Toyota Yaris Verso en modern Duett ?

41 inlägg 0 nya
Toyota Yaris Verso en modern Duett ?

Ja , så har jag nu köpt mig en Toyota Yaris Verso 1,5L -01a med drygt 13000mil på mätaren. Köpte bilen på firma med 1års garanti. Körde bilen över 60mil från Skåne där jag köpte bilen på motorväg i 120-130km/h bilen drog då ca 0,65 vilket jag tycker är godkänt. OBS att detta är den "stora motorn" på 1,5liter ;o) vanligast är ju 1,3liters versionen som säkerligen är ännu snålare, ägare har vittnat om att man kan komma ner i 0,5liter per mil med denna,inte omöjligt. Och som jag tänkte köpa mig först men så fick jag se denna med större motorn och bra utrustad med.

Ac, motorvärmare +grenuttag, dragkrok avtagbar, extraljus, vinterdäck dubb, relativt nya sommardäck i orginal dimension på plåtfälg, lyckades förhandla till mig mycket fina alufälgar 16" med nya Fulda däck 205/45-16" bilen ser ju lite bättre ut med dessa förhoppningsvis ( bilen är ju ful annars) men nu stiger säkert bränsleförbrukningen med dessa breda däck (har ej fått dessa däck och fälgar än). Köpte också aluhjul 15" av tidigare ägare som hade de kvar som jag ska använda till vinterdäck när nuvarande behöver bytas ut. Bilen är också ny servad, men en varningslampa lyser för elsystemet, troligtvis pga servicen som gjordes på en VW verkstad där bilen också köptes.

Men bilen är otroligt rymlig, Jan som kör Volvo S-80 som jag pratat om tidigare är 198cm lång satt som en kung i baksätet och undrade hur detta kunde vara möjligt ! Svaret är höjden på bilen ! Fäller man sätena i bilen blir den rymligare än nationalklenoden V70, ca 2,1kubikmeter eller 52 läskbackar enligt Teknikens värld test ! Akilles hälen utrymmes mässigt är bredden på bilen med fullvuxna passagerare i baksätet, men det går när man ska pendla till jobbet. Ska rapportera mer om bilen så småningom. Ska in till Toyota för koll av en varningslampa för elsystemet som lyser på Torsdag den ska troligtvis bara släckas förhoppningsvis och detta ska inte kosta mig någonting, hoppas jag (garanti).

mvh

Vad hände med in fina Auris , Shogun? Sålde du bilen?

Gabbe.

Nej då. vi har kvar våran Auris diesel också. Kan ju berätta att vi hade in Aurisen för byte av bromsskivor och belägg igen den 2 Juli. Utan förbättring, så nu ska vi avvakta tills Toyota har kommit med en lösning på problemet tjutande bromsar, kom vi överens om med kundmottagaren, de kan helt enkelt inte göra mer nu, felet är rapporterat till Toyota.

Har också en Toyota Supra-89 som hade gått 870mil ! När jag köpte den i våras, nu har den gått ca 1400-1450mil. Alltså en entusiast bil för mig ;o) Bilen har targa tak, ac + allt annat lull lull som hör till och allt fungerar som det ska även ac. Har dock vibrationer i bilen när jag kör som troligtvis härör från däcken när den stått still så länge. Trodde det skulle försvinna när jag kört såpass mycket nu, men det har det inte. Ska lämna in bilen för balansering och översyn av däcken så småningom. Även en rostskyddsbehandling ska alla bilarna få under sommaren. Semestern börjar nu på Torsdag ända tills 24 Augusti, hehe. Den som spar han har !

Shogun, ingick det hörselskydd i köpet eller tillhör det extrautrustningen? [b]:-)[/b]

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ursäkta Shogun, försökte bara göra mig lustig.
Men hur är det med bullret?
Jag har aldrig åkt i den själv bara hört andrahandsuppgifter.

Hej saabnisse.

Nej bullret är inte så farligt som jag först trodde att det skulle vara, kanske det blir värre när jag får på de breda däcken på 16" tummarna, skulle tro det. Även en del vindbrus förekommer, men vad kan man begära av en bil i denna klass? Inte lika påkostad med isolering och inrednings plast som en Saab 9-5, Volvo S/V 80/70, kostade ny ca halva priset. Men bilen är vindkänslig har jag märkt, antagligen pga sin höjd. Sedan en undanmanöver med fullast skulle jag heller inte vilja vara med om, tror jag (tänk om den välter) ;o)

Men bilen är så otroligt praktisk/finurlig, bränslesnål (relativt) att den effektivt bemöter nackdelarna med flera karateslag tillbaka. Och så var detta med utseendet. Men jag tycker faktiskt att de positiva sidorna överväger det också, men smaken är som baken och jag bryr mig inte om vad ANDRA tycker, kanske en förutsättning att stå ut med bilen och försvara den ?!

Återkommer med fler intryck om bilen vad det lider.

mvh

Ja Shogun, utseendet kan man ju egentligen strunta i.
Som någon berömd sa (jag har glömt vem) "Fulheten (eller var det skönheten) sitter ju enbart i betraktarens öga".
Det primära är ju att den uppfyller dina transportbehov på ett så säkert och bekvämt sätt som möjligt.
Men varför ska du ha 16"-hjul?
När jag beställde min senaste 9-5 var den som standard försedd med 17", men försäljaren ville få mig att byta till 18"!
När jag frågade varför ansåg han att bilen blev avsevärt snyggare med 18".
Jag förklarade att jag ville ha bilen så komfortabel som möjligt, att jag fullständigt struntade i om han tyckte det var snyggare med 18"-hjul och att jag därför krävde 15" för att få så mycket gummi som möjligt mellan fälg och väg.
Det gick inte! Bilen var bara typgodkänd med 16", !7" och 18".
Det fick bli 16", tyvärr med Pirelli P6000 som väl är ett av de bullrigaste däck som finns, men de byttes efter ca 3000 mil till Michelin Primacy som är betydligt tystare.

Men till en annan sak. Har din Verso kamrem? Är den bytt? Vad händer om den går av? Vissa motorer stannar bara, andra får totalhaveri.
Personligen har jag alltid varit skeptisk till den här konstruktionen, men trots detta har jag köpt bilar med kamrem.
Men det är ju en parentes i motorutvecklingen, jag vet ingen motortillverkare som kostruerar nya motorer med kamrem.

Saabnisse.

Ja, varför ska jag ha 16" ? Man är väl lite fåfäng och visst är det snyggare med stora alufälgar än stålfälgarna med plastnavkapslar som sitter på nu , faktum är att jag frågade på 17"! Men de fälgarna jag fastnade för till yaris verso fanns bara upp till 16" till modellen. Men Biltema har fälgar med 17" till Yaris Verso så kanske......Nu väntar jag på fälgarna att de ska skickas till mig. Jag fick Fulda däck till fälgarna, de var säkert billiga och bullriga skulle jag tro, vi får se.

Bilen har kamkedja,och det är ju bra. Samtidigt har bilen långa serviceintervaller 3000mil och väldigt billig service. Så så långt verkar allt frid och fröjd med kostnadsbiten på bilen.

Toyotas motorer med kamrem brukar vara konstruerade så att om kamremmen går av så stannar bara motorn, så är det på Supran iallafall och där har jag redan bytt kamrem pga bilens ålder. Men remmen (den gamla) var som ny remmen byttes när bilen gått ca 970mil och 19år gammal ;o) Världsrekord i tidigt kamrems byte i miltal !? Vidare byttes kylarvätska, liksom broms/kopplingsvätska. Fick även byta bromsskivor och belägg fram, det hade blivit material vandring mellan belägg och skivor vilket resulterade i skakningar i ratt och bromspedal, efter detta försvann det. Nu är bara skakningar i hela bilen kvar pga däcken, men som du förstår skulle jag vilja ha kvar orginaldäcken, det är ju en tjusning i att bilen ska vara helt orginal även om jag tycker att orginal alu fälgarna på -89års modell är väldigt fula, i min smak.

Det verkar ju som om Verson är en i många avseenden perfekt bil. Varför säljs den inte längre?
Återkom gärna med dina erfarenheter om däcken, det är ju inte kul att tvingas köra med hörselskydd!

När det gäller kamrem hade jag en jobbarkompis som hade en Golf-81 (tror jag).
År 1999, efter 30000 mil var det dags för kopplingsbyte och då tyckte han att det var lika bra att byta kamrem samtidigt (för första gången!).
Mekaniskt gick bilen perfekt under alla år men blev så småningom, efter ytterligare ca 10000 mil, helt upplöst och förpassad till skroten.

Saabnisse.

Ja, i många avseenden är den en perfekt bil anser jag. Den säljs inte längre ,nej. Den har utgått ur sortimentet på Europa marknaden, kanske finns det en liknande modell kvar i Japan, vet inte men ska ta reda på det. Och det är synd att den inte finns nu med dessa bränsle priser som är nu.

Men den har ju fått efterföljare i bla Skoda Roomster, Roomster är nog något längre än Yaris verso men lägre skulle jag tro. Men iden är nog snarlik yaris verso.

Sedan detta med buller varierar märkte jag mycket beroende på vägens beläggning, men någon risk för hörselskydd är det inte än, får se när jag får de nya däcken och fälgarna. Men lika tyst som en Saab 9-5 går den absolut inte, men så är det skillnad på pris från början, men den är flexiblare för last etc.

Nedan lägger jag in tester på Toyota Yaris Verso 1,3 l. Jag själv har den större motor men ovanligare 1,5 l versionen.

[url=http://www.automotorsport.se/biltester/biltest.asp?url=2000/0001/000106....

[url=http://www.teknikensvarld.se/files/TV0003_test_YarisVerso.pdf]http://www...

Tyvärr har inte Vibilägare sitt test av Toyota Yaris verso med i testerna på webben. Men jag tror jag kommer ihåg något man yttrade om Bajamaja.

Så redaktionen försök att lägga ut detta test med Yaris Verso så man kan läsa det, igen ! Eller finns tidningen kvar att köpa ?

[Edited on 2008-07-16]

Ja, de var ju väldigt nöjda, men det var som jag anade, de klagade ju på ljudnivån.
Men utnyttjar man inte lådorna i golvet kan de kanske fyllas delvis med ljudisoleringsmaterial och detta kan ju monteras på andra ställen också.
Det finns ju t.ex. på Biltema och används bl.a. i båtars motorrum (givetvis bara om man störs av ljudet, vilket jag förmodligen skulle göra, jag är ganska känslig).
De kom ju inte heller i närheten av dina förbrukningssiffror, men det beror ju på hur man kör och kanske är den större motorn snålare än den mindre.
Så är det ju för Saab där 2,3l går att köra snålare än 2,0l.
Sen det här med högerhängd bakdörr, den är ju byggd för vänstertrafik och där kan det ju vara praktiskt.
Synd att den inte har dubbla dörrar som på Duetten.

Hej !

Har precis kommit hem från Toyota verkstaden där de kollade vad varningslampan jag tidigare pratat om lyste för, ingenting var svaret ! Lampan släcktes och hoppas att den förblir släckt som dom sa, var bara en allmän kod för hela systemet. Sviter efter servicen som gjordes på bilen på VW verkstaden på firman där jag köpte bilen ?

Ärligt talat tvivlar jag på att den stora motorn jag har drar mindre än den mindre 1,3 liters motorn som man testade hos både AMS och TV.
Ja, man klagar något på ljudnivån men den smällen tar jag när bilen har så många andra företräden, men hörselskydd är betydligt överdrivet, Saabnisse ;o) Sedan om man skulle montera ljudisoleringsmaterial, hur ska man få fast det ? jag menar det är ju så trångt överallt i bilarna som det är. Detta material du pratar om som andvänds i båtmotorer vad är det gjort av ? Och hur tjockt ?

Under tiden som dom jobbade på min bil kikade jag på en beg Lexus Is 220 d sport, precis raka motsatsen till Yaris Verso, trång i baksätet och låg och allmänt opraktisk bil, men snygg som få och med kvalitet i det mesta. Bilen har ju samma motor som våran Auris diesel, kanske man skulle byta nu när man har genom praktiska Yaris Verso. Bilen hade gått 5000mil svart metallic och kostade 279000kr, nej för mycket pengar men en fin bil helt klart.

Det är ett självhäftande mjukplastmaterial som finns i olika tjocklekar. du kan ju titta in på Biltema och kolla.
Ett bättre material finns hos båttillbehörsfirmorna, också självhäftande men med en tung bitumen matta mellan plastsjoken, men det är betydligt dyrare.
Hur är det med rostskyddet?.

Håller på att slipa och lackera klippdäcket på åkklipparen, så får man gå in och skriva lite här mellan varven, det är skööönt med semester nu till 24 Augusti !!!

Du frågar om rostskyddet. Vad jag fått veta av mekaniker som jobbar med Toyota ska det vara bra. Men som alltid om du läser Vibilägares tester av det så får det kritik, befogat ? Nja, jag håller inte med om det som jag diskuterat här på forumet tidigare. Bla så skulle ägare av Toyota kritisera rostskyddet om det var så att bilarna rostade men det kan du aldrig se att de gör bla i Vibilägares egen undersökning Autoindex. Så detta tror jag är något gammalt Toyota får dras med länge än.

Lägger in ett svar jag fått här nedan från en som jobbar bla med Toyota och andra bilar.

Hej !
Ber om ursäkt att jag inte svarat men jag har haft mycket att stå i och sen skrev jag ett jättelångt och fint svar till dig och så hängde sig datorn precis när jag skulle skicka i väg det tidigare och sen tog det ett tag innan jag orkade skriva ett nytt om man säger så... [img]http://www.toyotaklubben.se/images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Annars kan det vara smart att vaxa och vårda lacken samt tex behandla skinnklädseln som ju kan åldras och bli ful annars.

Lycka till!

