Sveriges krocksäkraste bil, enligt Folksam.

14 inlägg 0 nya
Sveriges krocksäkraste bil, enligt Folksam.

Saabnisse.

Efter att ha läst dina diskutioner på Teknikens världs hem sida om vilken bil som är krocksäkrast bla av Saab 9-5 och Toyota Avensis -03 med Peter Karlsson.

Här nedan lägger jag in länken från Folksam så får du se att Toyota Avensis är klassad som Sveriges krocksäkraste bil enligt Folksam 2007.

[url=http://www.folksam.se/testergodarad/bilen/valjrattbil/hursakerarbilen/1....

Nedan lägger jag in ditt sista svar till Peter Karlsson.

Av Saabnisse
2008-08-11 kl 14:46

[img]http://www.teknikensvarld.se/img/rapportera-kommentar.gif[/img]
1. Enligt mitt reg.bevis lastar min 9-5 480kg.
enl. Toyotas hemsida lastar motsv. Avensis 390kg.
2. Krocksäkerheten jämförs för varje klass. Avensis är en mindre bil och har jämförts med förra generationen av 9-3.
Den har inte jämförts med 9-5 som ligger i en annan storleksklass.
Kolla Folksams hemsida.
3. Saab är det enda bilmärke i hela världen som gör en riktig älgtest, d.v.s. där man verkligen låter bilen krocka med en älg.
Alla Saab, från 99 till 9-5, med undantag från 600 och 9000, som hade för mycket italienskt i sig, har klarat den testen.
Inga Toyota har klarat det testet!
Hur som helst så är Toyota Avensis, Sveriges krocksäkraste bil oavsett klass enligt Folksam baserat på riktiga olyckor !

Här kommer även Peter Karlsson senaste inlägg som du svarade på Saabnisse med ditt inlägg ovan.

[img]http://www.teknikensvarld.se/internal-roxen-unit[/img]

[img]http://www.teknikensvarld.se/internal-roxen-unit[/img]

[img]http://www.teknikensvarld.se/img/arrow-newsticker.gif[/img]

[img]http://www.teknikensvarld.se/img/icon-tipsaenvaen.gif[/img]
[img]http://www.teknikensvarld.se/img/icon-facebook.gif[/img]
[url=http://www.teknikensvarld.se/rss/][img]http://www.teknikensvarld.se/img/...
[url=http://www.teknikensvarld.se/mobispine_1/][img]http://www.teknikensvarld...
[img]http://www.teknikensvarld.se/img/icon-skrivutsidan.gif[/img]

[url=http://javascript:document.location;" text-decoration="none][img]http://www.teknikensvarld.se/_internal/cimg!0/xt9hxyno5u87esnmuve5xnqdxb... [/url]

[img]http://www.teknikensvarld.se/roxen-files/cms-images//transp.gif[/img]

Ford passerade av Volkswagen
[b]Vid årsskiftet kunde Ford titulera sig som världens tredje största tillverkare, en bit bakom GM och Toyota. Om man nu tittar på siffrorna när årets första halvlek har avverkats har Ford passerats av fyran Volkswagen i antalet sålda bilar.[/b]
[img]http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080731-vw-storre-ford/internal-roxe...

Under årets första sex månader har Volkswagen inte bara ökat sin vinst rejält, utan också sin försäljning. Från januari till och med juni sålde Volkswagen 3,31 miljoner bilar, en ökning med 7,2 procent jämfört med samma period förra året. Tar man i stället en titt på Fords motsvarande siffror är det mindre smickrande läsning. Fords försäljning har under årets sex första månader sjunkit med elva procent och landar på totalt 3,09 miljoner bilar. Mellan de båda bilkoncernerna skiljer det alltså 220 000 bilar till Volkswagens fördel. När hela året summeras i början av nästa år får Ford antagligen finna sig i att ha blivit omsprungna av Volkswagen - kanske för gott. Tills för fem år sedan var andraplatsen bland världens största biltillverkare Fords, men då seglade Toyota upp jämsides och förbi.

