Sjunkande nybilsförsäljning

9 inlägg 0 nya
Sjunkande nybilsförsäljning

Läst på DI att nybilsförsäljningen för augusti sjunkit kraftigt. De här bilarna sålde bäst under månaden:
1. Volvo V70II 13.804
2. Saab 9-3 8.646
3. WV Golf 7.756
4. Volvo V50 7.633
5. Saab 9-5 5.054
6. Audi A4 4.956
7. Ford Focus 4.575
8. VW Passat 3.861 9.
Skoda Octavia 3.559
10. Peugeot 307 3.387

(antalet bilar sålda är för året)

klippt från DI:
[b]"Bland personbilstillverkarna klarade[/b] sig ett av de svenskrelaterade bilmärkena relativt bra sett till genomsnittet. Saab tappade 16 procent medan det gick ännu sämre för Volvo, vars registrering föll med drygt 30 procent. [b]Värst bland de [/b]större märkena gick det för Citroen och Honda, som båda halverade försäljningen sett till fjolåret, men Opel, Nissan, Toyota, Peugeot, och Renault gick också synnerligen knackigt under augusti. Endast Subaru, Seat och Fiat ökade sin försäljning."

Noterbart är att det är enbart europeiska bilar 10 i topp, 8 första är Svensktillverkat eller tysktillverkat. Nja, kanske man kan räkna Skodan till tysk också?

[Edited on 2008-09-01]

McTar

Det är ju en allmän trend att bilförsäljningen har gått ned överallt runt om i världen. Frågan är hur väl rustade de olika märkena är när det sedan vänder och var man har på programmet att erbjuda kunderna, bla olika miljöalternativ och snålare bilar, och tänker och jobbar långsiktigt framåt. Den som kan erbjuda det blir en vinnare. Och jag har en given favorit i framtiden ;o)

Kan tänka mig det! Heter den Volt? [b];-)[/b]

McTar

Mer propaganda:

Volkswagen större än Volvo i Sverige under Augusti:

[url=http://www.e24.se/branscher/verkstadsindustri/artikel_672345.e24]http://...

McTar

De svenska biltillverkarna kan skylla sig själv att man inte kan läsa av marknaden vad den vill ha för sorts bilar, det vi ser tror jag bara är en början.
Om man ska hårddra det hur många gånger behöver du en stor V70 att lasta i ? Många gånger skulle det räcka med en betydligt mindre bil. Sedan så är de ju törstiga i jämförelse med en sådan bil som Auris/Golf klassen, inte konstigt att folk söker sig nedåt i storlek på bil med bränslepriser som varit under sommaren och fortfarande är höga.

Sedan läste jag att det på annan plats att det inte bara är VWs egna modelller som ligger till grund att man passerat Volvo. Utan alla Vw koncernens märken är samman räknade alltså VW, Skoda,Audi, Seat,Porche sammantaget har man passerat Volvo vilket inte är dåligt.

Men sedan ser man tillbaka också på Motormännens undersökning hur nöjda folk är med bilarna så är det inte konstigt att Volvo och Saab tappar ännu mer när bilarna är så dåliga som de är.

Man kan förstå att det är bråttom bakom väggarna nu på Volvo att få fram snålare alternativ, hur kommer då kvaliten att vara på den om den stressas fram ?

Nä, VW skall tydligen vara ensamma större än Volvo. (Audi är 5:a på listan för Augusti)
Lägger du ihop dem så blir VAG betydligt större.

1. Volkswagen 2382
2. Volvo 2307
3. Toyota 1501
4. Ford 1222
5. Audi 1157
6. Saab 1013

McTar

Jag menar att VW koncernern är störst totalt sett över hela året än Volvo. Men du har helt rätt när du bara räknar Augusti, men det är ju egentligen helt ointressant, det är totalen som räknas och då är VW koncernen störst i Sverige.

Intressant att jämföra med Tysklands nybilsförsäljning aug-08

1. VW 41570 -7,8% (jämfort med aug-07)
2. Mercedes 23741 -11,7%
3. Audi 17991 -4,7%
4. BMW/Mini 17941 -6,9%
5. Opel 16976 -18%
6. Ford 16643 +3,1%
7. Renault/Dacia 11862 +6,0%
8. Skoda 8944 +5,9%
9. Toyota/Lexus 6942 -30%
10. Fiat 6353 +4,5%

Totalt reg 214.386 -10,4%

Japsarna har inte övertygat tyskarna!

Nej tyskarna värnar gärna om egna märken (liksom japsen?).
Det är ju märkligt att Toyota/Lexus rasat 30% !
Men egentligen ännu märkligare att Opel rasat 18% !

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.