Vi Bilägares forum

ska köpa begagnat, hjälp en färsking att inte bli blåst

ska köpa begagnat, hjälp en färsking att inte bli blåst

Hej alla bilentusiaster!

Som rubriken antyder kommer jag inom en snar framtid att köpa mig en begagnad bil, vilket jag tänkte skulle kosta under 60 000kr.

Behöver en kombi, och då jag som sagt är en färsking hade jag tänkt mig en som inte krånglar alltför mycket :)

Vilka dolda fel bör jag särskilt leta efter? Vad anser ni vara särskilt viktigt att veta om den bil man köper?

Vilka värden på hastighetsmätaren ska jag betrakta som, relativt ny/medel/rasar ihop när som helst etc?

Alla råd och tips emottages tacksamt!

mvh Fredrik

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Vilken storlek på bil behöver du?
Bensin eller diesel?

Uppdaterat: 2008-09-15 00:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse:
Bensin gissar jag att det blir, men absolut inget krav.
Storlek? Konventionell kombi.

leifer:
Tack för ett mycket uttömmande svar, kommer att beakta alla dina tips. Apropå rostskydd, var bör jag särskilt kolla att rost inte finns? Vilka ställen spelare det ev mindre roll?
Besvarar även dina andra frågor här, har jag riktigt tur kanske det resulterar i (ännu ett) konkret tips eller något annat användbart..: Noterar för övrigt att ca 10.000 mil är att betrakta som inte alltför långt.. Eller är det kanske du som säljer ;)

Bensinsnål går före prestanda, kommer aldrig/sällan att användas till å dra husvagn eller liknande så jag drar hellre ner den löpande kostnaden.

Luftkonditionering, dragkrog och bra ljudisolering vore samtliga nice, men ingenting är heligt.

Tänker mig att det blir växelspak, men inte heller detta är ett krav. Hur vet jag att denna/automatsystemet kommer att hålla länge? Det blir en dyr j***a historia annars va?

Som sagt, tack för ett hjälpsamt svar.

Uppdaterat: 2008-09-15 22:16

Det blir lite motsägelsefullt, tyvärr.

Om vi börjar med rostskyddet så finns det egentligen inte något bättre än att kolla ViB:s rostregister och att få reda på var bilen använts. En bil som körts i Norrland klarar sig bättre än en som körts i södra sveriges snöslask.
Naturligtvis ser man om bilen är rostskadad utvändigt, men det är det som inte syns som verkligen kostar i reparation!

Automatlåda kostar i förbrukning, men inte så mycket som många tror. Kör man mycket på landsväg är skillnaden mellan automat och manuell försumbar, men vid körning i tätort drar automaten mer, men det måste ju uppvägas mot bekvämligheten med automatlådan.
Det finns dessutom en annan fördel med automatlådan, den är väldigt långlivad och påverkas inte lika mycket som en manuell låda av en dålig bilförare som växlar slarvigt och misshandlar kopplingen.
Den kan paja, men det är sällsynt, men då blir det svindyrt.
Pajar en manuell låda och/eller koppling är det betydligt billigare, men det sker också oftare speciellt då man inte vet hur bilen körts tidigare.

Samma sak med luftkonditionering, den är oerhört bra, själv vägrar jag att köra bilar utan detta, men det kan kosta.
Räkna med en livslängd på kondensorn på i snitt 6 år i södra/mellersta Sverige, aluminiumet käkas upp av saltet, byte och gasfyllning kostar minst 4000:-, här är det enbart komfortbehovet som får avgöra.
Dessutom kostar ju luftkonditioneringen i förbrukning, men personligen struntar jag fullkomligt i detta , det handlar totalt om max 10 liter per år och det betalar jag gärna för komforten och för den bevisat högre säkerheten att vistas i en tempererad miljö.

En annan sak som jag aldrig kan avstå från är farthållare, men jag kör mest landsväg.

Som Leif säger, försök hitta en bil med kedjedriven kamaxel, att byta kamrem, speciellt på franska bilar kan bli väldigt dyrt.
Kamrem är en parentes i bilvärlden!

Om du inte är rökare, försök hitta en rökfri bil, det är fruktansvärt svårt och dyrt att bli av med röklukt, jag jobbade i sju år med en inrökt Golf innan jag fick den acceptabel!

Kolla avgassystemet. Är det rostfritt är det ju ett plus, men avgassystemet är oftast inte så dyrt.

Men hjullagren, de som ofta höll 30000 mil förr pajar på vissa bilar före 5000 mil!
Men det är tydligen bara vissa bilmärken som drabbas, men det hjälper ju inte om man just köpt ett av dessa.

