Problem med Toyota Auris

14 inlägg 0 nya
Problem med Toyota Auris

Jag har en liten fundering. Jag har rätt allvarliga problem med min Toyota Auris. Bilen är bara ca 3 månader och har stått inne på verkstan i en vecka nu p.g.a. att jag har haft bromsbortfall.. Det har hänt ca 4 ggr att när jag bromsar så händer det ingenting i 1-3 sekunder sen så funkar bromsarna som vanligt igen. Pedalen känns inte känns helt som vanligt hela tiden, den är varken stum eller lös. På Toyota så har man inte en aning om vad det kan vara, man har provkört endel och hållit på och mäta och ha sig, men man hittar inget. Felet visar ju sig inte så ofta, ibland kan det gå över 200 mil mellan gångerna.
Det jag undrar är hur jag ska hantera den här situationen? Det är ju inte kul att ha såna här problem på en helt ny bil. Man köper ju en ny bil för att slippa alla problem. Hur länge kan man låta dom hålla på med bilen innan jag kan börja kräva att få en ny bil eller att få pengarna tillbaka? Just nu så har jag en hyrbil som toyota står för men så kan man ju inte hålla på så länge.

Konstigt på en helt ny bil som är världens bästa enligt Shogun [b];-)[/b]
Är problemet väderberoende, jag menar om det uppträder t.ex. vid regn?
Hur som helst ska du ju inte acceptera en så allvarlig sak, du måste fortsätta att bråka med bilfirman, det är ju deras skyldighet att avhjälpa felet och se till att du blir nöjd.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det beror nog på att bromsarna är tillverkade av någon europeisk underleverantör! ;-)
Skämt åsido, ett så allvarligt fel måste åtgärdas direkt.
Antar att det är problem att få felet att visa sig när den är inlämnad.
Kolla med ARN vad som krävs för att häva köpet. Man kan ju alltid ha det som påtryckningsmedel...

/Pär

McTar

Visst går det att försöka skämta bort att det är en europeisk underleverantör (Bosch) till Toyota som levererar bromssystemet till Auris och även till Avensis. Men faktum är att det är så. Och att man tidigare när bilarna tillverkades i Japan använde man sig av Japanska Nippon Denso med inga problem alls, detta enligt uppgift jag fått från sådana som jobbar hos Toyota. Och att bilar tillverkade i Japan inte har några problem alls i jämförelse med de europa tillverkade, kanske tar japanerna sitt arbete mer allvarligt och är mer noga i sitt arbete !?

Men detta hjälper ju inte dig, jag vill bara påtala att problemen kommer när Toyota börjar att använda sig av mer eller mindre europeiska underleverantörer när bilarna byggs i Europa för att slippa tullar på bilarna så bygger man dom här. Och då måste man använda sig av underleverantörer som finns i Europa för att räknas som europeisk bil. och det kanske är naturligt europeiska billtillverkare brukar ju ha problem senast var det väl VW som också hade problem med sina bromsar och även Skoda. Där bromsverkan försvann vid slaskigt väglag,med beläggning på broms skivorna. Det beodde också på underleverantören !

Och jag menar att detta är farligt för Toyota som KAN drabbas av ett rykte som inte ÄR bra när sådant här sker, och detta är man mycket väl medvetna om på Toyota. Man har tidigare varit mycket förskonade från återkallningar av detta slag, jag har aldrig upplevt det förut av Japan tillverkade bilar från Toyota. Man är snart nere på samma låga nivå som andra europeiska märken vad gäller fel ;o). Något Toyota är medvetna om som man försöker undvika så mycket som möjligt.

Jag och min fru har också haft problem med våra bromsar på våran Auris i form av gnissel som man inte helt får bort. Vi hade bilen inlämnad senast Fredag den 13 Juni :o) och så fick vi meddelande häromdagen att vi ska in den 2 Juli för byte av skivorna på våran Auris som är modellen med 2,2liters dieseln.

Toyota har förklarat tidigare att man haft problem med bromsarna på Auris med bensin motorn och att det varit problem med så många bilar att Toyota varit tvungna att ta fram en åtgärdsplan. Något som inte finns till våran modell med dieselmotor då inte tillräckligt många haft problem (rapporterat in fel) med bromsarna på denna, om inte något skett nu att man fått fram en åtgärdsplan.

Toyota är mycket bra att ha att göra med när sådant här inträffar, man får lånebil m.m och man är mycket vänliga.

Men helt klart är att sådant här är mycket tråkigt när det händer och är oaccepptabelt att man får bromsbortfall som i ditt fall, då får man vara glad att man bara har gnälliga bromsar ala Volvo 240 i bland som vi har, men vi är inte nöjda med det vilket vi har påtalat.

I övrigt är vi kanon nöjda med våran Auris och trivs med bilen och vill inte byta bort den pga gnälliga bromsar. Vi hoppas och tror att Toyota löser problemet tillsammans med underleveratören ! Och hoppas att det löser sig för dig att man hittar vad bromsbortfallet beror på och jag förstår om du vill få bilen utbytt när du drabbats av detta. Men jag tror att Toyota löser detta för dej så du blir nöjd, bara man vet vad felet beror på.

Ja det är möjligt att du har rätt Shogun, jag har liten erfarenhet av Toyota, men jag har ca 50000 mils erfarenhet av Saab och Volvo och jag har aldrig på någon av dessa bilar haft några problem med bromsarna.
Jag har för mig att Bosch levererar bromsutrustning även till Saab och Volvo och om den här typen av problem skulle uppstå på någon av dessa bilar skulle det omedelbart förorsaka krigsrubriker på de stora kvälstidningsdrakarnas löpsedlar (de som numera kommer på morgonen).
Kan det vara så att (en konspirationsteori [b];-)[/b] ) Bosch levererar andra sortering till japanska bilar?

