Vi Bilägares forum

Pruta vid nybilsköp

Pruta vid nybilsköp

Funderar på att köpa ny bil och behålla min gamla. Vad är då mina chanser att pruta på nybilspriset?
Är det överhuvudtaget möjligt och i så fall med hur mycket i procent räknat? Är det möjligtvis bättre att se till att förhandla om extrautrustning och hur mycket i så fall? Bilen jag funderar på kostar 230 000.
Tacksam om någon med egen erfarenhet vill svara på denna fråga.
Mvh J

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Håller med Shogun här. Men en kassarabatt på en 7-8% brukar fungera när man utgår från listpris. Är det redan ett "paket - just nu" eller liknande så är det säkert svårare.

Vissa återförsäljare sätter i system att alltid ha rabatter, aldrig sälja till ordinare pris.

/Pär

Uppdaterat: 2008-02-28 21:55
McTar

Ska du köpa ny bil rent, utan byte, är det du som sitter med trumf.
Besök flera bilfirmor, utan att tala om att du varit hos någon annan.
Ge ett skambud och kolla reaktionen hos säljaren, budet får naurligtvis inte vara för lågt men minst 15% under listpriset och detta sedan du lagt fram dina krav på tillägsutrustning.
Var stenhård och kör samma race med alla, någon kanske nappar och kom ihåg att det är en förhandling som du ska styra, inte försäljaren.

Har man inbyte har man en sämre sits. Det kan vara svårt att pruta då, för om försäljaren går med på att pruta, lämnar han ett sämre pris på inbytet.
Det kan vara bättre att undersöka om det går att sälja den gamla privat även om det sker till ett lägre pris.

Det är ju alltid de pengar som man lägger ut som räknas i slutänden.

Uppdaterat: 2008-02-29 11:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Håller med leifer. Jag tror att man bör utrusta bilen först och sedan försöka pruta 7-10% på slutsumman. Det blir väl ungefär som att pruta in en massa extrautrustning, vilket de inte förlorar lika mycket på, tror jag. Jag kan säga att jag prutade 10 000 på min (då) 5 år gamla Peugeot för 65 000. 65 000 var ett mycket bra pris för bilen då, men jag fick ner det 10 000 till, så jag tycker att 15 000-20 000 bör man kunna pruta ner en så pass dyr ny bil. Men å andra sidan lyckades jag och mina föräldrar bara pruta 10-20 000 (glömt exakta summan) på deras nya BMW för 350 000. Så det är olika.

/Erik

Uppdaterat: 2008-02-29 15:12

Helt fel, leifer, du kan absolut inte spela med öppna kort mot en försäljare som gör allt för att lura skjortan av dig.
Tro mig, jag har jobbat som säljare i många år även om det inte handlat om bilar.
[i]Jag vidhåller, som köpare har du[u] trumf[/u] på hand och då gäller det att utnyttja dem[/i].
[u]Jokern[/u], är att du besöker många företag och spelar ut dem mot varandra, men utan att låtsas om att du har flera budgivare.
Att du har fler om budet kan du tala om då det kommit nära det du vill betala och då se om det finns fler som vill vara med och slåss.
Var tuff.
Det är dina pengar det handlar om och kom ihåg att det inte finns någon försäljare som går med på en förlustaffär även om han säjer det.
Han tjänar bara mer eller mindre på affären och för dig gäller det att se till att han tjänar så lite som möjligt.

Men man måste vara klar med att ha med likvärdiga utrustningsalt. redan från början så man inte börjar jämföra äpplen och päron.

Uppdaterat: 2008-02-29 17:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack för svaren! Ska gå och snacka med säljaren på måndag och höra hur mycket han är villig att gå ner i pris.
Taktiken bestämmer jag när jag ser hur han reagerar, dvs om jag ska pruta på listpriset, extrautr. eller allt tillsammans.
Ska senare besöka andra firmor i andra städer och höra vilket pris de kan ge mig så får vi se!
/J

Uppdaterat: 2008-02-29 20:49

Det går alldeles utmärkt att pruta på nya bilar. Jag har själv köpt flera nya bilar och har då t.ex. kunnat pruta 32 tkr på en Citroen C5 (från 202 tkr till 170 tkr), från 208 till 184 tkr på en Hyundai Santa Fé, från 120 tkr till 92 tkr på en Skoda Felicia sov. Alla köp utom ett har skett utan inbyte och bilarna har varit normalutrustade eller i snikversion, absolut inte maxutrustade eller lyxversioner. Fast skall man pruta får man ligga i och ta in offert från flera handlare. Försök hitta en ny återförsäljare som behöver få ut några bilar för att få bättre villkor eller pricka in en säljare som saknar en bil för att nå ett säljmål som ger mer bonus - jag har bekanta som lyckats med det och som köpt bilar med 30% rabatt.

