju under all kritik att packningen för många tusenlappar gick sönder. Detta måste helt enkelt kommit från en kraftiga krock som bilen har varit med om. Då skall antingen försäkringen eller bilverkastan ta på sig kostnaden tycker jag, precis som de gjorde med den defekta motorhuven som också brodde på krocken.

/P

McTar

Jag har haft sex st. franska bilar, ett antal tyska, en italiensk och Saabar.
Men om man talar om kvalitet i samband med de franska och speciellt Renault, då måste jag protestera.
Ok, de har verkligen skärpt sig när det gäller rostskydd, men i övrigt?
Kamremsbyte för 12000:- bara för att bilarna är så korkat byggda att det krävs en hel dag?
Nej tack! Då skulle jag hellre köra japanskt även om det bjuder mig emot att skriva det.
Men vi har ju faktiskt utmärkta svenska bilar som är trevliga och inte alls så dyra att reparera som vissa påstår.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, saabnisse... Det måste väl funnits en anledning till att du köpt sex franska bilar, och det kan väl knappast vara att de är kassa. I Teknikens Världs näst senaste begtest så fick Renault Megane ganska bra betyg. Positiva och negativa sidor finns. Den var först med 5 stjärnor i Euro-NCAP i alla fall i sin klass. Rostskyddet är mycket bra och den är tålig. Men jag håller med om att det är dåligt att det ska vara så krångligt med kamremsbyte. Diesellagunorna har tydligen kamkedja, och någon bensinare, tror jag. Det har ju gått i modevågor.

Jag har haft två Saabar och är uppväxt med det märket endast. Mina Saabar var ras. En kostade mig astronomiska belopp i reparation. Det kom stötvis så man drogs sakta in i reparationskarusellen o.s.v. Nej, Saab är fina att köra, men de tål inte slitage/ålder. Då pajar de både här och där. Nu pratar jag om 10-20 år gamla Saabar.

Apropå Saabs framtid så tror jag att den är död. Just för att de säljer för lite, har för få modeller, kommer 10 år för sent med sina modeller (9-3X, 9-4, 9-3 XWD), dyra utan att kvaliteten motsvarar priset o.s.v. Jag tror som Marianne Sterner; att om 5 år har vi bara en svensk biltillverkare, och det är inte Saab. Tråkigt för berörd industri och människorna där. Men företaget har legat i respirator i nästan 30 år och nu är det dags att dra ur kontakten. Om kommande modeller blir sjösatta (9-5, 9-4 och ev. 9-1/X) så kommer det att gå bättre, men jag tror att nedläggningen bara skjuts 10-20 år framåt i tiden i så fall.

Dessutom - när andra tillverkare krymper/låter bli att göra nästa generation större, så kommer Saab med en uppföljare till stora 9-5 som är mycket större. Så fel!

Ang. Tyska bilar så tycker jag att ViB slår huvudet på spiken i kommentaren om deras Passat: När den väl funkar så har den varit fantastisk att köra. Tyska bilar i ett nötskal, BMW undantaget. De håller bättre. Men Audi och Mercedes stämmer det på. Och Opel har väl först nu kommit med en bil med premiumkänsla, så det kan man inte uttala sig om.

Det var mina tankar nu...

Det var alldeles speciella anledningar till att jag hade sex fransoser bl.a. ekonomiska men också för att de var ganska trivsamma och bekväma.
Men jag hade betydligt mer problem med dem än vad jag haft med mina Saabar.
Ok, alla var inte bra, min första 99a hade topplocket lyft för packningsbyte sex ggr innan jag gav upp. Min andra 99 hade jag väldigt länge, trots att den rostade väldigt och behövde en hel del plåt här och där, men mekaniskt var det inga problem.
Den roligaste var helt klart en 96 med en något vässad V4, det var vad man idag skulle kunna kalla "sport".
Jag har haft flera 99or samtidigt efter den andra, alla var inte bra men det har inte varit några större reparationer och de har gått lååååångt.
Den senaste 9000 gick 30000 mil innan den blev utbytt, inte felfritt, men utan några allvarliga fel och jag fick nöjet att köra den för ett halvår sen och förundrades över hur stadig den var och att klädseln inte var nämnvärt sliten och stolarna inte nersuttna.
Jag har haft MB och VW utan några större problem, men Renault, aldrig!! Jag åker hellre skottkärra.
Den enda fransosen jag skulle kunna tänka mig är Citroen C5 eller C6, men då för deras fantastiska oöverträffade fjädring, men med reservation för fransk elektronik.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nej, alltså franska bilar har varit struliga (sägs det). Min vän som är fransosälskare säger att det inte varit mer problem på franska bilar än på svenska. Det har mest handlat om att folk varit rädda för tekniken hos t.ex. Citroën. När de rostade på 70-talet så rostade de flesta andra också upp, Volvo och Saab också. Men jag menar att sedan tidigt 90-tal så har franska bilar blivit bra. Se bara på Peugeot 405 - rostar inte och går bra. Men visst finns det krångel hos alla bilmodeller.

Du kanska ska omvärdera Renault lite. Det var ganska länge sedan de gjorde kassa bilar. Ok - förra generationen Laguna var ett sorgebarn, men nu gör de fina bilar, menar jag. Dessutom - åtminstone förra generationens Passat kostade också 12000 att byta kamrem på. Mammas kollega råkade ut för det. Lika tråkigt som för den som kör något annat märke, t.ex. Renault Megane och råkar ut för det.

Mvh

Erifog: Det stämmer att det kan kosta 12.000:- att byta kamrem på passat 1,8T/V6.
Det stämmer om man har tiptroniclådan (aut).Serviceintervallet är 18.000mil, man byter nämligen vattenpumpen, spännare också.
Är det manuell låda är det andra priser. Har man en passat som låt oss säga är 6-8år och 18000mil gammal, sök upp en annan verkstad.

Min pensionerade far har en Pega 307 -04 som inte direkt har rosat tillvaron för honom.
Det är genarator, startmotor, bromsar x2, stolvärme x2 (första på garantin - när den gick sönder andra gången så hade garantin precis gått ut) , färgsläpp pga felaktigt konstruerad baklucka, skramlande lås som är några exempel.
Den har inte gått långt heller utan ca 5000mil.

När han lämnade in startmotorn för ev renovering alt utbyte så tyckte verkstan den så ut som om den var från 40-talet.
Det blev en ny bosch istället - en modern sak.

På jobbet hade vi en Partner som hela framvagnen var tvungen att bytas efter 9000mil, normalt sa verkstan. Summa 10.000:- + moms.

Har hört att Peuguot har blivit bättre på senare år, men bättre från en väldigt låg nivå då???

McTar

Hej igen!

Startade tråden men har inte hunnit skriva så mycket efter det. Tackar för en massa bra synpunkter. Jag har lästa alla inlägg.

Jag har letat och tittat en hel del senaste dagarna. Även testat några olika alternativ. Det finns bra erbjudanden hos bilhandlarna idag och det lönar sig att titta runt som de flesta säger. Jag testade t.ex. en Peugeot 307 kombi (ny) som var rymlig och trevlig att titta på. Men tyvärr blev jag väldigt besviken på bilen när jag körde den. Det var ingen kvalitetskänsla alls och den kändes stum och tråkig. Bra pris för en 0 milare dock men jag tror jag skulle ångra köpet om nåt år.

Har sedan tidigare testat VW Touran som jag egentligen gillar. Kändes helt rätt men jag hittar ingen med få mil och i en bra prisklass. Testade också V50 från 06 som kändes bra och som jag själv kunde se mig i också. Vettiga priser där på bilar som inte ens hade gått 3000 mil. Runt 140kkr. En lite äldre A6 1.8T som svarade väldigt bra och var mycket trevlig att köra har jag också rattat.

Har ite hunnit testa någon Toyota ell Operl men nu har jag hittat en Passat från 07 med en 2,0 FSI i. Den har gått 2700mil och kändes helt rätt. Då kan jag vara säker på att jag inte ångrar en större bil efteråt. Priset är lite högre. 165kkr ville de ha. Ingen dragkrok och inga vinterhul tyvärr. Men jag hittar inga andra passater som har gått så lite och ligger i den prisklassen. Väldigt bra pris med andra ord. Ska dit ikväll och försöka pruta. Det lutar åt passaten just nu. Det känns som att jag vet vad jag får fast det självklart också kan krångla med VW. Återkommer med resultat =)

Tack alla som tog sig tid att svara!

/Peter

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.