Toyota Aygo

12 inlägg 0 nya
Toyota Aygo

Hejsan! Jag är sugen på en Toyota Aygo (dvs samma bil som Cittra C1 och Peugoet 107) med automatlåda. Är det nån som har erfarenhet av dessa bilar eller känner nån som kör en? Skulle vara kul med lite synpunkter samt vad för alternativ som rekomenderas.

Bilen passar mig och min fru storleksmässigt och den drar ju lite bensin (0,5l/milen) dessutom miljöbil så skatten är ju låg.
Vad jag har förstått så är väl kvalitén ok, men kanske inte som en vanlig Toyota.

Säkert en bra bil, men jag tycker du ska jämföra med en VW Lupo. Kanske diesel?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Japp den �r milj�klassad! Bilen kommer till 95% k�ras inne i stan s� ljudisolering kanske inte blir ett s� stort problem.. Har inte k�rt bilen �nnu men ska f�rhoppningsvis ta mig en tur under morgondagen.

VW Lupo, jo visst men finns ju bara beg och det �r mest import.. Kostar n�stan lika mycket och d� har man ingen nybilsgaranti i 3�r (plus vagnskade, lackskade, rost m.m. Men visst hittar man en fint ex.

Jag hämtade min Aygo i Januari efter en 3 månaders väntan.
Bilen har för mig överträffat alla förväntningar som pendlarbil. Kör ca 5mil om dagen med den.
Den går aldeles utmärkt i motorvägsfart, vilket den går varje dag.
Vist är den lite bullrig och utrymmena är inte de största men är man ute efter det tittar man nog direkt på en aningen större bil.
Som en andrabil kan man nog inte ha mycket bättre, billig i inköp och låga omkostnader.
Har en snittförbrukning på 0,48 hittills och då är även vinterkörningen inräknad.
Rostskyddet har en del att önska men de mest utsatta partierna är av plast.

Min rekomendation är att den är värd att köpas.

Ja Per. det är ju trevligt att du trivs med bilen men, det jag är förvånad över är att om rostskyddet inte är bra, varför åtgärdar inte leverantören detta?
Jag tycker att alla som funderar på att köpa en sådan här bil, eller liknande, ska kräva att rostskyddet åtgärdas före leverans.
Det bör verkligen ingå i priset. Säljer man en bil som inte är avsedd för vårt klimat bör det väl ligga i eget intresse att få den anpassad.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Varifr�n f�r alla att rostskyddet �r s� f�rskr�ckligt d�ligt? Finns det n�t test eller s�? Posta g�rna l�nk.

Är inte Pers inlägg svar nog?
Han har ju en Aygo.
Bilen behöver ju inte vara dålig bara för att den inte konstruerats för våra förhållanden.
Men det viktiga är ju att leverantören ser till att den uppfyller de krav som vi har rätt att ställa för att den ska klara våra förhållanden.
Jag tycker inte att det finns någon anledning att acceptera några rostburkar, det har vi gjort alltför många gånger i vårt land.
Obs. att jag inte utmålar just den här modellen som en rostburk.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Är det någon som orkar att göra en jämförelse med att köpa en Aygo och att prenumurera på en?
Försäkring och service ingår
I månadskostnaden ingår försäkring, service och garantireparationer. Det enda som tillkommer är fordonsskatt och så måste du förstås tanka bilen då och då. Månadskostnaden är alltså en bestämd summa som du på förhand får reda på - och det mesta ingår!

[b]AYGO.
Prenumerationskostnad: fr 1 995 kr/månad (36 mån, 1 000 mil/år)[/b]

Då slipper man väl den stora värdeminskningen som bilar har och får en ny bil vart tredje år.
Kan det vara bra för en person som bara vill ha en bil för att ta sig från A till B med?
Får man ha reklamen på bilen som gör att det blir ändå billigare.
Tacksam för svar.

Två tusen kronor i månaden blir 72.000:- på tre år som blir din värdeminskning. ¨
Får man mer än 28.000:- för den bilen när den är 3år och 3000mil på mätaren?
(nu är dett grovhugget; service/försäkring/rep/räntor kanske blir 15.000:-)

Är den värd mer än 43.000:- efter tre är är det en förlust. Jag tror det.

Det som inte vägs in här är vart du bor. Skall den köras i Sthlm C så är leasingen bättre i förhållande än i Kiruna.

/Pär

McTar

Även Subaru Justy har trecyl 1 liters motorn som är miljöklassad och sitter i tex Citroen C1. Lite rymligare bil än Aygo.
Värt att kolla upp iallafall.

Det är väl Toyotas Aygo motor som sitter i Subaru Justy. Eftersom bilen baseras på Daihatsu Sirion, Daihatsu tillhör ju Toyota koncernen. Likaså har ju Toyota numera även aktieägande i Subaru, därför använder man sig av Toyotas motor.

Sedan är ju Citroen C1 och Toyota Aygo och Peugeots minsta modell ett samarbete mellan de båda franska märkena och Toyota, de tillverkas också i samma fabrik. Där Toyota står för mekaniken i bilarna.

Har du tittat på den här?
[url=http://www.think.no/think/content/view/full/261]http://www.think.no/thin...

Den är ju ett alt. till Aygo och dess syskon.
Personligen är jag lite frågande till ekonomin med den höga batterihyran, men det är ju mycket som ingår och driftkostnaderna i övrigt är ju superlåga och den går tyyyst.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.