Vi Bilägares forum

Val av bil = Omöjligt

Val av bil = Omöjligt

Hej.

Jag har redan insett att man inte kan hitta den perfekta bilen med en hyfsat låg budget.
Jag behöver er hjälp, har suttit och kollat efter bilar men det är oerhört svårt att hitta någon riktigt bra. Har ni något förslag på en bra bil?

[b]Mina kriterier[/b]: Ska vara en Diesel. Den ska vara ganska säker, i Euro Ncap och Folksams statistik. Den ska ha ett bra betyg från bilbesiktningens tester. Den ska helst ha drag. Har kollat på Saab 9-3 diesel, Skoda Octavia och WV Golf. Den ska i allmänhet vara hållbar, säker och ganska ekonomisk.
Bilbesiktningens databas är för övrigt riktigt bra.

Budget = Upp till 110 000 kr.

Snälla hjälp mig.

MVH / E

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Det är ju bra om fordonskatten är låg, men då verkar bilarna bli ganska dyra tyvärr.
Kamkedja helst, men det är väl långt ifrån alla bilar som har det.
Ljuset är alltid viktigt, monterar nog extraljus vid köp.

Finns det någon bil för mig ?

/ E

Uppdaterat: 2008-10-31 13:33

Jag vill inte ha mindre bil än Golf. Okej jag får sänka kraven och jag vill inte hyra bil.

Om jag då ställer lägre krav, vad kan det då finnas för bilar som är bra?

Uppdaterat: 2008-10-31 14:29

Ja det måste vara en Diesel. Det gör att jag blir begränsad när det gäller bilval, tyvärr. Toyatan verkar bra, men jag fann bara en bil som verka intressant. Finns det några andra tips?

Uppdaterat: 2008-10-31 18:34

Med risk för att bli allmänt påhoppad, det blir man alltid när man nämner Saab, men jag tycker du ska kolla på en Saab 9-3 eller om du vill ha en större, 9-5, de nyare har samma motor, det är bilar som går att köra ekonomiskt och de har den nyaste motortekniken.
Tala gärna med några taxiförare, det har jag gjort, det finns massor av taxi som kör just 9-5, 1,9- diesel.
Eller om du föredrar Volvo så finns ju V50 med Ford-diesel (eller PSA).

Uppdaterat: 2008-10-31 18:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag kollade först på Saab 9-3 men det verkar finnas så mycket fel på modellen. Bilbesiktningen verkar hitta ganska många fel. Annars är det en bra bil, men jag har inga lust att meka för ofta :)

Sen vet jag inte så mycket om 9-3:ans dieslar.

Vad tror ni om Skoda Octavia? Typ från 00 och framåt.

Uppdaterat: 2008-10-31 19:23

Det här är andra gången jag skriver samma sak!
Det här är ett skitprogram som ViB köpt förmodligen från Kazakstan.

Har du kollat senare modeller av 9-3?
Dieseln i 9-3 och 9-5 är densamma, en Fiatmotor utvecklad av Alfa Romeo och modifierad av Saab.
Har du frågat taxiförare av 9-5 (det är samma motor). de kör 800000km utan problem!
Naturligtvis, får de trubbel åker de direkt till snabbservice och vi vanliga fotfolk får stå tillbaka.
Ok, det har inte hänt ofta, men om det händer är det ju bra att det går att få grejerna ordnade.

Och kom ihåg att det bara finns ett bilmärke i hela världen som utför en riktig älgtest av sina modeller innan de släpps på marknaden.
Naturligtvis beroende på att det inte finns så många länder med älgar som har biltillverkare.

Uppdaterat: 2008-10-31 21:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja du SaabNisse du verkar såld på Saab. Har en kompis som också är det, varför blir det så :) Han håller sig dock till de äldra Saabarna.

Tillbaka till mina frågor. Jag kanske funderar på en Saab 9-3 98-02 diesel. Är inte den motorn från Opel? Och hur är den?
Och det kanske är den modellen som har haft en del problem, särskilt diesel motorn om man kollar på Bilprovningens statistik. Finns ett par ex som verkar prisvärda. Säkerheten verkar vara på topp även på den här modellen. Men det finns ju dock andra dieslar som är snålare och håller bättre, men kanske inte med samma säkerhet. Svårt att veta vilket beslut jag ska ta. Ska jag kanske köpa en billigare Saab och spara pengar eller gör jag bort mig om jag inte köper en nyare för 100-120 tusen riksdaler. Vad säger du SaabNisse och ni andra?

Uppdaterat: 2008-10-31 22:16

Ja du fivelstado, du har ju ett problem.
Men om du funderar på Saab försök hitta en med 1,9l-motorn, det är en modern diesel ursprungligen utvecklad av Alfa-Romeo, delvis med GM-pengar, men den används av förutom Alfa-Romeo också av bl.a, Fiat, Opel och Saab.
Det är en trevlig och snål motor och jag tycker den är bäst med turbo (givetvis, eftersom inga moderna motorer bör vara utan), men jag tycker den, som de flesta smådieslar, gör sig bäst med automatlåda.
Prova den gärna i någon av de bilar jag föreslog.
Men glöm inte vad jag skrev om älgtestet, men det beror ju naturligtvis på var du bor och var du kör.

Uppdaterat: 2008-11-01 19:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det med skatten är jag medveten om. Köpte en biltidning med massor beg tester. Peugot kanske har en bra motor men 306 modellen verkar vara drabbad av en mängd fel. Bilprovningens statistik var ingen rolig läsning. Jag funderar kanske på en Golf V. Verkar vara ett mycket bra val i flera hänseenden men priset ligger tyvärr högt.

Är det någon som har kunskap om Skoda Octavia, och få helst Diesel modellen. Verkar var en bra bil. Kanske tråkig, men bra.

/ E

Uppdaterat: 2008-11-03 19:48

Hej! Du vill nog ha en beg. bil som faller ganska fort i värde, om du vill ha en ny och ändå mindre dyr bil. Kolla Renault Megane. Mycket bil för pengarna. Har dock en del anmärkningar vid besiktningarna, vad jag vet. Men deras dieselmotor är urstark och mycket rolig att köra. Max krocksäkerhet och max rostskydd. Välj typ 04 och framåt, så att du får nya karossen.

Annars är det så, att riktigt bra bilar, som Toyota och BMW (om än dyr i allt) håller bättre i värde, då de är billigare att äga och/eller inte krånglar så mycket. Kolla lite på Kia och Hyundai. Köper du privat så kan du spara 10-30 000, men då får du kolla bilen lite noggrannare.

Mvh

Erik

Uppdaterat: 2008-11-04 14:19

Är det jätteviktigt att besiktningsresultaten är jättebra? Du borde kanske titta till hela bilägandet istället. Tyska och svenska bilar är mycket dyra att äga vad gäller inköp, service, reparation och delar. Japaner, koreaner och fransmän är mycket billigare.

Välj inte Peugeot 307 - har insidertips om att det är en riktig verkstadsbil. Däremot 406 eller 407 kan vara bra köp. Se till att ha partikelfilter på om du köper äldre bil, som t.ex. 406. Har själv en 406 bensinare som går mycket bra, även om det är lite småpill ibland. Senaste besiktningen gick u.a. och det är en 2000 års modell. Spindelleder vanligt problem på den, som på de flesta nya bilar. Inget dyrt dock.

Citroen C5 har samma motorer och är också en bra och ganska billig bil att äga, och den har också sämre andrahandsvärde, så den blir billigare för dig att köpa. Max krocksäkerhet och rostskydd. Mycket bra fjädring också. Välj minsta dieselmotorn om du väljer Peugeot eller Citroen. De räcker till för vanlig körning och går snålt.

Mvh

Erik

Uppdaterat: 2008-11-04 14:34

Kolla dessa exempel:

[url=http://www.blocket.se/vi/17498594.htm?ca=16_s&last=1][color=#800080]http://www.blocket.se/vi/17498594.htm?ca=16_s&last=1[/color][/url] Säkert fin bil.

[url=http://www.blocket.se/vi/18293018.htm?ca=16_s][color=#800080]http://www.blocket.se/vi/18293018.htm?ca=16_s[/color][/url] Säker, rostsäker och tyst

/Erik

Uppdaterat: 2008-11-04 14:43

Kolla servicekostnaderna.
Kamremsbyte på franska bilar är inte billigt,
Det verkar som om de har byggt bilen runt kamremmen!

Uppdaterat: 2008-11-04 17:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - på min bil fixade jag och min mekanikervän rembytet själva i ett garage. Generatorremmen har jag själv tagit av och bytt spännhjul och satt på remmen igen. Men det är en bensinare. Trångt i de flesta motorrum idag. Även/särskilt Saabs.

Nya PSA-motorer (dieslar) har 24 000 mils bytesintervall, så det är ju inte så farligt. Kostar 4000 knappt på min bensinare. Ingen stor kostnad alltså.

/Erik

Uppdaterat: 2008-11-04 20:35

Hej.

Tack för alla svar. I ärlighetens namn så vet jag inte om jag är så förtjust i Franska bilar. Är uppväxt med nästan enbart Tyska bilar och det sitter nog i fortfarande. Har haft WV, Audi, Mercedes i familjen och alla dessa bilar har varit trevliga,bra och snygga. Jag funderar faktiskt på en liten Golf V. Ganska dyra fortfarande men det verkar vara en riktigt bra bil. Är det någon som vet något om Golf V (Diesel) ? Och vad kan det kosta att eftermontera ett drag?

/ E

Uppdaterat: 2008-11-04 22:37

erifog
Visst har du rätt, det är supertrångt under huven på Saab, men Saab har aldrig haft någon kamrem som behöver bytas.
Jag talade med en granne som har en Renault Megane, service med kamremsbyte kostade drygt 12000:-!
En kompis hustru med en fyra år gammal Peugeot 307, som gått fyra tusen mil fick ge över 6000:- för rembytet! Efter fyra år!
Jag hade för några år sedan en Golf som andrabil, jag bytte rem själv vid tolvtusen mil. Remmen kostade ca 70:- på Biltema och hela bytet tog ca 1 timme. Att det tog så lång tid berodde på att jag gjorde ren kamremskåpan och målade den.
Eftermontering av drag brukar kosta 2-4000:- plus besiktningskostnader.

Uppdaterat: 2008-11-05 10:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse - Oj, då har de blivit lurade mer eller mindre. Får man så höga prisuppgifter så får man ju kolla med andra auktoriserade verkstäder, eller privata mekaniker. 12000 har jag svårt att svälja att man skulle betala. Har dock hört om en familj som fick betala det för byte av remmen i en Passat. Sådana priser är ju inte acceptabla. Köp grejorna själv o lämna till privat mekaniker. Det gör jag och sparar massvis av tusenlappar.

Du som ska välja bil, vad du nu heter - Golf är bullrig och en VW. VW har dåligt rykte gällande service och verkstäder. Sen kostar bilen mycket för att den heter Golf. Titta hellre på Peugeot 207, Citroen C4, Toyota Corolla eller Mazda 3. Till exempel. Men det är dina pengar.

Lycka till önskar jag dig.

Erik

Uppdaterat: 2008-11-05 14:16

Hej igen.

Jag har reviderat tanken på Diesel. Kan kanske tänka mig bensin ändå. Jag har bestämt mig för att satsa på Tyskt. Jag vet att service och verkstad legat efter när det gäller WV. Men det är det ändå värt. Har läst tester och hört mig för, köp av Golf är ett tryggt och ett riktigt bra köp helt enkelt. Funderade lite på Citroen, men har verkligen blivit avrodd från bekanta. Jag vill inte ha en bil med en massa småfel här och där. Då satsar jag hellre på en dyrare bil med 40 år av utveckling. Nog om detta.

Jag kan även tänka mig en Audi A3. Vad ska man satsa på för motor när det gäller bensin. Är FSI motorn verkligen bättre än den vanliga 1.6. Den drar väl lite mindre men måste man inte tanka 98 oktan till den? Så är det i min brors A3. Jag behöver inte någon stor motor utan en enkel som ine drar allt för mycket sås. Om nu inte 1.6 liters motorn är totalt slö.

Toyota kan jag tänka mig också, men det är bara så synd att dom är så fula :(

Uppdaterat: 2008-11-13 23:37

Om du funderar på tyskt så tycker jag att du inte ska glömma Opel.
Jag vet att de hade rostkänsliga konstruktioner, men mekaniskt var de hyfsade, trots att de tidigare hade kamrem som måste bytas lika ofta som man normalt byter strumpor.
Men den tiden är borta. Nu gör de bilar som kvalitetsmässigt är väl så bra som konkurrenterna och dessutom har de kamkedja.
Rostskyddet är opckså bra numera.
Dessutom finns de med en modern diesel (samma som Saab), men den tycker jag gör sig bäst med automat, men det gäller i och för sig alla smådieslar.

Uppdaterat: 2008-11-14 10:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ok, Leif, jag förstår vad du menar, personligen skulle jag aldrig köpa en bil utan automatlåda och absolut inte en smådiesel.
Men eftersom jag är ett miljösvin och kör en 9-5 med automat och med mycket mer effekt än jag behöver är jag inte rätt person att bedöma mindre bilar och absolut inte om de ska uppfylla normer för miljöbilar.
Men du känner ju till mina åsikter om kamremmar.
Personligen sätter jag alltid egen säkerhet och komfort före miljöaspekter och struntar fullständigt i om det går åt en eller annan extra dl/mil, det anser jag det vara värt!

Uppdaterat: 2008-11-14 19:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag var lite otydlig när jag skrev "absolut inte en smådiesel". Ursäkta, vad jag menade var absolut inte en smådiesel utan automatlåda.
Just detta har jag skrivit om tidigare. Problemet är det snäva varvtalsområde som de moderna, speciellt de turboladdade, smådieslarna har.
På låga varv är de väldigt klena för att från ca 1700 rpm och upp till ca 4000 rpm bli urstarka, men där kroknar de helt.
Det kan ju vara så att VW anser att det bara behövs sex steg i DSG-lådan till dieseln, men sju till bensinmotorn eftersom den varvar ytterligare några tusen då dieseln storknat.
Lite korkat i så fall, när man har så begränsat användbart varvtalsområde som på dieseln borde man ju ha fler steg.

Om man jämför med en typisk amerikansk 30-talsbil så hade den en motor på ca fyra liter och 90hk, men sällan mer än tre växlar.
Däremot drog motorn villigt från några hundra rpm upp till toppvarvet som sällan översteg 4000 rpm och därför räckte det gott med tre växlar, det gällde bara att anpassa slutväxeln för få ett behagligt varvtal på motorn vid den angivna marschfarten.
Detta är ju en ganska kul sak, man talade om marschfart vilket var den fart man skulle kunna hålla utan att överbelasta grejorna!
Undrar var den ligger på en modern bil, finns den?

Uppdaterat: 2008-11-16 11:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hej igen.

Kollar nu lite på Opel Astra. Man har ju sen barnsben hört uttrycket "Vill du se Sverige genom karossen köp en Opel". Men det verkar inte stämma längre, Opel verkar göra bra bilar nuförtiden.

Finns det någon som har vetskap om Opel Astra 04 och framåt. Verkar prisvärda.

Ha de gött

Uppdaterat: 2008-11-17 00:07

Leif, jag skulle aldrig köpa en åtta år gammal Prius om jag inte fick ett väldigt bra pris och ett väldigt bra pris för nya batterier.
Den har ju NiMh-batterier och de håller sällan längre än tio år, men det tråkiga med dem är att de börjar åldras redan efter tre-fyra år och tappar kontinuerligt kapacitet. Efter tio år finns det knappast mer än 10-15% kvar av den ursprungliga lagrade energikapaciteten.
Många märker inte så mycket av detta i Prius eftersom det ju inte är en elbil, men den går ju ändå att köra några km enbart på el och det vore intressant med en jämförelse på detta mellan en helt ny Prius och en åtta år gammal.

Det påstås ju att de nyare Li-Ion-batterierna ska vara bättre i detta avseende, men det vet vi ju inget om ännu.
Jag har gått över till dessa batterier i mina nya handverktyg, delvis för att det inte lönar sig att efter åtta år köpa nya NiMh-batterier till de gamla maskinerna, varje batteri kostar över 1000:-!
Hur länge håller Li-Ion-cellerna i mobiltelefoner?

Fivelstado, den förra modellen av Astran var ju hyfsad mekanisk, men den rostade. En av mina bekanta fick byta två bakluckor innan han bytte bil.
Den nya verkar ju betydligt bättre och jag tror nog att de kommit tillrätta med de problemen.

Uppdaterat: 2008-11-17 10:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse - byter man kamrem s� m�ste man �ven byta vattenpumpen plus sp�nnarna till kamremen, inte bara remmen. S� din prisj�mf�relse haltar d�rf�r v�sentligt. Sedan bortser du fr�n det faktum att Renault nu �r sig sj�lva i Sverige ist�llet f�r att importeras via Volvo. Renault har nyligen s�nkt priserna j�mf�rt med vad Volvo tog. Volvo hade ju svindyra Volvo-priser �ven p� Renault-service och delar till Renault.

Du bortser dessutom fr�n att det �r ingen som hindrar konsumenten idag att v�lja annan verkstad �n den auktoriserade. Garantierna g�ller �nd�. S� jag f�rst�r �rligt talat inte din argumentation h�r.

Jag �r mycket n�jd med min M�gane, trots att jag fick anm�rkning p� besiktningen. Lampan i ena dimljuset hade g�tt. Tja, inte s� farligt eftersom min bil har g�tt 9 000 mil. Sj�lvfallet p�verkar detta Bilprovningens statistik. Visst �r det s� att om jag hade haft en tysk bil s� hade jag krupit n�rmare asfalten och b�jt mig ner och kollat om lampan lyser, men eftersom jag hade en Renault ist�llet f�r en Mercedes s� orkade jag inte smutsa ner byxorna. Givetvis �r detta ett designfel hos tillverkaren av bilen. Sk�ms Renault!

Peugeot har 12 000 mil eller 6 �r som bytesintervall f�r kamremmen, inte 4 �r / 4000 mil.

6 000 kr �r inte s� farligt i pris. D�r ligger kamrem vattenpumpsbyte �ven f�r de flesta andra m�rken.

Uppdaterat: 2008-11-17 14:00

Jag har ingen jätteerfarenhet av detta men råder dig till att kolla upp följande saker (de flesta är kanske omskrivna redan i denna tråd). Jag samman fattar lite:
- Skatt: T.ex Bilar med Automatlåda ligger ca 1000-1500kr över motsvarande motor med manuell. Saknas partikelfilter sticker skatten iväg direkt...

- Försäkring: Kan skilja jättemycket mellan modell och bolag med för den delen. För mig är Saab 9-5 dyrast av de bilar jag kollat på, men det kan ju vara olika beroende på var man bor och hur gammal man är etc.

- Förbrukning: Kolla i Fordonsregistret, sök på reg.nummer. Kolla även tester för att få en bild av verklig förbrukning. Med dagens bensin/dieselpriser så kan skillnaden på ett år bli ganska stor. Tex.Om en diesel drar 0.3 dl mer ökar årsbränslekostnaden med drygt 7000kr, dessutom blir skatten högre med stor sannolikhet.

- Rostskydd: Kan man kolla på Vi Bilägare's hemsida och det är en jättebra tjänst. Dock skulle resultatet vara mer förtroendeingivande om Vi bilägare had en egen rostskyddsexpert och inte firma som utför roskskyddsbehandlingar. Har även hört andra som har synpunkter på detta.

- Säkerhet: Finns massor med institut så som EuroNCAP, Folksam, Thatcham, IIHS, NHTSA, mfl. Tänk på att du inte kan jämföra bilar mellan olika storleksklasser i EuroNCAP, det gör nog många fel på. En femsjärnig småbil är INTE lika säker som en femsjärnig mellanklassare vid en verklig olycka. Det är i alla fall vad jag har hört, rätta mig om jag har fel.

