Regeringspaketet till bilindustrin

12 inlägg 0 nya
Regeringspaketet till bilindustrin

28 miljarder till bilindustrin!
Hur mycket stannar i Sverige?
Enligt en uppgift i Ny Teknik är nya Volvo S60 till 75% utlandsproducerad. Volvo tillverkar ju dessutom en stor del av sina bilar i Gent, hur mycket svenskt är det i dessa?
Volvo är ju också till stor del Fordbaserad, hur påverkar detta de här pengarna?

Samma förhållande gäller ju Saab, kommer en del av detta stödpaket att gå till Mexico där ju 9-4X ska tillverkas?
Och hur påverkas nya 9-5 som ju ska tillverkas i Russelsheim?
Har den några svensktillverkade delar?
Och hur mycket svenskt är det i 9-3?

Kan det bli så att vi i själva verket skickar ut dessa pengar som ett stödpaket till utländska tillverkare, trots regeringens försäkring om att det främst är till för att få fart på svenka intressen inom fordonsindustrin?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har du provat en ny 9-5 nyligen?
Men det är ju inte det som det handlar om, eller hur?

Leifer.

Du har helt rätt i det du skriver om Saab och speciellt 9-5 är förgammal. Och kan inte konkurrera med konkurrenterna ute på den stora världsmarknaden. Det är en liten klick här i Sverige som köper bilen och företagsförsäljning. Bilen erbjuder ingenting som inte konkurrenterna har. Man har fått fila på en gammal konstruktion för att någorlunda hålla liv i modellen. Medans andra har kommit med helt nya generationer av bilar och modeller med ny bättre teknologi som införts inte minst på säkerhets området där konkurrenterna är ikapp och förbi i många fall. Och detta har jag svarat Saabnisse på på annan plats också.

Man kan ana att det som sker nu inom bilindustrin är en själv sanering på märken där de starkare och långsiktigt tänkande tillverkarna överlever, och det kan bara vara bra, konstgjord andning är aldrig bra i längden.

Det är ganska märkligt att om man försöker väcka en fråga om regeringspaketet så börjar man genast att hacka på Saab!
Det var ju inte det det handlade om!
Kom gärna med några konstruktiva åsikter i stället!

Du ska få en konstruktiv åsikt som också är fakta. Det finns inga svenska tillverkare av bilar, de är amerikanska numer. Så i slutändan kommer dessa pengar att gynna amerikansk industri oavsett, det är ju de som säljer bilarna. Vi bara tillverkar dem i Sverige numera, vissa av dom.

Det bästa vore nog om de amerikanska ägarna fick gå i konkurs för att sedan se en omstrukturering av företagen. Det behövs också en helt annan inriktning hur man ska driva företagen. Egentligen är jag emot att man ska ge pengar så här till företag som inte går, då får de gå i konkurs normalt sett.

Sedan är det en annan sak att det drabbar massa folk som slängs ut i arbetslöshet. Ett annat alternativ har varit att köpa ut de svenska företagen ur GM och Ford, då har de varit svenska igen. Och man kunde skjuta till pengar till forskning och framtagande av hybrider mfl miljövänliga alternativ.
Staten kunde väl försöka att sälja företagen eller att sälja aktier till intressenter som vill investera. Men då krävs det mer än de 28 miljarder man hittills lovat. Men då har pengarna stannat i Sverige och vi vet vad pengarna används till och har mer kontroll. Sedan om det räcker och om företagen överlever i denna mördande konkurrens som bilindustrin är är en annan sak. Men i princip är jag emot att vi ska betala ut pengar med statliga medel till industrin, pengar till forskning är okey men då ska företagen också vara svenska om vi skattebetalare ska släppa till pengar.

Jag tycker tyvärr det ser mörkt ut för de tidigare svenska biltillverkarna för tillfället. Och vi kan inte vara för sentimentala och nostalgiska i dessa frågor. Tänk på att de är amerikanska idag, och vi ska inte ge amerikanerna våra skattepengar.

Ja, jag körde min gamla 9000-92 för ett år sedan och förvånades över hur fräsch den fortfarande var efter över 30000 mil.
Den gick fortfarande tyst och stadigt och inga nersuttna eller trasiga säten!

Men jag ställde några frågor i mitt första inlägg och det är dessa som jag tycker vi ska ta upp.

Här kommer det ytterligare en länk om det jag svarat på tidigare i jämförelsen Saab 9-5 och Toyota Avensis på annan plats. Så här sammanfattar DNs skribent Lasse Svärd det hela, det roliga är att vi har samma slutsats.

[url=http://www.alltommotor.se/artiklar/kronikor/en-provkorning-blottar-bilkr...

Avensis har ju verkligen ingenting i den här tråden att göra.

Saabnisse.

Jo, det har den i allra högsta grad i denna artikeln om du verkligen läser artikeln så ser man skillnaden mellan GM (Saab) och Toyota hur de tänker långsiktigt. Och visar på skillnaden när det gäller modeller som Avensis och 9-5 som jag jämförde på en annan sait modellerna emellan och att Saab bara har fått fila vidare på en gammal modell och försökt hålla liv i den. Och det håller inte i längden, det ser kunderna att de får en gammal uråldrig modell. Men det viktiga är skillnaden tankesätt som GM och Toyota har som visas i artikeln, som jag hävdat flera gånger tidigare utan medhåll.....

Som jag skrev tidigare och menade, dina reklaminlägg hör absolut inte hemma i den här tråden.
Du förlöjligar ju närmast Toyota med alla dina konstiga argument.

Vad/vilka är reklam inlägg ? Och vad av mina argument är konstiga argument och inte stämmer ?

Även om stora delar av Volvos verksamhet förvisso finns utomlands så ska det inte förnekas att både Volvo pb och speciellt Volvo lv är stora arbetsgivare och skattebetalare i Sverige.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.