Uppdaterat: 2008-09-16 00:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja varför inte, Corollan verkar ju vara en perfekt bil.
Personligen tycker jag den är genomtråkig som de flesta Toyota, men den är säkert ett bra och ekonomiskt köp.

Uppdaterat: 2008-09-16 21:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja det är riktigt, jag åkte mycket Golf på den tiden vi hade två bilar i familjen och skulle vi byta bil idag vore helt klart Golf ett alternativ, men det får bli Saab ett tag till.
Vår Golf var utrustad just med 1,8 l motorn, fantastiskt lättjobbad bil (utom den ålderdomliga förgasar/insprutningsutrustningens placering bakom motorn) och att byta kamrem t.ex. är väldigt enkelt och billigt, tar ca 1 timme utan att man behöver specialverktyg !
Och med trumbromsar bak (som de flesta bilar skulle ha) var det aldrig problem med handbromsen eller rostiga bakskivor.
Jag kostade på ett rostfritt avgassystem vid andra bytet och det var det värt.
Den bara gick och gick men efter ca 25000 mil var den tyvärr lite uppluckrad delvis och såldes. Men den går och går fortfarande.

Uppdaterat: 2008-09-17 21:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Du har rätt Leifer. Lacken på VW mitten 90-tal är ingen höjdare. 1998 kom Golf IV och den är helgalvad. Det som kan uppstå på den är lacksläpp, särskilt på bakluckan. Detsamma gäller Passat Variant. Garantin på detta är "bara" tre år. Åtgärdar man inte detta på något år blir rost efterhand. Annars är en Golf IV att föredra tycker jag.
Här ett ex. men den vill säljaren ha 65' för, kanske prutmån?

[url=http://www.blocket.se/vi/18088148.htm?ca=5_s]http://www.blocket.se/vi/18088148.htm?ca=5_s[/url]

(detta är en automat, finns andra manuella i samma prisklass)

[Edited on 2008-09-18]

Uppdaterat: 2008-09-18 10:42
McTar

Ja, den Golfen skulle jag absolut kolla om det var jag som skulle köpa bil.
Men jag gillar ju automat, jag tröttnade på att sitta och rycka i en pinne för flera år sedan.

Uppdaterat: 2008-09-18 11:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

TACK!

Detta hjälper mig verkligen. Ska för övrigt kolla på [url=http://www.blocket.se/vi/18070970.htm?ca=11_s]den här bilen[/url] imorgon. Tycker den verkar billig och har aldrig sett märket förut, vad har ni bilproffs för kommentarer till det?

Har fullt med annat att göra just nu men kommer att botanisera ordentligt i den här tråden imorgon, innan jag kollar på [url=http://www.blocket.se/vi/18070970.htm?ca=11_s]bilen[/url] och ev. köper.

Uppdaterat: 2008-09-18 22:02

Köp Golfen!

Uppdaterat: 2008-09-19 00:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kian har attraktivt pris. Den kan ju inte tappa mer värde än 39.000:- om man säger så.
Men jag tror ändå att Golfen tappar mindre värde under låt oss säga en 5-årsperiod.

Kolla att servicarna är utförda och att det inte är någon "jätte-service" inom kort...
Lycka till.

[Edited on 2008-09-19]

Uppdaterat: 2008-09-19 10:23
McTar

Nej, det är riktigt som Shogun skriver att de flestas åsikter är färgade, det är nog bara hans som inte är det.

Men det finns en punkt där Golf är avgjort bättre än asiatiska bilar nämligen rostskyddet.
Det kan kompletteras även på andra bilar när de är nya, men är det gjort?
Att göra en rostskyddsbehandling på en beg. bil där rosten redan fått fäste är tyvärr ganska meningslöst.
Det kan vara väldigt svårt att se rostskador på en beg. bil, rosten kommer inifrån och bilen kan se hur fin som helst för att efter ett år ha fått genomrostning.
Det värsta är att det brukar vara meningslöst att åberopa event. rostskyddsgaranti, det finns alltid någon klausul som gör garantin värdelös.

Uppdaterat: 2008-09-19 10:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Japp, och på Saab har jag inte haft några problem med rost sedan 70-80 tals bilarna som var lättrostade. Men vilka bilar var inte det?
Min grannes Toyota Corolla t.ex.löstes upp ännu snabbare.
Och en kompis Toyota kombi av någon modell som jag glömt var helt uppluckrad, han hade tätat ena bakdörren med en dagstidning, det var hål överallt på bilen utom i bärande delar så den klarade besiktningen utan en anmärkning!
Han åkte ett halvår med besiktningsprotokollet tejpat på insidan av bakre sidfönstret.

