Oventenskaplig jämförelse

45 inlägg 0 nya
Oventenskaplig jämförelse

Satt och kollade lite på Bilprovningens hemsida.
Har läst i vissa forum att japanska bilar får så bra resultat hos bilprovningen.
Jag tog och jämförde BMW, VW, TOYOTA och MAZDA.

Vad missar jag?

Någon som vill kommentera? (Se bifogad pdf.) /Pär

[Edited on 2008-04-04]

McTar

Jo det framgår väl ganska tydligt att ägare till japanska bilar är mycket slarvigare.
De kanske inte är så bilintresserade eller de kanske inte tror att deras bilar kan gå sönder?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse;

Kan man också då dra slutsatsen att ägare till japanska bilar är mindre intresserade och mindre benägen att kontrollera om något är fel?

/Pär

McTar

Vi får väl inte glömma att BMW var på andra platsen enligt Autoindex 2007 och 2006 var de number one.

Så dåliga är de inte,eller?

Tyska bilar är ju bra bilar oavsett vad, och man behöver inte göra en extra rostskyddsbehandling :)

Jag håller med dig Gabbe! Möjligt att Ford har (med facit i hand) behövt extra behandling?
Det jag fiskar efter är att bilarna kanske bedöms efter olika premisser.

En tanke:

Köper man en premiumbil så behöver den vara en hel del bättre än en "vanlig" bil för att köparen skall vara nöjd.
En som anser att en bil är att transportera sig från A till B och är i övrigt totalt ointresserad väljer
kanske att köpa en helt annan sorts bil. I och med att denne är helt ointresserad så bryr sig han/hon inte om
liknade ljus/missljus/vibrationer/rost och liknade som den som köpte premiumbilen.

/Pär

McTar

Sedan tycker jag att vi får inte glömma ur vilken synpunkt vi pratar om bilar.

Se min tråd som jag startade " Vorsprung durch teknik" där jag ville egentligen starta ett tråd angående vilka svaga och starka punkter en tysk bil kan ha, men till slut så hamnade vi där igen där man alltid hamnar och började prata om att ett annat bilmärke och olika synpunkter på varför den bilen är just bäst. Egentligen i det stora hela är det oväsentligt eller hur? Jag tycker att det är mycket roligare att snacka om vilka erfarenheter personer haft än att bevisa för någon annan att min bil är bäst. Det blir långtråkigt i slutändan.

Jag tycker,och det är min personliga åsikt, att man ska välja bil utifrån behov och känsla.

Vi kan snacka, dela åsikter och bråka med varann hur mycket vi vill om vilken bil är den bästa bilen men sådant finns inte. Den bästa bilen är den som enligt Dig som person motsvarar dina förväntningar oavsett om bilen är japansk eller amerikansk eller tysk.

Min är Audi och kommer alltid att vara.

Jo, jag glömde en sak: trist men sant så är tyvärr bilaffären de sämsta man gör oavsett hur vi vrider och vänder på det hela. Se länken nedan

[url=http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2008\04\04\277275&sectionid=undefined]http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2008\04\04\277275&sectionid=undefined[/url]

Ja det är ju helt riktigt, bilaffären är ju så gott som alltid den sämsta affär man gjort.
Det finns undantag, jag köpte en gammal Saab 99 för 3500:-, bytte en del rostig plåt, körde 7000 mil och sålde den för 3500:-. men det var ett undantag.
Min Saab som för några år sedan gick på nära 400000:- med tillbehör, är i dag värd mindre än hälften och det visar sig att tillbehör som automatlåda, skinnklädsel o.s.v. värderas till en bråkdel av vad det kostade nytt.

Den minst dåliga affären är mycket riktigt att köpa en tre år gammal bil, välutrustad med mycket lull-lull, då har man låtit första ägaren ta smällen.
När man sedan säljer den bilen kommer man att märka att lull-lullet faktiskt var värt en del.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kul med Scooter Leifer. Hoppas at du kommer att vara nöjd. Är det en jättestor skillnad mellan en gammal och ny? Ha ringen koll på det alls, tänkte fråga för skojs skull.

Jag menade om det finns någon större kvaliteskillnad mellan en 2003 årsmodell och en från 2008? Och hur stort är prisskillnaden?

Jag tycker det är fånigt med katalysator på små motorer och att tro att det skulle vara dödsstöten för tvåtaktsmotorn är helt fel.

Alla motorsågar, röjsågar och övriga små maskiner är så gott som uteslutande försedda med tvåtaktsmotorer. Dessa är högtrimmade, går med hög verkningsgrad och drivs i de flesta fall (åtminstånde om det finns något mellan öronen på brukarna) på miljövänligt bränsle.

Man kan jämföra med Moto-GP, där man ju gick över till fyrtakt, men i 250cc och 125cc kör man fortfarande med tvåtakt, de tar ut så hög effekt ur maskinerna så att det inte skulle bli någon besparing på varken bränsle eller miljöpåverkan om de gick över till fyrtakt!
Detta från verkligt initierade inom tekniken.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det framgick väl ganska tydligt, du vill ha bort tvåtaktsmotorer och det var det jag ansåg vara fel.
Jag har inte sett någon katalysator på tvåtaktare men eftersom det teoretiskt går att få ut dubbelt så hög effekt ur en tvåtaktsmotor jämfört med en fyrtaktare så bör det finnas en hel del utvecklingsmöjligheter, eller hur?
Och katalysatorer bör inte vara omöjligt.
Sedan kan jag hålla med om att det inte är så kul att sniffa tvåtaktsrök från moppar (men jag får tårar i ögonen av saknad när jag känner det från en Saab 850 Monte Carlo!).
Sedan måste man ju inse att det som släpps ut från våra tvåtaktare är ganska försumbart.
Det är ju annat i Asien! Tyvärr!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nej leifer, du kan inte påstå att jag förvarar mopeder,(de flesta har förresten fyrtaktsmotorer) jag försvarade tvåtaktsmotorn.
Saabs motorguru, Per Gillbrand, sade en gång i en intervju att en tvåtakt dieselmotor med ställbar kompression borde ha en bra utvecklingspotential och det är nog inga större svårigheter att förse en sådan motor med både katalysator och partikelfilter.
Praktiskt taget alla större fartygsdieslar arbetar i tvåtakt men tyvärr är bara ett fåtal försedda med någon form av avgasrening.
De flesta moderna tvåtaktsmotorer i dag har dessutom separatsmörjning och släpper inte ut mer oförbränd olja än många fyrtaktare.
Och när det gäller mopeder så är det tuffare tag på gång. Det har föreslagits körkort för klass 1 och förarbevis för klass 2.
Inte vet jag om det hjälper för att få ungdomar att inse att det inte är några leksaker de har.

Jag hörde från polisen i Västmanland att man fick se två grabbar på en moppe körandes på trottoaren i bra fart. När polisen, som var bilburen, försökte stoppa dem, vinkade de bara och försvann flinande in över gräsmattan i en park!
Nu har polisen skaffat en endurocykel för att kunna göra något åt detta. Här gäller nog att sätta hårt mot hårt!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tyvärr är det få EU-moppar som är lagliga så inte har de svårt att följa med i trafikrytmen,
Jag körde om en sådan moppe för en tid sedan, på en 90-väg, efter några km blev det 70, då körde han om mig!
Nog behövs det utbildning, men hur ska man lära en femtonåring sunt omdöme?

Och när det gäller polisen så framgår ju probemen de har i mitt förra inlägg.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu spårade det ur totalt... Ursäkta, men diskutera gärna mopeder, men moped var inte ens med i jämförelsen...

McTar

Du har så rätt!
Ursäkta.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Rätt! Det spårar ur lite.

Leifer: jag vet inte hur jag menar kvaliten ,det var en dumm fråga , jag är skadad jag kan inte tänka klart känns det som:)) Jag tänkte på något men det blev helt fel.

Om vi återgår till ämnet så ,ja , tyska bilar är ju bra bilar och snart kommer jag att testa deras verkstäder också ,det är första gången jag kommer att lämna in bilen på service. Vi får se hur det blir:)) Verkstaden jag lämnar in det är en Kontrollerad Bilverkstad.

Jag vet att det var problem med Audis framvagnar men jag vet inte vad det var för fel, men jag har hört att det var mycket aluminiumdetaljer.

Kan det vara så att just Audi har valt en legering som inte är så lyckad här?
Vissa aluminiumlegeringar går inte ihop med det svenska vägsaltet.

Jag tänker speciellt på stödet för främre länkarmsbussningen på Saab 9000 som kunde försvinna på två år. Visserligen kostade stödet bara en femtiolapp, men det är lite bökigt att byta så det blir att pynta upp lite om man inte meckar själv.
Enligt Saab uppstod problemet någon gång i början av 90-talet då VV ändrade saltets sammansättning.
En bekant till mig tillverade nya stöd i vanligt automatstål, efter sex år syntes ingen påverkan annat än ytrost!

Helt klart är emellertid att aluminium inte är det bästa materialet i en salthaltig atmosfär.
Men det varierar kraftigt mellan olika legeringar det visar sig t.ex. att höghållfasta legeringar med hög halt av koppar är betydligt mindre korrosionsstabila än låglegerade.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tycker att det är synd att saltet förstör så mycket.

Ekvationen är enkel: vill du ha en bil som klarar vårt klimat köp en Volvo eller Saab. Saltet försör elektroniken med.

Ja, vi får hoppas att Saab lärde sig något efter problemet med lagerstöden till 9000.
Jag har undersökt min 9-5 näst intill mikroskopiskt, den har inga synliga korrosionsskavanker ännu.
Men det är helt klar att bilar som kommer från länder där det inte finns salt behöver verkligen extra rostskyddsbehandling i Sverige.
De som köper bilar för dyra pengar och inte kostar på detta är att beklaga!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag k�r en Peugeot 2-takt EU-moppe. Den har katalysator, s� visst finns det...

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.