Vi Bilägares forum

Rätt till hela min fil?

Rätt till hela min fil?

Vinglig som Edwin (Edwin kom med ett namn när jag köpte den och är "på riktigt" en Honda XL600R; en offroad-motorcykel) är normalt, och ännu mer så om vägbanan är uppfräst med spår i väntan på ny beläggning, vinglade jag bitvis som en skadskjuten anka i min fil idag på morgonen.
Då tyckte uppenbarligen en snubbe i en flashig svart Saab 9-3 att jag inte hade rätt till hela min körbana i bilkön, och medan jag vinglade en bit åt vänster i min fil, tyckte han att det var helt ok att smyga upp bredvid och till höger om mig och kanske på sin höjd två decimeter från min bakdel. När jag vinglade tillbaka till höger och lite mer korrekt placerad mitt i min fil, hördes hur snubben tvärbromsade...

Han måste ha sett hur jag skakade på huvet' efter den manövern, för efteråt höll han behörigt avstånd långt, långt bakom mig hela vägen i några kilometer, tills vi skildes åt.

Jag betalar fordonsskatt precis som alla andra som de flesta andra som kör på Sveriges vägar. Detta innebär att jag precis som alla andra fordonsförare förhoppningsvis har rätt till hela min fil, utan att behöva bli trängd av nån stressad bilist som tror att så inte är fallet, och som tror sig vinna nånting på att komma en fordonslängd längre fram i en hundra meter lång kö...
Förstår ni min poäng? Capish' bilister?
[Edited on 2009-10-19]
[Edited on 2009-10-19]
[Edited on 2009-10-19]
[Edited on 2009-10-19]

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Håller med dig fullständigt Adrian! Det är fruktansvärt hur vissa bilister beter sig, speciellt dom i premiumbilar. Motorcyklister har precis lika mycket rätt att behålla sin fil, om inte mer än bilister. Motorcyklisterna är mer oskyddade och bör därför ses med ännu mer respekt! Skäms över bilförarnas beteende ibland.

Uppdaterat: 2009-10-22 11:46

Det har alltid funnits "idioter" i trafiken och de förekommer i och på allehanda fordon. Ser en viss överrepresentation av dom i sk premium-bilar.... Jag är yrkesförare sedan 20 år så jag har sett en del. Jag kommer aldrig att förstå varför vissa män (alltid män) blinkar med helljuset, tutar och "ger finger" åt lastbilar som kör om ... och när en del, efter omkörningen tvärar in framför lastbilen och bromsar, vinglar och bär sej allmänt egendomligt åt, blir det faktiskt riktigt farligt, speciellt för honom själv. Jag kör även motorcykel, har en Honda XL 400 och instämmer i att det nog finns bilister som tror att alla tvåhjulingar utan packväskor är mopeder. Men jag vill framhålla att vi, i stort sett har en god trafikmoral i Sverige, "idioterna" är undantag, inte regel (minns bara att de finns där) ...

Uppdaterat: 2009-10-24 14:03

"Inte ens traktorer och gräsklippare framförs enligt regelboken. Eller för den del fotgängare och cyklister."

Jag vill mena att just dessa grupper, vilket inkluderar mopedister inte nödvändigtvis kan "regelboken" ..... varför vi andra, i och för sej gärna får svära oss blåa över vissa av dessas beteende ... men måste ta särskilt ansvar, visa hänsyn och ha visst överseende.

I stora hela tycker jag nog ändå, att samspelet fungerar hyfsat bra. Har man åkt bil i ex Turkiet, Egypten eller Gambia förstår man skillnaden :o)

Uppdaterat: 2010-02-07 15:10