Vi Bilägares forum

Renault Megane - Citroen C5 - Volvo V70?

Renault Megane - Citroen C5 - Volvo V70?

Nu behöver jag hjälp att få lite insikt i dom olika bilarnas positiva och negativa egenskaper :) Jag ska köpa en kombi, har en liten hund och familj. Närmast tillhands står en Renault Megane -08 som jag just nu har hemma på prov, jag känner ingen aha-upplevelse när jag kör den men tycker att den är bekväm och snygg. Skall idag troligen provköra en C5, tycker att den kanske blir väl stor men tycker att den är snygg. Funderar också på att prova en V70 idag. Både Citroenen och Volvon blir isåfall av årsmodell -05, Cittran är dock i nyskick på bara dryga 2000 mil. Låt mig höra vad ni har för erfarenheter av dessa bilar, främst då Meganen? :)

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

V70 är ju välkänd och blir därför lättare att få servad och repererad till ett lägre pris på fristående vekstäder.
Den finns ju också med flera olika motorer.
Jag har kört V70 mycket och med olika motorer. Jag tycker den känns rejäl och är snygg ivändigt och man sitter lika bra som i Saab.
Men de flesta motorerna är tråkiga och måste varvas rejält för att det ska bli någon fart på bilen (men jag är ju van vid turbo och det finns ju till V70 också men till ett ganska högt pris).
Jag tycker nog också att de flesta, ej diesel, är lite törstiga. Jag kör min Saab ledigt med 0,1-0,2 lägre förbrukning vid likartad körning.
Men V70 går att köra snålt om man är försiktig med gasfoten.

C5 är nog den bekvämaste bil jag kört. Det finns förmodligen inte många bilar överhuvudtaget som kommer i närheten av den fjädringskomfort som C5 erbjuder.
Den fyrcyl bensinmotorn upplever jag som ganska slö och jag har mest erfarenhet av V6:an.
Men det finns ett par fina dieslar.
Tyvärr har ju C5 haft lite ojämn kvalite´med bl.a.elektroniktrassel.
Väljer du den ska du se till att få med historik över bilen så att du ser vad som åtgärdats.

Uppdaterat: 2008-07-17 11:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har ingen personlig erfarenhet av Megane, jag har inte ens kört den men jag har åkt med.
Han köpte den ny -04 och den har nu gått ca 10000 mil.
Ganska mycket fel och trassel men det kan ju vara ett måndagsex.
Men jag tror inte att Volvorepresentanten som servat den här bilen prioriterar Renault.

V70 är ju välkänd och blir därför lättare att få servad och repererad till ett lägre pris på fristående vekstäder.
Den finns ju också med flera olika motorer.
Jag har kört V70 mycket och med olika motorer. Jag tycker den känns rejäl och är snygg ivändigt och man sitter lika bra som i Saab.
Men de flesta motorerna är tråkiga och måste varvas rejält för att det ska bli någon fart på bilen (men jag är ju van vid turbo och det finns ju till V70 också men till ett ganska högt pris).
Jag tycker nog också att de flesta, ej diesel, är lite törstiga. Jag kör min Saab ledigt med 0,1-0,2 lägre förbrukning vid likartad körning.
Men V70 går att köra snålt om man är försiktig med gasfoten.

C5 är nog den bekvämaste bil jag kört. Det finns förmodligen inte många bilar överhuvudtaget som kommer i närheten av den fjädringskomfort som C5 erbjuder.
Den fyrcyl bensinmotorn upplever jag som ganska slö och jag har mest erfarenhet av V6:an.
Men det finns ett par fina dieslar.
Tyvärr har ju C5 haft lite ojämn kvalite´med bl.a.elektroniktrassel.
Väljer du den ska du se till att få med historik över bilen så att du ser vad som åtgärdats.

Uppdaterat: 2008-07-17 11:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är en del strul med det här forumet, det är därför det blir som i ovanstående inlägg!

Uppdaterat: 2008-07-17 11:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vad menar du med det? Nu har det blivit bilköp iallafall :) Blev en Renault Megane 2008, extremblå :) Jag hoppas på att det blir en lyckad affär, har ingen erfarenhet av Renault :s Tack så mycket för era åsikter och kunskap!

Uppdaterat: 2008-07-17 19:05

Jo vad jag menar är att allt man skriver inte kommer med.
Det ramlar liksom bort någonstans.
Men lycka till med nya bilen.

Uppdaterat: 2008-07-17 19:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre