Vi Bilägares forum

Problem med att motorn dör på min Volvo V70 -02:a

Problem med att motorn dör på min Volvo V70 -02:a

Hej!
Jag har en V70, årsmodell 2002, automat. Har haft den sen 04 och den har fungerat finfint hela tiden. Men på sista tiden har den börjat spöka, och de jag pratat med hittills har ingen aning om vad det kan vara för fel. Har precis haft den inne på en stor service, och de felsökte men kunde inte hitta något som skulle kunna förklara problemet.

Den dör väldigt ofta precis när jag bromsar in, för att t.ex. svänga eller vid rödljus. Det är alltid under inbromsning och alltid under 40 km/h. Det är inte konsekvent, utan det kan gå flera veckor ibland utan att det händer, sen plötsligt kan det hända om och om igen, 5-15 gånger i tät följd. Jag har märkt att problemet mest frekvent uppstår efter långkörning - som t.ex. om man streckkör 20-30 mil och sedan bromsar in för första rödljuset på länge, då brukar den tokdö hela tiden.

När den dör tänds alla "varningslampor" i panelen, de lyser en stund, sen lyser oljelampan ensamt en kort stund. När den dör lägger jag i "P" och startar om bilen, och det går alltid direkt utan problem what so ever.

Bilen har en pytteliten oljeläcka någonstans. Så pass lite att det inte blir fläckar på marken, men det syns om man kikar under bilen att det oljekladd. Jag fyllde på olja i höstas, till MAX. För några veckor sedan var oljenivån precis ovanför MIN.
(Jag är väldigt okunnig på bilar och motorer, så jag är lite osäker på om det klassas som en liten oljeläcka. Men jag tror det?)

Dock verkar det inte finnas någon korrelation mellan oljenivån och motorstoppen. Händer lika ofta oavsett oljenivå.

Om någon kan kasta ett ljus över vad det kan vara för problem med min bil skulle jag vara oerhört tacksam!

Mvh / Mattias

Uppdaterat: 2012-03-09 17:54

Kommentarer

Jag tror att du kan få bättre hjälp på Volvoforumet där många kan mycket om Volvo.
http://www.jagrullar.se/forum/index.php
Ställen fråga och du kan få utförliga svar.

Uppdaterat: 2012-03-11 13:41
Elbil2