Det finns ett antal faktorer som ligger bakom "tronskiftet" på tredjeplatsen. Volkswagen är starka globalt och har en betydande marknadsandel i kraftigt expansiva Kina. Det har inte Ford, däremot har de sin viktigaste marknad i USA, som vi alla vet i dagsläget har det tufft. Volkswagen är inte alls lika beroende av USA-marknaden.
Ford kommer fortsatt att vara beroende av den inhemska marknaden (USA) vilket knappast hjälper dem att avancera under årets andra hälft. Tvärtom så får de det nog ännu jobbigare.
En annan faktor i det hela är att nu när folk världen runt börjar bli mer miljömedvetna och gärna väljer bilar som förbrukar mindre bränsle, då har Volkswagen fler ess under rockärmen än vad Ford har i dagsläget.

[img]http://www.teknikensvarld.se/internal-roxen-unit[/img]Datum: 2008-07-31 Av: Mattias Rabe
[img]http://www.teknikensvarld.se/roxen-files/cms-images//transp.gif[/img]

Läs mer

Dött lopp mellan GM och Toyota
Toyota störst i världen
Toyota klarar inte uppsatta mål för 2008

[img]http://www.teknikensvarld.se/internal-roxen-unit[/img]

Kommentarer (48 st)

Skriv kommentar

Av shogun
2008-08-12 kl 09:04

[img]http://www.teknikensvarld.se/img/rapportera-kommentar.gif[/img]
Saabnisse.

Läs denna länken ifrån Folksam, att Toyota Avensis från -03 ÄR den säkraste bilen av alla i Sverige 2007 enligt Folksam ! Så nu finns det inget försvar för 9-5, och detta är vad Folksam själva skriver oavsett storleksklass är Avensis säkrast.

http://www.folksam.se/testergodarad/bilen/valjrattbil/hursakerarbilen/1....

Mycket nöje med läsningen !

Av Saabnisse
2008-08-11 kl 14:46

[img]http://www.teknikensvarld.se/img/rapportera-kommentar.gif[/img]
1. Enligt mitt reg.bevis lastar min 9-5 480kg.
enl. Toyotas hemsida lastar motsv. Avensis 390kg.
2. Krocksäkerheten jämförs för varje klass. Avensis är en mindre bil och har jämförts med förra generationen av 9-3.
Den har inte jämförts med 9-5 som ligger i en annan storleksklass.
Kolla Folksams hemsida.
3. Saab är det enda bilmärke i hela världen som gör en riktig älgtest, d.v.s. där man verkligen låter bilen krocka med en älg.
Alla Saab, från 99 till 9-5, med undantag från 600 och 9000, som hade för mycket italienskt i sig, har klarat den testen.
Inga Toyota har klarat det testet!

Av Peter Karlsson
2008-08-08 kl 13:40

[img]http://www.teknikensvarld.se/img/rapportera-kommentar.gif[/img]
Nej, jag har svårt att se logiken i att välja en så gammal konstruktion som 9-5 trots allt är i jämförelse mot Avensis. Sedan har ju Avensis bättre krocksäkerhet i Euro-ncap och i Folksams statestik över verkliga olyckor, och där är Avensis krocksäkraste bilen du kan sitta i i Sverige om olyckan är framme. Fast Saab gör älgtest, och endast Sverige svenska älgar har så räkcker Toyotas tester till uppenbarligen, men vad Toyotas tester innhåller vet jag inte. Jag vet bara att Toyota kallar sina tester GOA Global outstanding Assment, att man ska klara alla kända krav vad gäller krocksäkerhet och att man ska ligga i toppen, vilket vi ser resultat av nu genom Folksam och Euro -Ncap.

Sedan vet jag ju vilken skillnad det är i kvalitet mellan bilarna, jag har ju upplevt det själv och många som åker saab som tjänstebilar på mitt jobb kan också bekräfta vilka problem Saab har med sina bilar.

Ursäkta, utav någon anledning kom det med mer än det var tänkt, vet inte varför ;o(

Hoppsan, det är farligt att trampa på ömma Toyotatår.
Här är Folksams lista:
[url=http://www.folksam.se/testergodarad/bilen/valjrattbil/brabilval2008/1.25...
Inte en Toyota så långt ögat kan se!

Men jag ska försöka ge en sista förklaring till varför jag kör 9-5 istället för Avensis.
Eftersom ni inte verkar förstå att A. inte klarar mina transportbehov och ändå för att övertyga mig själv om att det inte bara var det som fick mig att välja 9-5 framför A. så bad jag om en åktur i min grannes A. som hon ju är väldigt nöjd med. Den är något nyare än min 9-5 men har gått något längre.
(Jag har ju inte haft någon A. som hyrbil på några år.)
Det är verkligen ingen standardmodell, utan utrustad ungefär lika min, fast utan skinnklädsel.
Men.
1. [i]Jag[/i] sitter bättre i Saaben.
2. [i]Jag[/i] tycker den väsnas mer än Saaben (buller är oftast subjektivt, det som en upplever som oväsen kanske en annan inte alls reagerar över.
3. [i]Jag[/i] tycker den är plastigare än Saaben och jag tycker det verkar vara lite rackel i vissa reglage, ok. det kanske gäller just den här bilen.

Jag vet ju att ni har helt andra åsikter och jag respekterar dem.
Försök nu bara att acceptera att det finns andra åsikter än era, att det finns de som tycker att det finns andra trevliga bilar än Toyota och att de kanske hellre köper dessa.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse.

Du måste helt enkelt vara både blind och döv, ser du inte Toyota Prius på den lista du presenterat ? Alltså är det en Toyota med på listan som du visar här, okey ?

Sedan visar jag dej listan där Folksam talar om vilken bil som är säkrast enligt Folksam, totalt sett oavsett storleksklass på personbil och det är Toyota Avensis-03-08. Ska det vara så svårt att erkänna det att man har sett fel i listorna och missat att Toyota Avensis är säkrare än din kära Saab. Jag citerar Toyotas reklam som det ligger lite substans i, speciellt i detta fallet. " Allting är inte alltid som man tror"

Och tiden står inte still, iallafall inte i Toyotas fall, utan utvecklingen går fort framåt. Lägger åter igen in länken där Folksam skriver vilken bil som är säkrast totalt sett, får vi se om du Saabnisse kan erkänna ditt misstag vilken bil som är säkrast !?

[url=http://www.folksam.se/testergodarad/bilen/valjrattbil/hursakerarbilen/1.... /valjrattbil/hursakerarbilen/1.25621[/color][/url]

Tyvärr, leifer, när det gäller ljuset har du fel.
På Bilprovningen är man ganska observant och petig på detta.
Jag hade ett alldeles utmärkt ljus på en 9000, men BP ansåg att det var en diffus ljusbild!
Jag kollade bländning. Icke!
Jag mätte ljuset. Helt perfekt!
Var tvungen att montera nya reflektorer för 3000:-.
Ägaren var inte nöjd med BP.

Men i övrigt håller jag med dig, själv skulle jag aldrig våga mig ut i trafiken i någon mikrob till bil.
Det saknar ju fullständigt betydelse hur många stjärnor den fått i Euro NCAP.
Fjuttbilar ligger alltid illa till.

Vill man sitta i en sådan här om det krisar?
[url=http://www.euroncap.com/supermini.aspx]http://www.euroncap.com/supermini...
Många av dem har ju lika många stjärnor som de här.
[url=http://www.euroncap.com/executive.aspx]http://www.euroncap.com/executive...

Det otäcka är ju att det finns de som enbart räknar stjärnor och glömmer att skilja mellan äpplen och päron.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse.

Här kommer det en lista till som du glömde att visa också. Där är många fler märken och modeller med än Toyota och Saab ! Bilar Folksam rekommenderar och anser som bra val.

[url=http://www.folksam.se/testergodarad/bilen/valjrattbil/hursakerarbilen/1....

[url=http://www.folksam.se/testergodarad/bilen/valjrattbil/hursakerarbilen/1....

Ursäkta Shogun, jag missade Prius, kanske för att jag inte räknar in den bland riktiga bilar :-).
Men Folksams lista du hänvisar till handlar ju om Avensis från 2003 som jämförs med 9-5 från -98!
Om du kollar det här så ser du att det hänt något sedan dess.
[url=http://www.euroncap.com/executive.aspx]http://www.euroncap.com/executive...

