Punkaspray-igen

1 inlägg 0 nya
Punkaspray-igen

Åter är punkteringssprayen uppe till diskussion i dagstidningarna.

I dagens DN står det om två personer som dött efter att ha svetsat i fälgar med monterade däck som exploderat.
I det ena fallet står det att en erfaren reparatör skulle laga en pyspunka genom att svetsa i fälgen.
Erfaren? Varje erfaren svetskunnig vet att det inte går att svetsa en läcka på en tryckbehållare om trycket finns kvar.
Att svetsa på en fälg med lufttryck kvar i däcket kan vara livsfarligt även om inte däcket innehåller explosiv gas!Varför släppte man inte först på trycket om man nu nödvändigtvis måste svetsa med däcket monterat?
Vilket bara det tyder på en viss brist i erfarenhet.

Här visar det sig som så ofta att tidningarnas journalister i allt för liten grad missar att göra tillräckligt utförlig källforskning.
I stället för att ta reda på hur en läckande fälg ska svetsas, som i sig är ytterst ovanligt, har man enbart gått på Däckspecialisternas riksförbund och deras krav om att förbjuda försäljning av punkteringsspray.
Tacka sjutton för det!
Det sänker ju gummigubbarnas möjligheter till extrainkomst.

Sedan kan jag hålla med om att det är idiotiskt att använda gasol som drivgas, det går förmodligen lika bra med CO2 även om det skulle kräva en viss ändring på gummilösningens sammansättning.
Eller också gör man som Saab med sin punkaspray, har gummilösningen för sig och drivgasen för sig som förenas just vid insprutningen, då blir risken för kontaminering av en icke bränngas obetydlig.

Det vore ju inte särskilt svårt att låta punkasprayen bestå av två sammankopplade burkar vars innehåll förenas först vid användandet.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.