Vi Bilägares forum

Sveriges bilpark, en av dom äldsta i Europa!

Sveriges bilpark, en av dom äldsta i Europa!

Sveriges bilpark är en av dom äldsta i hela Europa... Många som kör bilar som är 10 år eller ännu äldre och det är ju inte så jättebra för miljö och säkerhet...

Varför tror ni att så många i sverige kör så pass gamla bilar?

Uppdaterat: 2012-01-18 20:50
Pär

Kommentarer

Att tillverka en ny bil miljöbil idag kräver runt 8-9 gånger så mycket energi som det gick åt att tillverka en bil för 15 år sedan vilket gör att tillverkningen är den största boven under en bils livslängd. Det gäller även enkla bensinbilar. Det är ett av alla själ till att nytt inte behöver vara klimatsmart.

Sveriges bilpark blir allt nyare men vi har redan ovanligt stora, säkra och fina bilar här av tradition.
Det finns länder som har 5 år gamla bilar utan katalysator, urusel krocksäkerhet och väldigt enkelt uppbyggda, är det bättre än en 10 år gammal V70 t ex? En V70 är betydligt mer värdefull än dessa dessutom.
Så statistik ska inte tas så enkelt.
(Eller en 10 år gammal Saab 9-3, säkrare än medelbilen om man jämför den med bara helt nya bilar i självaste Sverige enligt en undersökning år 2011 (med småbilar inräknat.)

Även när det gäller många länder nära Sverige är bilparken nyare men inte alls lika bra.

En allt för ny bilpark börjar på ett fåtal platser visa sig negativ för bilförsäljningen vilket gör att det blir motsatt effekt, bilvärdet sjuker för fort på begagnat och få vill då köpa nytt.

Och visst är det kul med variation i trafiken.

Tyska DMS ger Sverige beröm för dess bilpark jämfört med europasnittet. (Säkerhet, värde, miljö). Efter ett sådant besked ser jag ingen anledning till att gnälla, finns större problem i världen...

Som Bosse bildoktorn sa: Det bästa för miljön är att vara rädd om sin gamla bensinbil.

Uppdaterat: 2012-01-18 21:38

Googlade och såg att att den svenska parken är 5 eller 6 äldst i hela europa... Ganska så konstigt ändå, handlar det om intresse för bilar eller? visst alla har ju inte råd med nya eller nyare bilar men 10 år och äldre är ju väldigt gamla bilar... Sen så har du rätt i det du säger Roland Thuresson att en 10 år gammal V70 håller bättre än en billig bil på kontinenten.

Uppdaterat: 2012-01-18 21:41
Pär

Så som Roland Thureson skriver är det naturligtvis inte med våra miljöbilar, speciellt inte med Priusen som har en bilfabrik som till hälften får sin elenergi från solceller på taken, men även utan solcellerna på taken ser det ut så här.
Argonne National Labs och andra forskare (speciellt vid MIT) har utvärderat denna fråga.

Prius specifikt utvärderats. Här är beskrivningen av forskningsresultat. Typiska bilar som används 20% av sin totala livscykel energi för produktion, och konsumerat nästan alla de återstående 80% som bränsle energi. Prius kräver ungefär 1,5 gånger så mycket energi för att göra som en vanlig bil med samma passagerarkapacitet (4 vuxna). Men använder den ca 1 / 2 energin att fungera. Så, med hjälp av procentandelar av en vanlig bil, är att 30% att producera, och 40% att använda, för totalt endast 70% av energi-förbrukning av en vanlig bil i samma storlek. Ett annat sätt att se på det är balanspunkten, hur mycket livslängden för bilar när de har förbrukat lika energi. 10% extra energi för att göra Prius. Om 80% av standard bil energiförbrukning används i 125K miles av drift och Prius använder 40% av den vanliga bilen totala energi för att fungera för 125K miles, sedan algebra kan tillämpas. Det fungerar till 31.25K miles. Båda bilarna drivs så långt har använt samma totala mängd energi. Varefter Prius kommer att använda mindre energi än standardbilen. Den extra energi för att tillverka Prius tjänas in på bara 31,25 K miles drift. Sedan Prius varar 125K miles (minst), sedan 93,75 K av dessa miles bilen har använt mindre total energi än en vanlig bil.

Uppdaterat: 2012-01-18 22:52
Elbil2

Jag antar att svensken köper allt för dyra bilar i förhållande till inkomst och därför inte har råd att byta till mer krocksäkra och miljövänliga bilar!

Uppdaterat: 2012-01-19 13:43
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Själv så brukar jag köpa lite "billigare" bilar som nu har jag köpt en Peugeot 508 som jag lär byta om ca 4 år men om jag fått välja en bil så hade jag köpt nya BMW 3:serien som snart kommer... Men hade jag köpt den så hade jag inte kunna byta bil lika ofta som jag vill göra.

Uppdaterat: 2012-01-19 14:06
Pär

Den skattemodellen verkar redan vara i sverige för inte är dropparna billiga här... tycker bränslet är billigare ute på kontinenten, sen så har dom tex mkt bättre diesel som V-power diesel och den är mumma för motorn.

Uppdaterat: 2012-01-20 15:47
Pär