Vi Bilägares forum

Skoda Octavia 4x4 (Scout)

Skoda Octavia 4x4 (Scout)

Någon som har synpunkter på Skoda Octavia 4x4 (även Scout). Funder på att köpa en men väljer mellan att köpa diesel eller bensin. Kör ca 1500 mil per år, alltså borde jag inte tänka på dieselversionen över huvud taget. Men eftersom vi sedan i våras har en husvagn som vi hoppas kunna utnyttja kanska mycket så kanske diesel ändå kan vara att föredra. Planerar att göra längre resor i Europa men även inom Sverige. Jag är ganska velig, kanske någon vill ge mej vägledning och ge mej råd att tänka över. Vi har 3 barn som också ska åka säkert, finns det alternativ som kanske är bättre för oss. Alla synpunkter tas tacksamt emot....

[Edited on 2007-09-22]

Uppdaterat: 2010-09-24 01:44

Kommentarer

Du måste prova mycket själv, men jag gjorde såhär:

1) Diesel måste för mig ha automatlåda. Efter ett tag tyckte jag INTE om diesel+manuell i någon bilmodell.
2) Diesel är väldigt skönt att dra med, men hur mycket drar du vagn per år?
3) Säkerhet är väldigt viktigt.
4) Komfort och kvalitet är viktigt.
5) Bra 4x4 är viktigt.

Resultatet blev att jag köpte en Subaru Outback 2.5i automat. Har inte ångrat mig en sekund då jag tycker den är överlägsen Scout på alla punkter, MEN den går inte att få med dieselmotor förrän efter årsskiftet. Säkerheten är dock bäst i klassen. Högre säkerhetspoäng än tex Volvo XC70, Audi Allroad etc.

Jag drar en Polar 560 som väger ca 1550kg och det går både billigt och bra. (1.26 - 1.44 milen beroende på väg o trafik)

En sak jag tänkt på är de tre barnen... kanske skall du satsa på ngn typ av 7-sits bil istället så alla får varsitt 'riktigt' säte? Minibuss-diesel typ... om du inte behöver fyrhjulsdrift (vilket jag ser som en säkerhetsdetalj att ha iofs.).

Lycka till!

Uppdaterat: 2007-09-24 10:58