Opel Vectra 2,2

4 inlägg 0 nya
Opel Vectra 2,2

Har efter 12.000 mil fått besvär med ett bakhjulslager. Lite tidigt kan tyckas! Blev efter en första kontakt med verkstaden verkligen lång i hakan när de talade om att ett nytt lager bara i materialkostnad gick på över fyra tusen kronor. Detta på grund av ABS-konstruktionen. Förmodligen vill teknikutvecklarna på Opel hjälpa GM med att köra kundernas förtroende totalt i botten. Förr kostade ett lager 139 :- bak i en Opel.
Alltså, som pensionär bör Du tänka om i det fall du tror att det är billigt med en Opel av nyare modell!

jag hr en kompis med en S80 som fick byta lager före tretusen mil och han träffade en kille från SKF so bytt lager för tredje gången före tiotusen mil!
Jag har skrivit om detta tidigare och jag funderar på om hjullagren i nyare bilar är jämförbara med den kinesiska cirkelsåg som jag köpte på Jula.
Efter ca två timmars drft var lagren utslitna, det visade sig att de bestod av pressade plåthylsor som lagerbanor, därför det låga inköpspriset.
Kan hjullagren vara från samma leverantör?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag ska också byta ett lager på våran ena bil. det första hjullager jag fått byta på en Toyota på alla de vi haft. Detta är på en Toyota yaris verso -01a som gått 15.000mil mycket tidigt att byta ett hjullager tycker jag för att vara Toyota. Lagret (orginal) med låsring kostade 584:- och det är ABS bromsar på denna. Att det kan skillja så mycket i pris, tilläggas ska att det är höger framhjulslager som ska bytas på min.

En rekomendation argotik är att byta bilmärke inte mycket jag behövt byta på Toyota genom åren som sagt. Mest slitdelar som bromsbelägg och service, sen tuta och köra bara. Men hjullager räknas som slitdelar också kanske. Men inte behövt bytas tidigare på andra Toyota modeller jag haft. Men skillnad i kostnad på lager verkar det vara mellan Opel och Toyota. Vi kan ju jämföra Opel och Toyota i kommande Autoindex från Vibilägare där bilägarna får säga sitt hur nöjda de är med sitt märke.

Jag fick också byta höger framhjulslager på min Seat (vilket ligger sist i autoindex...) Lager 399:- arbete 800:-
På auktoriserad verkstad skulle det hela gå på ca 2.000:- totalt.

Jag har kört många 10tusentals mil med vag-gruppens bilar och aldrig heller behövt byta lager, men det klart någon gång måste bli den första.
Bilen är elva år gammal nu.

McTar

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.