Vi Bilägares forum

Toyota Yaris Verso en modern Duett ?

Toyota Yaris Verso en modern Duett ?

Ja , så har jag nu köpt mig en Toyota Yaris Verso 1,5L -01a med drygt 13000mil på mätaren. Köpte bilen på firma med 1års garanti. Körde bilen över 60mil från Skåne där jag köpte bilen på motorväg i 120-130km/h bilen drog då ca 0,65 vilket jag tycker är godkänt. OBS att detta är den "stora motorn" på 1,5liter ;o) vanligast är ju 1,3liters versionen som säkerligen är ännu snålare, ägare har vittnat om att man kan komma ner i 0,5liter per mil med denna,inte omöjligt. Och som jag tänkte köpa mig först men så fick jag se denna med större motorn och bra utrustad med.

Ac, motorvärmare +grenuttag, dragkrok avtagbar, extraljus, vinterdäck dubb, relativt nya sommardäck i orginal dimension på plåtfälg, lyckades förhandla till mig mycket fina alufälgar 16" med nya Fulda däck 205/45-16" bilen ser ju lite bättre ut med dessa förhoppningsvis ( bilen är ju ful annars) men nu stiger säkert bränsleförbrukningen med dessa breda däck (har ej fått dessa däck och fälgar än). Köpte också aluhjul 15" av tidigare ägare som hade de kvar som jag ska använda till vinterdäck när nuvarande behöver bytas ut. Bilen är också ny servad, men en varningslampa lyser för elsystemet, troligtvis pga servicen som gjordes på en VW verkstad där bilen också köptes.

Men bilen är otroligt rymlig, Jan som kör Volvo S-80 som jag pratat om tidigare är 198cm lång satt som en kung i baksätet och undrade hur detta kunde vara möjligt ! Svaret är höjden på bilen ! Fäller man sätena i bilen blir den rymligare än nationalklenoden V70, ca 2,1kubikmeter eller 52 läskbackar enligt Teknikens värld test ! Akilles hälen utrymmes mässigt är bredden på bilen med fullvuxna passagerare i baksätet, men det går när man ska pendla till jobbet. Ska rapportera mer om bilen så småningom. Ska in till Toyota för koll av en varningslampa för elsystemet som lyser på Torsdag den ska troligtvis bara släckas förhoppningsvis och detta ska inte kosta mig någonting, hoppas jag (garanti).

mvh

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Vad hände med in fina Auris , Shogun? Sålde du bilen?

Uppdaterat: 2008-07-15 17:39

Shogun, ingick det hörselskydd i köpet eller tillhör det extrautrustningen? [b]:-)[/b]

Uppdaterat: 2008-07-15 20:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ursäkta Shogun, försökte bara göra mig lustig.
Men hur är det med bullret?
Jag har aldrig åkt i den själv bara hört andrahandsuppgifter.

Uppdaterat: 2008-07-15 20:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja Shogun, utseendet kan man ju egentligen strunta i.
Som någon berömd sa (jag har glömt vem) "Fulheten (eller var det skönheten) sitter ju enbart i betraktarens öga".
Det primära är ju att den uppfyller dina transportbehov på ett så säkert och bekvämt sätt som möjligt.
Men varför ska du ha 16"-hjul?
När jag beställde min senaste 9-5 var den som standard försedd med 17", men försäljaren ville få mig att byta till 18"!
När jag frågade varför ansåg han att bilen blev avsevärt snyggare med 18".
Jag förklarade att jag ville ha bilen så komfortabel som möjligt, att jag fullständigt struntade i om han tyckte det var snyggare med 18"-hjul och att jag därför krävde 15" för att få så mycket gummi som möjligt mellan fälg och väg.
Det gick inte! Bilen var bara typgodkänd med 16", !7" och 18".
Det fick bli 16", tyvärr med Pirelli P6000 som väl är ett av de bullrigaste däck som finns, men de byttes efter ca 3000 mil till Michelin Primacy som är betydligt tystare.

Men till en annan sak. Har din Verso kamrem? Är den bytt? Vad händer om den går av? Vissa motorer stannar bara, andra får totalhaveri.
Personligen har jag alltid varit skeptisk till den här konstruktionen, men trots detta har jag köpt bilar med kamrem.
Men det är ju en parentes i motorutvecklingen, jag vet ingen motortillverkare som kostruerar nya motorer med kamrem.