Uppdaterat: 2008-02-29 23:29

Jo leifer, det finns budgetperioder då man erbjuder viss extrautrustning till halva priset, eller under det.
Men problemet verkar vara att under dessa perioder är det ofta svårare att göra ett bra pris.
Inte alltid, ibland finns det läge för förhandling.
Och en sak måste vi komma ihåg. De som betalar fullt pris för en vara utan att försöka pruta ska vi vara tacksamma för.
Det är dessa godhjärtade personer som ger oss andra bättre prutmån!

Uppdaterat: 2008-03-01 14:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Passar på att låna tråden då jag fn sitter med några offerter i från bilhandlare på en fabriksny Honda CR-V 2,0 Executive 2012, alltså premiumvarianten av bensinmodellen.

Efter många om och men, då de flesta försökt att nu innan årets slut kränga sina "demobilar" har jag ändå fått lite spridda skurar på siffror. Verkar som alla har sagt nästan en regel att lägga på en massa tillbehör till höga priser för att fejka jätterabatter. En del gör samma sak t.o.m. på beg. demobilar (-11), alltså skyhöga nypriser på tillbehören som ändå suttit på bilen i ett år.

Skulle verkligen vilja höra med er som köpt nytt:

- Är det som jag läst bättre köpläge i januari, med nya modeller på intåg och de nuvarande årgångarna som fått början ett nytt års damm på sig o.s.v. Eller gäller det "bara" lagerbilar? Även ikring sommarsemestrarna har jag läst, pga stiltje med semesterkassor etc!?

- Hur vanligt är det att man dribblar med tillbehörspriserna, då ena åf vill ta 8 500 för vinterpaket med hjul etc och en annan 18 000:-. I slutändan kanske slutsumman landar på densamma, men någon vill framstå som extra generös med rabatter?

- Vad kan man räkna med för tillbehör som självklara, och vilka är egentligen del av den rabatt som du tror dig pruta fram? Är t.ex. gummimattor av olika slag nåt att slå sig för bröstet med. I mina ögon är det bara larvigt att ens skriva ett pris på dessa på en bil över 300 000!?

- Vad bör man kunna kräva för rabatter i vinter, med rådande lågkonjuktur etc (vet inte om den påverkat bilhandeln som bomarknaden). Är 10-15% på bilen+tillbehör för lite/mycket? Någon som t.o.m. har erfarenhet av Hondaköp?

Uppdaterat: 2011-12-22 23:53

Pierre

Jag skulle tro att du kan pruta mer på nya lagerbilar jämfört med om du beställer en ny. Lagerbilarna brukar ha hyfsade tillbehörspaket. Jag köpte en ny Golf 2007 på Lecab i Karlstad utan inbyte och lyckades tjata till mig en värdecheck på 7500 som jag kunde använda hos dom. Kändes väl lite småsnålt men då var det ju ingen lagerbil så det kanske var det som spelade in.

Uppdaterat: 2011-12-23 15:53

Fram tills nyss litade jag naivt nog på säljaren som sa att det bara vad rykten och att den nya som först ska betas av i USA kommer hit först tidigast sommaren 2013.
Dessutom sa han att med facit i hand har cr-v alltid riktigt högt andrahandsvärde. Eftersom det är helt omöjligt att hitta "billiga" begagnade, där 2007-2009 och i synnerhet 2010-2011 kostar i stort sett lika mycket som en ny så vet man ju inte...

När väl den nya dyker upp, vilket jag nu kollat upp med Honda, hur mycket tror ni man bör göra prismässigt på den sista generationen 2012? Om man normalt sett kan pruta med sig vinterhjul, motor och kupevärmare etc - låt oss säga upp till ett mervärde på Max 10%. Hur mycket mer pga denna för mig oväntade vändning? (stadsbo på 40 som inte haft bil sedan 20 års ålder)

Uppdaterat: 2011-12-23 16:26

Btw. så här sa Honda:

"Först i slutet av september 2012 kommer den Nya Europeiska CR-V:n att visas
på Parismässan. I samband med den startar produktionen så runt årsskiftet
2012/2013 kommer den nya CR-V:n att finnas till försäljning i Sverige."

