Såg idag på ett Franskt forum där kostnaden för 3000milaservice av en Peugeot 508 diskuterades, där låg priserna på 170 till 240 Euro dvs, i runda tal mellan 1400 och 2000 kr.
Här hemma i svedala kostar samma service mellan 3700 och 4200 kr.
Kan det verkligen skilja så mycket ?
Eller är det så att på något vis så får man faktiskt betala för den 5-åriga garantin som "ingår" i köpet av bilen.
Vad jag kan förstå så får man i Frankrike köpa till en 5-årig garanti för ca: 700 Euro.
För så vansinnigt kan det väl inte skilja i tex, lönekostnader mellan länderna.
Med de priserna som vi har för service i Sverige så har man ju resan betald om man tex, åker till Paris och möter våren samtidigt som man servar bilen där :-)
Servicekostnad Peugeot 508
Uppdaterat: 2012-09-12 18:18
Kommentarer
Jag gjorde för inte så länge sen min 3000 mila service, här i Stockholm så får man hosta fram 6000 spänn hos Peugeot i Kista men jag åkte bara till Väsby och där var det drygt 1000:- billigare.
Pris för service är extremt dyrt i Sverige, så är det...
?!
Du kan ju fundera på varför en bilmek ska ha 1250:- per timma medan en rörmok eller målare tar 400:-
Jag är övertygad om att märkesverkstäderna kan sänka sina priser, skulle inte tro att skatteläget är speciellt annorlunda varken i Frankrike eller Tyskland och inte heller löneläget.
Jag betalar gärna mer i skatt, när man har åldrande föräldrar och ser hur dåligt sjukvården fungerar och går på knäna, åka till 4-5 apotek innan man får rätt medicin osv osv men det är en helt annan diskussion.
Denna tråd är stängd.