Uppdaterat: 2008-07-16 11:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det verkar ju som om Verson är en i många avseenden perfekt bil. Varför säljs den inte längre?
Återkom gärna med dina erfarenheter om däcken, det är ju inte kul att tvingas köra med hörselskydd!

När det gäller kamrem hade jag en jobbarkompis som hade en Golf-81 (tror jag).
År 1999, efter 30000 mil var det dags för kopplingsbyte och då tyckte han att det var lika bra att byta kamrem samtidigt (för första gången!).
Mekaniskt gick bilen perfekt under alla år men blev så småningom, efter ytterligare ca 10000 mil, helt upplöst och förpassad till skroten.

Uppdaterat: 2008-07-16 20:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, de var ju väldigt nöjda, men det var som jag anade, de klagade ju på ljudnivån.
Men utnyttjar man inte lådorna i golvet kan de kanske fyllas delvis med ljudisoleringsmaterial och detta kan ju monteras på andra ställen också.
Det finns ju t.ex. på Biltema och används bl.a. i båtars motorrum (givetvis bara om man störs av ljudet, vilket jag förmodligen skulle göra, jag är ganska känslig).
De kom ju inte heller i närheten av dina förbrukningssiffror, men det beror ju på hur man kör och kanske är den större motorn snålare än den mindre.
Så är det ju för Saab där 2,3l går att köra snålare än 2,0l.
Sen det här med högerhängd bakdörr, den är ju byggd för vänstertrafik och där kan det ju vara praktiskt.
Synd att den inte har dubbla dörrar som på Duetten.

Uppdaterat: 2008-07-17 10:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är ett självhäftande mjukplastmaterial som finns i olika tjocklekar. du kan ju titta in på Biltema och kolla.
Ett bättre material finns hos båttillbehörsfirmorna, också självhäftande men med en tung bitumen matta mellan plastsjoken, men det är betydligt dyrare.
Hur är det med rostskyddet?.

Uppdaterat: 2008-07-17 14:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag förstår dig.
ViB:s forum är fullt av förunderligheter, man upphör inte att förvånas, vi får hoppas att man ordnar upp det under hösten.
Jag tror inte att man ska köpa program från Azerbadjan eller liknande ställen även om de är billiga.

Men jag tycker du ska ta rostskyddsaspekten på allvar, även om det inte är några synliga problem så är det ju bättre att åtgärda innan de blir synliga.
Men lägg inte ner några enorma belopp. Var smart.

1. Hissa upp bilen.
2. Högtryckstvätta enormt noga.
3. Låt torka i två veckor, det går bra att använda bilen under tiden.
4. Tvätta av igen, men inte med högtryck.
5. Låt torka.
6. Det enklaste sedan är att med några, kanske tre till fyra st.sprayflaskor med tunnflytande Dinitrol eller Tectyl eller motsv. spraya hela underredet och hålrum.
7. Efter två veckor, tvätta, men inte med högtryck, låt torka och spraya därefter på ett par flaskor med tjockflytande underredsmassa.

Uppdaterat: 2008-07-17 20:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag förstår dig.
ViB:s forum är fullt av förunderligheter, man upphör inte att förvånas, vi får hoppas att man ordnar upp det under hösten.
Jag tror inte att man ska köpa program från Azerbadjan eller liknande ställen även om de är billiga.

Men jag tycker du ska ta rostskyddsaspekten på allvar, även om det inte är några synliga problem så är det ju bättre att åtgärda innan de blir synliga.
Men lägg inte ner några enorma belopp. Var smart.

1. Hissa upp bilen.
2. Högtryckstvätta enormt noga.
3. Låt torka i två veckor, det går bra att använda bilen under tiden.
4. Tvätta av igen, men inte med högtryck.
5. Låt torka.
6. Det enklaste sedan är att med några, kanske tre till fyra st.sprayflaskor med tunnflytande Dinitrol eller Tectyl eller motsv. spraya hela underredet och hålrum.
7. Efter två veckor, tvätta, men inte med högtryck, låt torka och spraya därefter på ett par flaskor med tjockflytande underredsmassa.

Det här fungerar nästan lika bra som proffsens underredsbehandling, men till en avsevärt lägre kostnad.
Ok det är lite jobb och det måste göras om efter tre-fyra år men det lönar sig!
Och när du ändå har semester kan det ju vara bra att ha något att göra!