Uppdaterat: 2011-12-23 16:29

Nu har offerterna rasat in på (2012) Honda CR-V 2,0i Executive Aut och alla verkar som sagt först och främst vilja bli av med sina nya CR-V 11:or (finns med som alt lite här och där - ej efterfrågat ;- )

1.
2012 Honda CR-V 2,0i Executive Aut, 307.900
Metallic, 5.900
Vinter pkt V-hjul friktion gummimattor, bagagerumsmatta (ord 18300kr), 8.500
Motorv m grenkontakt inkl mont, 5.750
Lastgaller, 2.580
Styling pkt Takspoiler, hasplåtar insteglister (ord 21600kr), 4.900
Tot. 335 530, Rabatt. 27 500, Mitt pris. 308 030

2.
CR-V, 307.900
Metallic, 5.900
Vinterhjul 17"Alu Nokia/Bridgestone, 14.900
Motorvärmare med Kupéfläkt, 5.200
Lastgaller, 2.700
Gummimattor samt formskuren bagagerumsmatta med hög kant, 1.200
Tot. 337 800, Rabatt. 30 000, Mitt pris. 307 800

3.
CR-V, 307.900
Metallic, 5.900
Vinterpaket:Vinterhjul kompl, gummimattsats,18.300
Motorvärmare med Kupéuttag, 5.600
Lastgaller, 2.700
Tot. 340 400, Rabatt. 40 750, Exp avg. 350, Mitt pris. 300 000

Skulle verkligen uppskatta om det fanns rutinerade bilköpare eller "pensionerade handlare" som kunde kommentera priserna (någon är större, någon är billigare, någon verkar ha höga tillbehörspriser för att verka extra rabattgenerös och någon slänger med extrapaket men kanske är otydligare på däckens kvalitet). Ska man jaga tusenlappar eller hellre vara försiktig med "fel handlare". Alldeles för många anmärkningar hos ARN kanske inte väger tyngre än 8-10 papp i rabatt!?

Grymt tacksam om ni även kommenterade mina rabattrelaterade inlägg avseende ny bil av det gamla slaget vs. andrahandsvärde när den helt nya CR-V´n som dyker upp mot nästa årsskifte?

Uppdaterat: 2011-12-24 00:52

Jag har köpt ett par nya bilar de senaste åren och min erfarenhet är att det absolut lönar sig att pruta. Tror inte man ska bry sig så mycket om olika erbjudande dock, det dom förlorar på gungorna tar dom ut på karusellerna.

Själv har jag precis köpt en ny MB 220 CDI kombi vilket var en intressant erfarenhet. Sätter man ihop samma bil på webben i MB bilkonfigurator kostar den 450K (rundade siffror eftersom jag inte orkar rota i mina papper). Utan utrustning startar den på 350K. Nu hade dock MB ett ”erbjudande” så den startade på 329K istället. Sen valde jag olika paket, också dom med ”special” pris som tex automat, stora business paketet, navigation osv. Min bil slutade på 396, sen började jag pruta. Fick först 5% och sa då att jag inte längre var intresserad eftersom det var över min budget. Ett par dagar senare ringer försäljaren igen och erbjuder att sälja för 360K, så 9% rabatt. Alltså 90K under det officiella priset på generalagentens hemsida.

Tittar man på MB hemsida säljer dom liknande lagerbilar för runt 370K som då är ett ”reapris”. Jag vet inte hur mycket man kan pruta på dom men nu fick jag senaste modellen 2012 facelift och precis den färg och de tillval jag ville ha så jag var nöjd med mitt slutpris.

Ca en månad efter att jag hämtat ut bilen är det en stor annons i tidningen där MB erbjuder gratis automatlåda och businesspaket på utvalda kampanjbilar – och vad ligger dom på – jo även de 370K....

Så hur många % rabatt har jag fått, jämfört med 450K 20%, med 396K 9% och slutligen med 370K 3% rabatt.

Så mitt råd till dom som ska köpa ny bil, ta lite tid på er och lär er marknanden. Kollar man lite annonser och tittar på lagerbilar på internet lär man sig snart vad dom ligger på. Gör sedan en fabriksbeställning så ni får precis vad ni vill ha och pruta ner priset några % under lagerbilarna för där mistänker jag att gränsen vad dom säljer för ligger.

(Hade en likande erfarenhet med Volvo för några sedan, mönstret var det samma men skillnaden var inte lika stor...)

Uppdaterat: 2012-01-10 14:17

Jag har en kompis som absolut inte prutar på bilar, varken nya eller begagnade, han är nog bilhandlarnas dröm... Trodde inte mina öron när han sa det.

Självklart ska man pruta, både på nya och begagnade bilar, och jämföra flera olika handlare. Bilhandlare är moderna tiders hästhandlare och har ofta rymligt samvete....
Jag spelade ut 2 handlare mot varandra och prutade ner motsvarande bilar från 89 till 61 tusen. Dessutom skulle jag ha vinterdäck, nyservat, nypolerat och en dragkrok inkluderat. Det blev affär till slut.

Och som sagt: kolla gärna efter kampanjer, de kan vara riktigt bra. Men, de går att pruta på också.
Sen ska man ha rejäl rabatt på vinterdäck och krok, för där lägger handlarna på rejält.

För övrigt måste jag tillägga att det är inget annat än trams av vissa bilhandlare att ta betalt för gummimattor och stänkskydd, sånt borde vara standard här i Sverige!

Uppdaterat: 2012-01-10 16:02
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...