Jag menar för att jäklas?

Nej, jag tror inte Bosch jäklas med Toyota. Isåfall blir man inte gammal som leverantör till Toyota, skulle man göra så mot världens största biltillverkare som säljer massor med bilar, och det är fina pengar för Bosch. Man är knappast så dum, men man kan inte vara säker förstås. Kanske betalar tyska bilindustrin pengar till Bosch och Bosch levererar avsiktligt felaktig bromsutrustning till Toyota för att deras goda rykte ska skadas. Tyskarna avundas säkert Toyotas rykte. Nej, jag tror inte att detta är sant, vill inte tro det !

Tror mer att detta är den kvalitet som Bosch levererar, man kanske inte ÄR bättre än så här, eller så har man problem med ojämn kvalitet på sina grejor man levererar. Något som är oacceptabelt för Toyota i längden om man vill vara leverantör till dom.

Jag har fått bekräftat från mekaniker och kundmottagare som jobbar på Toyota att det är betydligt fler småfel på europa tillverkade Toyota jämfört mot japanska. Där inte något fel alls förekommer i stort sett. Något man också kan se i olika undersökningar runt om i världen. Så jag är inte förvånad att detta händer som med våran Auris. Vore bättre om bilarna enligt mej vore gjorda i Japan, då vore det bara att åka in på service med bilen, har aldrig varit med eller hört om något liknande från Toyota förut.

Hoppas bara på en lösning för trådskaparen att man finner felet till bromsbortfallet, något som säkert ÄR oerhört viktigt för Toyota att finna så att inte en olycka inträffar. Det kan ju finnas flera som drabbas så småningom av bromsbortfall och då är det viktigt att kunna ringa in de felaktiga komponenterna och i vilka bilar de monterats i för att man ska kunna åtgärda dom.

Förövrigt så vann ryssarna fotbollen rättvist i kväll, Sverige var utspelade totalt, och vad gjorde Zlatan ? Han är ju den enda i det svenska laget om man får tro kommentatorerna och även statsminister Reinfelt, man tar sig för pannan ! Jag tycker Zlatan ÄR en diva, visserligen en duktig diva men han är inte hela svenska laget som det låter från vissa.

Nu s� har jag f�tt tillbaka bilen fr�n verkstan och dom TROR att dom har fixat problemet. Dom har inte n�n aning om vad som var orsaken s� dom bytte endel grejer i bromssystemet och nu s� �r dom n�jda och s�ger att dom inte kan g�ra mer. Jag �r dock inte s� n�jd med det. Hade dom vetat vad som var fel med bromsarna s� hade det ju k�nts b�ttre men nu har dom ju inte n�n aning om vad felet egentligen var och kan inte s�ga att problemet �r l�st. Beh�ver jag s�ga att det inte k�nns s� tryggt att �ka runt med den bilen n� mer. S� nu har jag best�mt mig f�r att byta bort bilen f�r jag har inte n�n lust att ha kvar den n� mer. N�n som vill k�pa en bil med bromsar som kanske funkar? ;)

Nja, att Corolla sedan ska vara tillverkad i Japan stämmer bara till viss del för oss. Visst den tillverkas i Japan men inte den version vi får hit den tillverkas i Turkiet. Liksom Corolla kombi och Corolla Verso byggs i Turkiet. Allt för att vara så nära den marknad där bilarna ska säljas, billigare och bättre för miljön utan frakter från Japan.

Auris fabriken är inte ny, Corolla tillverkades där sedan 1998 vad jag vet, mumin Corollan som ser ut som ett mumintroll i fronten med sina runda lyktor. Sedan ändrades lyktorna år 2000 till mer normala och bilen blev snyggare i mina ögon, alltså generationen före den Corolla som tillverkades sist och såldes i Sverige den generationen kom 2002 till Sverige. Tills Auris kom förra året 2007.

Toyota bygger inte en ny fabrik bara för att en ny modell kommer ut som Auris. Man kan bygga flera olika modeller på samma lina i en fabrik om man vill.

Nu är det kanske inte så enkelt som att byta till Corolla. Köper man en Auris är det väl för kombimöjligheten och den finns ju inte på Corolla.
Och om du känner dig otrygg i din Auris så känner du väl inte tryggare i Corolla?
Det måste vara ett mycket ovanligt fel du har haft annars skulle det nog hittats tidigare.
Vi får hoppas att allt är OK nu.

Enligt toyota så har det inte rapporterats in att någon annan bil skulle ha samma fel i hela europa.

Det var det jag skrev 08-06-18 21:56 [b][i];-)[/i][/b]

Där håller jag med dig helt, det är nog så att vi svenskar , med några få undantag, är alldeles för flata.
Vi har blivit uppfostrade att aldrig slå näven i bordet och ryta till och naturligtvis anpassar sig företagen till detta och det är ju naturligt, de styrs ju oftast av svenskar.
Här kan det nog bli en chock för vissa företag när de märker att många av de inflyttade medborgarna från andra kulturer kommer att ställa helt andra krav.
Och visst är det här klumpigt skött av Toyota, de hade kunnat ta hand om det bättre.
Jag har en svåger som köpte en ny Saab 99 för många år sedan. Det var en riktig måndagsbil som åkte in och ut från verkstaden ofta.
I stället för att tidigt erbjuda en ny bil fortsatte de att skruva och muttra.
Är det någon som tror att han köpt någon mer Saab?
Alla är ju inte som jag [b][i];-)[/i][/b]

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.