Uppdaterat: 2008-07-17 20:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bra! Det du gör är ju helt rätt.
Filtskärmar är skit, det är verkligen något man ska se upp med.
De har bara kommit för att de är billiga att tillverka och för att de är effektiva som bullerdämpare men de suger i sig saltvatten.
Jag hade en gång en ny bil med innerskärmar av plåt som tätades mot ytterskärmarna med skumplastlister!
Efter tre år var det hål i ytterskärmarna mitt för plastlisterna.
Är det någon som tror att det blev en godkänd reklamation?
Icke.
Men det blev ett annat bilmärke sedan.

Uppdaterat: 2008-07-17 22:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det var ju bra med luftspalten, då kan det nog fungera.
Och att rostskyddsbehandling är ett skijobb håller jag med om.
Sidohängd dörr har en fördel, den är lättare att öppna och om man gör det många gånger om dan uppskattar man den, men i högertrafik bör den ju vara vänsterhängd.
Det här är tydligen en eftergift för den högerstyrda marknaden, Verson är väl främst framtagen för den egna marknaden och Australien.
Men med dubbeldörr som på Duetten var det superlätt att lyfta in stora saker av två man. Dörrarna gick upp nästan 180 grader.

Uppdaterat: 2008-07-18 09:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Shogun, det är klart att du tycker Crown är fin, det är ju väldigt mycket Saabstuk över flinet framtill! [b]:-)[/b]

Uppdaterat: 2008-07-27 17:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lyfter den här gamla tråden eftersom mitt nya bilinköp berör just denna bil TOYOYA YARIS VERSO av 2003 års modell.

Bilsäljaren kan vi kalla dagens värsta hästhandlare... ruffel och bedragare... så honom kan vi lämna därhän.

Åter till bilen jag köpte. Det märkliga är att bilen bara gått 7.777 mil. Den har haft två ägare. Första ägaren (en egenföretagare) hade den i ett år sedan har den rullat som leasingbil fram till december 2016.

Utåt sett hyfsat fräsch. Några småbucklor här och där annars för övrigt ok. Fräsch och fin i kupén. Märkligt nog saknas el fönsterhissar.

Affären mellan mig och "hästhandlaren" var över på mindre än tre minuter. Hade rest i över 30 mil för att köpa bilen och snön vräkte ner.

Servicebok saknas. Halvskapliga sk "året-runt-däck" på 14" plåtfälg. Hatthyllan bak saknades också.

Det mest oroande är att när jag kom hem med bilen upptäckte jag att den fått påpekande på rostiga fram- och bakbalkar på besiktningen 2014. Förhoppningsvis är detta fixat på bilen såldes nybesiktigad. Men lyfter jag på huven så syns det att stötdämparinfästningarna är rostiga... mindre kul.

Jag gav i vart fall 28.500 kronor för bilen. Den gick som en klocka de 30 milen hem och efter att ha kort den lite på hemmaplan tycker jag att den går helt ok.

Här är en bild på bilen.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-03-09 15:23
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar... har aldrig ägt en SAAB. Det perfekta förvaringsfodralet/boxen för 2.5" och 3.5" hårddiskar: http://deltaco.elektronikfreak.com

Bilden blev tydligen lite "lustig" då den förminskades av Vi Bilägares script så här kommer en länk till min originalbild (dealer pics).

https://s6.postimg.org/e3qlekjgf/2003yarisverso.jpg

Uppdaterat: 2017-03-09 15:35
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar... har aldrig ägt en SAAB. Det perfekta förvaringsfodralet/boxen för 2.5" och 3.5" hårddiskar: http://deltaco.elektronikfreak.com

Säkert bra men fruktansvärt ful, tyvärr. Ungefär som första versionen av Hyundai Atos/i10. Högbyggda utan att höjden egentligen inte användes för passagerarna - det var bara plats för väldigt hög hatt...:)

Uppdaterat: 2017-03-09 18:32

elektronikfreak: Ser ut som du köpte bilen i Norrköping, stämmer det?

Hursomhelst, det är verkligen en av de mest praktiska bilarna som tillverkats på den här sidan millennieskiftet.