Mvh//Ola "Hanzzon"

Ja , det var svaret jag fått och stämmer på pricken med min egen erfarenhet vad gäller Toyotas rostskydd. Tror mer att man gärna vill att Toyotas rostskydd ska vara dåligt, men då skulle ju bilarna rosta och ägarna vara missnöjda, nu verkar det som om andra som inte äger bilarna vet bättre och vill att det ska vara dåligt. Så när får vi se och läsa om ägare till Toyotor att bilarna rostar bort i Vibilägare ?! Det måste ju ge utslag i Autoindex någon gång om bilarna rostar ! Jag väntar på det och så gjort i många år, och väntar på den artikeln i Vibilägare......

Vilket jäkla forum detta är det mesta av svaret försvann som jag la in men vi prövar igen.

Hej!
Ber om ursäkt att jag inte svarat men jag har haft mycket att stå i och sen skrev jag ett jättelångt och fint svar till dig och så hängde sig datorn precis när jag skulle skicka i väg det tidigare och sen tog det ett tag innan jag orkade skriva ett nytt om man säger så... [img]http://www.toyotaklubben.se/images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Annars kan det vara smart att vaxa och vårda lacken samt tex behandla skinnklädseln som ju kan åldras och bli ful annars.

Lycka till!

Mvh//Ola "Hanzzon"

Vad är detta går inte att få in det här på forumet bara en del av det kommer med, men inte det intressanta om rostskyddet på Toyota.

Men rostskyddet är bra konstaterar han men skadar inte att underhålla, men det gäller alla bilar menar han.

Jag förstår dig.
ViB:s forum är fullt av förunderligheter, man upphör inte att förvånas, vi får hoppas att man ordnar upp det under hösten.
Jag tror inte att man ska köpa program från Azerbadjan eller liknande ställen även om de är billiga.

Men jag tycker du ska ta rostskyddsaspekten på allvar, även om det inte är några synliga problem så är det ju bättre att åtgärda innan de blir synliga.
Men lägg inte ner några enorma belopp. Var smart.

1. Hissa upp bilen.
2. Högtryckstvätta enormt noga.
3. Låt torka i två veckor, det går bra att använda bilen under tiden.
4. Tvätta av igen, men inte med högtryck.
5. Låt torka.
6. Det enklaste sedan är att med några, kanske tre till fyra st.sprayflaskor med tunnflytande Dinitrol eller Tectyl eller motsv. spraya hela underredet och hålrum.
7. Efter två veckor, tvätta, men inte med högtryck, låt torka och spraya därefter på ett par flaskor med tjockflytande underredsmassa.

Jag förstår dig.
ViB:s forum är fullt av förunderligheter, man upphör inte att förvånas, vi får hoppas att man ordnar upp det under hösten.
Jag tror inte att man ska köpa program från Azerbadjan eller liknande ställen även om de är billiga.

Men jag tycker du ska ta rostskyddsaspekten på allvar, även om det inte är några synliga problem så är det ju bättre att åtgärda innan de blir synliga.
Men lägg inte ner några enorma belopp. Var smart.

1. Hissa upp bilen.
2. Högtryckstvätta enormt noga.
3. Låt torka i två veckor, det går bra att använda bilen under tiden.
4. Tvätta av igen, men inte med högtryck.
5. Låt torka.
6. Det enklaste sedan är att med några, kanske tre till fyra st.sprayflaskor med tunnflytande Dinitrol eller Tectyl eller motsv. spraya hela underredet och hålrum.
7. Efter två veckor, tvätta, men inte med högtryck, låt torka och spraya därefter på ett par flaskor med tjockflytande underredsmassa.

Det här fungerar nästan lika bra som proffsens underredsbehandling, men till en avsevärt lägre kostnad.
Ok det är lite jobb och det måste göras om efter tre-fyra år men det lönar sig!
Och när du ändå har semester kan det ju vara bra att ha något att göra!

Hur visste du detta Saabnisse ? Har redan köpt sprayflaskor att spruta i bakere hjulhus på Aurisen, jag bad dem plocka bort innerskärmarna av filt material senast på Toyota när de bytte skivorna på bilen för att jag skulle göra detta på semestern. Yarisen ska också få en duvning. Sedan ska jag lämna bilen till en kille som sprutar med carosol rostskyddsmedel i alla hålutrymmen men även under bilen. För detta tar han ca 600kr beroende på bilstorlek, billigt och de blir så glada på bilprovningen när de ser att man sprutat bilen. Så det finns inte brist på projekt under semestern......haha.

Bra! Det du gör är ju helt rätt.
Filtskärmar är skit, det är verkligen något man ska se upp med.
De har bara kommit för att de är billiga att tillverka och för att de är effektiva som bullerdämpare men de suger i sig saltvatten.
Jag hade en gång en ny bil med innerskärmar av plåt som tätades mot ytterskärmarna med skumplastlister!
Efter tre år var det hål i ytterskärmarna mitt för plastlisterna.
Är det någon som tror att det blev en godkänd reklamation?
Icke.
Men det blev ett annat bilmärke sedan.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.