- Värdeminskning Finns en räknesnurra på konsumentverket för detta. Tycker även det är fel att beräkna värdeminskning i procent som många gör (inklusive biltidningar), man borde räkna det i antalet förlorade tusenlappar. Om man räknar på detta sätt så får man helt andra resultat. - Besiktningsresultat Finner du bilprovningen. Men bilar har ju andra fel som inte visas här. Det kan ju vara tex elproblem och annat. Kolla upp detta med en beg.bok eller surfa runt...

- Kamrem eller kamkedja: Äldre bilar kan ha korta intervall på kemremsbyte, samt vissa märken är svindyra.Inte vanligt med kedja på några år gamla dieslar...vet att merca, bmw och toyota har. Men det finns säker fler. Om det är kamrem så tycker jag bytesintervall runt ca 15000mil och en byteskostnad på ca 5000kr kan anses som medelvärde...

- Partikelfilter: Är det underhållsfritt? Om inte vad är det för bytesintervall och kostnad? Kan kosta runt 10 000 kr efter 12 000 mil på vissa modeller, och det gör ju sitt till på milkostnaden

- Serviceverkstad: Brukar finnas info om detta att hitta på nätet. Vi bilägare har ju sitt autoindex, AMS har ju ägarundersökningar, TV kanske har nåt liknande med. Kolla även vad bilen har för service intervall..Ett serviceintervall på 3000mil/varannat år är ok tycker jag, vissa bilar har 2000mil/varje år .

-Biltester Kan vara nyttig info men ibland känns dom lite vinklade från börjar. Volvo vinner förvånansvärt många tester i TV tex....

- Magkänsla: Hur känns bilen när man kör den eller vriderna på alla vred man kan hitta? Alla parametrar ovan kan ju ligga i topp men ändå känns det inte rätt. För mig är växellådan och stolarna extremt viktiga parametrar tex, men andra har andra saker som de kollar extra på.

[Edited on 2008-11-17]

Uppdaterat: 2008-11-17 15:55

Hejsan.

Nu har jag kollat på en himla massa bilar. Men det blir inte lättare att bestämma sig. Har faktiskt kollat en del på Opel sen någon här tipsade mig. Kollade först på Astrans bensinare men såg efter ett tag de billiga priserna på nya Opel Corsa 1.3 cdti (miljödiesel). Jag funderar nu starkt på en sådan. Men mina frågor är. Vilka bilar i samma segment och med samma priser kan jag jämföra med. Och är bilen verkligen slöare än slöast. Jag har just nu en gammal audi 80 på 90 hästar. Den motorn duger åt mig, Corsans diesel kan väl inte vara slöare? Det verkar vara en säker och prisvärd bil och med ett riktigt billigt ägande för min del. Förresten är det kedja eller snodd i den?

Ha de

/E

Uppdaterat: 2008-11-18 00:21

RaphaelM
På Golf 1,8 byter man inte vattenpump vid kamremsbyte, den drivs av generatorremmen och spännrullen byts om det är nödvändigt till en låg kostnad.
Det jag menade var att det finns enkla konstruktioner med kamrem, oftast tyska och det finns krångliga, oftast franska, vilket avspeglar sig i verkstadskostnader.

Men visst ska man ta in prisuppgifter från flera verkstäder, inte enbart från den egna märkesverkstaden och detta är något som många inte förstår, man tror fortfarande att det är märkesverkstaden som gäller för att garantin ska gälla.

En väl känd svensk biltekniker och biltestare, tyvärr borta sedan många år, sa redan på 1960-talet : "Svenska bilar är oftast trygga och tråkiga, tyska bilar är alltid tråkiga, italienska är roliga och arbetskrävande, engelska bilar brukar bli riktigt bra efter det att man fortsatt att skruva ihop dem i ett par år, men franska bilar gör mig vansinnig, de har satt i system att hitta lösningar som inte finns på andra bilar. Det är underligt att de inte placerat gaspedalen till vänster!"

Uppdaterat: 2008-11-18 09:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tja.

Var det någon som visste något om Opel Corsa 1.3 cdti (ecoflex). Eller Corsa i allmänhet. Var och provkörde en, var riktigt bra faktiskt. Lite dåliga halvljus kanske. Någon som vet hur man kan förbättra halvljusen. Man får väl inte ha kompletterings ljus till halvljus.

/ E

Uppdaterat: 2008-11-18 23:41

Hej.

Efter mina undersökningar verkar Corsan vara den som är billigast. Fiestan är 15-20 tusen kr dyrare. Är det ingen här som äger en Opel Corsa, skulle vilja veta mer om den. Som en grej med Strålkastarna, är det ett problem att det inte finns rengöring till dem eller sätter sig inte skiten på moderna bil glas. Men det verkar finnas fler småbilar som inte har detta, dåligt tycker jag.

Om ni skulle välja en småbil som är miljödiesel vilken skulle ni då välja om man verkligen väger in alla aspekter. EX, Pris, säkerhet, utrustning, design, motor, växel låda, stolarna, utrymmen, andrahandsvärde, besiktning, rost, ljus . M.M

MVH / E

Uppdaterat: 2008-11-25 19:17

Nå.

Finns det ingen som har en liten miljödiesel. Jag vet att ni finns där ute.

Uppdaterat: 2008-11-27 15:07

Det är lustigt det här med strålkastartvätt.
På alla mina tidigare Saabar har det varit torkare som faktiskt hållit rätt länge, betydligt längre än torkarbladen till vindrutan.
På min senaste Saab har torkarna ersatts av spolarmunstycken (man har bytt till plastglas i strålkastarna) och med erfarenhet av Golf (samma system som på din Audi, leifer) trodde jag att det skulle bli väldigt dyrt och med dålig funktion.
Men icke!
Trots att det är bra sprut på lamporna, de blir faktiskt bra rena, sex munstycken till vindrutan och spolare på bakrutan så går det inte åt mycket mer spolarvätska än tidigare.
Det som retar mig är att jag glömmer att fylla behållaren före service. Då får man betala Statoilpriser på spolarvätskan.

Uppdaterat: 2008-12-02 11:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hej igen.

Vad tycker ni om Hyundais bilar? Verkar prisvärt, men finns det något andrahandsvärde på dessa bilar? Dom ska släppa lite nya versioner nu, men det är väl som med andra märken. MAN ska aldrig köpa en helt ny modell.

/ F

Uppdaterat: 2008-12-03 18:30

Javisst Shogun, det är ju bra att du vet vad du fick.

Själv visste jag också vad jag fick när jag köpte 9-5:an, den har varit helt felfri. Nej förresten, strömbrytaren till belysningen under vänster framdörr krånglar ibland så att det blir mörkt under bilen, det gör ju inte så mycket men en Saabgubbe jag talade med sa att "det är väl nåt asiatiskt skräp som dom fått billigt", men det tror jag inte på, jag ska lossa gummiskyddet och spreja lite kontaktolja vid tillfälle.

Jag har faktiskt ett fel till, höger xenonlampa blinkar ibland. Det gjorde den vänstra också för ett par år sedan. Det kostade 2200:- att få en ny lampa på Saabverkstad för att jag var dum nog att tro på instruktionsboken som sa att xenonlampor måste bytas på verkstad.

Nys! Lampan kan köpas för ca 600:- på nätet och det tar högst 5 min att byta och ingen är väl så dum att han byter lampa med spänningen tillslagen.

Uppdaterat: 2008-12-05 18:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag fick byta bakre torkarbladet på Saaben. det skulle kosta flera hundra, man är tvungen att byta hela armen komplett med blad, helkorkad konstruktion.
Jag köpte lösa gummiblad på Jula, 39:-/2st, längd 600mm. Tid för byte 3min. Verktyg en sax.
Fungerar utmärkt. Ska göra likadant fram. Ok, kanske inte håller lika länge, men vadå? Till det priset kan jag byta ofta!

Uppdaterat: 2008-12-07 11:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre