SAAB 9-3

31 inlägg 0 nya
SAAB 9-3

Jag funderar på att investera i en Saab 9-3 kombi.

Kör nu en Passat kombi -03.

Tänkte höra om någon har erfarenhet av saaben.
Mycket intresserad av era åsikter. Bra som dåliga.

Vi är två vuxna och våran 2 åriga dotter.
Får man bra plats i 9-3an ??. Vi tycker nämligen att Passaten är i största laget. jag kör ganska mycket själv och då känns denna ganska överflödig.

Nästa problem är motorvalet.
Den motorn som för tillfället lockar mest är nog 1,8t Biopower. Har ni tips ??...., kör ca 1500 mil/år.

Tack för era åsikter!.
/
Jacob

Ja, den räcker säkert till för två vuxna och ett barn, men har man två små i barnstol kan det nog bli lite trångt om man samtidigt ska ha med sig vagn.
Etanolmotorn är nog det mest ekonomiska idag om man inte vill åka diesel. Det skiljer ju snart fem kronor/liter mellan E85 och bensin.
Nackdelen med E85 är ju tätare oljebyten, men 1500 mil klarar den.
En nackdel med bilen är att den ofta originalutrustas med idiotfälgar med breda gummiband till däck. Dessa är absolut inte lämpliga för vår grova vägbeläggning.
Se till att du får normala hjul annars får du samtidigt investera i rejäla hörselskydd.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ok, tack för svaret!.

Jag hade lite funderingar om just komforten i 9-3.
Läste i ett test att det var ganska hög ljudvolym i kupen. Jag är lite kräsen vad gäller detta, är van vid väldigt behaglig volym i Passaten.

Vad gäller utrymmena så tycker jag att den verkar ganska lagom.

Vi har funderat på några andra alternativ.

Volvo V50. Tycker den vekar rätt bra, men den är väl mindre än 9-3 och finns inte med någon lämplig E85 motor.

Ford Focus (flexifuel). Mycket som verkar bra med denna bil, men jag tycker inte att den är så snygg som tex 9-3 och V50.
Men den är nog mer ekonomisk!.

Fler åsikter !......
tack,
Jacob

Du har säkert rätt ,leifer, men jag tycker ändå att man ska hålla sig till normala hjul.
När det gäller ljudnivån i V50 och 9-3 har inte jag märkt någon skillnad, men det stämmer ju att V50 är en mindre bil.
Och ska man kunna utnyttja E85 rätt krävs turbo eller annan typ av överladdning.
Kör man en sugmotor på etanol missar man en hel del av finessen med bränslet.
Jmfr. sugmotor ca 3% effektökning, turbo ca 20% effektökning!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Min personliga åsikt.
Tycker det är kasst av Saab att göra en bil som inte klarar av att hålla ljudet nere i kupén om man har standard däck (17").
Ta tex Passat, A4-A6, 320 touring dom klarar av 18"-19" utan att det blir störande vägljud pga stora däck.
Körde en Ford Focus kombi 2004 med etanolmotorn som hade 225/55 17" och visst lät det lite men inte så man fick skrika till dom övriga som åkte med i bilen.

Jag har kört Passat, A4, Focus 2007 och Vectra, samtliga med idiothjul. Nog tycker jag att de väsnas lika mycket som 9-3 på den grova beläggningen.
Men det är individuellt hur man upplever ljud, det som stör en del reflekterar inte andra över.
Personligen skulle jag aldrig drömma om att sätta på större fälgar än 16", helst skulle jag vilja ha 15" men med dessa är inte min bil godkänd .

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Intressanta svar!...

Som sagt har jag en Passat- 03 nu, med 16 tums däck. tycker att ljudet i kupen är helt ok. Det verkar som att de flesta är ense att saaben låter mer ?!?!.

Vad gäller motorer så håller jag med om att turbo krävs till E85. Är annars lite sugen på saabens 1,9 diesel, men man har ju ingen lust att tanka för 13:50/liter !!!.

Någon som har mer erfarenhet av focus flexifuel. Komfort, utrymmen etc....
Denna är väl något rymligare en 9-3 ??.

Ja, Focus är något större än 9-3, men har betydligt sämre komfort. Prova körkomforten några mil och jämför med 9-3.
Och väljer du Focus så kan du glömma E85, den har en gammal trött sugmotor som inte alls är rolig.
Då är det bättre att satsa på diesel. Focus får faktiskt en lägre bränslekostnad med diesel än med E85, dessutom är den motorn väsentligt kraftigare.
Men 9-3 finns ju också med diesel med ända upp till 180hk!
Här är skillnaden i bränslekostnad f.n. något till fördel för E85, just för att turbon ser till att vara på bränslet bättre.
Men oavsett bilmärke, om du väljer E85 får du inte glömma att lägga på en femtioöring extra per mil genom tätare oljebyten (var tusende mil).
Dieselns nackdel är ju den högre vägskatten som man också måste slå ut per mil.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Helt riktigt, går remmen av på en diesel blir det skrot!
En del bensinmotorer kan klara sig, t.ex gamla 740 (vissa ) men personligen skulle jag aldrig köpa en bil med remdriven kamaxel.
Det är en parentes i motorhistorien.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja det här är en konstig utveckling som jag funderat över. Förr drevs vattenpumpen av drivremmen som också drev generatorn. Det var mycket låga förluster med den drivningen. Nu ska pumpen drivas med en elmotor. Hur kan det minska verkningsgradsförlusterna?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hej,

