Vi Bilägares forum

Priset

Priset

Jag har köpt en miljödiesel, en bil som har nästan halva bränsleförbrukningen och mycket mindre koldioxidutsläpp än min tidigare bil.
Vad får man till tack, högre pris på diesel bl. a. på grund av höjning av dieselskatten.
Är verkligen regeringen intresserad av att vi skall försöka sänka utsläppen?
Troligtvis inte.
Vänta bara till det blir tillräckligt många etanolbilar i Sverige.
Då åker nog etanolpriset upp också.
Så jag har bestämt mig, jag [u][b]SKITER[/b][/u] i miljön i fortsättningen.
Hälsningar från en förbannad bilist som måste ha bil på grund av avsaknad av kollektivtrafik.

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Jag känner till detta problemet sedan tidigare...
Men jag funderar på "en hel deciliter"? Vad innebär det?
En dl mer på min Lupo hade ökat förbrukningen med 33 %.( Den förbukar 3 dl / mil)
Så stor skillnad kan det inte vara?!!
På en stor fyrhjulsdriven bil som kanske har en förbrukning på strax över litern milen är det endast 10 % mer?!!
Hur stor är skillnaden energimässigt på den svenska repektive den tyska dieseln?

För övrigt håller jag med att skatten på dieseln är trist. Men inget att gråta över då den inte kan påverkas inom en snar framtid..
Gilla läget bara..

Uppdaterat: 2008-05-06 10:06

Jag har hört av andra medlemmar i klubben (den svenska Lupo 3L klubben) att förbrukningen minskar med den europeiska dieseln.
Det kan vara svårt att jämföra hur mycket förbrukningen minskar då man ha lite annorlunda körvanor i t.ex. Tyskland.
Det vore intressant att få en uppgift om hur mycket mer energi den europeiska dieseln innehåller.
Då menar jag inte i förbrukningssiffror utan i faktiska tal, d.v.s i Joule eller motsvarande.

Vet någon var man kan få tag i dessa siffror eller är de "hemliga"?

Annars är jag benägen att hålla med Dig Leifer, om att de nyare dieselbilarna med partikelfilter kör med miljödiseln "i onödan".
Har man partikelfilter i bilen finns det ju ingen poäng med att köra med miljödiesel??!!
Då hade det varit bättre att köra med europadiesel för att kunna minska på förbrukningen.

Ha det gott i solen!

Uppdaterat: 2008-05-07 09:51

Jag har en lite äldre lista på energiinnehåll i olika bränslen. Det är inte säkert att den är het aktuell, men alltid något:

Diesel MK1 och MK2 9772 kWh/m3
Diesel MK 3 9952 kWh/m3
Bensin 8720 kWh/m3
Etanol 5890 kWh/m3

Uppdaterat: 2008-05-08 11:36

Tack så mycket för informationen!
Det var intressant!

Uppdaterat: 2008-05-09 09:36

Det är ju ganska liten skillnad mellan de olika dieselsorterna, märks det verkligen på förbrukningen i praktiken med en så liten motor som i Lupo och dess låga förbrukning?
Att det märks på en 14-liters Scania V8 kan jag förstå, men hur mycket gör det på Lupo och likn. bilar?

När det sedan gäller E85 som bara har ca 2/3-delar av energiinnehållet i bensin så bör allså förbrukningen öka med mer än 40% jämfört med bensin.
Min erfarenhet ger ca 30% ökning för sugmotorer och 20% för turbomotorer, (under förutsättning att man inte utnyttjar den högre effekten som man får).
Det vore intressant med andra E85-åkares erfarenheter.

Nu skiljer det ju snart fem kronor mellan bensin och E85!

Uppdaterat: 2008-05-09 12:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har själv aldrig kört på Europadiesel så jag vet inte hur den påverkar förbrukningen.

Det är nästintill omöjligt att mäta att europadieseln gör Lupon snålare hävdar jag.
På 100 km skulle förbrukningen minska med storleksordningen 6 cl!! (En stor snaps)
Knappt märkbart.
Däremot kan körstilen förändras på tyska vägar jämfört med hur man kör i Sverige..
Kanske kan det göra att man upplever europadieseln som snålare..

Uppdaterat: 2008-05-09 12:29

Lite enkel matematik att få till 6 cl på 100 km...

Det skiljer ca 2 % i energimängd på de två dieslarna enligt siffrorna ovan. (Dividera de två talen = 0,98 => 2 %)
Om Du minska bränsleåtgången med samma 2 % blir det således att
2% på 3 liter är just.... 6 cl! Inget svårt matteproblem..
Det skulle vara trevligt om Lupon förbrukade 1 dl mindre per mil... 0,2 milen är helt OK för min del!!

Uppdaterat: 2008-05-12 10:02

Jag vill bara påpeka att det trots allt är energimängden i bränslet som ger förbrukningen.
Allt annat är nog bara felaktiga tester.
Statoils 3 % verkar rimligt i sammanhanget.

Uppdaterat: 2008-05-12 10:06

Lupo 3L, man ska nog ta Teknikens Världs slutsatser med en stor nypa salt. Deras körcykel (sverigecykeln) ger generellt mycket höga förbrukningssiffror. Din Lupo skulle nog hamna mellan 0,4 och 0,5 l/mil. Din beräkning på 2% lägre förbrukning är betydligt mer relevant. Man kan visserligen tänka sig att det högre energiinnehållet har inflytande på verkningsrad, men det bör inte ha alltför stor betydelse. Däremot tror jag att det kan vara större skillnader på energiinnehåll än vad jag angav.

Uppdaterat: 2008-05-16 18:26

Jag vill bara tillägga att jag har tröttnat på de höga dieselpriserna och har konverterat till RME (RapsMetylEster). Det är trevligt att tanka för 11,70 litern istället för 14,50.. Lupo 3L är ju förberedd för RME-drift. Jag har kört några tankar med RME och ingen större skillnad i förbrukning märks. Förbrukningen med RME ligger på ca 0,32 liter milen. Det är 20% billigare att köra med RME och dessutom är bränslet relativt koldioxidneutralt.

[Edited on 2008-05-29]

Uppdaterat: 2008-05-29 13:34

Vågar man tro på det här:
[url=http://www.dagensps.se/article.aspx?articleID=40973&categID=267]http://www.dagensps.se/article.aspx?articleID=40973&categID=267[/url]

[b] :-][/b]

Uppdaterat: 2008-06-03 10:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre