Saab 9-5 kombi

10 inlägg 0 nya
Saab 9-5 kombi

På jakt efter en Saab 9-5 kombi. Priset får vara max 100 000:-.
Nån som har en 9-5 som skulle vilja berätta lite va dom tycker?
Förslag på andra bilar?
Dock [b]måste[/b] det va en kombi och den ska ha dragkok (1300 kg på B kort), ac och plats för familjen (vi är 4 ) och barnvagn.
Fördelar/nackdelar med bilen ni föreslår, tack.
/Mvh Henrik

Jag har flera tusen mil bakom mig i både V70 och 9-5. Båda är bra och tämligen likvärdiga i de flesta avseenden.
Men det finns en avgörande skillnad, motorn. Om man inte ska gå upp till Volvos R-modeller så är V70:s sunkiga motorer fruktansvärt slöa jämfört med 9-5:ans.
Även 9-5:s minsta motor på 150hk är en raket jämfört med V70:s 170hk. Det är alltså inte effekten utan vridmomentet som man värdesätter.
När det gäller tillförlitlighet så har det varit en del på båda bilarna men Saaben har varit betydligt bättre och avsevärt billigare att serva.
Jag tror att kvalitetsproblemen hos V70 ökade i och med Fords övertagande. Före år 2000 hade vi inte så mycket trassel med Volvo.
Båda bilarna är ju i grunden gamla konstruktioner, 9-5 kom ju -97 och V70 är ju en utveckling av 850 som kom -92 och som i sin tur byggde på Saab 9000 (Volvo köpte över flera av Saabs tekniker, annars hade man nog fortfarande hållit på med modifierade Amazoner).

Men till problemen.
När det gäller Saab.
1. Se till att bilen har en väl ifylld servicebok, Saab har mycket generösa motorgarantier men de gäller endast om service har skötts enligt serviceplan.
2. Försök hitta en bil som är så ny som möjligt och gått långt hellre än en äldre lågmilare.
3. Undvik sportchassi, 17-18-tums fälgar, och sportstolar, det kan verka häftigt men det är enbart obekvämt och bullrigt.
4. Du vill ha AC. Jag tror inte att det finns på 9-5, alla jag sett har en väl fungerande klimatanläggning som standard, men se till att den fungerar, en reparation av kyldelen är dyr.
5. En fördel är att alla 9-5 har kedjedrivna kamaxlar. Detta håller väldigt länge om servicen skötts och [u]rätt olja använts[/u].

När det gäller Volvo.
I princip samma som för Saab ovan men se för sjutton till att hjullagren nyss blivit bytta, de verkar inte vara av någon högre kvalitet.
(En bekant påstod att de handknackades på en bakgård i Bangladesh, han överdrev men det har varit problem).
En nackdel med V70 är att den har kamrem. Kamrem har alltid gjort mig orolig, man vet inte när den kan gå av även om den bytts enligt serviceintervall.
Det fina med V70 var att den kom som "flexifuel" d.v.s. gas/bensin, men den ligger nog tyvärr i ett annat kostnadsläge.
Gasdrivna bilar är annars de enda riktiga miljöbilarna.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Sveriges bästa mellanklasskombi år 2006 var Volkswagen Passant Varinant.
Jag vet inte, har aldrig ägt en Passat tidigare det är bara ett förslag.

Passaten är dock endel dyrare än 100.000:-

Leta efter en 9-5 med esp. De är inte så vanliga.

McTar

Lite svårt.
Jag skulle nog titta på dem innan jag bestämde mig.
Den första har ju ESP, det är ju en fördel men sportstolarna kan vara en nackdel, det måste du avgöra själv, vissa tycker om dem.
Det framgår inte om den har sportchassie, samma sak där, vissa tycker om det, själv tycker jag bara att det är bullrigt.

Den andra verkar ju nyservad och det är viktigt, den har nog inte ESP eftersom det inte är angivet, men metalliclacken är ju en fördel även om kulören kanske inte är så skojig. Men den behöver ju inte tvättas så ofta.

Den tredje har ju stora motorn och det är en fördel. Nog för att effekten räcker gott i 2,0-motorn men det går faktiskt att köra något snålare med den större motorn vid samma körförhållanden (givetvis kan det bli dyrare också om man har blyfot).

Men om du tar det lite lungt och letar vidare hittar du säkert ett bra alternativ.
Det myllrar av beg 9-5 det gäller bara att hitta rätt, det är sällan några dåliga bilar men undvik de som gått korta sträckor i stadstrafik och se till att servicen skötts ordentligt med ifylld servicebok.
Saab kan nobba event. garantianspråk om servicen har missats med bara en månad!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Glömde en sak.
Vissa bilsäljare framhåller avtagbart drag som en finess.
Gå inte på det.
Även om man inte behöver kroken dagligen så är det kladd med att montera och demontera den.
Låter man den sitta kvar hela tiden som ett fast drag, då blir det också ett fast drag!
När man sedan kommer till Bilprovningen blir det anmärkning för att draget inte går att ta bort!

Ingen av mina bekanta som tidigare haft avtagbart drag har valt det på nästa bil.

Men Saabs fasta originaldrag är en korkad konstruktion.
För att det ska se bra ut har man placerat elkontakten och anslutning för låswiren under(!) bilen så att man måste krypa på marken för anslutning.
Inte särskilt praktiskt.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har absolut ingen bråska att byta bil.
Drag måste jag ha så jag ska försöka hitta nån Saab med det monterat om inte så får man väl montera ett drag själv.

Är det bara aeron som har instrumentering i alu? För det vill jag ha.
Kommer att välja 2.0 motor även om den bara har 150 hk men ett chip ska i för att öka vridmomentet.

Ska kolla på en Saab 9-5 vector kombi i veckan.
Det är en 02

Bra, men kom ihåg vad jag skrev tidigare, hellre en nyare med fler mil än en gammal lågmilare, Det gäller de flesta märken men speciellt Saab.
Kom också ihåg att det var först från -05 som ESP blev standard. Och kolla om det varit problem med färddatorns display och om den är bytt.
Det var problem på vissa bilar fram till -03.
Och kolla för sjutton att du står ut med oljudet från däcken om den har 17"-fälgar som många linear hade.
Mycket oljud kommer från däcken, de standarddäck som Saab utrustar sina bilar med, Pirelli, är absolut inte tysta.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.