kör en 9-3 sedan drygt ett år och är mycket nöjd. Hade tidigare V70. Komforten , tekniken och väghållning är mycket bra. Bör passa Er bra storlekmässigt. Betr motorval skulle jag välja diesel. Finns 2 varianter: 150 resp 180 hk. Har själv 150 hk (fanns ej 180 hk 2007). Bilen är mycket pigg och bränsleförbrukningen ligger på 0,6 - 0.65 beroende på hur mycket man kör i stad resp landsväg.

Mvh/Ulf Qvarnström

Ja Leif, du har säkert rätt, men det måste vara en marginell energibesparing man gör.
Förmodligen blir det på något sätt billigare att montera en elpump, men framförallt plockar man in ytterligare en elpryl som kan krångla och måste ersättas till svindyra pengar och så kräver den en elektronikstyrning som blir ännu dyrare och som kan gå sönder om en vecka eller om hundra år, som det ju alltid är med elektronik.
Det har ju påståtts att största förtjänsten för biltillverkarna ligger i eftermarknaden.

Men Jacob, nu har du väl kollat dessa bilar, provkört och utvärderat. Det vore trevligt om du ville skriva om dina åsikter.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Många schyssta åsikter !!...

Det blir ju inte lättare att välja tyvärr !!...., finns ju såå många för och nackdelar med alla alternativ!.

MEN, nu har familjen konstaterat att vad som gäller att välja på är:

Focus Diesel eller E85.
Saab 9-3 Diesel eller Biopower.

Jag försöker bli klokare genom att läsa dom tester som finns på nätet å i mina gamla Vib-tidningar.
Vad som skriv i mer eller mindra alla dessa tester är att focusen är rymligare, roligare och mer ekonomisk jämfört med 9-3.
Ekonomin är naturligtvis väldigt viktig för mig.

Diesel eller E85, vilken omöjlig fråga !!.

Någon som vet va dsom skiljer på 9-3 före och efter "faceliften", mer än ny front !?....

saabnisse,

Ska provköra dessa i helgen

Lovar att komma med ett utlåtande då !!

Bra, men försök att få till en lite längre provkörning, stolarna i Focus passar inte alla, många har svårt att hitta en vettig körställning som inye är tröttande.

Jag har inte sett några jämförande tester mellan dessa båda, även om Focus är något större så spelar de ju inte riktigt i samma division, 9-3 är jy betydligt dyrare.

Men ett råd kan jag ge, om du väljer diesel, välj automatlåda. Moderna dieslar är inte särskilt lustiga med manuell låda, det är ett evigt ryckande i pinnen och det tröttnar du nog på.
Läs gärna ViB:s långtest där de fick både "gubb- och käringstopp" med manuell låda.

Väljer du E85- motorn så tänk på att du jämför en sugmotor med en turbo och du kanske inte behöver den högre effekten.
Dock blir turbomotorn mer ekonomisk genom att den utnyttja bränslet bättre, men enbart om man jämför vid samma effektuttag.

Här finns ettjämförande test, visserligen inte med Focus:
[url=http://www.teknikensvarld.se/tvtv/080222-3-dieselbilar-test/index.xml]ht...

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Japp Leif, jag menar att de moderna dieselmotorerna har ett snävt användbart varvtalsområde. Max vridmoment brukar ligga mellan 1800 och 3800 rpm, under minvarvet är motorn superslö och över maxet kroknar den helt.
Det var inte lika märkbart på de gamla dieslarna, de drog snällt från 700 rpm med en krokig momentkurva upp till max vrid.

Sedan detta med automatlåda. Det är märkligt hur seglivad myten om automatlådans bränsletörst är. En bil med en modern automatlåda med lock-up funktion är marginellt törstigare än en med manuell låda.
Det var de gamla amerikanska tvåstegade automaterna typ Fordomatic, Hydramatic m.fl. som grundlade myten och den lever tyvärr kvar.

Prova gärna en 9-3 diesel, manuellt växlad och jämför med en automat och återkom med ditt tyckande.
Det vore roligt att få din åsikt.

Sedan håller jag helt med dig om Focus Flexifuel, har man ingen turbo måste man hålla högt varv.

Jag såg i dagens Expressens bilbilaga att man provat de bästa miljöbilarna, den som vann var Volvo V70, E85-modellen.
Ok, jag tycker också att det är en fin bil, men ack så seeeg. Här måste man verkligen ligga på högvarv och växla ofta och ändå händer det inte mycket.
När jag kom från min 9-5 trodde jag först att det var något fel på V70, tills jag kom på att det skulle vara så.
Men den sunkiga motorn skulle jag aldrig köpa, det blir nog annan fart när Volvo kommer med sin egen.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det var myten om bränsletörsten jag menade, inte korkade politikers försök till styrning av utvecklingen.
Men det är ju riktigt som du säger att det är de små cyl.volymerna som inte ger någon vidare kraft innan turbon går in, men däremot varvar de inte mer nu än de gjorde förr.
Jag kunde varva min MB 240 upp till 4000 innan den lade av, vilket är detsamma som de flesta moderna smådieslar. Den var bara fyrväxlad, det räckte, den drog från 500 rpm.
Men man kan ju jämföra, MB 240, 2,4l ca 70hk, Saab 9-3, 1,9l 180hk (värstingen).

Fast visst finns det dieslar med kompressor, praktiskt taget varenda fartygsdiesel har kompressor fast där rör det sig ju om tvåtakt.
Men jag har för mig att det fanns en engelsk Commer Commercial på 60-talet, som hade en tvåtakt motkolvsmotor och för att en sådan ska fungera krävs ju kompressor.
När det gäller fyrtaktdieslar vet jag inte, men det skulle inte förvåna mig om det funnits.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Med en dåres envishet hävdar jag att dessa moderna dieslar endast passar ihop med automatlåda.
De som väljer att köra manuellt kommer så småningom att få slitageskador i arm och axel för att inte tala om vänster knä och höft.
Jag är ingen miljömupp, kommer aldrig att bli det och ger fullständigt sjutton i om bilen skulle dra något mer och kosta lite mer i skatt.
Det är ju bagateller jämfört med värdeminskningen för nya bilar.
Men provkör, med automat och utan, det behöver inte vara Saab, alla moderna dieslar är ungefär lika, men det märks mest med turbo.

F.ö har jag en kompis som har en 9-5 150hk diesel automat. Han har ett snitt, blandkörning på 0,7 och under 0,6 på landsväg och han kör inte särskilt snällt.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag vill återkomma till vad jag skrev tidigare ang, ViB:s långtest där man hade en Saab 9-3 diesel med manuell låda.
Tyvärr hittar jag inte testet på nätet, men där framkom ganska tydligt att den manuella lådan i en modern diesel kräver ett speciellt körsätt.
Men om man går in på Saabs hemsida:
[url=http://www.saabsverige.com/main/SE/sv/dyc/93_WAGON/12714/step4.shtml]htt...
och tittar på TTID-motorn så ser man att max vrid ligger mellan 1850-2750 rpm, vilket ger ett varvområde på endast 900 rpm om man ska utnyttja vridet fullt ut och det är av denna anledning som jag rekommenderar den sexväxlade automaten framför den sexväxlade manuella.
Max effekten 180 hk tas ut vid 4000 rpm, maxvarv är 4500 men då har motorn kroknat betydligt, vridet har gått från 400 Nm till 250 Nm
och effekten har minskat till under 120 hk!
Det finns alltså ingen anledning att dra en diesel på varvet.
Om man sedan tittar i andra änden på kurvan så märker man att om man kör försiktigt och smyger igång så är effekten under 20 hk och vridet ca 230 nm vid 1200 rpm.
Här är det alltså lätt att få motorstopp med manuell låda!

Men det är klart att en dubbelkopplingslåda skulle ge en lägre förbrukning, däremot höjer den nog inte komforten.
Men den lådan kommer nog inte förrän i nästa modeller från Saab.

Här är ett utdrab från ViB:s långtest:
[url=http://www.vibilagare.se/document/Saab_9-3.doc]http://www.vibilagare.se/...

Obs. att detta inte är ett specifikt beteende hos Saabs dieslar, iprincip beter sig alla moderna dieslar lika.
Om jag återkommer till min gamla MB 240 så kunde den dra igång på tomgång utan knot.

Sedan det här med andrahandsvärdet. Jag har kollat på min 9-5 automat och den ligger högre än motsvarande manuella, dock inte lika mycket som automaten normalt kostade i merpris, men jag köpte ett paket och därför har jag klarat mig bra.
När det gäller förbrukning har jag varit nere på 0,74, men då var det lugn körning praktiskt taget enbart landsväg. En kompis körde samtidigt samma biltyp och årsmodell, han kör alltid eco-driving, men fick en förbrukning av 0,76!
Det här är kollade siffror.
Men det var speciella förhållanden, normalt ligger förbrukningen på 0,85-0,9 med bensin och 1,1-1,2 med E85, men jag kör mycket landsväg.

'

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Glömde tala om att kompisens bil var manuellt växlad och han drar aldrig ut på varvet utan växlar upp väldigt tidigt.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vi halkar kanske lite av tråden, men det är riktigt att MB:n hade en enkel [i]kedjedriven ([/i]som MB alltid haft på sina OHC-motorer) överliggande kamaxel.
Men detta har inget att göra med att den drog redan från tomgång, det var helt enkelt den karaktären på motorn.

Men det gick att varva en stötstångsdiesel till 4000 rpm också, fast där var nog gränsen och det fanns stötstångsmotorer som kunde varvas över 6000 fast då handlade det om bensin och varvet brukade begränsas av ventilfladder.

Men Leif, jag hoppas att du provkör en manuell och en automat av Saabdieslarna och återkommer med dina synpunkter.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.