Vi Bilägares forum

Stadsjeep?

Stadsjeep?

Jag har precis hämtat ut en ny hyrbil, en stadsjeep enligt hyrfirman. Det är det inte, det är en riktig jeep utan att vara jeep.
Allt jag begärde var automatlåda, eftersom jag anser att det är en säkerhetshöjande åtgärd i trafiken att köra med .
Jag fick en Toyota Land Cruiser med 172hk treliters diesel, automatlåda, äkta fyrhjulsdrift, lågväxel och differentialspärrar.
Tänk om jag fått ha den här bilen de år jag jobbade med terrängbilar åt försvaret.
För att glädja Shogun måste jag erkänna att det här är en av de trevligaste bilar jag hittills haft, stolarna håller visserligen inte Saab eller Volvoklass, men är ändå de absolut bästa Toyotastolar jag suttit i, jag fick inte kramp i ryggen efter en timme som jag brukar få i Toyota.
Och det bästa, bilen är tyyyyst, verkligen tyst.
Min 9-5 är supertyst på Autobahn, men på svensk grov asfalt väsnas det, liksom i de flesta bilar, även om det är bättre med Michelin Primacy än de av någon stolle på fabriken originalmonterade Pirelli P6000.
Men den här Land Cruisern är tyst, det spelar ingen roll att vägen är extra grov och sliten, det finns minimalt däckbuller.
Och varför? Jo naturligtvis för att den har stora däck, 225/70-R17.
70-profil är ju naturligtvis det man ska ha, detta idiotmode med enormt stora fälgar som försetts med en gummisnodd runt om kan ju inte ge mer än oväsen.

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

Nja, däcken är bara halva sanningen.

Bilen har ju ram, och karossen vilar på gummibussningar.

Uppdaterat: 2009-05-20 00:47

Härligt att en saabmänniska gillar en stor fyrhjulsdriven bil, tummen upp!

Uppdaterat: 2018-01-24 10:05

Ja FXX nu är det ju inte så konstigt, LC har ju inte många konkurrenter, det är väl bara MB GLK som jobbar i samma klass?
Nu har jag under de nio åren sedan jag första gången åkte LC kört en del andra stora AWD-bilar, men LC är bekvämast.
Men obs. att det är min åsikt.

Uppdaterat: 2018-01-24 10:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre