Vågar man köpa en Citroen C5 ?

43 inlägg 0 nya
Vågar man köpa en Citroen C5 ?

Hejsan !
Vi går i bilköpartankar och har funderat på Audi A6 1,8t quattro avant från -00 och framåt, men efter att ha åkt i en C5 2,0 HDI 2005:a så slog det mig att man får rätt mycket bil för pengarna med en sådan, borde bli ganska billiga mil med en sådan. Om jag räknat rätt så borde vi redan första året hamna på samma milpengar som för vår A6 2,6 quattro från -95 och det är imponerande eftersom vi ägt den sedan -01....

MEN, vågar man köpa en citroen C5 från -03 och framåt ?
Vad skall man tänka på i så fall ?
Någon speciell motor / modell som man bör undvika eller tvärt om ?

Det jag kommer att sakna i så fall är fyrhjulsdriften....

ser fram emot svar !

Någon som har en C5:a därute ? Jag kanske måste skriva på franska för att få svar, eller ? ;)

Jag har själv aldrig kört någon, men komforten skall väl vara god. Däremot så känner jag tre stycken som har ägt en C5:a. Många småfel på dessa bilar, det som dock inte kan klassas som lite är elfelen. Ett fel som uppstått på samtliga tre är att bilen fastnat i översta läge i fjädringen vilket resulterat att bilen går in i "limp mode", vilket i sin tur gör att man kan köra max 20-30km/h. Kanske är det åtgärdat på samtliga bilar nu, men att ha såna fel garantin gått ut kanske inte är någon höjdare...

/Pär

McTar

Är det partikelfilter på den du åkte/körde?
Partikelfilter håller inte hur länge som helst utan måste bytas vid xxxx mil (kommer inte ihåg när men kan ta reda på det om du vill) och den kostnaden som bytet kostar vill man vara utan. (tror att det va 6000:-)
Dessa bilarna har många småfel som pa_forsgren skrev.

Ja, det var partikelfilter i den som jag prov�kte i ( en kollega p� jobbet ).
Han sa att det var en v�tska som skulle fyllas p� i dem och att de inte beh�ver bytas ut, jag vet inte vad som g�ller kring detta ?
Ok, de har m�nga sm�fel.. Har de fler sm�fel �n andra bilar ?
Jag har inte funderat p� Citroen tidigare utan det �r nu p� senare tid som jag tycker att man verkar f� r�tt mycket bil f�r pengarna ifall man k�per en C5:a, speciellt en diesel med partikelfilter..

Hej!

Jag har en Peugeot, vilket är ett märke som delar många komponenter med Citroen, då de ingår i samma koncern; PSA. Min vän, som är mycket duktig lastbilsmekaniker och stor cittrafan (har "omvänt" mig en hel del) menar att just Citroen är ett optimalt bilmärke. Jag menar att det är ett mycket prisvärt märke. De har inte högsta kvalitetskänslan, men den verkliga kvaliteten är hög. Särskilt på de senare modellerna, typ -00 och framåt. C5:an är också en av de allra säkraste bilarna, om man ser till krockresultat i Euro-NCAP; 36/37 stjärnor, höll på att få full pott, men ena bakdörren öppnade sig lite.

Reservdelar, försäkring, inköp, service och det mesta lär vara mycket billigare på Citroen. Jag rekommenderar märket mycket varmt. Jag har provkört en hel del C5:or (också), och det är en mycket fin och bra bil som man kan lita på. Toppskydd mot rost. Jag vill däremot varna just för VAG:s 1,8T-motorer, som inte klarar av stadskörning för mycket. De klarar inte de långa oljebytesintervallerna om motorn slits mer (=småkörning), och då skär de. Varning! Har hänt några bekanta, samt att jag hört detta från min mekanikervän.

Kolla dessa fina C5:or:
[url=http://www.blocket.se/vi/14308803.htm?ca=2_s]http://www.blocket.se/vi/14...

[url=http://www.blocket.se/vi/14707728.htm?ca=2_s]http://www.blocket.se/vi/14...

Mycket fin bil i många år för pengarna. Dessutom; PSA gör enligt en del världens finaste dieselmotorer, och just Citroens och Peugeots motorer är mycket hållbara och rena och snåla. De har våta foder i blocket, vilket innebär att motorerna är byggda som lastbilsmotorer, och därmed får den höga slitstyrka som lastbilsmotorer har (fast i personbilsutförande). När motorn blir mycket gammal (om bilen finns kvar då) och gått 100 000 mil (!) och ev. börjar dra lite olja, så byter man foder och motorn blir nästan som ny igen, i alla fall i cylindrarna.

Lycka till!

/Erik

Köp gärna en från -04 och framåt, då de har den nya faceliftade karossen, som är mycket snyggare, enligt mig.

/Erik

Kombinationen långa serviceintervall och turbomotor är nog inte så lyckad, saab har samma problem med detta. Audis v6:or från -98 och framåt har haft problem med onormal oljeförbrukning ( åtminstone 2,4 ). Sammantaget så känns inte audi som något givet val även om jag är nöjd med den 2,6 quattro -95 som vi har idag. Jag vill ha en ekonomisk bil som "tål" lite bränsleprisökning..

Vilken service för partikelfilter med sig på denna modell ?

Sammanfattningen som jag såg i en begagnat guide kanske stämmer bra, där det stod "Felfri - Nej", "Vågat köp - Nej"...

Partikelfilterservice vet jag ej, men tror att det är helt underhållsfritt. Har för mig jag läst det i kataloger. Fråga en handlare. Dock vet jag att det var PSA som uppfann partikelfiltret, så de är nog ledande inom teknologin. Kolla tester av Vi Bilägare och eknikens Värld. Dieslarna är mycket bränslesnåla med tanke på bilens storlek. Vill du ha snålhet före råstyrka, så bör du absolut välja minsta dieseln, en 1,6 HDi FAP. Jag har kört en C5 kombi med sådan motor, och kraften räckte till bra, samtidigt som den är snål. Du får kolla i några broschyrer. Beställ gratis från citroen.se, där du klickar dig in på C5.

En ny C5:a är på gång och kommer i vår, tror jag, så nu kan man bara köpa kombimodellen, om man ska ha en ny. Sen kanske det finns nya i lager också. Om jag hade haft pengar, varit i behov av bil och nya C5:an inte skulle kommit, så hade jag kunnat tänka mig en C5 sedan. Nu är jag dock till störta delen sjukskriven lärare och har redan en bil, en Peugeot 406, som jag är nöjd med, så...

Du kan kolla ägarkostnader på www.ko.se och välja "Bilkalkylen". Jämför mellan Audi och Citroen. Tror att beräkningarna stämmer skapligt. Vet ej om de räknar med borttagna partikelfilterrabatten på 6000 vid nybilsköp.

/Erik

Kolla dessa test som du kan ladda ner på Auto Motor & Sports hemsida:

Peugeot 407 mot C5
[url=http://www.automotorsport.se/biltester/2004/0423/042302.pdf]http://www.a...

C5 1,6 HDi FAP
[url=http://www.automotorsport.se/biltester/2006/0601/060108.pdf]http://www.a...

C5 1,6 HDi FAP
[url=http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/citroen_1/citroen_c5_hdi_110/...

Trevlig läsning. De två sista handlar bara om C5 och ger snabbast svar kanske. Har själv inte läst hela första.

/Erik

Tack å bock !
Det var både bra och relevant läsning. I en av artiklarna tycker de att 1,6 l motorn passar bättre än 2,0 l för C5:an. 1,6:an har rätt bra vrid ( 240 Nm, momentant 260Nm) men bara 110hk, frågan är vilken bensinare man skall jämföra den med..
De skriver även att den 5 växlade lådan är att föredra, men jag vet inte ifall de menar känslomässigt eller om den 6 växlade lådan är av sämre kvalitet ? ( 2,0 HDI har 6 växlad låda, där 6:an har lite av overdrive karaktär )
1,6:an bränsledeklarerar de till 0,55l/mil i testet men vilken förbrukning har 2,0 HDI ?
Den 2,0 HDI jag åkte i mellan Sundsvall och Gävle t.o.r drog 0,49 lit / milen på den resan..

Men, är det bättre att köpa en med eller utan partikelfilter ? Nu menar jag ekonomiskt, miljömässigt är det naturligtvis bättre med filter..
Det verkar skilja ungefär 2000:- i skatt per år mellan en C5 med och utan partikelfilter..

Man kanske kan anta att eventuella skattehöjningar torde slå hårdare mot den utan partikelfilter, eller ?

Du ska absolut ha partikelfilter, det kommer att bli allt strängare krav så småningom och de dieslar som inte har filter kan räkna med en rejäl skattehöjning.
Sedan tycker jag att du ska ha automat. Det tycker jag man ska ha på alla dieslar. Genom det snäva användbara varvtalsområdet ca 1700-4000 rpm blir det ett evigt ryckande i pinnen som man snart tröttnar op.
Det är värt några centiliter för att kunna koppla av.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Erifog: VW har tillverkat 1,8T i många år. Den har hängt med i ca 10år (1996-2006).
Kan du fråga din vän vilka årsmodeller det gäller som har problemet? Jag är nyfiken...
Vad jag hört så är det inte mycket gemensamt mellan en från 96 och en från 06.

(det här var lite "off topic")

/Pär

McTar

En inte allt för vågad gissning är att det kommit med 3000 mil serviceintervall..

Pär - jag ska kolla. Gissar, som D_Sundsvall, att problemet kommit med längre oljebytesintervall.

Sundsvall - som saabnisse skriver, så ska du absolut ha partikelfilter. Det har pratats om skattelättnader för dieslar, och det kom ju en liten tramsig minskning nu, men det lär i framtiden i så fall bara gälla bilar med filter.

Jag håller inte med saabnisse ang. snävt register för max vrid på 1,6:an. Jag tycker att det är ett ganska brett register. Man har ju vrid ovanför det också, men inte maximalt. När jag kör så är det nästan alltid mellan 2000 och 3500 varv, på en bensinare förvisso. Hade jag haft en diesel hade jag varvat ännu mindre. Men automat kan vara skönt, visst. Jag har inte C5-broschyren här, men har för mig att 2,0 HDi drar runt 0,61/mil. Visst kan man komma ner i lägre, men det är ju på landsvägskörning.

Vilken summa pengar pratar vi om, förrensten? Ny/beg.?

/Erik

erifog:
Det är en förskräcklig skillnad mellan bensin och diesel, de som bara kört bensindrivna bilar blir ibland lite förskräckta när de hamnar bakom ratten i en modern diesel.
Resultatet blir ofta ofrivilliga kärringstopp.

Många moderna dieslar har näst intill noll kraft under 1500rpm och tvärnitar vid 4000rpm. Det kan jämföras med bensinmotorer som drar från 1000rpm till över 6000rpm, det var därför jag rekommenderade automatlåda.

Jag skulle personligen aldrig drömma om att köpa en diesel med manuell låda.

Men OK gillar man att sitta och rycka i en pinne, oupphörligen, då ska man ju göra det.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ok, saabnisse, jag förstår. Jag tycker inte som du. När jag provkört C5 1,6 HDi med 5-växlad man. låda så tyckte jag, precis som AMS:s testkörare att "kraften räcker". Jag tyckte verkligen inte att man fick växla ofta. Tvärt om så är ju dieslar så råstarka så man kan dra dem från låga varv. Det är väl mest när man startar, som du skriver, att det mindre vridet på låga varv (under 1500/min typ) kan orsaka kärringstopp. Men att köra i 70 i femman på kanske 1800 varv tycker jag går bra. Jag hade klart valt en manuell låda, då man hade sparat mest bränsle med den, och därmed förbrukar och släpper ut mindre och också får lägre fordonsskatt. Väl? En grej med diesel är ju just att de drar så lite. Men jag förstår att man då också kan resonera att eftersom de drar så lite så kan man "kosta på sig" en automat. Valet är fritt.

Läser i i ett test av AMS att på Citroëns 1,6-litersdiesel, så ligger maxvridet, 240 Nm, redan på 1750 varv. Det är maxvridet, så den lär nog ha kraft vid 1500 varv också.

Njae - gammal citroen som man får ta rep.kostnader på... Nej, så kan man väl inte jämföra? Klart att en C5:a, liksom en Corsa, kommer att behöva reparationer. Sen att Opeln har kedja är ju bättre än Cittrans rem, men kanske man ska jämföra nya Corsan med nya C5:an, som kommer i vår, och inte jämföra med en utgående gammal cittramodell. Jag har mycket mer förtroende för Citroëns kvalitet än för Opels, även om Opel verkar ha ryckt upp sig på senare år.

Ett bilköp beror ju på vad man vill ha. Jag gissar att D_Sundsvall letar efter beg.bil, och då står ju gammal Cittra mot gammal Opel i så fall, inte gammal Cittra mot ny Opel. Eller? C5:an har samma bensinmotor som min 406:a och det kostar runt 3-4000 att byta kamrem på märkesverkstad. Sen finns det mycket billigare verkstäder. Jag hade en Saab 900 turbo, förut, med kamkedja. Inte var den billig i underhåll och rep.; 80 000 på 3½ år!!! När man reparerat mycket tänker man ju att man inte kan sälja för då får man ju inte igen det man lagt ut, och tror/hoppas att bilen är bra vid det laget - vilket inte var fallet. Därför kommer jag inte rekommendera Saab på mycket länge. Växellådspajasar.

Kedja är alltså inte synonymt med låga kostnader, även om rembyte uteblir. Kolla bilkalkylen på ko.se. Den stämmer skapligt, tycker jag.

Ha det bra!

Ja, det är en begagnad bil vi är ute efter. Vi är i en situation där det skulle underlätta enormt med 2 bilar.Vi är en barnfamilj så en krocksäker kombi känns aktuellt. C5:an funderar vi mest på därför att jag har fått för mig att man får rätt mycket bil för pengarna. Diesel torde det nog också bli, åtminstone ifall man köper en nyare bil.
Ett annat alternativ vi funderat på är att köpa en A6 -95 till -97 ( lika som vi har ) fast med mindre motor eventuellt. Då följer säkert en del reparationskostnader pga bilens ålder, och köpet känns rätt så tråkigt eftersom vi redan har en A6 -95:a. ( vi skall ha 2 bilar )
Nej, roligare vore det att köpa något nyare och ekonomisk bil, typ C5:an. Men som jag tolkar det här är det ingen som direkt ratar C5:an även o m den inte är problemfri, men det kan man nog inte räkna med att en nyare Audi är heller, tyvärr.. I bland håller Audi ren "Ford kvalitet" ( -98 - ?? ) om utrycket ursäktas.. Däremot har våran varit väldigt bekymmersfri.

Fel av mig och skriva att man behöver byta partikelfilter, det behöver man inte gör dock måste en gas fyllas på efter xxxx mil och denna summan ligger på ca 6000:-. Kan kolla med min bror som har jobbat med Citroën i 5 år.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.