För övrigt struntar jag fullständigt i om du tycker att Toyota tillverkar världens bästa bilar, jag trivs med min Saab 9-5, den går alldeles utmärkt och hittills billigare än grannens Avensis och den är till största delen tillverkad i Sverige liksom de flesta Volvo och det betyder faktiskt ganska mycket för mig.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse.

Du läser ju tabeller som fan läser bibeln. Avensis från 2003-2008 är krocksäkrast och jämförs med Saab 9-5 från 98-08, alltså inte bara årsmodell 98 för Saab 9-5. Utan alla årsmodeller är väl med naturligtvis från när de började tillverkas för både Avensis från -03 och framåt och Saab 9-5 från -98 när 9-5 började tillverkas. Missförstå mig inte nu, Saab 9-5 ÄR en mycket säker bil, men den har sin överman i Toyota Avensis från -03 och framåt enligt Folksam och deras uträkningar. Ska det vara så svårt att erkänna att så är fallet ? Vem som helst kan ju läsa det innantill iallafall Saabnisse hur mycket DU än trivs med din Saab så ÄR Avensis den krocksäkraste bilen enligt Folksam.

Det är inte jag som anser att Avensis är krocksäkrast utan Folksam ! Men visst jag håller Toyota högt, med all rätt enligt mitt sätt att se och det baserar jag på fakta och egna erfarenheter. Men när jag kan läsa fakta framför mig så brukar jag erkänna om jag har fel.........

Om du kollar länken jag hänvisade till i mitt förra inlägg så ska du finna att 9-5 från -03 och senare inte är samma bil som 9-5 från 98.
Detta har inte Folksam tagit hänsyn till.

Dessutom gillar jag potatis bättre än ris :-)

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om jag ger mig in i diskussionen; så vill jag bara säga att Folksams undersökning är bristfällig.
Det saknas bilar pga för litet underlag. Detta är förstås av förklarliga skäl då inte alla nya bilar är försäkrade hos Folksam.

Nya bilar är säkrare än gamla. Nya Toyota är ofta försäkrade hos Folksam. Därmed har Toyota ett försprång mot konkurenterna
som i större utsträckning har äldre bilar i detta försäkringsbolag.

Detta är Shogun medveten om, därför skriver han "...enligt Folksam´".

McTar

Det var väldigt vetenskapligt bevis för att Folksam saknar underlag från din sida, det tror jag Folksam själva redan räknat ut om den vore bristfällig.
Om så vore fallet skulle man aldrig gått ut med det i media. Så det är bara snick snack. Sedan är det ju bara att se på Euro-Ncap resultaten för Toyota numera, även där ligger man bra till i jämförelse mot många konkurrenter så Folksam är nog inte helt fel ute.

Saabnisse.

Potatis härstammar inte från Sverige om du nu inbillat dej det, den kommer från Sydamerika från början och plockades in till Sverige på mitten på 1600 talet ungefär så vad det har med Saab och Sverige och ris Japan och Toyota att göra fattar inte jag........ute och seglar som vanligt utan att kolla fakta ?

Då kan du förklara hur det kommer sig att bara Toyota hade med en bil som var en nyare konstruktion 03- i sin storleksklass.

Ett ex: Volkswagen är försäkrade (vagnskada) i Trygg-Hansa. Alltså har inte Foksam tillgång till deras olyckor.
"Nya" passat finns därmed inte med i underlaget i "verkliga olyckor" vilket låg till grund för att utnämna Sveriges säkraste bil.

McTar

Nej, leifer du har nog rätt de mäter nog inte ljusstyrkan. Däremot är de väldigt griniga om det är lite diffus ljusbild.
Men som alltid när det gäller BP är det ofta mycket subjektiva omdömen som avgör, tyvärr.
De har ju ingen konkurrens!

Och Shogun, jag vet varifrån potatisen ursprungligen kom. Jag ville bara tala om att jag hellre äter potatis än ris och att det är en av anledningarna till att jag inte åker en bil från riskokarnas land :-).
Men vem vet jag kanske ändrar mig.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.