Skärmar med filtinlägg

6 inlägg 0 nya
Skärmar med filtinlägg

Skoda Oktavia har på senare modeller ett inlägg av filt i skärmar. Jag undrar om filten drag till sig vatten och det bildas rost? Vänder mig till Skodaägare som har de senaste modellerna i förhoppningen om att höra vilken erfarenhet som har kommit fram. Tack på förhand/Bengt

[Edited on 2009-02-23]

Jag har ingen erfarenhet av Skodas filtskärmar, men rent generellt anses att filtskärmar är dåliga.
Anledningen till att många bilmärken börjat med filtinnerskärmar är främst kostnader och att de dämpar buller effektivt.
Men visst drar de åt sig fukt, det gör alla porösa material vare sig de är oorganiska eller organiska.
De pressas hårt och mättas med något fyllmaterial för att inte dra till sig fukt och det gör de inte - när de är nya.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Håller med Saabnisse, med ett tillägg. Det finns bättre och sämre lösningar på dessa innerskärmar.
Mazda har valt det dåliga där innerskärmen ligger mot plåtdetaljer (hela skärmkanten t.ex) är filten då blöt och rör sig lite granna av vibrationerna så är det rost direkt.
VAG-gruppen har bättre passform på dessa innerskärmar och de ligger inte an mot ex. skärmkanten, då blir det ingen fysisk åverkan samt att plåten får en chans att "andas".

McTar

Jag hade för många år sedan en fransk bil med rejäla innerskärmar av al-plåt. Så långt var allt ok, problemet var att de var tätade mot ytterskärmen med en skumplastlist som fungerade som en svamp som var ständigt våt. Efter två år hade det rostat genom ytterskärmen!
Det kan ju finnas misstankar att samma sak händer med filtskärmar om de inte är tillräckligt fyllda så att de suger åt sig vatten.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Håller med både Saabnisse och Pa_Forsgren.

Det finns som sagt bättre och sämre lösningar på dessa filtinnerskärmar. På min Toyota Auris som jag rostskyddade i sommras själv plockade jag bort filtinnerskärmarna som sitter i de bakere hjulhusen. De är konstruerade på så vis att de inte ligger dikt an mot plåten, utan det finns en luftspalt mellan plåt och innerskärm. Men visst finns bättre lösningar. Men det är en kostnads fråga. Men de är effektiva för att dämpa ljud som uppstår när stenar etc sprätter upp i skärmarna. Hur det är gjort på Skoda vet jag däremot inte. Men det är viktigt att de inte ligger an mot plåten.

Förövrigt sprutade jag rostskyddsmedel även på dessa filtinnerskärmar för att liksom "inpregnera" dom så att de inte suger åt sig så mycket fukt. Men det gör de nog i allafall.

Shogun, det var det jag menade med fyllning av filtmaterialet vid pressningen. Ett fullständigt fyllt filtmaterial suger ingen fukt så länge fyllningen är stabil, d.v.s. om materialet åldras och filten skiktas ökar fuktupptagningen och har den då kontakt med plåten är det inte bra.
Här är ett av problemen med filten, Fullständigt fylld blir den dyr och har sämre ljuddämpning, med mindre fyllning ökar fuktupptagning samtidigt som ljuddämpningen blir bättre. Här gäller det alltså att hitta brytpunkten!
Men att spruta rostskyddsmedel på filten är säkert ingen dum ide.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.