Min son bytte ut två kvadratmeter plåt på sin Alfa -75 och när man tittade på hur den karossen var byggd inser man lätt att den inte passade för nordiska vägar.

Men vad jag menar med att se upp med rosten är att man inte kan vara säker på att få ersättning av någon event, garanti.

Men VW och Renault har verkligen ryckt upp sig när det gäller rostskydd, (men tyvärr är det dyrt att byta kamrem på Renault).
Och rostskador är väldigt dyra att laga.

Uppdaterat: 2008-09-19 11:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Du missuppfattade mig, Shogun, de Toyota som försvann var ju från början av 80-talet, det var ju det jag skrev, det var ju samtidigt som mina Saabar och när de flesta andra bilar rostade som bäst.
Jag åkte MB 240D och det var absolut inget undantag.
Sedan att jag inte ägt någon Toyota är ju riktigt men jag har verkligen haft erfarenhet av dem, liksom av många andra märken.
Jag har aldrig påstått att Toyota gör dåliga bilar, det har du missuppfattat fullständigt och det framgår väl av mitt tidigare inlägg!
Men de går sönder de också liksom alla andra bilar och när det gäller att reparera en Golf (före IV) och en Toyota, eller någon annan japan, så föredrar jag Golfen.

Och observera att jag inte någon gång nämnt Saab som bilval i den här prisklassen, det skulle jag kunna göra, men jag tror det finns bilar som ger mer för pengarna även om Saab och Volvo rasat i andrahandsvärde på senare tid.

Men fortfarande gäller att se upp med rosten, i den här prisklassen kan det börja visa sig.

Uppdaterat: 2008-09-19 20:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Shogun, du måste försöka förstå att man inte behöver äga en bil för att reparera den.
Hur många reparatörer på våra bilverkstäder tror du äger de bilar de reparerar?

Sedan till varför jag hellre reparerar Golf (före mkIV) än Toyota, så beror det på att det är en enkel lättreparerad konstruktion där man med några undantag tänkt på åtkomlighet.
Jag reparerar hellre Golf än Saab också! Saaben är betydligt krångligare.
Men franska bilar är många gånger förskräckliga. Att byta kamrem på en Renault kan ta upp till en hel arbetsdag!

Man kan jämföra med en Volvo 740 från 80-talet. Varför rullar det fortfarande så många av dem?
Jo, det var extremt enkla bilar jämfört med dagens, de är väldigt lätta att reparera (om de inte rostat) och det är väldigt billigt att reparera dem.

Och här kommer vi till en väsentlig punkt, ju vanligare en bil är, ju fler verkstäder har vana vid att reperera den och ju billigare kan reperationen bli.
Eftersom man måste lägga in service- och reparationskostnader i kalkylen, det kan om man har otur kosta en del på beg. bilar som är upp mot tio år och gått 15000mil, så är det en fördel om bilen låg högt upp i försäljningsstatistiken det år den såldes.

En udda bil behöver inte vara sämre, men den blir avgjort dyrare att reparera.

Uppdaterat: 2008-09-20 11:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Shogun, du har ju rätt när det gäller instrumentbrädan på Saab.
Jag vet inte vilken modell som du åsyftar, men att byta vissa kontrolllampor är inte roligt.
Helst bör man ta bort vindrutan innan man börjar.
Men det är bättre på 9-5.
En anledning till att man slutade med 9000 i förtid (den skulle ha tillverkats till 2000) var att den var dyrare i tillverkning än 9-5, men det var ju en nästan 20 år gammal konstruktion).
Men jag står fast vid att jag hellre jobbar med Golf (före IV) än med Toyotas motsvarande modeller.

Och du kan ha rätt i att allt inte är så smart på gamla 740, men det är enkelt, det är många som kan reperera och det finns förmodligen inte en bil på marknaden som är billigare att reparera.
Sedan att det är en förskräcklig bil att köra, speciellt på vintern är ju en annan sak.

Men Kia:n, det kan säkert vara ett bra köp. men jag tjatar ändå om rostskyddet. Om den inte är efterbehandlad är det knappast lönt att göra det nu, efter åtta år!
Men den behöver ju inte ha några rostskador och om den är fräsch och går bra kan den ju vara ett bra köp.

Själv hade jag hellre köpt Golfen eller kanske en Astra, de är betydligt bättre än ryktet, fast de rostade ganska tappert i början, tyvärr och de kräver tätare kamremsbyten.
Här är ju Toyota bättre som kör med kedja (liksom Saab alltid gjort) och det är en fördel.

Uppdaterat: 2008-09-20 19:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre