Val av bil = Omöjligt

37 inlägg 0 nya
Val av bil = Omöjligt

Hej.

Jag har redan insett att man inte kan hitta den perfekta bilen med en hyfsat låg budget.
Jag behöver er hjälp, har suttit och kollat efter bilar men det är oerhört svårt att hitta någon riktigt bra. Har ni något förslag på en bra bil?

[b]Mina kriterier[/b]: Ska vara en Diesel. Den ska vara ganska säker, i Euro Ncap och Folksams statistik. Den ska ha ett bra betyg från bilbesiktningens tester. Den ska helst ha drag. Har kollat på Saab 9-3 diesel, Skoda Octavia och WV Golf. Den ska i allmänhet vara hållbar, säker och ganska ekonomisk.
Bilbesiktningens databas är för övrigt riktigt bra.

Budget = Upp till 110 000 kr.

Snälla hjälp mig.

MVH / E

Det är ju bra om fordonskatten är låg, men då verkar bilarna bli ganska dyra tyvärr.
Kamkedja helst, men det är väl långt ifrån alla bilar som har det.
Ljuset är alltid viktigt, monterar nog extraljus vid köp.

Finns det någon bil för mig ?

/ E

Jag vill inte ha mindre bil än Golf. Okej jag får sänka kraven och jag vill inte hyra bil.

Om jag då ställer lägre krav, vad kan det då finnas för bilar som är bra?

Ja det måste vara en Diesel. Det gör att jag blir begränsad när det gäller bilval, tyvärr. Toyatan verkar bra, men jag fann bara en bil som verka intressant. Finns det några andra tips?

Med risk för att bli allmänt påhoppad, det blir man alltid när man nämner Saab, men jag tycker du ska kolla på en Saab 9-3 eller om du vill ha en större, 9-5, de nyare har samma motor, det är bilar som går att köra ekonomiskt och de har den nyaste motortekniken.
Tala gärna med några taxiförare, det har jag gjort, det finns massor av taxi som kör just 9-5, 1,9- diesel.
Eller om du föredrar Volvo så finns ju V50 med Ford-diesel (eller PSA).

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag kollade först på Saab 9-3 men det verkar finnas så mycket fel på modellen. Bilbesiktningen verkar hitta ganska många fel. Annars är det en bra bil, men jag har inga lust att meka för ofta :)

Sen vet jag inte så mycket om 9-3:ans dieslar.

Vad tror ni om Skoda Octavia? Typ från 00 och framåt.

Det här är andra gången jag skriver samma sak!
Det här är ett skitprogram som ViB köpt förmodligen från Kazakstan.

Har du kollat senare modeller av 9-3?
Dieseln i 9-3 och 9-5 är densamma, en Fiatmotor utvecklad av Alfa Romeo och modifierad av Saab.
Har du frågat taxiförare av 9-5 (det är samma motor). de kör 800000km utan problem!
Naturligtvis, får de trubbel åker de direkt till snabbservice och vi vanliga fotfolk får stå tillbaka.
Ok, det har inte hänt ofta, men om det händer är det ju bra att det går att få grejerna ordnade.

Och kom ihåg att det bara finns ett bilmärke i hela världen som utför en riktig älgtest av sina modeller innan de släpps på marknaden.
Naturligtvis beroende på att det inte finns så många länder med älgar som har biltillverkare.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja du SaabNisse du verkar såld på Saab. Har en kompis som också är det, varför blir det så :) Han håller sig dock till de äldra Saabarna.

Tillbaka till mina frågor. Jag kanske funderar på en Saab 9-3 98-02 diesel. Är inte den motorn från Opel? Och hur är den?
Och det kanske är den modellen som har haft en del problem, särskilt diesel motorn om man kollar på Bilprovningens statistik. Finns ett par ex som verkar prisvärda. Säkerheten verkar vara på topp även på den här modellen. Men det finns ju dock andra dieslar som är snålare och håller bättre, men kanske inte med samma säkerhet. Svårt att veta vilket beslut jag ska ta. Ska jag kanske köpa en billigare Saab och spara pengar eller gör jag bort mig om jag inte köper en nyare för 100-120 tusen riksdaler. Vad säger du SaabNisse och ni andra?

Ja du fivelstado, du har ju ett problem.
Men om du funderar på Saab försök hitta en med 1,9l-motorn, det är en modern diesel ursprungligen utvecklad av Alfa-Romeo, delvis med GM-pengar, men den används av förutom Alfa-Romeo också av bl.a, Fiat, Opel och Saab.
Det är en trevlig och snål motor och jag tycker den är bäst med turbo (givetvis, eftersom inga moderna motorer bör vara utan), men jag tycker den, som de flesta smådieslar, gör sig bäst med automatlåda.
Prova den gärna i någon av de bilar jag föreslog.
Men glöm inte vad jag skrev om älgtestet, men det beror ju naturligtvis på var du bor och var du kör.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det med skatten är jag medveten om. Köpte en biltidning med massor beg tester. Peugot kanske har en bra motor men 306 modellen verkar vara drabbad av en mängd fel. Bilprovningens statistik var ingen rolig läsning. Jag funderar kanske på en Golf V. Verkar vara ett mycket bra val i flera hänseenden men priset ligger tyvärr högt.

Är det någon som har kunskap om Skoda Octavia, och få helst Diesel modellen. Verkar var en bra bil. Kanske tråkig, men bra.

/ E

Hej! Du vill nog ha en beg. bil som faller ganska fort i värde, om du vill ha en ny och ändå mindre dyr bil. Kolla Renault Megane. Mycket bil för pengarna. Har dock en del anmärkningar vid besiktningarna, vad jag vet. Men deras dieselmotor är urstark och mycket rolig att köra. Max krocksäkerhet och max rostskydd. Välj typ 04 och framåt, så att du får nya karossen.

Annars är det så, att riktigt bra bilar, som Toyota och BMW (om än dyr i allt) håller bättre i värde, då de är billigare att äga och/eller inte krånglar så mycket. Kolla lite på Kia och Hyundai. Köper du privat så kan du spara 10-30 000, men då får du kolla bilen lite noggrannare.

Mvh

Erik

Är det jätteviktigt att besiktningsresultaten är jättebra? Du borde kanske titta till hela bilägandet istället. Tyska och svenska bilar är mycket dyra att äga vad gäller inköp, service, reparation och delar. Japaner, koreaner och fransmän är mycket billigare.

Välj inte Peugeot 307 - har insidertips om att det är en riktig verkstadsbil. Däremot 406 eller 407 kan vara bra köp. Se till att ha partikelfilter på om du köper äldre bil, som t.ex. 406. Har själv en 406 bensinare som går mycket bra, även om det är lite småpill ibland. Senaste besiktningen gick u.a. och det är en 2000 års modell. Spindelleder vanligt problem på den, som på de flesta nya bilar. Inget dyrt dock.

Citroen C5 har samma motorer och är också en bra och ganska billig bil att äga, och den har också sämre andrahandsvärde, så den blir billigare för dig att köpa. Max krocksäkerhet och rostskydd. Mycket bra fjädring också. Välj minsta dieselmotorn om du väljer Peugeot eller Citroen. De räcker till för vanlig körning och går snålt.

Mvh

Erik

Kolla servicekostnaderna.
Kamremsbyte på franska bilar är inte billigt,
Det verkar som om de har byggt bilen runt kamremmen!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - på min bil fixade jag och min mekanikervän rembytet själva i ett garage. Generatorremmen har jag själv tagit av och bytt spännhjul och satt på remmen igen. Men det är en bensinare. Trångt i de flesta motorrum idag. Även/särskilt Saabs.

Nya PSA-motorer (dieslar) har 24 000 mils bytesintervall, så det är ju inte så farligt. Kostar 4000 knappt på min bensinare. Ingen stor kostnad alltså.

/Erik

Hej.

Tack för alla svar. I ärlighetens namn så vet jag inte om jag är så förtjust i Franska bilar. Är uppväxt med nästan enbart Tyska bilar och det sitter nog i fortfarande. Har haft WV, Audi, Mercedes i familjen och alla dessa bilar har varit trevliga,bra och snygga. Jag funderar faktiskt på en liten Golf V. Ganska dyra fortfarande men det verkar vara en riktigt bra bil. Är det någon som vet något om Golf V (Diesel) ? Och vad kan det kosta att eftermontera ett drag?

/ E

erifog
Visst har du rätt, det är supertrångt under huven på Saab, men Saab har aldrig haft någon kamrem som behöver bytas.
Jag talade med en granne som har en Renault Megane, service med kamremsbyte kostade drygt 12000:-!
En kompis hustru med en fyra år gammal Peugeot 307, som gått fyra tusen mil fick ge över 6000:- för rembytet! Efter fyra år!
Jag hade för några år sedan en Golf som andrabil, jag bytte rem själv vid tolvtusen mil. Remmen kostade ca 70:- på Biltema och hela bytet tog ca 1 timme. Att det tog så lång tid berodde på att jag gjorde ren kamremskåpan och målade den.
Eftermontering av drag brukar kosta 2-4000:- plus besiktningskostnader.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse - Oj, då har de blivit lurade mer eller mindre. Får man så höga prisuppgifter så får man ju kolla med andra auktoriserade verkstäder, eller privata mekaniker. 12000 har jag svårt att svälja att man skulle betala. Har dock hört om en familj som fick betala det för byte av remmen i en Passat. Sådana priser är ju inte acceptabla. Köp grejorna själv o lämna till privat mekaniker. Det gör jag och sparar massvis av tusenlappar.

Du som ska välja bil, vad du nu heter - Golf är bullrig och en VW. VW har dåligt rykte gällande service och verkstäder. Sen kostar bilen mycket för att den heter Golf. Titta hellre på Peugeot 207, Citroen C4, Toyota Corolla eller Mazda 3. Till exempel. Men det är dina pengar.

Lycka till önskar jag dig.

Erik

Hej igen.

Jag har reviderat tanken på Diesel. Kan kanske tänka mig bensin ändå. Jag har bestämt mig för att satsa på Tyskt. Jag vet att service och verkstad legat efter när det gäller WV. Men det är det ändå värt. Har läst tester och hört mig för, köp av Golf är ett tryggt och ett riktigt bra köp helt enkelt. Funderade lite på Citroen, men har verkligen blivit avrodd från bekanta. Jag vill inte ha en bil med en massa småfel här och där. Då satsar jag hellre på en dyrare bil med 40 år av utveckling. Nog om detta.

Jag kan även tänka mig en Audi A3. Vad ska man satsa på för motor när det gäller bensin. Är FSI motorn verkligen bättre än den vanliga 1.6. Den drar väl lite mindre men måste man inte tanka 98 oktan till den? Så är det i min brors A3. Jag behöver inte någon stor motor utan en enkel som ine drar allt för mycket sås. Om nu inte 1.6 liters motorn är totalt slö.

Toyota kan jag tänka mig också, men det är bara så synd att dom är så fula :(

Om du funderar på tyskt så tycker jag att du inte ska glömma Opel.
Jag vet att de hade rostkänsliga konstruktioner, men mekaniskt var de hyfsade, trots att de tidigare hade kamrem som måste bytas lika ofta som man normalt byter strumpor.
Men den tiden är borta. Nu gör de bilar som kvalitetsmässigt är väl så bra som konkurrenterna och dessutom har de kamkedja.
Rostskyddet är opckså bra numera.
Dessutom finns de med en modern diesel (samma som Saab), men den tycker jag gör sig bäst med automat, men det gäller i och för sig alla smådieslar.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ok, Leif, jag förstår vad du menar, personligen skulle jag aldrig köpa en bil utan automatlåda och absolut inte en smådiesel.
Men eftersom jag är ett miljösvin och kör en 9-5 med automat och med mycket mer effekt än jag behöver är jag inte rätt person att bedöma mindre bilar och absolut inte om de ska uppfylla normer för miljöbilar.
Men du känner ju till mina åsikter om kamremmar.
Personligen sätter jag alltid egen säkerhet och komfort före miljöaspekter och struntar fullständigt i om det går åt en eller annan extra dl/mil, det anser jag det vara värt!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.