Vad välja i miljöbilsdjungeln?

20 inlägg 0 nya
Vad välja i miljöbilsdjungeln?

Är på väg att köpa min första miljöbil (begagnad) och har totalt gått vilse i miljöbilsdjungeln! Jag kör idag en Subaru Forester med turbo vilket gör att jag är lite tveksam till att köpa en alldeles för liten och motorsvag bil men till syvende och sist är såklart bränsleförbrukning och totalkostnad en avgörande faktor. Även antalet presumtiva verkstadsbesök är viktigt. Ju färre desto bättre, då får bilen hellre kosta en smula mer i inköp. Dock finns det en övre gräns på ca 200 000 i dagsläget men allra helst någonting runt 150 000. En bil som är intressant är Toyota Prius. Visserligen är den dyr som begagnad men det kanske är värt pengarna? De lär ju ha en väldigt bra beg-garanti vilket är ett stort plus i min bok. Mer än en gång har jag råkat ut för att något dyrt gått sönder precis lagom när garantitiden gått ut *grrr* Vad finns det för andra intressanta bilar man ska titta efter? Elhybrid är ju klart intressant men jag kör de flesta mil snabbare än 50, hur ser det då ut med bensinförbrukningen? Trängselavgifter och ev fri parkering och sånt är inte avgörande då jag lägger väldigt lite pengar på det. Alla åsikter om alternativ på bilar (alltså ej gnäll på regering, kommunalt styre, förbifarter eller annat sånt ;-) är intressanta!

[Edited on 2009-06-15]

Det är i stan och därmed under 50km/h som Prius har sin förtjänst.
Kör du mest landsväg så är nog en snåldiesel kanske ett bättre alternativ.
Det finns flera alternativ som drag runt 0,45 enligt tillverkare blandat, i praktiken blir det dessa siffror landsväg om man inte kör långa sträckor.

Ett ex. är : [url=http://www.blocket.se/vasterbotten/Volkswagen_Golf_BlueMotion_TDI105_217...

McTar

Tack för svar. Glömde ta med att endast automatväxlat är av intresse. Verkar svårt att hitta automatväxlade dieslar. Och Golfen är hur som helst lite för liten i min smak, är van vid kombibilar sedan många år tillbaka så Priusen är en kompromiss med sin relativa rymlighet.

Finns det fler forum som detta där man kan ställa så här allmänna frågor? Verkar vara svårt att få objektiv information och jämförelse mellan de olika alternativen på marknaden.

emssal.

Du gör nog rätt om du orkar vänta några månader om du ska köpa nuvarande Toyota Prius som Leifer säger.
Chansen kanske ökar att göra en bättre affär då på en Prius generation 2.

Lägger också in en länk nedan till en norsk provkörning av nya Prius som var intressant att läsa och omfattande.

Här kommer en provkörning från en tidning från landet väster om oss. Som inte har en egen bilindustri att ta hänsyn till, om vi nu inte ska räkna Koeningsegg/Saab som norskt numera. Ja, de har visserligen Think men är det en riktig bil att räkna med än ? Tveksamt.

En ganska omfattande provkörning från denna tidning måste jag säga. Fina bilder, Och Prius gör sig mycket bättre med dessa 17" fälgarna. Snygg bil.

http://www.dinside.no/816102/nye-prius-innertier-fra-toyota

[Edited on 2009-06-16]

Tackar än en gång för info.
Även om priserna går ner på beg prius tidigare generationer så hinner ju min nuvarande bil sjunka ännu mer i värde så det jämnar nog ut sig...

Och en ny bil ligger absolut inte inom mina ekonomiska ramar.

Jag kör nånstans 1500-2000 mil per år, landsväg, motorväg och lite stad.
Kombi har jag accepterat att jag får vara utan. Dragkrok går ju att montera på många bilar, iaf på prius.
Vet inte hur länge jag ska behålla den, sånt vet jag aldrig i förväg.
Bra ljudisolering är bra men allt är relativt.
Automat är nästan ett måste! Ska vara en jäkligt bra och billig bil om jag ska avstå från det.

Tack för hjälpen. Ska kolla upp dessa och se om de kan konkurrera med Priusen.

emssal.

Du kan inte montera dragkrok på en Toyota Prius, tyvärr.

Men med de miltalen du kör på ett år och om du klarar dig utan dragkrok skulle jag välja Toyota Prius istället för en dieselbil.

Vi, jag och min fru köpte i december den 21:a närmare bestämt en Toyota Auris 2,2 L diesel. Vi kör drygt 3000mil på ett år med denna bil. Den har nu gått drygt 5150mil. Med facit i hand skulle vi ha köpt oss en Prius istället. Jag är inte helt nöjd med förbrukningen på denna Auris. Visserligen är motorn på hela 177hk och ett vridmoment på hela 400 n/m så det är drag i motorn. Och det är det som är felet, man uppmuntras till att gasa på hela tiden och då stiger förbrukningen. Vi ligger på ca 0,7 L/mil som är lite för mycket tycker jag. Kör man försiktigare/mjukare vilket man kan göra kan man komma ner lite i förbrukning, men inte så mycket skulle jag tro.

Nej, vi skulle ha valt Priusen i vårat fall med facit i hand. Men då har vi flera bilar denna nämnda Auris, en Toyota Yaris Verso som är en mycket praktiskt stor liten bil och båda dessa har dragkrok. Har även en Toyota Supra targa som entusiastbil/sommarbil som rullar ca 200-300mil varje sommar. Samt en BMW 5-serie. Faktum är att jag har blivit mycket intresserad av nya Toyota Prius efter att ha läst provkörningen från den norska tidningen Dinside som jag länkade till. Annars har jag tänkt att vänta på Plug-in hybriden av Prius som sägs komma om några år.

Men klarar du dej utan dragkrok skulle jag välja Toyota Prius. Annars har du ju Toyota Auris med en 2,0L diesel samt en Auris med 1,4liters diesel om du behöver dragkrok och vill ha diesel. Dessa är ju betydligt snålare än den Auris jag har som är onödigt stark i motorn.
Annars så finns ju VW produkter med diesel om man nu vill ha det.

Visst för automat fanns inte till Auris diesel då. Men det kommer säkert nu när Avensis fått det till sina diesel motorer som är de samma som Auris. Därför skrev jag Go for Prius som har en utomordentlig CVT låda (automat) i slutklämmen av min insändare eftersom han vill ha automat.

Visst är väl Prius snål även i landsvägs körning. Vi bilägare har en genomsnittlig förbrukning på 0,54 L/mil för både generation 1 och 2 av Prius, så visst är det en snål bil. Så stor och med automatlåda (CVT) så är det mycket bra mot andra lika stora bilar.Frågan är om någon kommer i närheten. Och dessa bilar finns fortfarande kvar i Vibilägares långtest stall för att utvärdera tekniken på långsikt.

Sedan får man ta hänsyn till de höga skatter som är på en dieselbil i jämförelse mot Prius som kostar under 500kr om året. Och i emssals fall som kör 1500-2000mil om året så ligger väl det på gränsen om det ska vara lönsamt med diesel. Tror att Prius är en bättre affär för emssal.

Hej igen,

Tack för alla tips och råd! Det blev en Toyota Prius till slut!
Har än så länge inte hunnit köra så mycket men förbrukningen till och från jobb ligger hittills på 0,45 så jag är absolut nöjd! Behaglig bil, tyst även med bensinmotorn igång, lätt att hantera. Det enda som möjligen är lite jobbigt är att inredningen vibrerar när jag drar på Metallica för fullt i kupén, men det gör det nog i alla bilar ;-)

emssal.

Grattis ! Du kommer inte att bli besviken ! När man läser på saiter speciellt om Prius och hybrider så fäll många negativa kommentarer. De flesta pga okunnighet, några har läst test av en motortidning som är negativa för att styrningen och att bilen i huvudsak inte anses som rolig att köra....men kanske bilen är roligare att tanka.......och det är väl därför man köper denna bilen eller för att man också är tekniskt intresserad, eler vill ha en bil med Toyota kvalitet.

Sedan så jämför man i motortidningars tester också äpplen och päron prius hybrid mot en diesel motor och menar i många fall att dieseln är snålare. Det är den inte ! Den har ingen automatlåda (cvt) som Prius utan i regel en manuell låda och en mindre bil. Dieseln släpper ut mer co2 än Prius och skadliga partiklar även om det blivit bättre hos dieseln inte minst Toyotas dieselar med D-cat DPNR teknik som de var först i världen med och är världens renaste dieselmotor. Men dieseln kan inte konkurrera med hybridtekniken som utvecklas ännu mer kontinuerligt och är bara i början på sin utveckling medans dieseln utvecklats i över hundra år......en viss skillnad.

Ska bli spännande att se och prova nya Prius som kommer i Augusti har jag läst. Men ännu mer spännande blir det med Plug-in hybrid Prius kommer då blir det riktigt intressant.

emssal bry dig inte om negativa kommentarer som förekommer det beror främst på att de som är negativa att inte deras eget märke har ybridteknik än överhuvudtaget 12 år efter Toyota/Lexus. Men de kommer en efter en och då minskas kritiken allteftersom som dessa mäken lancerar hybridteknik. Men man tål inte att Toyota ligger före eftersom japaner "bara" kopierar hela tiden..........;o)

Grattis emssal till ett bra val !

Leifer.

Tar du åt dig ? Det var inte min mening, ursäkta !

Men du tror inte Toyota tänkt på det med Atkinson cyclen motorn och satt i den i vilken bil som helst om det bara vore att göra det ? Eller tror du att de inte tänkt på det ? Så pass vakna tror jag nog de japanska teknikerna är.

Jag menar man har ju gjort så mycket annat med de vanliga bensin motorerna på nya Avensis bla som man kallar Toyota Optimal Drive för att få ned co2 utsläppen som man har som krav på sig att göra. Och inte bara Toyota alla jobbar med det och många har gjort det tex BMW som har sin variant av Optimal drive, Efficents dynamics tror jag man kallar det.

Hybridtekniken är bara i början av utvecklingen. Det är inte "bara" att hänga på elmotor och batteri, det krävs nog lite mer än så. Men jag är övertygad om att kritiken kommer att tystna efterhand som konkurrenterna kommer med det. Och Toyota lyckas att sälja vidare tekniken och tjäna pengar på det ;o) Och tekniken utvecklas och blir bättre och bättre hela tiden, med KAIZEN ständig förbättring/utveckling på svenska.

Leifer.

MB använder Atkins i sin "nya" mildhybrid S-klass 400 Bluehybrid.

[url=http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&u=http://www.ca...

[url=http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&u=http://www.ma...

Detta är ju en simplare variant av hybriddrift som Toyota använt i Toyota Crown mild hybrid som kom 2001, skillnaden är att MB använder ett litiumjon batteri i sin nya modell 2009 så utvecklingen har gått framåt. MB köpte in en Crown mildhybrid tidigt 2002 och monterade ner den i molekyler. Toyota har vad jag vet gått ifrån mildhybrider nu då de har en fullhybrid samma som Lexus Gs serien har nu. Används dock i distrubutionsfordon fortfarande. Dock gör detta system stor nytta mot en konventionell motor i utsläpp i stadstrafik.

Tack för länkarna ;o)

Det gör inte så mycket att Priusen får släpa på ett batteri som i min första modellen av Prius väger 45 kg som man kan jämföra med en vanliga bilens batteri på 20 kg.Tjänstevikten på bilen är 1340 kg.
Men bilen har även ett litet blybatteri för att starta datorn som sedan styr bilens elektronik.Atkinsonsmotorn gör att bilen blir snål även på långkörningar
Här kan man se att Priusens bensinmotor har en verkningsgrad på upp till 37 % . [url=http://www.transportation.anl.gov/pdfs/HV/2.pdf]http://www.transportatio...
Problemet för dom motorstarkare bilarna är att bensinmotorns så kallade sweet spot där motorn har bäst verkningsgrad är när motorns varvtal når cirka 40-45% av toppvarvtalet och cirka 70-80% av högsta momentet vilket sällan samanträffar med våra hastihetsbegränsningar, går att läsa här.
[url=http://prius.ecrostech.com/original/Understanding/InternalCombustion.htm...
Toyota berättade att man utvärderat 80 olika hybridkoncept innan man bestämde sig för det som nu sitter i deras bilar.Och som man har över tvåtusen patent på.
Toyota har även haft planer på andra snåla bilar tidigare som den här.
[url=http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/index.htm?md=595]http://www.honestj...

Gl�m ej att prius finns ej med dragkrok pga batterierna f�r ej heller eftermonteras.

Här står det om vikten på batteriet och en del annat bla plugin.
http://www.lysator.liu.se/upplysning/fa/phevs-public.pdf
Här jämförs bränsleförbrukningen hos en rätt ny sexläxlad dieselbil med en inte så ny Prius.Dieselbränsle har ca: 13% högre energinehåll än bensin som bör tas med.
http://www.popularmechanics.com/automotive/new_cars/4284188.html

Att Toyota har inte valt turboteknik, kan bero på att man inte tror på dess bränslebesparing och kanske inte på att dom ligger efter.Vilket man ser på den här gammla turbobilskörningen.

http://www.youtube.com/watch?v=4M0dhmVADg0

Vinkla sanningen får nog stå för andra som säger att batterierna är miljöfarliga, tunga, håller inte i längden, dyra att byta ut.Priusen spar inget bränsle vid landsvägskörning, klädseln är känslig, löjligt små hjul osv.
[Edited on 2009-07-09]
[Edited on 2009-07-10]

Hybridbilar är inget bra miljöalternativ.Det finns dieseldrivna bilar i samma storleksklass som är bättre ur miljösynpunkt, men eftersom de straffbeskattas i Sverige kan de ändå bli något dyrare beroende på hur många mil man kör per år.Men det bästa miljöalternativet är gasdrivna bilar. Oavsett om de drivs med fordonsgas med 50% naturgas är de bättre än alla andra bilar som körs på rent fossilt bränsle.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

[Edited on 2009-07-10]
[Edited on 2009-07-10]
[Edited on 2009-07-10]

Tack leifer!

Elmotorn väger nog mindre än 100 kg, Toyota hävdar att hybridsystemet totalt ökar bilens vikt med ca: 100 kg totalt.Första modellen har en tjänstevikt på 1340 kg och skulle nog väga några kilo mindre utan hybridsystemet, men det går även bort en del vikt på hybriden som inte har någon koppling, ingen vanlig generator och startmotor och en automatlåda med färre delar.
Nya och gamla Priusmotorn, storleken är som motorn i tvättmaskinen hemma.Stora motorn till höger och lilla motorn/generatorn/startmotorn till venster i bild.
http://blogs.edmunds.com/greencaradvisor/2nd%20and%203rd%20Gen%20Prius%2...
Detta är inte världens bästa forum, då det inte går så lätt att ändra när det blir fel i länkar eller text tyvärr!
[Edited on 2009-07-10]

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.