Uppdaterat: 2017-03-09 18:45

Indslag fra 2008

Uppdaterat: 2017-03-10 10:50
Shogun skrev:

Ett tips! I baksätet på golvet så är det borttagbart golv, vilket gör att golvet under blir djupare och med ett oslagbart benutrymme om du plockar bort dessa golvluckor så man sitter och dinglar med benen. Men detta kanske du redan visste?
Hade en sådan med den större 1,5 liters motorn på 105hk som var riktigt pigg, och i utrustningsutförande "Sol" som var den högsta utrustningsnivån. En praktisk bil som gick att lasta hur mycket som helst i.

Tack för tipset och hoppas att du ursäktade att jag lyfte din gamla tråd men eftersom mitt ämne just handlade om exakt samma bil... förlåt... exakt likadan bil... så tyckte jag det var bättre att fortsätta i din tråd som just handlade om Yaras Verso.

Köpte just denna bilmodell eftersom jag året-runt-bor på Öland och erbjuder "trädgårdsskötsel" åt sommarstugeägare vår och höstar och vill kunna på ett smidigt sätt kunna lasta in en handdragen motorklippare, motorsåg, röjsåg, skottkärra, kratta mm utan att behöva dra runt på ett släp som jag många gånger varit tvungen till med min SAAB 9-5 Kombi.

Uppdaterat: 2017-03-10 11:41
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar... har aldrig ägt en SAAB. Det perfekta förvaringsfodralet/boxen för 2.5" och 3.5" hårddiskar: http://deltaco.elektronikfreak.com
Pi skrev:

Säkert bra men fruktansvärt ful, tyvärr. Ungefär som första versionen av Hyundai Atos/i10. Högbyggda utan att höjden egentligen inte användes för passagerarna - det var bara plats för väldigt hög hatt...:)

TS Shogun skrev i sitt inledande inlägg att en 198 cm lång man kunde sitta bekvämt i baksätet på bilen.

Uppdaterat: 2017-03-10 11:44
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar... har aldrig ägt en SAAB. Det perfekta förvaringsfodralet/boxen för 2.5" och 3.5" hårddiskar: http://deltaco.elektronikfreak.com
Tobo skrev:

elektronikfreak: Ser ut som du köpte bilen i Norrköping, stämmer det?
Hursomhelst, det är verkligen en av de mest praktiska bilarna som tillverkats på den här sidan millennieskiftet.

Jag maskade bilderna så väl jag kunde och plockade bort företagets namn/logga på samtliga bilder just för att jag framförde kritik mot säljaren men som svar på din fråga... ja, bilen är köpt i Nrk!

Exakt som du påstår... en väldigt praktisk bil om man vill lasta mycket. Dessutom tycker jag faktiskt att man satt hyfsat bra i den. Nu är det kanske svårt att jämföra med min andra bil - SAAB 9-5 Kombi - som har en av bilvärldens mest bekväma stolar för långfärder, men resan ner från Nrk till norra Öland där jag bor tog drygt 4 timmar i full snöstorm så jag stannade inte en enda gång men jag var inte det minsta trött efter 4 timmar i Toyotans stolar.

Uppdaterat: 2017-03-10 11:53
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar... har aldrig ägt en SAAB. Det perfekta förvaringsfodralet/boxen för 2.5" och 3.5" hårddiskar: http://deltaco.elektronikfreak.com
jørgenn skrev:

Indslag fra 2008

Vilket jag också påpekade i första raden i mitt första inlägg. :-)

Uppdaterat: 2017-03-10 11:54
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar... har aldrig ägt en SAAB. Det perfekta förvaringsfodralet/boxen för 2.5" och 3.5" hårddiskar: http://deltaco.elektronikfreak.com

Ska kanske avslutningsvis säga att jag kollade upp bilen hyfsat grundligt innan jag köpte den vad beträffande körsträckan. Blir alltid väldigt misstänksam när man år 2017 stöter på en bil från 2003 som bara gått 7.777 mil.
Steg 1 var att begära ut info från Bilregistret (Transportstyrelsen) och Bilprovningen. Steg 2 var att begära ut info från CARFAX. Steg 3 var att åka in till Toyota Kalmar och via en bilsäljare jag känner kolla in Toyotas egna (service)register över bilen. Och mätarställningen stämmer. De enda reparationer som Toyota utfört på bilen är byte av en grenrörspackning och byte av en drivknut.

Btw, bilen är stöldskyddsmärkt på motorhuven med...

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-03-10 12:04
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar... har aldrig ägt en SAAB. Det perfekta förvaringsfodralet/boxen för 2.5" och 3.5" hårddiskar: http://deltaco.elektronikfreak.com