Påfarts regler?

4 inlägg 0 nya
Påfarts regler?

Jag har sökt febrilt efter vilka trafikregler som gäller för en påfart, tex en påfart till en motorväg.
Vem har väjningsplikt? Den som redan kör på motorvägen, den som vill på eller har man ömsesidig väjningsplikt?

Fråga två som jag hoppas få svar på är vad som räknas som påfart? Är det de tjockare vägmarkeringarna/linjerna som anger en påfart?
Dessa finns förutom vid motorvägspåfarter även vid vissa rondeller där två filer leder fram till rondellen.

Tack för svaren!
Anledningen till att jag frågar är att jag nyligen varit inblandad i en kollision och anses vållande av mitt försäkringsbolag.
Jag skulle vilja lägga upp en beskrivande bild på händelsen för att få era åsikter men jag lyckas inte reda ut hur man gör, "bläddra" och "upload" knapparna är grå...

Utan att veta något om just ditt fall kan jag konstatera att det finns
en del underliga betenden vi påfarter. Det viktiga vid en påfart till
en motorväg är att verkligen ge "gasen i botten" ! När påfartssträckan
tar slut bör man ha motorvägshastghet+. Har man inte det kan man bli
tvungen att att bromsa hårt för att undvika en omedelbar olycka, men
sen sitter man där! Man kan inte backa, man måste vänta tills hela
vägen bakåt är TOM!!!
Dessutom utgör man en fara för andra som skall
på motorvägen. Har man hamnat i denna situation bör man slå på
varningblinkers och vänta, om det så skulle ta halva dan, innan man kör
på och ger gasen i botten!
Men det viktigaste är att se till att man
inte hamnar i denna situation. Alltså: gasa på i påfartsfilen, full
uppmärksamhet i backspeglarna, försök nå motorvägshastighet så fort det
bara går!
Givetvis finns det också ett ansvar från den som kör på
motorvägen redan! Även om lagen inte säger det direkt så skadar det
ingen att (inom vissa gränser) sakta in om man ser att en bil med
husvagn eller släpkärra försöker köra in på motorvägen. Går det att
byta till vänsterfilen, gör det, om ej, bromsa försiktigt och släpp
in...

De underliga beteendena är...

att ligga kvar i vänsterfilen för alltid
att vägra släppa förbi "lagbrytare" (hastighetsgräns)
att köra om utan att överskrida hastighetsgränsen (jag vet att det är olagligt, men, förnuft bryter lag)
att inte släppa in påfartstrafik när man inser att de måste panikbromsa
att inte blinka FÖRE omkörning
att inte kolla trafiken i backspegeln var 15:e sekund (minst)

osv...

Jag

Kalle A. du har ju helt rätt, tyvärr förhåller det sig så att många fortfarande anser sig vara någon sorts privatpoliser, de vägrar släppa in någon som kommer på påfart, vilket innebär att de absolut inte byter fil, de håller 110 km/t lagenligt, trots att de i verklig hastighet knappt kommit till 100!.
På 90-vägar ligger de envist kvar i 80 och anser att de vet hur det ska vara.
Jag tror att det krävs en ordentlig upplysning och utbildning, kanske via något vettigt TV-program som påminner dessa stollar vad som gäller i trafiken.
Men det absolut allvarligaste är ju dessa personer som måste ligga alldeles för tätt intill bakom, de kallas "trafikbögar", de har aldrig fattat att om man kör på någon bakifrån blir man alltid vållande.
Det finns inga ursäkter till att inte ha haft tillräckligt avstånd till framförvarande.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.